بازدید 13659
مروری بر روزنامه‌های امروز اول دی ماه؛

قیمت دلار و نفت در بودجه امسال/ تحلیل مشاور رئیس جمهور درباره مناظره 88

ثبت نام بزرگان در انتخابات خبرگان رهبری و همچنین موضوع ائتلاف اصولگرایان و اصلاح طلبان در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که ارقام بودجه و آلودگی هوا از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۵۵۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴ 22 December 2015

ثبت نام بزرگان در انتخابات خبرگان رهبری و همچنین موضوع ائتلاف اصولگرایان و اصلاح طلبان در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که ارقام بودجه و آلودگی هوا از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی سه شنبه اول دی ماه را مرور کنید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی با عنوان«آلودگی به بهای 6/5 هزار میلیارد» می نویسد:« تهران در روزهای ۲۱ تا ۲۷ آذر ماه، شرایط نامطلوبی را از نظر کیفیت هوا سپری کرده و این بازه زمانی با یک‌روز ناسالم و شش‌روز ناسالم برای گروه های حساس، از نظر تعداد روزهای ناسالم آلوده ترین هفته سال جاری برای پایتخت می‌باشد. بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۲.۵ میکرون در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی در هفته گذشته حاکی از آن است که تداوم شرایط جوی پایدار، وقوع پدیده وارونگی دما، بالابودن رطوبت نسبی هوا و افزایش استفاده از خودروهای شخصی به دلیل سردی هوا از عوامل تأثیر گذار بر کاهش کیفیت هوا بوده است.این در حالی است که پیش بینی ها درمورد الودگی هوای تهران همچنان ریسک بالای تنفس در تهران را طی روزهای آتی در بر دارد و بر همین اساس معاون عمرانی استانداری تهران گفت: با نظر هواشناسی شدت آلودگی هوا طی روزهای آینده افزایش می‌یابد و در صورتی که به سلامت شهروندان ضرر برساند احتمال تعطیلی وجود دارد. محمدرضا محمودی درباره آلودگی هوای تهران اظهار داشت:‌ ریزگردها از کشورهای عربی وارد شهر تهران شده‌اند.

زیان های اقتصادی آلودگی هوا

اما همچنان که موضوع آلودگی هوا و تبعات آن از لحاظ زیستی بر روی شهرواندان مورد توجه قرار میگیرد، آنچه معمولا مغفول واقع شده و میشود، ضرر و زیان های اقتصادی است که ناشی از عدم توجه به موضوع آلودگی هوا در کلان شهرهایی مانند تهران است. دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به تبعات اقتصادی آلودگی هوا گفت: هزینه آلودگی هوا برای پایتخت ۶.۵ هزار میلیارد تومان است.سید محسن طباطبایی مزدآبادی در این رابطه با انتقاد از بی توجهی دستگاه‌ها در مدیریت آلودگی هوا، گفت: متاسفانه تنها وقتی میزان غلظت آلاینده ها به مرز هشدار می رسد مساله آلودگی هوا به اولویت دستگاه ها تبدیل می شود در حالی که سیاست های مقطعی تنها مسکن شرایط بحرانی هستند.»


«روزنامه ایران» در تیتر یک امروز خود با عنوان«تصمیم‌های اقتصادی دولت در بودجه 95» می نویسد:«نرخ دلار در بودجه سال آینده 2997 تومان تعیین شد. ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر اختصاص یافت.  پرداخت مطالبات بازنشستگان در بودجه سال آینده پیش‌بینی شد.قیمت هربشکه نفت حدود 40 دلار تعیین شد


«روزنامه کیهان» در تحلیلی در ستون اخبار ویژه خود با موضوع «مدیران حزبی دولت در انتخابات چه‌قدر بی‌طرف می‌مانند؟» می نویسد: در حالی که تنها دو ماه به انتخابات مجلس باقی مانده و فضای سیاسی کشور و موضع‌گیری‌ها و آرایش سیاسی کشور، همه متاثر از انتخابات مجلس است، به نظر می‌رسد دولت در حال کامل کردن روند حرکت خود برای تاثیرگذاری در انتخابات است.

به گزارش رجانیوز، دولت به طور شائبه‌برانگیزی - بی‌توجه به مسائل کلان اقتصادی و سیاسی کشور که حل آنها عزم دولت را می‌طلبد - در حال دامن زدن به حواشی پیرامون انتخابات مجلس است تا بیش از گذشته گمانه‌زنی‌ها را در خصوص احتمال دخالت دولت در انتخابات مجلس تقویت نماید. شاید اولین استارت صحبت‌های انتخاباتی بدنه دولت را بتوان سخنان علی یونسی دستیار رئيس‌جمهور دانست. دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام - که سابقه بیان اظهارات هزینه‌ساز را نیز در پرونده خود دارد - در حالی که بیش از یک سال به انتخابات مجلس باقی مانده بود، نتوانست اشتیاق دولت برای تسخیر مجلس را پنهان کند و طی اظهاراتی پرحاشیه در جمع اصلاح‌طلب‌ها با ارائه دستورالعمل‌هایی برای بقای سیاسی این جمع، این‌گونه از تسخیر مجلس گفت: «مهم‌ترین برنامه‌ای که اکنون

باید آن را پی بگیریم انتخابات مجلس شورای اسلامی است که باید همان‌گونه که در انتخابات ریاست جمهوری با شعار اعتدال مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند در انتخابات مجلس نیز چنین اتفاقی بیفتد.»

اما صریح‌ترین و شائبه‌برانگیزترین اظهارنظر و رفتار سیاسی میان بدنه دولت را می‌توان رفتار عجیب و دور از آداب سیاسی جهانگیری دانست. در حالی که حدود هفت ماه به انتخابات مجلس باقی مانده بود، جهانگیری در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران، اظهارات پرحاشیه‌ای در خصوص انتخابات بیان نمود که به باور بسیاری می‌توان آن را به قصد دولت برای دخالت در انتخابات مجلس تفسیر کرد. جهانگیری روز 29 فروردین بی‌توجه به مقام و جایگاه حقوقی خود - به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور - جلسه‌ای انتخاباتی با شورای مرکزی حزب کارگزاران برگزار کرد و از دغدغه‌های انتخاباتی این حزب و دولت پرده برداشت. وی در جمع حزب کارگزاران تهران گفته بود: «کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کنند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود. باید به یک هم‌گرایی بین اصلاح‌طلب‌های معتدل و اصو‌لگرایان اصیل اندیشید. باید به دنبال یک مجلس معتدل بود. اگر هدف این باشد برای پیدا کردن کاندیداها به مشکل برنمی‌خوریم. به همین دلیل می‌گویم که نقش کارگزاران مهم‌ و موثر است. نباید گذاشت زاویه‌ای به وجود بیاید.»

اظهارات وی واکنش‌ها و حواشی بسیاری در پی داشت و صحبت‌های وی باعث شد تا دولت و بدنه آن بیش از قبل به دخالت در انتخابات متهم شود. اما جلسه جهانگیری با حزب کارگزاران پایان این دست جلسات حزبی و انتخاباتی بدنه دولت نبود و مدتی بعد حضور نوبخت و مولاوردی در همایش‌های جوانان حزب اعتدال و توسعه و همایش حزب اتحاد ملت، به شدت شعارهای دولت مبنی بر عدم دخالت در انتخابات را زیر سؤال برد.»


«روزنامه جوان» در گزارشی به موضوع واردات برنج امریکایی به ایران پرداخت. جوان در این گزارش با عنوان«دولت برنج امريكايي را سر سفره ايراني گذاشت!» می نویسد:« در حالي كه مواضع جمهوري اسلامي ايران در برابر امريكا كاملاً روشن است و رهبر معظم انقلاب نيز مذاكره با امريكا را در سطح هسته‌اي مجاز معرفي كرده بودند، شركت بازرگاني دولتي گويا از هول هليم در ديگ افتاده است چراكه در تيرماه سال جاري با خريد 60هزار تن برنج از امريكا باب تجاري با اين كشور را بازگشايي كرده كه هنوز 50هزارتن آن به كشور وارد نشده است و مديران اين شركت درصدد جاده‌صافي‌كني براي واردات باقي برنج خريداري شده از امريكا هستند.

به گزارش «جوان»، مخاصمه امريكا با ايران آنقدر ريشه‌دار و عميق است كه هيچ‌گاه مسئولان دلسوز نظام گول لبخندها و حيله‌هاي اين كشور را نخورده‌اند، در اين ميان در جريان مذاكرات هسته‌اي نيز رهبر انقلاب، مذاكره با امريكا را تنها در سطح موضوع هسته‌اي جايز دانستند، با اين وجود شركت بازرگاني دولتي كه يكي از شركت‌هاي زير مجموعه وزارت جهاد مي‌باشد به بهانه تنظيم بازار داخل در يكي از خريد‌هاي خارجي خود در تير ماه سال جاري به امريكا رجوع كرده و از اين كشور حدود 60 هزار تن برنج خريده است. به ادعاي مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران كل برنج خريداري شده از امريكا 60 هزار تن و در قالب سه كشتي است كه تاكنون 10 هزار تن از اين برنج وارد كشور شده است. در اين بين از آنجا كه در آبان ماه سال جاري وزير صنعت، معدن و تجارت در نامه‌اي به معاونان و رؤساي سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام كرد، با توجه به فرمايشات و تأكيدات مقام معظم رهبري اجازه عرضه كالاهاي مصرفي امريكا كه جنبه نمادين حضور امريكا در كشور مي‌باشند را ندهند، شركت بازرگاني دولتي با سدي براي وارد كردن برنج امريكايي به ايران مواجه شده است.

در حالي در شرايط مضيقه منابع ارزي به جهت افت بهاي نفت رو‌به‌رو هستيم كه خريد برنج خارجي در سال جاري به گفته عليرضا شايق دبير انجمن برنج و عباس كشاورز، معاون زراعت وزارت جهاد كشاورزي اصلاً نياز نبود اما وزارت جهاد به رغم شرايط عادي بازار به يكباره تصميم به واردات برنج خارجي آن هم از كشور امريكا كرده است. علي قنبري مديرعامل شركت بازرگاني دولتي در گفت‌وگو با فارس مدعي شده خريد برنج از امريكا قبل از ابلاغ بخشنامه ممنوعيت كالاهاي مصرفي امريكا به ايران انجام شده، اين در حالي است كه اين موضوع بايد از طريق آمارهاي گمرك راستي‌آزمايي شود، صرف‌نظر از اين راستي‌آزمايي نيز اصلاً گشايش باب تجاري با امريكا آن هم در تهيه كالاهاي اساسي و مصرفي به‌جز اينكه حمايت از توليدكنندگان امريكايي و خارج شدن ارز از ايران باشد، معني ديگري ندارد. وي با تأكيد بر اينكه خريد برنج از امريكا مربوط به تيرماه سال جاري است، گفت: 60 هزار تن برنج از امريكا خريداري شده كه هنوز 10 هزار تن آن به كشور وارد شده است.»


«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان«جها د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ا كبر» می نویسد:« د‌یروز وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران روز بزرگی را به خود‌ د‌ید‌. ابتد‌ا نمایند‌ه‌ای از سوی آیت ا... مصباح یزد‌ی برای ثبت نام وي د‌ر مجلس خبرگان رهبری مراجعه کرد‌ و عصر همان‌روز نیز آیت ا... هاشمی رفسنجانی با پای خود‌ و همراه فرزند‌انش د‌ر صف ثبت نام مجلس خبرگان قرار گرفت و د‌و فرزند‌ش نیز برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرد‌ند‌. این د‌و چهره اکنون نمایند‌ د‌و طیف قد‌رتمند‌ د‌ر د‌رون نظام سیاسی ایران به حساب می‌آیند‌. مصباح یزد‌ی نمایند‌ه قرائت سنتی و محافظه کارانه و هاشمی رفسنجانی پرچمد‌ار برد‌اشت‌های آزاد‌ و مد‌رن‌تر از جمهوری اسلامی است. هر د‌و برد‌اشت‌های خود‌ از اسلامیت و جمهوریت نظام را به د‌ه‌ها مستند‌ فقهی و د‌ینی و صد‌‌ها خاطره سیاسی تجهیز کرد‌ه‌اند‌.

ظرفيت بزرگ نظام

بسیار ساد‌ه لوحانه است اگر چنین تفاوت د‌ید‌گاهی را به حساب تعارض‌های د‌رونی نظام و ملت به حساب آورد‌. برعکس، وجود‌ چنین قطب‌های فقهی و سیاسی د‌ر عرصه قد‌رت و حکومت نشانگر ظرفیت بزرگ جمهوری اسلامی است. اکنون د‌یگر جمهوری اسلامی محد‌ود‌ به برد‌اشت عد‌ه‌ای معد‌ود‌ نمی‌شود‌. هیچ جریان و جناحی نمی‌تواند‌ مد‌عی برد‌اشت جامع و مانع از انقلاب اسلامی و میراث امام خمینی (س) باشد‌. همین قابلیت باعث شد‌ه تا اکنون طیف گسترد‌ه‌ای از نخبگان با علایق و سلایق مختلف خود‌ را ذیل عنوان نخبگان و علاقه مند‌ان نظام قلمد‌اد‌ کنند‌.

وجهه‌د‌موكراتيك

اهمیت د‌یگر حضور چهره‌های برجسته فکری و سیاسی د‌ر انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی به وجهه د‌موکراتیک نظام مربوط می‌شود‌. اکنون همه قطب‌های قد‌رت د‌ر ایران قاد‌رند‌ تا اند‌یشه‌ها و عملکرد‌ خود‌ را آشکارا به قضاوت و د‌اوری مرد‌م بسپارند‌. انتخابات فرصتی است برای معرفی اند‌یشه‌ها و عملکرد‌‌ها. هد‌ایت طرز تلقی‌های مختلف د‌ر قالب رقابت‌های سالم انتخاباتی نشانگر ابعاد‌ د‌موکراتیک و مرد‌م سالارانه نظام است. بي‌شك هیچ یک از نظام‌های سیاسی خاورمیانه قاد‌ر به فراهم سازی چنین عرصه د‌موکراتیکی نیستند‌. جمهوری اسلامی روزهای د‌رخشانی را به انتظار نشسته است. روزهایی که به مد‌د‌ اتحاد‌ نخبگان و حمایت مرد‌م د‌ر فضایی عاری از خشونت و کشمکش و طرد‌ پاي د‌ر مسیر توسعه و پیشرفت می‌گذرد‌.»


«روزنامه شرق» در گزارشی به سخنرانی دیروز اشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور پرداخته است. شرق در این گزارش با عنوان«محاکمات ٨٨ و ٨٩ محصول مناظره ٨٨ بود» می نویسد:« مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور گفت: «اگر فرهنگ مناظره بعد از انقلاب در کشور نهادینه شده بود، مناظرات سال ٨٨ تبدیل به محاکمات ٨٨ و ٨٩ نمی‌شد». به گزارش «ایرنا»، حسام‌الدین آشنا در اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی ایران افزود: «اگر مدیر برگزاری مناظره در سال ٨٨ آموخته بود که افرادی را که در مناظره از حد خود تجاوز می‌کنند و حق عمومی را به حق مناظره ترجیح می‌دهند ساکت کنند بسیاری از اتفاقات بین دو طرف نمی‌افتاد». استاد دانشگاه امام‌صادق (ع) افزود: «مناظره یعنی تبادل‌نظر، تبادل استدلال و واگذارکردن حق قضاوت به دیگران و این دیگران می‌تواند عموم مردم باشد یعنی آنچه در مناظرات سال ٨٨ و ٩٢ اتفاق افتاد. مردم، هم در سال ٨٨ و هم در سال ٩٢ تصمیم گرفتند و انتخاب کردند». مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور ادامه داد: «اگر ما در میان مردم دانش نقد مناظره را بالا نبریم افرادی می‌توانند با قهرمان‌نمایی، خود را منجی جا بزنند و استدلال‌های عوام‌پسند و در یک کلام با استفاده از سفسطه خدمت‌گزاران واقعی را زیر سؤال برده و خود را که هیچ ریشه‌ای ندارند به‌مثابه ناجی و خادم واقعی جا بزنند». آشنا ادامه داد: «اگر مناظره نباشد، محاکمه جای آن را می‌گیرد. وقتی به تاریخ مناظره در جهان نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که دوران شکوفایی مناظرات و گفت‌وگوهای سقراطی و افلاطونی بود اما جامعه آتن آن روز قدرت گفت‌وگوی سقراط را برنتافت و او را محاکمه و اعدام کرد. بعدها که در تاریخ غرب به شب یلدای تفکر در باختر رسیدیم، دیگر مناظره وجود نداشت بلکه تفتیش عقاید و محاکمه جای آن را گرفته بود. یعنی همان چیزی که در مورد گالیله اتفاق افتاد

مونولوگ به‌جای دیالوگ

حسام‌الدین آشنا به شش‌سال پیش اشاره می‌کند؛ به روزهای مناظرات انتخاباتی سال ٨٨. زمانی که محمود احمدی‌نژاد مقابل يكي از كانديداهاي آن انتخابات هرچه خواست گفت. دو دهه انقلاب پیش از خود را زیر سؤال برد و همچنین اتهاماتی را متوجه اکبر هاشمی‌رفسنجانی و علی‌اکبر ناطق‌نوری کرد. حتی برخی حامیان رئیس دولت نهم و دهم هرچند دیرهنگام اما بعدها اعتراف کردند محمود احمدی‌نژاد در آن مناظره حریم اخلاق را زیرپا گذاشت. اکبر هاشمی و ناطق‌نوری از صداوسیما درخواست کردند تا پاسخ اتهامات را بدهند اما به آنان فرصت داده نشد و در نهایت سه‌روز مانده به انتخابات به نامه معروف هاشمی منجر شد. آنچه رخ داد اما چیز دیگری بود. سازمان صداوسیما به‌جای آنان که مورد اتهام قرار گرفته بودند به محمود احمدی‌نژاد فرصت داد تا در وقت اضافی با مردم مونولوگ داشته باشد. مونولوگ به‌جای دیالوگ، طرح اتهامات گسترده علیه حاضران و غایبان به‌جای مناظره و... اتفاقی بود که در مناظرات ٨٨ رخ داد. بسیاری ریشه آغاز وقایع ٨٨ را آن مناظره معروف می‌دانستند و می‌دانند. ».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها