بازدید 4819

مجلس در «روز مجلس» نیز تعطیل رسمی است!

اقدام اخیر نمایندگان در خصوص تعطیلی روز چهارشنبه، عملا مجلس را به حالت نیمه تعطیل درآورد که باعث می شود، نمایندگان تمرکزی بر طرح ها و لوایح مجلس نداشته باشند؛ هرچند نبود نمایندگان همواره با توجیه سرکشی یه حوزه انتخابیه روبه رو بوده است، بدون شک مردم رفتار برخی نمایندگان را در این روزهای سرنوشت ساز به دقت زیر نظر دارند. جالب اینکه نمایندگان مجلس امروز سه شنبه در روز بزرگداشت مدرس که به روز مجلس نیز شهرت دارد، مجلس را به بهانه شرکت در مراسم اربعین حسینی تعطیل کرده اند.
کد خبر: ۵۵۱۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۰ 01 December 2015
اسفند امسال دوباره شاهد انتخابات دیگری خواهیم بود که سرنوشت کشور در حوزه تقنینی را برای چهار سال آینده مشخص خواهد کرد. مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از قوای سه گانه در جمهوری اسلامی که قرار بوده در رأس نظام باشد، نمایندگان آن از طریق انتخاب مستقیم مردم انتخاب می شود. در واقع نمایندگان مجلس به عنوان نماد اصلی حاکمیت «مردم بر مردم» تلقی می شود.

به گزارش «تابناک»، امروز دهم آذر سالروز شهادت آیت الله مدرس در تقویم «روز مجلس» نام گذاری شده است. در واقع شهید مدرس نمونه بارز وکیل مردم در دوران اختناق رضاخانی که با صراحت لهجه، عدم ترس از قدرت، مبارزه با زورگویی و حمایت از حق به حق وی را می توان الگوی نمایندگی مردم نام برد. در واقع عجین شدن روز مجلس با نام مدرس، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

اما آیا صرفاً نام گذاری یک روز با عنوان روز مجلس می تواند جوابگوی خواسته های 80 میلیون ایرانی از نمایندگانشان باشد؟ آیا نمایندگان از منش مدرس ها در مجلس پیروی می کنند؟

به صورت کلی می توان نمایندگان را در سه دسته کاملا مجزا تقسیم بندی کرد که البته برخی از این دسته و گروه ها با مشی مجلس مدرسی ناسازگار است.

برخی نمایندگان را می توان «وکیل الدوله» نامید. این عده از نمایندگان اهمیتی به مشی و گرایش دولت ندارند. بلکه صرفاً به دنبال این هستند که از قدرت حاکمه به نفع منافع خودشان بهره برداری نمایند. در این زمینه نیز با روی کار آمدن هر دولتی، سعی می کنند از راه های گوناگون به این هدف خود دست یابند؛ بنابراین مشخص است، در صورتی که نماینده ای این کارویژه را پیدا نماید، دیگر نمی تواند به مهمترین وظیفه نماینده که همانا نظارت بر عملکرد دستگاه اجرایی است عمل کند.

برخی از نمایندگان دیگر را می توان «وکیل الجناح» نامید؛ وکلای مردمی که به جای حمایت از مردم در مناقشات سیاسی؛ منافع حزب و گروه های وابسته به خودشان را در ارجحیت قرار می دهند. این مشی نیز نه با مجلس اسلامی قرابت دارد و نه با مجلس مدرسی، چون مردم در آن جایگاه والایی ندارند.

اما «وکیل ملت» که پایه و اساس مجلس را تشکیل می دهند؛ گروهی هستند که در جهت احقاق حقوق ملت و مردم گام برمی دارند و هرگز منافع شخصی و گروهی را بر منافع ملت ارجحیت نمی دهند. معیار این گروه از نمایندگان در رأی و سخن فقط کلمه «حق» و «منافع ملی» است.

اما متأسفانه در سال های اخیر اقدامات برخی نمایندگان مجلس نشان می دهد، برخی از نمایندگان هرچند بسیار ناچیز از قسم سوم نمایندگان که همانا وکیل ملت است؛ نمی باشند و مشی و رفتار دیگری از خود بروز داده اند.

برخوردهای جناحی با موضوعات روز سیاسی، عدم نظم در حضور در مجلس و ارجحیت برخی منافع غیر ملی بر منافع ملی از دیگر مشخصه این گروه از نمایندگان در سال های اخیر بعد از انقلاب بوده است.

به عنوان مثال، یکی از مهمترین وظایف نماینده حضور در صحن علنی مجلس و شرکت در مباحث مجلس است که تأثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد؛ اما همواره شاهدیم در هر جلسه ی علنی مجلس بیش از 70 نماینده غائب هستند. این غیبت ها بدان معناست که بخشی از مردم از حق خود در قانون گذاری که زندگی آنها مستقیم به آن وابسته بوده است محروم شده اند.

جالب اینکه کاهش حضور نمایندگان در مجلس با نزدیک شدن به موسم انتخابات پررنگ تر نیز می شود. بدین سبب که دغدغه اصلی نمایندگان به جای حوزه انتخابیه مصروف موضوع انتخابات و جمع آوری رأی ملتی است که به آنها توجهی نمی شود!

برای مثال نمایندگان مجلس به دلیل نزدیک شدن به ایام انتخابات، در هفته های گذشته ساعات کاری خود را به شدت کاهش دادند و با تغییر روزهای کاری در مجلس، جلسه روز چهارشنبه را به روز دوشنبه منتقل کردند، با این حساب نمایندگان تنها در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه جلسه علنی برگزار می کنند و در روزهای دیگر با مراجعه به مناطق انتخابیه خود به فعالیت های خود می پردازند.

در واقع اقدام اخیر نمایندگان در خصوص تعطیلی روز چهارشنبه، عملا مجلس را به حالت نیمه تعطیل درآورد که باعث می شود، نمایندگان تمرکزی بر طرح ها و لوایح مجلس نداشته باشند؛ هرچند نبود نمایندگان همواره با توجیه سرکشی به حوزه انتخابیه روبه رو بوده است، ولی بدون شک مردم رفتار برخی نمایندگان را در این روزهای سرنوشت ساز به دقت زیر نظر دارند.

جالب اینکه نمایندگان مجلس امروز سه شنبه در روز بزرگداشت مدرس ـ که به روز مجلس نیز شهرت دارد ـ مجلس را به بهانه شرکت در مراسم اربعین حسینی تعطیل کرده اند.

اینکه نمایندگان و هیأت رئیسه مجلس تشخیص دهد که مجلس برای روز خاصی تعطیل باشد، یکی از حقوق مسلم آنهاست. اما موضوع مهمی که در اینجا مطرح است، رابطه تعطیلی مجلس و انتخابات آینده است که می تواند ابهامات جدی را برای انتخاب آینده مردم ایجاد کند.

این تعطیلی های بی پایان مجلس در حالی به روزهای اوج خود نزدیک می شود که پایان امسال روزهای مهمی برای آینده کشور است، چون قرار است در همین مجلس که برخی نمایندگان آن دغدغه انتخابات دارند بودجه سال 95 مورد بررسی قرار گیرد!

آیا با این حجم از تعطیلی و غیبت برخی نمایندگان امکان عملی بررسی بودجه فراهم خواهد شد و آیا اگر این بررسی انجام شود، همه زوایای بودجه مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار خواهد گرفت؛ یا اینکه موضوعات دیگر بر بررسی بودجه ترجیح خواهد یافت؟


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل