بازدید 25044

سقوط آزاد قیمت مسکن در سایه رکود

کد خبر: ۵۵۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷ 02 January 2016
سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن همچنان ادامه می‌ یابد به‌طوری که قیمت ها شهریور امسال با قیمت اسمی مسکن در فروردین ماه سال 1390 برابر شد.

به گزارش تسنیم در حالی مسئولان و دست‌اندرکاران مسکن بر ثبات قیمتی در نیمه دوم امسال تاکید کردند که شواهد و قرائن نشان می‌دهد نرخ مسکن همچنان روند پیوسته و آهسته کاهشی را طی می‌کند، فعالان بازار یکی از دلایل این امر را تخفیف مالکان برای فروش اعلام می‌کنند.

 اواخر مهرماه امسال دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن اعلام کرد: سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن همچنان ادامه می‌ یابد به‌طوری که قیمت ها شهریور امسال با قیمت اسمی مسکن در فروردین ماه سال 1390 برابر شد.

بر اساس گزارش این دفتر روند قیمت مسکن از ابتدای سال 1391 تا پایان اردیبهشت ماه سال 1394 در شهر تهران حاکی از این است که قیمت مسکن پس از طی یک روند صعودی نسبتا شدید، از تیرماه سال 1392 از ثبات نسبی برخوردار بوده و به حدود 40 میلیون ریال به ازای هر مترمربع رسیده است. قیمت حقیقی مسکن به صورت مداوم کاهش یافته و حباب قیمت مسکن تخلیه شده است و در صورت ادامه ثبات قیمت مسکن در سال 1394 ، سیر نزولی قیمت حقیقی مسکن همچنان ادامه می یابد به طوری که قیمت حقیقی مسکن (قیمت اسمی تعدیل شده با شاخص تورم عمومی) در شهریور ماه سال 1394 برابر با قیمت اسمی مسکن در فرورین ماه سال 1390 بود.

پس از این گزارش بود که اوایل آبان‌ماه امسال معاون وزیر راه و شهرسازی از عقبگرد قیمت مسکن به نرخ‌های سال 89 خبر داده و پیش‌بینی کرده بود در نیمه دوم سال بازار مسکن افت و خیز خاصی نداشته باشد.

مظاهریان با بیان این‌که قیمت‌های واقعی مسکن به قیمت‌های سال 89 رسیده است، تصریح کرد: این مسئله نشان می‌دهد موقعیت مناسبی برای خریداران به واسطه قیمت‌های معقول به وجود آمده ضمن آنکه زنگ خطری نیز تلقی می‌شود، چراکه بازار پرسودی تلقی نشده و میزان سرمایه‌گذاری در آن کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به این‌که به طور میانگین با تورم 15 درصدی در کشور مواجه هستیم، گفت: بخش مسکن نیز باید به همین میزان افزایش قیمت داشته باشد تا سرمایه‌گذار بتواند منابع مالی خود را در این بازار حفظ کند.

گرچه معاون امور مسکن و ساختمان افزایش قیمت مسکن را تنها راه حفظ  جلوگیری از کوچ سرمایه‌ها سرمایه‌گذازی این بخش اعلام کرده که بازار مسکن همچنان به سیر نزولی قیمت خود ادامه می‌دهد. بر اساس گزارش میدانی تسنیم، در حال حاضر به گفته مشاوران املاک بازار مسکن در رکود انتظاری شدیدی به سر می‌برد و مصرف‌کنندگان همچنان دست نگه داشته‌اند تا نرخ‌ها باز هم کاهش یابد.

یکی از مشاوران املاک محدوده کریم‌خان به تسنیم گفت:‌ امسال، سال خوبی برای مشاوران املاک نبود و میزان ثبت قراردادهای خرید و فروش و همچنین اجاره نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که بسیاری از همکاران بنده در بنگاه‌های املاک ترجیح داده‌اند در این وضعیت به دنبال شغل دیگری بروند، افزود: وضع کار و کاسبی مشاوران املاک به تبع اوضاع بد اقتصادی مناسب نیست و این مسئله باعث شد تا بسیاری از مشاوران عطای این حرفه را به لقای آن بفروشند.

وی در خصوص قیمت مسکن نیز گفت: در سال جاری روند کاهشی قیمت‌ها به طور پیوسته تداوم داشت و با وجود این‌که برخی مسئولان بر ثابت ماندن قیمت‌ها در نیم سال دوم سال 94 تاکید کردند که طی سه ماه اخیر نرخ‌ها روند کاهشی داشت.

وی یکی از دلایل روند کاهشی قیمت‌ها را تخفیف مالکان برای فروش عنوان کرد و افزود: با توجه به وضع بازار، مسکن نه تنها امسال بلکه سال آینده نیز روند آرامی را پشت سر می‌گذارد و سایه رکود انتظاری در این بخش گسترده‌تر می‌شود.

در حال حاضر یک واحد آپارتمان مسکونی 70 متری سه سال ساخت واقع در افسریه شمالی 173 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، یعنی متری 2 میلیون و 400 هزار تومان. واحد مسکونی 102 متری واقع در گیشا با امکاناتی از جمله پارکینگ و انباری 700 میلیون تومان تعیین شده است.

یک واحد مسکونی 75 متری در خلیج‌فارس 170 میلیون تومان، واحد مسکونی 138 متری در پونک 598 میلیون، واحد 83 متری در پیروزی 315 میلیون، آپارتمان 93 متری 2 سال ساخت واقع در نارمک 400 میلیون و واحد 55 متری در ابوذر 200 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

همچنین قیمت یک واحد آپارتمان 77 متری در خیابان قائم مقام فراهانی 522 میلیون تومان تعیین شده است. واحد مسکونی با مساحت 85 متر در تهران ویلا با پارکینگ و انباری 470 میلوین تومان و یک واحد مسکونی 113 متری دو سال ساخت واقع در مظاهری بدون پارکینگ 190 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است؛‌یعنی متری حدود یک میلیون و 600 هزار تومان.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار