بازدید 23902
مقدمه‌ای بر آغاز کامل اجرای «برجام»؛

آمریکا: پرونده ابهامات فعالیت‌های هسته‌ای ایران را می‌بندیم

در پی انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران و برطرف شدن ابهامات و ادعاهایی که مدت ها از سوی برخی از دولت ها علیه ایران مطرح بود، دولت آمریکا رسماً اعلام کرد که پرونده ابهامات فعالیت های هسته ای ایران را می بندد؛ امری که مقدمه ای بر اجرای کامل برجام از سوی آمریکا خواهد بود.
کد خبر: ۵۵۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹ 03 December 2015
آمریکا: پرونده ابهامات فعالیت‌های هسته‌ای ایران را می‌بندیمدر پی انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های هسته ای ایران و برطرف شدن ابهامات و ادعاهایی که مدت ها از سوی برخی از دولت ها علیه ایران مطرح بود، دولت آمریکا رسماً اعلام کرد که پرونده ابهامات فعالیت های هسته ای ایران را می بندد؛ امری که مقدمه ای بر اجرای کامل برجام از سوی آمریکا خواهد بود.

به گزارش «تابناک» به نقل از «بی بی سی»، دولت آمریکا اعلام کرده که با توجه به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آماده است پرونده ابهامات فعالیت هسته‌ای ایران یا پرونده جنبه‌های نظامی احتمالی (پی ام دی) این برنامه را ببندد.

مارک تونر، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا گفته است، گزارش آژانس، ابهامات و پرسش های باقی مانده در مورد برنامه اتمی ایران را به خوبی پاسخ داده است. او گفت: آمریکا و پنج کشور دیگری که در مذاکرات اتمی با ایران مشارکت داشتند در جلسه شورای حکام آژانس در ۱۵ دسامبر با مختومه شدن این پرونده موافقت خواهند کرد تا بتوانند بر اجرای توافق جامع اتمی متمرکز شوند.

تونر گفت که گزارش آژانس با ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که «برنامه تسلیحات اتمی ایران» در سال ۲۰۰۳ متوقف شده بود، همخوانی دارد. او همچنین ادامه داد: توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ شفافیت و دسترسی لازم برای اقدام فوری در صورت تکرار چنین فعالیت هایی در ایران فراهم می کند.

در بخشی از گزارش محرمانه آمانو که خبرگزاری‌های بین المللی نسخه‌ای از آن را به دست آورده‌اند، ادعا شده که ایران پیش از سال ۲۰۰۳ تأسیسات مناسب برای انجام فعالیت های مرتبط با یک برنامه تسلیحات اتمی را داشته و رشته فعالیت هایی مرتبط با یک دستگاه انفجاری اتمی به صورت سازماندهی شده انجام داده، اما «ارزیابی آژانس این است که این فعالیت ها از سطح مطالعات علمی، امکان سنجی و کسب توانایی های تکنولوژیک مشخص فراتر نرفته است».

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد هیأت مذاکره کنندگان هسته ای ایران گزارش  آمانو را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و  گفت: این گزارش به معنای تأیید صلح آمیز بودن برنامه اتمی این کشور است. عراقچی پیش بینی کرده بود که در شورای حکام اراده سیاسی برای بستن پرونده ابهامات برنامه اتمی ایران وجود دارد و انتظار می رود که در جلسه آتی شورای حکام این پرونده مختومه اعلام شود.

در توافق جامع اتمی ایران و قدرت های جهانی، این گزارش آژانس و تصمیم شورای حکام مقدمه ای برای رسیدن به مرحله اجرای توافق در نظر گرفته شده است. ایران نیز اجرای بخشی از تعهدات خود  را به مختومه شدن پرونده «جنبه های نظامی احتمالی» در شورای حکام منوط کرده بود. هنگامی که ایران تعهدات اولیه خود را عملی و آژانس عملی شدن آنها را تأیید کند، روز «اجرای توافق» فرا خواهد رسید که قرار است در آن تحریم های اقتصادی علیه ایران برداشته شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار