بازدید 13767

تلاش رسانه‌های غربی برای بهره‌برداری سیاسی از موضوع شیخ نمر+ویدیو

اخبار مربوط به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی به دست آل سعود، همچنان سرخط خبرهای مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این میان، نکته ای که با مروری بر رسانه های غربی که اقدام به بازتاب دادن این موضوع کرده اند، می توان دریافت، تلاش این رسانه ها برای تحریف واقعیت و نشان دادن اوضاع به عنوان درگیری و تنش میان کشورهای مسلمان است.
کد خبر: ۵۵۸۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۴ 03 January 2016
تلاش رسانه‌های غربی برای بهره‌برداری سیاسی از موضوع شیخ نمراخبار مربوط به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی به دست آل سعود، همچنان سرخط خبرهای مطبوعات و رسانه های بین المللی را به خود اختصاص داده است. در این میان، نکته ای که با مروری بر رسانه های غربی که اقدام به بازتاب دادن این موضوع کرده اند، می توان دریافت، تلاش این رسانه ها برای تحریف واقعیت و نشان دادن اوضاع به عنوان درگیری و تنش میان کشورهای مسلمان است.

به گزارش «تابناک»، از روز گذشته و به فاصله اندکی پس از اعلام خبر اعدام شیخ نمر، مطبوعات و رسانه های بین المللی به طور گسترده اقدام به پوشش این موضوع کردند. در این میان، وقایع شب گذشته در تهران و مشهد که به ورود معترضان به سفارت عربستان و همچنین واردن شدن خساراتی به سفارت و کنسولگری این کشور منجر شد، اهمیت موضوع را در سطح بین المللی افزایش داد.

در این میان، آنچه به عنوان خط غالب در میان مطبوعات و رسانه های غربی مشاهده می شود، این است که این رسانه ها به جای پرداختن به اصل موضوع و محکوم کردن – یا دست کم تحلیل – اقدام جنایتکارانه سعودی ها، تمرکز خود را بر موضوع اختلافات ایران و عربستان قرار داده و تلاش دارند چنین وانمود کنند که این ماجرا نیز بخشی از همین رقابت و عامل تشدید کننده و دامن زننده به آن است.

تلاش رسانه‌های غربی برای بهره‌برداری سیاسی از موضوع شیخ نمر

روزنامه «واشنگتن پست» در بخشی از گزارش خود از ماجراهای روز گذشته تاکنون، می نویسد اعدام شیخ نمر و واکنش های صورت گرفته در مقابل آن، سبب به چالش کشیده شدن تلاش های دیپلماتیک آمریکا برای برقراری صلح و آرامش در منطقه می شود. این روزنامه همچنین به اختلافات عربستان و ایران در موضوع سوریه و یمن پرداخته و می نویسد تنش های اخیر، می تواند سبب شکست تلاش های بین المللی برای برقراری صلح در سوریه و آتش بس در یمن خواهد شد.  

تلاش رسانه‌های غربی برای بهره‌برداری سیاسی از موضوع شیخ نمر

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز تلاش کرده چنین القا کند که این وقایع، بخشی از اختلافات موجود میان شیعه و سنی است و می نویسد ایران که حکومتی شیعه دارد با عربستان سعودی که یک پادشاهی سنی بر آن حکومت می کند، درگیر یک منازعه منطقه ای هستند که طی سال های اخیر به طور مستمر جریان داشته است. به عبارت دیگر، اقدام در راستای القای اختلاف میان شیعیان و اهل سنت، محور اصلی تحلیل این روزنامه را تشکیل می دهد.

تلاش رسانه‌های غربی برای بهره‌برداری سیاسی از موضوع شیخ نمر

پایگاه اینترنتی «سان فرانسیسکو کرونیل» نیز در بخشی از مطلب خود مدعی شده روحانیون شیعه در ایران، از اعدام شیخ نمر «بهره گرفته اند» تا بدین وسیله، به اتهام زنی علیه عربستان سعودی بپردازند. این سایت همچنین در راستای تکمیل مطلب خود اشاره می کند که بسیاری از وهابیون، شیعیان را مرتد و رافضی قلمداد کرده و علیه آن ها موضع گیری دارند.

تلاش رسانه‌های غربی برای بهره‌برداری سیاسی از موضوع شیخ نمر

روزنامه «هافینگتون پست» از جمله دیگر مطبوعاتی است که کم و بیش در همین مسیر گام برداشته و می نویسد وقایع اخیر، هرگونه امیدی را به اینکه ظهور یک دشمن مشترک (داعش) بتواند سبب نزدیک شدن دو قدرت شیعه و سنی منطقه شود را از بین برده است. 

تلاش رسانه‌های غربی برای بهره‌برداری سیاسی از موضوع شیخ نمر

مطلبی که سایت شبکه خبری «ان بی سی» در این زمینه منتشر کرده، نسبت به بقیه جهت گیری آشکارتری داشته و مستقیم در راستای محکومیت ایران به نگارش درآمده است. نویسنده این مطلب می نویسد، «در حالی که وقایع سفارت عربستان در تهران، سبب بروز محکومیت ها و انتقاداتی شد، تظاهرات های مسالمت آمیزی در اعتراض به اعدام شیخ نمر در دیگر کشورها، از جمله لبنان، عراق، پاکستان و ترکیه برگزار شد». 

به این ترتیب، همانطور که اشاره شد، مطبوعات و رسانه های غربی تلاش دارند ضمن منحرف کردن توجه بین افکار عمومی از اصل موضوع، به اختلافات موجود میان ایران و عربستان پرداخته و آن را به عنوان تقابل شیعه و سنی در منطقه برجسته سازند. 

ویدیوهایی از بازتاب جهانی تظاهرات مربوط به اعدام شیخ نمر در رسانه های غربی را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 17
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل