بازدید 12930

نقویان: ذهن مردم از حجاب روی سر مهمتر است

کد خبر: ۵۵۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴ 20 December 2015
استاد حوزه و دانشگاه گفت: حجاب و روسری مسئله مهمی است اما آنچه مهم تر است تربیت مردم است و نباید فراموش کنیم که حجاب فقط لباسی ظاهری است و مهم تر از آن نجابت درونی افراد است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ناصر نقویان ظهر یکشنبه در سالن اجتماعات دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی به بررسی وظایف و مسئولیت های جوان منتظر انقلابی پرداخت و اظهار کرد: یکی از وظایف جوان منتظر این است که مبانی دین را در قالبی از حسن و زیبایی بریزد و به جهانیان عرضه کند.

وی افزود: وظیفه جوان شیعه این است که علم را در کسوت حلم بیامیزد و با خلق حسن و جمال در امور تربیتی زینت بخش دین و ائمه اطهار(ع) باشد.

وی با بیان اینکه آنچه در سر مردم می گذرد مهم تر از روی سر مردم است تأکید کرد: همیشه نمی توان با بیان حق و حقیقت تربیت دینی را نهادینه کرد و لذا گاهی برای اینکه حق در جامعه پذیرفته شود باید آن را در ظرفی از زیبایی و جمال بریزیم و به مردم عرضه کنیم.

وی تأکید کرد: اگر علم با کسوت حلم درهم آمیخته شود زیبایی ایجاد می کند که همه گروه های مختلف جامعه را به خود جذب می کند.

حجت الاسلام نقویان با بیان اینکه همه انسان ها عاشق زیبایی اند، افزود: امام حسن عسکری(ع) در حدیثی از شیعیان می خواهند که باعث زینت آن ها باشند و با اینکه ائمه (ع) خود صاحب حسن و جمال هستند اما شیعیان می توانند کاری کنند این حسن، زیباتر جلوه کند.

وی به شیوه های جدید حفظ قرآن و توجه به ظاهر آخرین کتاب آسمانی اشاره کرد و افزود: افرادی که قرآن را به شیوه های مختلف قرائت می کنند خوب است اما برخی افراد از زیبایی درون آن غافل مانده و نمی توانند آن را بیان کنند.

امام زمان(عج) را باید بشناسیم

حجت الاسلام نقویان با بیان اینکه برخی منتظرند امام زمان(عج) با تیغ برنده خود همه دشمنان و مخالفان را از بین ببرد، گفت: لازم است که شناخت صحیحی از وجود مبارک حضرت حجت(عج) تبلیغ کنیم و به مردم بگوییم که ایشان تنها با افرادی برخورد می کنند که به هیچ صراطی مستقیم نیستند.

وی به دوران امامت امیرالمؤمنین(ع) و هجوم مردم به خانه حضرت برای بیعت اشاره کرد و گفت: پس از رحمت پیامبر(ص) امام علی(ع) از مردم می خواست که به بیعت خود با ایشان در روز غدیر بازگردند اما پس از قتل عثمان حضرت بیعت مردم را رد کرد چرا که دیگر بنیادهای تربیتی مردم تخریب شده بود.

حجت الاسلام نقویان ادامه داد: باید دنبال شاخص های تربیتی باشیم و این شاخص ها برای ما معلوم شده اند؛ شاخص هایی مانند صداقت، نجابت، مهربانی، عذرپذیری و گذشتن از حق شخصی وبسیاری از شاخص های دیگر که در سیره ائمه اطهار و دین اسلام مشخص شده اند.

وی با بیان اینکه در کشور ما فرهنگ عذرخواهی بسیار کمیاب شده است، گفت: مهمترین کاری که در راستای انتظار امام زمان(عج) می توانیم انجام دهیم، توجه به تربیت درون خودمان است.

اگر انتقاد نباشد به قهقرا می رویم

در این جلسه حجت الاسلام نقویان همچنین با پاسخ به سوالات دانشجویان درباره اینکه حجاب اختیاری است یا اجباری گفت: باید تابع قانون باشیم هر چند که مبانی تربیت با اجبار جور نمی شود.

وی ادامه داد: تربیت یعنی شما در فضای آزاد بتوانید محدودیت هایی برای خود قائل شوید نه اینکه در فضایی محدود از آزادی عمل برخوردار باشید و حجاب اجباری مطمئنا در فضای تربیتی به نتیجه نخواهد رسید.

حجت الاسلام نقویان در پاسخ به سوال دانشجویی در خصوص فایل صوتی که از وی در فضای مجازی منتشر شده بود که واکنش های تندی را برانگیخت، گفت: صحبت هایی که این روزها از من در فضای منتشر شده مربوط به سخنرانی سه سال گذشته در دانشگاه تربیت مدرس است که با کنارهم گذاشتن بخش های پراکنده آن صحبت ها، چنین فایلی ساخته و در فضای مجازی منتشر کرده اند.

وی ادامه داد: بارها گفته ام که همه امنیت و آرامشی که امروز در فضای جمهوری اسلامی ایران تجربه می کنیم به دلیل رهبری آیت الله خامنه ای است.

وی افزود: در کنار این اعتقاد راسخ که وجود رهبر معظم انقلاب برای نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار لازم و ضروری است اما انتقادهایی عمدتا به اطرافیان ایشان دارم.

حجت الاسلام نقویان گفت: به نام این نظام و درون آن و زیر سایه رهبری، با عمامه و ادعاهای بسیار از دین مایه می گذاریم با این حال هنوز هزاران درد بی درمان در جامعه وجود دارد که اگر انتقاد از عملکرد مسئولان نباشد سیرقهقرایی طی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده اند که سخنان ایشان را عینا در بیلبوردها و تابلوهای ادارات نصب نکنید با این حال عده ای متملق و چاپلوس بیانات ایشان را بر در و دیوار قاب می کنند بدون اینکه ذره ای به آن ها عمل کنند.

حجت الاسلام نقویان افزود: مسئولان باید از منتقدان استقبال کنند اگر همه دهان ها را بستیم و همه قلم ها را شکستیم و از هرگونه انتقادی جلوگیری کنیم دشمن به اهداف خود می رسد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل