بازدید 7111

قیمت نفت به 80 دلار افزایش می یابد

مدیر اجرایی آژانس انرژی می گوید: نفت در سال‌های آینده به 80 دلار در هر بشکه می رسد.
کد خبر: ۵۵۱۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴ 02 December 2015
مدیر اجرایی آژانس انرژی می گوید: نفت در سال‌های آینده به 80 دلار در هر بشکه می رسد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وال استریت ژورنال ، نیکول فریدمن در تحلیلی نوشت: مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی روز سه شنبه گفته در سال 2017 قیمت نفت افزایش خواهد یافت و در سال های آینده قیمت آن به هشتاد دلار در هر بشکه خواهد رسید،چرا که در آن سال میزان تولید نفت در برخی از مناطق کاهش می یابد، در حالی که تقاضای جهانی به رشد خود ادامه می دهد.

وی در ادامه گفت، تولید بیش از حد توسط آمریکا، عربستان سعودی و دیگر کشورها، موجب اشباع بازار نفت خام شده است؛ این وضع منجر به کاهش بیش از چهل درصدی قیمت نفت در سال گذشته شده است. قیمت نفت آمریکا وب رخی دیگر از قیمت ها در حال حاضر در حدود چهل دلار برای هر بشکه نفت است.

فاتح بیرول(Fatih Birol) رئیس آژانس بین المللی انرژی در مصاحبه ای با وال استریت ژورنال اظهار داشت: قیمت پنجاه دلار برای هر بشکه نفت یا پایین تر از آن پایدار نخواهد بود. اظهارات بیرول، تاکید مجددی بر پیش بینی او بود که ماه گذشته منتشر شد.

این آژانس که مقر آن در پاریس است، پیش بینی می کند که تولید نفت خام در کشورهای خارج از سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در سال 2016 بیش از ششصد هزار بشکه در روز کاهش یابد که بیشترین کاهش از سال 1992 را تجربه خواهد کرد، در حالی که هم زمان برخی از کشورها هزینه استخراج نفت در حوزه های جدید را به شدت کاهش داده اند.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماه گذشته خود اعلام کرد: در سال اینده قیمت ها احتمالا ثابت خواهد ماند و بالاترین میزان تولید نفت یعنی سه میلیارد بشکه را تا پایان ماه سپتامبر تجربه خواهد کرد. این میزان تولید تقریبا معادل مصرف یک ماه جهان است.

بیرول در ادامه گفت: ما در سال 2016، شاهد تولید نفت زیادی در سراسر جهان خواهیم بود، اما بعد از آن ما پیش بینی می کنیم که تحت برخی از فشارها قیمت نفت افزایس یابد.

در سال گذشته کاهش قیمت نفت، هر چند برای مصرف کنندگان فرصت خوبی محسوب می شد، اما درآمد بسیاری از کشورهای وابسته به تولید نفت را به شدت کاهش داد، قیمت سهام های مرتبط با این صنعت را با ریزش مواجه کرد و بیش از صدهزار شغل مرتبط با این صنعت را نابود کرد.

اظهارات بیرل درباره پیش بینی قیمت نفت، در آستانه برگزاری نشست اوپک در وین مطرح می شود. این گروه از کشورهای تولید کننده نفت، در سال گذشته تصمیم گرفتند با وجود افت قیمت نفت، سهمیه تولید نفت خود را حفظ کنند، به طوری که در حال حاضر، بیش از سی میلیون بشکه در روز تولید می کنند. به نظر نمی رسد که اوپک بخواهد در نشست این هفته خود در استراتژی گذشته خود تغییری بدهد.

ناظران بازارهای نفتی پیش بینی می کنند که در صورت برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، صادرات نفت خام ایران افزایش یابد و این مسئله بر قیمت نفت، موثر باشد. بیرل گفت که ایران می تواند تولید نفت خود را تا پانصد هزار بشکه در روز در خلال یک سال پس از برداشته شدن تحریم ها افزایش دهد، اما مهمتر از همه این است که ایران برای تولید این میزان نفت به سرمایه گذاری های جدید نیاز دارد.

سرمایه گذاری جهانی در حوزه های جدید نفتی در سال جاری بیش از بیست درصد کاهش یافته است و احتمالا در سال آینده نیز کاهش میزان سرمایه گذاری در این زمینه ادامه خواهد داشت که می توان گفت برای اولین بار در سه دهه اخیر است که میزان سرمایه گذاری در این حوزه در دو سال متوالی با افت مواجه خواهد شد.

وی در ادامه گفت، قیمت پایین نفت بر کشورهای مصرف کننده تهدیدی مضاعف خواهد بود. اولا پیش بینی می شود که کاهش میزان تولید نفت در کشورهای خارج از اوپک می تواند مشتریان را بیش از پیش به نفت خاورمیانه وابسته کند و با توجه به خشونت هایی که در این منطقه است، تامین آن ممکن است هر لحظه با تهدیداتی مواجه شود. ثانیا، کاهش قیمت نفت، کشورهای مصرف کننده را از سرمایه گذاری کارآمد در بخش انرژی بازخواهد داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار