بازدید 4625

تخلف دولت قانونمدار درارائه لایحه بودجه ۹۵

کد خبر: ۵۶۰۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴ 12 January 2016
در حالی که 37 روز از تاخیر دولت در ارایه لایحه بودجه 95 کل کشور به مجلس می‌گذرد تاکنون هیچ خبری از زمان ارائه لایحه بودجه از سوی دولت اعلام نشده است.

تاخیر در ارائه بودجه سال 95 به مجلس شورای اسلامی برخلاف عملکرد دو سال گذشته دولت یازدهم بوده چرا که ارائه به موقع بودجه‌های 93 و 94 همواره موجب تحسین موافقان و منتقدان دولت بوده است. از این رو انتظار می‌رود دولت بیش از این فرصت را از دست نداده و به ارسال بودجه به مجلس اقدام کند.

سردرگمی دولت و فعالان اقتصادی نتیجه تاخیر در ارایه لایحه بودجه 95 به مجلس

پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با انتقاد از تاخیر دولت در ارایه لایحه بودجه 95 کل کشور به مجلس می گوید: سردرگمی دولت و فعالان اقتصادی نتیجه تاخیر در ارایه لایحه بودجه به مجلس بوده از این رو انتظار داریم دولت از رفتن در مسیر بی‌قانونی دولت‌های قبل بپرهیزد.

محمدرضا پورابراهیمی به خبرگزاری خانه ملت گفت: با توجه به کمبود وقت رسیدگی به لایحه برنامه ششم در این مجلس انجام نمی‌شود اما رسیدگی به لایحه بودجه 95 باید به صورت سه‌دوازدهم تصویب شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اهمیت اقتصادی تعیین تکلیف بودجه سال آینده، افزود: 37 روز از زمان قانونی ارائه لایحه بودجه سالانه از سوی دولت به مجلس می‌گذرد اما با وجود تذکرات متعدد در صحن علنی اقدام موثری در این باره انجام نشده است.

وی با بیان اینکه هیات رئیسه مجلس زودتر باید در خصوص تاخیر ارایه لایحه بودجه تصمیم‌گیری کند، گفت: تبعات تاخیر در ارایه لایحه بودجه به مجلس برای اقتصاد کشور بسیار است.

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ با تاکید بر اینکه تاخیر در ارایه لایحه بودجه 95 کل کشور به مجلس از سوی دولت انضباط مالی را برهم می زند، تصریح کرد: زمانی که تاخیر در ارایه لایحه بودجه همچون دولت‌ها قبل در دولت یازدهم نیز تکرار شود مسیر اقتصادی کشور به بیراهه خواهد رفت.

پورابراهیمی با بیان اینکه اعداد، ارقام وشاخص‌های موجود در بودجه مبنای تصمیمات فعالان اقتصادی در کشور هستند، تصریح کرد: تاخیر به وجود آمده در ارایه لایحه بودجه به مجلس برای دولت و هم برای فعالان اقتصادی بلاتکلیفی ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه با ادامه روند فعلی ارایه بودجه 95 به مجلس تصویب 3 دوازدهمی آن در دستور قرار می‌گیرد، افزود: به طور حتم بررسی نهایی بودجه به مجلس دهم کشیده خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:‌ دولت باید فرصت را غنیمت دانسته و از تکرار مسیر بی‌قانونی دولت نهم و دهم در ارایه بودجه به مجلس جلوگیری کند.

دولت از سرنوشت بی‌قانونی دولت دهم در ارایه به موقع لایحه بودجه عبرت بگیرد

جلیلی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز از تاخیر دولت در ارایه لایحه بودجه به مجلس انتقاد می کند و می گوید:تاخیر دولت در ارایه این لایحه به مجلس بررسی بودجه چنددوازدهم را مدنظر قرار می‌دهد.

اسماعیل جلیلی به خبرگزاری خانه ملت گفت: با وجود تذکرات پی در پی هنوز زمان دقیق ارائه این لایحه به مجلس مشخص نبوده و نیاز به هماهنگی‌های بیشتر است.

نماینده مردم مسجدسلیمان، هفتگل و لالی در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تبعات تاخیر دولت در ارایه لایحه بودجه به مجلس، افزود: بی‌انظباطی مالی نتیجه مشهود تاخیر دولت در ارایه لایحه بودجه به مجلس است.

وی با بیان اینکه دولت نباید خود را اسیر بی‌قانونی در ارایه لایحه بودجه به مجلس کند، تصریح کرد: بودجه به عنوان برنامه جامعی برای اقتصاد کشور در یک سال مشخص باید با دقت کافی تهیه و در اسرع وقت برای تصویب به مجلس ارسال شود.

جلیلی تاکید بر اینکه دولت با تاخیر در ارسال برنامه ششم توسعه به مجلس سند بالادستی بودجه 95 کل کشور را با مشکل مواجه کرده است، گفت: برای جلوگیری از سردرگمی درآمدها و هزینه های دولت باید هر چه سریع‌تر تصمیمی اتخاذ شود.

عضو کمیسیون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود زمان برای تصویب بودجه در مجلس، افزود: دولت تا همین حالا نیز تاخیر بسیاری داشته از این رو امیدواریم هفته آتی بودجه به مجلس ارسال شود.

علت تاخیر دولت در ارائه لایحه برنامه ششم مشخص نیست
عبدالرضا مصری سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز معتقد است: دولت باید ابتدا لایحه برنامه ششم را اواخر مرداد و شهریور به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کرد تا برابر زمان بندی در آیین نامه تا قبل از 25 آذر این موضوع به شکل قانون تصویب می شد

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه درگام اول باید قانون برنامه کشور مشخص شود، افزود: بودجه را باید براساس برنامه نوشت، چون بودجه برشی از قانون برنامه در هرسال است، البته قانون برنامه فعلی هم تا 29 اسفند اعتباردارد؛ بنابراین این تاخیر بسیار طولانی باعث شده که در حال حاضر قانون برنامه جدید تصویب نشده باشد.

وی تاکید کرد:‌ ازسوی دیگر دولت باید تا 15 آذر لایحه بودجه را به مجلس ارائه می کرد تا براساس زمان بندی موجود در آیین نامه  نمایندگان این لایحه را بررسی می کردند، اما هنوز لایحه بودجه و برنامه ششم به مجلس تقدیم نشده است، بنابراین اگر دولت موفق به ارائه لایحه بودجه نشود، باید لایحه  جداگانه ای به عنوان چند دوازدهم برای سال آینده به مجلس ارائه کند.

مصری تصریح کرد:‌بودجه باید براساس برنامه تصویب و مورد استناد قرار گیرد که فعلا هیچ کدام از لوایح به مجلس ارسال نشده است، اما مجلس در حال حاضر 3 کمیسیون تلفیق دائمی کردن بخشی از مواد برنامه که قبلا دولت لایحه آن را داده بود، دیگری کمیسیون تلفیق برای لایحه برنامه ششم و کمیسیونی برای لایحه بودجه 95 را تشکیل داده است، بنابراین مجلس این آمادگی را دارد که در اسرع زمان لایحه چند دوازدهم، برنامه ششم و لایحه بودجه را بررسی کند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس درخصوص علت تاخیر دولت در ارائه لوایح بودجه و برنامه ششم، افزود:‌ البته دولت می توانست لایحه برنامه را به موقع به مجلس تقدیم کند، اما برای بودجه ملاحظاتی درخصوص قیمت نفت ودلار مدنظر دولت بوده است.

در نتیجه تاخیر در ارایه لایحه بودجه دولت قانونی برای پرداخت های خود ندارد

محمد حسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس نیز با انتقاد از عدم ارایه لایحه بودجه سال 95 از سوی دولت، افزود: در قانون مجلس به صراحت آمده است که 15 آذرماه آخرین مقطع زمانی برای ارایه لایحه بودجه است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در چنین مواردی که دولت لایحه بودجه سال آینده را در موعد مقرر به مجلس ارایه نکرده است، در آیین نامه داخلی مجلس دولت مکلف شده همراه با ارایه این لایحه، بودجه چند دوازدهم را نیز به مجلس ارایه کند.

فرهنگی تصریح کرد: تاخیر در ارایه لایحه بودجه موانع و مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت حال امیدواریم دولت هرچه سریعتر بودجه چند دوازدهم را به مجلس ارایه کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: بدون شک اگر ارایه لایحه بودجه سال آینده همچنان با تاخیر مواجه شود، دولت از ابتدای سال، قانونی برای پرداخت های خود نخواهد داشت.

 تاخیر دولت مانع بررسی جامع و کامل لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه می شود

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیزبا بیان اینکه در سال جاری علاوه بر بودجه سال آتی، برنامه ششم توسعه نیز باید به مجلس ارائه می‌شد که هیچ کدام تا این لحظه وصول نشده‌اند گفت: بودجه و برنامه نیازمند بررسی‌های کارشناسانه و جامعی هستند که تاخیر در ارائه آنها به مجلس آسیب‌هایی را ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملار در مجلس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به کار سنگین و زمان‌بر کارشناسانه بررسی لایحه بودجه 95 و برنامه ششم توسعه، تاخیر دولت، رسیدگی جامع به آنها را با محدودیت مواجه می‌کند.

وی افزود: این نگرانی وجود دارد که تاخیر در ارائه لایحه بودجه 95 فرصت بررسی جامع و کامل را از دست می‌دهد لذا امید می‌رود با وجود تاخیر صورت گرفته، دولت لایحه بودجه و برنامه توسعه جامع و کارشناسی را به مجلس تحویل دهد تا کار نمیاندگان در این زمان اندک آسان تر شود.

گروسی تصریح کرد: اگر دولت به موقع لایحه بودجه و برنامه را به موقع به مجلس ارائه می‌کرد، این لایحه و برنامه در کمیسیون های تخصصی مجلس مورد واکاوی قرار می گرفت  پس از آن در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس نهایی می‌شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بر اساس شواهد موجود، لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه، هفته آینده هم به مجلس نخواهد آمد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل