بازدید 4296
گزارش ویژه

ایران – عربستان و عواقب چالشی که به زمین فوتبال کشید

جنگ روانی مدیران فوتبال عربستان علیه فوتبال ایران که با همراهی کشور کوچک امارات توام شد، به اتاق ریاست ای اف سی رسیده و شخص شیخ سلمان را درگیر پرونده ای کرده است که در آستانه انتخابات پیش روی فیفا کترین تمایلی به دخالت جهت دار در آن ندارد.
کد خبر: ۵۵۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳ 10 January 2016

رخداد سیاسی اخیر در روابط دیپلماتیک عربستان سعودی با ایران، تاثیری غیرمنتظره و سریع تر از انتظار ، در مناسبات ورزشی دو کشور داشته است و در کوتاه ترین فاصله زمانی ترکش های این گسترش خصومت به میادین فوتبال رسیده است.

به گزارش تابناک ورزشی، شاید حتی دیپلمات ها هم تصور سرایت فوری این آتش اختلافات سیاسی به حوزه ای چون ورزش که آمیخته با شعار صلح و دوستی بین ملت هاست را نمی کردند اما عواقب آنچه هفته گذشته مقابل ساختمان سفارت همسایه جنوبی رخ داد، امروز به تیتر رسانه های ورزشی و دغدغه اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا تبدیل شده است.

جنگ روانی مدیران فوتبال عربستان علیه فوتبال ایران که با همراهی کشور کوچک امارات توام شد، به اتاق ریاست ای اف سی رسیده و شخص شیخ سلمان را درگیر پرونده ای کرده است که در آستانه انتخابات پیش روی فیفا  کترین تمایلی به دخالت جهت دار در آن ندارد.

البته مشابه همین تصمیم شتاب زده مقامات سعودی را می توان کمتر از یک ماه پیش در روابط پرتنش روسیه و ترکیه سراغ گرفت ؛ جایی که کرملین در مواجهه با نابودی یکی از هواپیماهای جنگی خود توسط جنگنده ترک در آسمان سوریه، بلافاصله فارغ از قطع روابط دیپلماتیک خود به حضور ورزشکاران ترکیه ای در لیگ های ورزشی روسیه پایان داد و ضمن درخواست فسخ قرارداد بازیکنان شاغل این کشور در خاک خود، دستور ممنوعیت سفر ورزشکاران و تیم های روس به ترکیه را هم به مرحله اجرا گذاشت.

 اما اختلافات اخیر عربستان و ایران در صحنه ورزش تبعاتی فراتر از حد معمول خواهد داشت. مسئولان فوتبال عربستان که در روزهای ابتدایی علیه فوتبال ایران موضع غیرمنطقی اتخاذ کرده بودند و بعضا در مصاحبه های خود مسایل مضحکی مطرح می کردند، رفته رفته  به نامه نگاری و فشار بر کنفدراسیون آسیا روی آوردند، جایی که شیخ بحرینی علاقه ای به شکستن دل هم پیمان ثابت قدم خود یعنی کفاشیان ندارد. کفاشیان برای شیخ سلمان یک مرد محوری محسوب می شود، چهره ای که تنها یک رای ندارد و می تواند در لابی های آتی فیفا به تنهایی گروهی از آرای اطراف خود را رهبری کند.

بر همین اساس، این چالش كه حالا از سطح منطقه ای فراتر رفته، ممكن است در انتخابات فیفا هم كه اسفند ماه برگزار می شود تاثیرگذار باشد. شاهزاده اردنی گفته كه سیاست نباید در فوتبال دخالت كند و این موضوع از این جهت مهم است كه شیخ سلمان رئیس كنفدراسیون فوتبال آسیا خودش نامزد ریاست فیفا است و همین موضوع می‌تواند برای او به پاشنه آشیلی تبدیل شود.

او اگر از امارات و عربستان حمایت كند، فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند از آن بهره برداری كند اما فعلا فدراسیون ایران در مقابل این موضوع سكوت كرده و البته كفاشیان و مجموعه اش می توانند در این زمینه فعال تر باشند. با همین موضوع می‌توان به شیخ سلمان فشار آورد و موضع او را متوجه شد چراكه فعلا شیخ سلمان در این مورد سكوت كرده است.

شاید بزرگترین دستاورد فوتبال ایران از حضور در خاک تیم های عربستانی، سفرهای متعدد زیارتی نمایندگان ایران و انجام فریضه حج عمره باشد. اتفاقی که طی یک دهه اخیر آنقدر تکرار شده که اکثر اهالی فوتبال چندین بار حاجی شده اند و قاعدتا با مشرف نشدن های بعدی مشکلی برای شان پیش نخواهد آمد.

اما از طرفی دیگر بازی تیم های ایرانی در استادیوم های عربستان تحت فشار شدید میزبان، معمولا به جانبداری داوران از تیم های متمول سعودی می انجامید که در صورت انجام بازی در زمین بی طرف این رخداد به شدت کاهش خواهد یافت.

یکی از مسایل دیگری که می تواند گریبان تیم های ایرانی را بابت این قطع ارتباط بگیرد افزایش هزینه حضورشان در رقابت های لیگ قهرمانان آسیاست، جایی که ناچار هستند برای بازی هایی که قرار است میزبان باشند هم مجبور به پرداخت هزینه سفر خارجی و محروم شدن از درآمد بلیت فروشی تماشاگران خودی خواهند بود. این هزینه ها در وضعیتی که اغلب باشگاه های ایران با مشکل کمبود بودجه و بدهی دست و پنجه نرم می کنند، ضربه بزرگی محسوب می شود. این شاید بزرگترین دغدغه فوتبال ایران از شرایط تازه باشد ، شرایطی که در صورت تکرارش در میزبانی از تیم های اماراتی ، وخیم تر نیز خواهد شد.

در کنار همه این احتمالات باید احتمال همگروهی تیم ملی ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی با عربستان را نیز در نظر گرفت که موجب بازی تیم ملی در کشوری ثالث خواهد شد. اتفاقی که با توجه به نتایج ضعیف ایران در خاک سعودی ها چندان روی نتایج فنی تاثیر منفی نخواهد داشت و حتی احتمال بهبود شرایط به نفع ایران را خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها