بازدید 2958

دستور کار مدیران بانکی در پساتحریم

معاون وزیر امور خارجه از سیستم بانکی کشور درخواست کرد تا آمادگی لازم را برای گشایش LC داشته باشند، چرا که منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.
کد خبر: ۵۶۰۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷ 11 January 2016
معاون وزیر امور خارجه از سیستم بانکی کشور درخواست کرد تا آمادگی لازم را برای گشایش LC داشته باشند، چرا که منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش مهر، مجید تخت روانچی امروز در جلسه ۸ مدیر بانکی با فعالان اقتصادی با اشاره به اجرایی شدن برجام طی روزهای آینده گفت: بر اساس برجام، تمامی تحریم‌های اقتصادی، تجاری، مالی و بانکی لغو خواهد شد و از این پس ایران با هیچ‌گونه تحریمی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا که در گذشته وضع شده باشد، مواجه نخواهد بود؛ ضمن اینکه دستورالعمل‌های اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا نیز ملغی شده و تمام تحریم‌هایی که از سوی کنگره به تصویب رسیده، دیگر لازم‌الاجرا نخواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه افزود: رئیس‌جمهور آمریکا به صورت کتبی نیز تعهد داده که تحریم‌ها را اجرا نکند؛ ضمن اینکه اتحادیه اروپا نیز دستورالعمل‌هایی را به تصویب رسانده که نشان می‌دهد تحریم‌ها تنها روی کاغذ لغو نشده است و از روز اجرا برای لغو آنها نیاز دستورالعمل جدیدی نخواهد بود.

وی تصریح کرد: بند ۱۹ برجام به صراحت اعلام می‌کند که از روز اجرای برجام، نقل و انتقال مالی بین اشخاص و نهادهای اروپایی و اشخاص نهادهای ایرانی امکانپذیر خواهد بود و فعالیت‌های بانکی شامل ایجاد روابط کارگزاری جدید، افتتاح شعب، ارائه خدمات بیمه‌ای، بیمه اتکایی و سوئیفت برقرار خواهد شد؛ ضمن اینکه حمایت مالی از تجارت به ایران صورت می‌گیرد.

به گفته تخت‌ روانچی، هر نوع عمل اقتصادی و اقدامات مربوط به اقتصاد ایران که در قالب تحریم اجرایی شده است، از روز اجرای توافق لغو می‌شود و زمینه کاری زیادی برای ایران فراهم خواهد شد.

وی از سیستم بانکی کشور درخواست کرد تا آمادگی لازم را برای گشایش LC داشته باشند، چرا که منع قانونی در این زمینه وجود ندارد و اگر نتوانیم خوب برجام را اجرا کنیم باید خود را سرزنش نماییم.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: در خصوص عملیاتی کردن مجدد سوئیفت، مذاکراتی صورت گرفته تا از روز اجرای برجام، کار با سرعت بیشتری پیگیری شود.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: ماده ۲۱ برجام به صراحت عنوان می‌کند که معاملات به ریال و ارائه اسکناس دلار آمریکایی به ایران ممنوعیتی نخواهد داشت ضمن اینکه محدودیت‌های تجارت دوجانبه، نقل و انتقال درآمدها، خرید و پذیره‌نویسی اوراق قرضه دولتی، ارائه خدمات به بانک مرکزی و نیز انجام امور بیمه‌ای مجاز خواهد بود.

وی گفت: چنانچه در اجرای برجام، گروهی بخواهند سنگ‌اندازی کرده و مانع‌تراشی کنند که هم‌اکنون نیز شاهد آن هستیم، مواردی در برجام وجود دارد که بر اساس آن کشورهای اروپایی و آمریکایی متعهد به بدون بازگشت بودن تحریم‌های ایران داشته و نمی‌توانند تحریم جدیدی را تحمیل کنند.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: در ماده ۲۸ و ۲۹ برجام به این اشاره شده که نباید سیاست‌هایی با هدف خاص که تاثیرات منفی بر تجارت ایران دارد، اتخاذ شود ضمن اینکه در طول ماه‌های اخیر نیز با شروع نهایی شدن برجام، هیأت‌هایی نیز به ایران آمده‌اند.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: در هفته آینده نیز هیأتی از چک را داریم که در تداوم حضور هیأت‌های خارجی به ایران انجام خواهد شد. در طول سال‌های قبل هیات‌های اروپایی یا نمی‌آمدند یا حضور آنها در ایران کم بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل