بازدید 6062

ترس عربستان از بمب اقتصادی

در حالی که توجه جهان به اختلاف دیپلماتیک اخیر عربستان سعودی با ایران جلب شده است، بسیاری از سعودی‌ها نگران بمب اقتصادی در کشورشان هستند.
کد خبر: ۵۵۹۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 06 January 2016

در حالی که توجه جهان به اختلاف دیپلماتیک اخیر عربستان سعودی با ایران جلب شده است، بسیاری از سعودی‌ها نگران بمب اقتصادی در کشورشان هستند.

به گزارش ایسنا، شبکه آمریکایی سی ان ان در گزارشی با پرداختن به وضعیت اقتصاد کنونی عربستان نوشت: کمبود نقدینگی به اندازه ای وخیم شده است که دولت عربستان قیمت بنزین را به میزان 50 درصد افزایش داد و مردم این کشور در مقابل پمپهای بنزین صف کشیدند تا پیش از گران شدن آن، باک خودروهایشان را پر کنند.

رابرت جوردان، سفیر سابق آمریکا در عربستان و نویسنده کتاب "دیپلمات صحرا: داخل عربستان سعودی پس از 11 سپتامبر" در این باره به سی ان ان گفت: دولت عربستان کاهش یارانه‌هایی را اعلام کرده است که به تک تک شهروندان این کشور آسیب خواهد زد.

بنزین در عربستان سابق بر این 16 سنت در هر لیتر بود که یکی از ارزانترین قیمتهای دنیا بود و بسیاری از سعودی‌ها بدون اینکه مجبور باشند به صرفه جویی در مصرف بنزین فکر کنند، شاسی بلندهای بزرگ دارند.

افزایش قیمت بنزین تنها شروع است

افزایش قیمت بنزین تنها شروع است و قیمت آب و برق هم افزایش خواهد یافت و دولت هزینه برای جاده‌ها، ساختمانها و زیرساختهای دیگر را کاهش می‌دهد.

این کاهش ممکن است برای هر دولتی که با کمبود نقدینگی روبرو می‌شود عادی باشد، اما در عربستان سعودی به دلیل اینکه اکثر سعودی‌ها در بخش دولتی کار می‌کنند، مشکل ساز خواهد بود.

حدود 75 درصد از بودجه دولت عربستان با صادرات نفت تامین می‌شود. قیمت نفت از بشکه‌ای بالای 100 دلار در سال 2014 به حدود 36 دلار در حال حاضر رسیده است و بسیاری از کارشناسان انتظار ندارند قیمت آن به این زودی بهبود پیدا کند.

دولت عربستان از ثروت نفتی خود برای فراهم کردن مزایای سخاوتمندانه برای شهروندانش استفاده کرده است. زمانی که در سال 2011 بهار عربی در خاورمیانه به اوج رسید، این کشور برای آرام کردن هر گونه نارضایتی در این پادشاهی، هزینه‌ها را چند برابر کرد.

مزایایی که سعودی‌ها دریافت می‌کنند

بنزین یارانه ای که سابق بر این 16 سنت در هر لیتر بود و اکنون به 24 سنت افزایش یافته است.

بهداشت و درمان رایگان

تحصیل رایگان

آب و برق یارانه ای

عدم پرداخت مالیات بر درآمد

بازنشستگی دولتی

اشتغال 90 درصدی از سعودی‌ها در مشاغل دولتی

دریافت حقوق دولتی بالاتر از حقوقهای بخش خصوصی

مزایای بیکاری که در سال 2011 در واکنش دولت به بهار عربی پرداخت آن آغاز شد

صندوق توسعه ای که وامهای بدون بهره برای کمک به خرید خانه و شروع کسب و کار فراهم می‌کند

احتمال آغاز دریافت مالیات از مردم

اکنون عربستان نمی‌تواند همه این مزایا را تامین کند. این کشور سال گذشته حدود 100 میلیارد دلار کسری داشت و انتظار می‌رود امسال در خوش بینانه‌ترین وضعیت با همین میزان کسری روبرو شود.

صندوق بین المللی پول اخیرا پیش بینی کرده است اگر نفت پایین 50 دلار در هر بشکه باقی بماند، عربستان ممکن است ظرف پنج سال آینده یا کمتر با ته کشیدن نقدینگی مواجه شود.

به گفته سفیر سابق آمریکا در عربستان، دولتمردان سعودی‌ از قدرت اقتصادیشان برای خرید مردمشان استفاده می‌کنند. وی پیش بینی کرد عربستان سعودی حتی ممکن است دریافت مالیات بر درآمد یا مالیات فروش از مردم را آغاز کند.

بخشی از امتیازاتی که دولت به مردم داده بود عدم دریافت مالیات بود، اما به محض اینکه مردم مالیات پرداخت کنند، نارضایتی سیاسی هم ممکن است افزایش پیدا کند.

سطح بیکاری در حال حاضر در عربستان بالاست و طبق برآورد آمارهای رسمی، حدود 12 درصد است. اما کارشناسان معتقدند میزان بیکاری بسیار بالاتر از این است، زیرا بسیاری از سعودی‌ها حتی دنبال کار نمی‌گردند.

عربستان بودجه نظامی را کاهش نمی‌دهد

اعضای خانواده سلطنتی سالها ریخت و پاش زیادی داشتند که اسناد آن از سوی ویکی لیکس منتشر شده است با اینهمه معلوم نیست آیا ولخرجی شاهزاده‌های سعودی در شرایط کنونی کمتر خواهد شد یا خیر.

به گفته جوردان، اعدام اخیر 24 زندانی سعودی هشداری مبنی بر این بود که سعودی‌ها مخالفت را تحمل نمی‌کنند.

در همین راستا تنها مخارج بخشی که سعودی‌ها کاهش نداده اند بودجه دفاعی بوده است. این کشور در حال حاضر 11 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های دفاعی می‌کند که بالاترین میزان در جهان است و حتی قصد دارد امسال این بودجه را افزایش بیشتری دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر