بازدید 50093

ادعای رویترز درباره پشت پرده‌های آزادی ملوانان آمریکایی

یک منبع ایرانی دیگر به رویترز گفته که رهبر معظم انقلاب بر اهمیت رأفت اسلامی و رفتار مناسب با سربازان دستگیر شده و به ویژه سرباز زنی که در جمع آنها حضور داشته، تأکید داشته‌اند. پس از اطمینان از غیر عمد بودن ورود قایق‌های آمریکایی به آب‌های ایران، رهبری ایران به آزاد شدن ملوانان آمریکایی چراغ سبز نشان داده است.
کد خبر: ۵۶۰۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵ 14 January 2016
بازداشت ده ملوان آمریکایی توسط ایران در روز سه‌شنبه این هفته، سبب شده است که در واشنگتن و تهران جلسات متعددی برگزار شود؛ جلساتی که هدف مشترک آنها اطمینان از این بوده که این حادثه، اجرایی شدن توافق هسته‌ای را غیرممکن نکند.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع متعدد خود در آمریکا و ایران، علاوه بر ادعای فوق به تماس‌های متعدد وزرای خارجه ایران و آمریکا، جلسات متعدد در دو کشور و نیز نقش عالی‌ترین مقامات ایران و حل و فصل این موضوع اشاره کرده است.

بنا به ادعای رویترز و به نقل از مقامات ناشناس ایرانی، ظریف و کری حداقل پنج بار در این باره با یکدیگر تماس تلفنی داشته‌اند و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب نیز فرمان تحقیقات فوری درباره عمدی و یا سهوی بودن ورود قایق‌های آمریکایی به آب‌های ایران را صادر کرده و در پایان آزاد شدن ملوانان آمریکایی را تأیید کرده است.

همانند آمریکا، در ایران نیز جلساتی در سطح بالا برگزار شده است. یک مقام ایرانی به رویترز گفته است که سه جلسه با حضور مقامات ارشد نظامی و دولتی در ایران برگزار شده و رئیس‌جمهور نیز در این جلسات حضور داشته است. یک مقام دیگر ایرانی نیز به رویترز گفته که لحظات، لحظات بسیار حساسی بوده و دیدگاه‌های متفاوتی درباره برخورد با این ماجرا وجود داشته است.

به نوشته رویترز، مقامات آمریکایی با توجه به اینکه دستگیری ملوانان ساعاتی پیش از سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا اتفاق افتاده است، تلاش داشته‌اند این موضوع علنی نشود. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در ساعت 12:30 ظهر به وقت شرق آمریکا یعنی 17:30 به وقت گرینویچ در شرایطی از این موضوع آگاه شده است که همراه با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در طبقه هشتم ساختمان وزارت خارجه آمریکا در دیدار با همتایان فیلیپینی خود بودند.

کری به سرعت جلسه را ترک کرده تا به دفتر کار خود در طبقه هفتم برود و به تماس تلفنی مقرر در ساعت 12:45 با ظریف برسد. کری در این تماس تلفنی ضمن درخواست آزادی سریع ملوانان آمریکایی این حادثه را فرصتی مناسب برای اتفاقی خوب برای دو طرف هم دانسته است.

در تهران نیز شرایط حساس بوده است. اجرای رسمی توافق هسته‌ای در روزهای آینده از راه خواهد رسید. یک منبع ایرانی دیگر به رویترز گفته است که رهبر معظم انقلاب بر اهمیت رافت اسلامی و رفتار مناسب با سربازان دستگیر شده و به ویژه سرباز زنی که در جمع آنها حضور داشته، تأکید داشته‌اند. این مقام ایرانی به رویترز گفته که پس از اطمینان از غیر عمد بودن ورود قایق‌های آمریکایی به آب‌های ایران، رهبری ایران به آزاد شدن ملوانان آمریکایی چراغ سبز نشان داده است.

در مصاحبه‌ای که از تلویزیون ایران منتشر شد، یکی از این ملوانان عذرخواهی کرد و اظهار داشته که قایق‌های آنها به اشتباه وارد آب‌های ایران شده‌اند.

رویترز درباره اهمیت تماس‌های تلفنی میان وزرای خارجه دو کشور در حل سریع این موضوع به نقل از دنیس مک دونا، رئیس کارکنان کاخ سفید نوشته: چیزی که با اطمینان می‌توانم بگویم این است که کانال موجود بین وزرای خارجه دو کشور در حل سریع این موضع نقش مهمی داشته است. یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا نیز در این باره گفته که کری در روند حل مسأله در ساعت 13، 14، 15:15 و 22:30 به وقت واشنگتن با ظریف تماس گرفته است. به گفته مقامات آمریکایی، ظریف در سومین تماس تلفنی به مقامات آمریکایی گفته است که ظاهرا بناست ملوانان آمریکایی پس از روشن شدن هوا آزاد شوند، زیرا ممکن است انتقال آنها به محل آزادی آنها در خلیج فارس در تاریکی هوا ایمن نباشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس