بازدید 5562

لاریجانی: من و ناطق‌ مصادره شدنی نیستیم

کد خبر: ۵۵۱۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲ 01 December 2015
رئیس مجلس گفت: ساختار انتخابات مجلس در کشور ما بیشتر نماینده محور است تا احزاب محور و مثل انتخابات ریاست جمهوری نیست و خود نماینده‌ها باید بیشتر حضور داشته باشند نمی‌گویم این خیلی خوب است ولی وضع فعلی همین است.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز سه‌شنبه همزمان با سالروز شهادت آیت‌الله مدرس و روز مجلس در نشست خبری با اصحاب رسانه به سوالات آنان پاسخ گفت.

وی در ابتدای سخنان خود در بیان شمای کلی از عملکرد مجلس نهم گفت: تلاش‌های نمایندگان چه در بعد تقنینی چه بعد نظارتی در یک پروسه طولانی صورت می‌گیرد که شاید بیان آن در زمان کوتاه فعلی امکان‌پذیر نباشد.

وی با اشاره به وظایف نظارتی نمایندگان اظهار داشت: بخش‌های نظارتی مربوط به وکلای ملت و حضور آنها در مجامع مختلف یک پروسه طولانی است. البته حضور نمایندگان و عملکرد آنها در شوراهای مختلف مغفول مانده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل نود مجلس و دیوان محاسبات را از بازوهای نظارتی پارلمان عنوان کرد و اظهار داشت: البته بحث سوالات از وزرا و همچنین استیضاح‌ها نیز که از موضوعات پر سر و صدا محسوب می‌شود از جمله ابزارهای نظارتی نمایندگان است.

لاریجانی با اشاره به وظایف تقنینی مجلس و با بیان اینکه تاکنون حدود 600 طرح و لایحه در مجلس داشته‌ایم تصریح کرد: این طرح‌ها و لوایح به مجلس ارائه و بررسی شد.

«بخشی از طرح‌ها و لوایح مصوب شده در مجلس مربوط به قوانین مادر است، برخی هم بعد اقتصادی دارد مانند قانون بودجه که هر ساله در مجلس تصویب می‌شود.»

رئیس مجلس شورای اسلامی به طرح‌ها و لوایح موجود در پارلمان اشاره کرد و گفت: امروز برخی از طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌ها وجود دارد که باید تدبیری اتخاذ کنیم که در این دوره مجلس به پایان برسد.

وی طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی را یکی از طرح‌های مهم در مجلس عنوان کرد و افزود: این طرح اقدام جدیدی است که کار آن تمام شده و از کمیسیون مشترک نیز بیرون آمده است؛ قانون هوای پاک نیز که در کمیسیون کشاورزی کارش تمام شده از دیگر موارد مهم در مجلس است.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که طرح‌های مهم و لوایح فوری موجود در مجلس تا چند ماه آینده به تصویب برسد.

وی با اشاره به هفته تعطیلی مجلس در ایام اربعین اظهار داشت: بعد از اربعین بودجه به مجلس می‌رسد که ما باید زمانی را به آن اختصاص دهیم، تصویب بودجه قابل انتقال به مجلس آینده نیست و باید در همین مجلس نهایی شود.

وی در همین زمینه گفت: در هیات‌رئیسه بحث‌هایی پیرامون طرح‌ها و لوایح موجود در مجلس داشتیم و قرار شد طرح‌ها و لوایح در چند ماه آینده به سرانجام برسد و در امر این مجلس نهایی شود.

لاریجانی در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سوالات خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از مطابقت ویژگی نمایندگان مجلس نهم با خصوصیات شهید مدرس و اینکه آیا مجلس نهم در راس امور بود یا نه، گفت: یکی از خصوصیات شهید مدرس نگاه او به مسائل از دریچه ملی یعنی همان نگاه کلان بود که این برای همه نمایندگان یک صفت ممتاز خواهد بود. چراکه نمایندگان نماینده کل ملت هستند و هر چه افق دیدشان بلندتر باشد به ویژگی‌های شهید مدرس نزدیک‌تر خواهند بود.

وی با اشاره به استقلال شخصیت و شجاعت شهید مدرس در پیشبرد فکر خود این روحیه را برای مجلس امروز روحیه‌ای ضروری وممتاز برشمرد و اظهار داشت: یکی دیگر از خصوصیات مهم شهید مدرس تقرب او به حقیقت بود، همچنین او نگاه ویژه‌ای به مشکلات اقتصادی کشور داشت و بعضی مشکلات امروز جامعه ما همان مسائل دوران مدرس است. از جمله اینکه او معتقد بود باید امور اقتصادی کشور را به مردم بسپاریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به نگاه واقع‌بینانه مدرس و عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: نظریه او با هدف عبور ایران از قدرت‌های بزرگ در آن مقطع بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در راس امور بودن مجلس چیزی نیست که بر حسب شرایط تغییر کند چرا که وقتی طبق قانون مجلس ریل‌گذار کشور است نهاد دیگری نمی‌تواند جای او را بگیرد. به علاوه اینکه مجلس بر کار قوای دیگر نیز نظارت می‌کند و این جایگاه با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند اما می‌تواند با رفتار نمایندگان تقویت شود.

لاریجانی به مسئله هسته‌ای اشاره کرد و نگاه مجلس را در قبال آن یک نگاه ملی خواند و گفت: مجلس شجاعانه با این موضوع برخورد کرد و کشور را از آن عبور داد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از علت ممانعت هیأت رئیسه مجلس برای دسترسی آزاد به آمار سفرهای خارجی نمایندگان مجلس پرسیده بود، اظهار داشت: هیأت رئیسه با این موضوع مخالفت نکرده و من به هیچ عنوان خاطرم نمی‌آید در هیأت رئیسه صحبتی شده باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:البته نمایندگان مجلس هم سفرهای چندانی به خارج از کشور ندارند و حتی ما از آنها خواسته‌ایم که همراه وزرا به سفرهای خارجی نروند مگر آنکه به آنها ماموریت داده شود و یا اینکه در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی به مسافرت خارج بروند.

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید چرا پس از 3 دهه هنوز به مدیریت واحد فرهنگی در کشور نرسیده و شاهد اختلافاتی در نهادهای حاکمیت از جمله موضوع برگزاری کنسرت‌ها در دانشگاه‌ها هستیم، گفت:‌ بعضی کمبودهای ما در عرصه فرهنگی به واسطه محدودیت منابع کشور است که موجب بروز کاستی‌ها در عرصه‌های گوناگون می‌شود.

لاریجانی از مسئله رونق اقتصادی به عنوان موضوع اصلی کشور یاد کرد و گفت: اگرچه معتقد نیستیم که همه چالش‌های امروز کشور اقتصادی است اما در این 30 سال در حوزه فرهنگی مدیران خوبی داشته‌ایم و عمده مشکلات ما ناشی از پشتوانه‌های بودجه‌ای بوده است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات رئیس‌جمهور که امکان از سرگیری روابط ایران و آمریکا را مشروط به تصحیح رفتار آمریکا عنوان کرده بود، خاطرنشان کرد: اگر آمریکایی‌ها رفتار و دشمنی خود نسبت به ایران را عوض کنند، رویکرد ایران نسبت به آنها تغییر می‌کند و این را رهبر معظم انقلاب هم سال‌ها پیش عنوان کردند اما تا زمانی که رفتار دولت آمریکا از این نوع باشد همان رویکردی که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند ساری و جاری خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال دیگری که با استناد به مقالات و مطالب مطبوعات عربی درباره کم‌رنگ شدن همکاری‌های ایران و فلسطین سؤال کرد‌،‌گفت:‌حمایت ایران از فلسطین موضوعی تاکتیکی نبوده و اگر چنین تلقی در برخی رسانه‌ها وجود دارد، درست نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه اقتصاد مقاومتی آنطور که باید و شاید کالبدشکافی نشده و مشکل کار در کجاست و وظیفه مجلس در این بین چیست؟ عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی یک روحی دارد که باید به آن توجه کرد. روح آن در این است که رونق تولید به وجود آید بنابراین باید ببینیم در این مصوبات مجلس به این موضوع پرداخته شده است یا خیر.

لاریجانی در ادامه مطلب فوق تاکید کرد: هم در بعد نظارت و هم تقنین به این موضوع پرداخته شده است و قوانینی که ما برای تسهیل فضای کسب و کار داشتیم مربوط به اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یک عناصر مقاومی دارد.

لاریجانی یکی از عناصر مقاوم اقتصاد مقاومتی را سهل کردن فضا برای سرمایه‌گذاری خواند و گفت که قانونی که برای رفع رکود داده شد در جهت اقتصاد مقاومتی است یا در قانون بودجه بعضی از بندهایی که در آن وجود دارد نشانگر همین توجه به اقتصاد مقاومتی است لذا باید یک برداشت درستی از اقتصاد مقاومتی داشت که می‌خواهیم دراین اقتصاد مقاومتی چه کنیم.

وی یکی از این مولفه‌ها را مردمی شدن اقتصاد و رونق تولید دانست و ادامه داد: نظارت‌هایی که در زمینه اصل 44 در مجلس در حال انجام است و اصرار داریم که این اشکالاتی که در اصل 44 وجود دارد رفع شده و یک فضای رقابتی در کشور به وجود آید در جهت اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: باید برداشت‌مان را از اقتصاد مقاومتی خوب توضیح دهیم سپس مولفه‌های آن را بشناسیم و ببینیم که چگونه می‌شود آن را جلو برد. من فکر می‌کنم در مجلس هم در بعد نظارت و تقنین به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه خوبی شده است. نمی‌گویم کامل توجه شده است ولی اگر لایحه‌ای دولت داشته باشد ما حتما آن را در اولویت بررسی می‌کنیم و تا جایی که فهم می‌کردیم روی آن تمرکز کردیم.

وی به سوال دیگری مبنی براینکه مجلس نهم در بعد نظارتی موفق بوده پاسخ داد: حتما مسائلی هست که می‌تواند در زمان‌های دیگر انجام شود. ما این را نفی نمی‌کنیم اما در حدی که ممکن بوده چه در صحن کمیسیون‌ها و چه در صحن مجلس هم در بحث تقنین و هم نظارت توجه شده. باید ببینیم که چه چیزی مورد توجه شما بوده که به آن پاسخ دهیم چون نظارت در مجلس یک روندی دارد مثلا نمایندگان در همه شوراهای اداری استان‌ها حضور دارند.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در آنجا نمایندگان نظارت خود را انجام می‌دهند و اگر چیزی خلاف قانون رخ دهد تذکر می‌دهند یعنی بخش‌های مختلف در شوراهای مختلف از طرف مجلس نظارت وجود دارد اما ممکن است برخی امور علاج نشود و به مسئله سوال و استیضاح برسد و بقیه امور با تذکرات حل می‌شود.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مردم حق دارند که بدانند مصوبات تصویب‌شده در مجلس چه بوده و چه تصمیماتی گرفته شده، همچنین عدم توازن بین میزان استخدامی‌ها و نیازهای مردم گفت: مواردی که مجلس تصویب می‌کند مسائل پنهانی نیست و در رسانه‌ها پخش و منعکس می‌شود.بنابراین چیزی نیست که در اتاق بسته تصمیم‌گیری شود ولی درباره جرم سیاسی از جمله مواردی بود که ما به آن تاکید داشتیم که انجام شود و دولت در مورد آن لایحه نداده بود بلکه طرح بود. فکر نمی‌کنم یک سال و نیم در نوبت باشد بلکه چند ماهی است در نوبت است.

قبول دارم یک ترافیکی در این زمینه وجود دارد و ما در این چند ماه آخر باید تمهیداتی داشته باشیم که کمیسیون‌ها زحماتی که کشیدند تصمیمات آنها از مجلس عبور کند و این نیز از موضوعاتی است که مجلس در نظر دارد و قطعا از آن عبور می‌کند.

لاریجانی در ادامه گفت: ما وقتی قانونی تصویب می‌کنیم این باید در جامعه اجرا شود و پس از یک دوره زمانی دو سه ساله نتیجه آن را ارزیابی کنیم به محض اینکه لایحه طرحی تصویب شد که بلافاصله قابل ارزیابی نیست یعنی باید آیین‌نامه تصویب شود و اجرا شود و پس از مدتی خروجی آن را بگیریم. بعضی از موارد هست که براساس نظرسنجی‌ها ما توانستیم نتایج آن را بگیریم ولی این مواردی که نام بردید تازه تصویب شده است.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد اقدام مجلس در جهت رفع آلودگی و ترافیک شهر تهران گفت: یکی از طرح‌هایی که در این‌باره در مجلس مورد بررسی قر ار گرفت طرح هوای پاک است و باید گفت که آلودگی شهر تهران امروز به یک معضل تبدیل شده و دستگاه‌ها مسئولیت آن را به گردن هم می‌اندازند.

وی افزود: یکی از طرح‌هایی که ما اصرار داریم هرچه زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد باید از طریق اصل 85 آن را حل کنیم، طرح هوای پاک است اما این یک طرح است و حتماً باید برای آن سرمایه‌گذاری شود و حل مشکل آلودگی هوای تهران حتماً امکان‌پذیر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی 90 درصد بودجه کشور صرف امور جاری می‌شود فضای تنفسی برای کار عمرانی کاهش پیدا می‌کند. ما باید بپذیریم که سیستم اداری ما نیازمند یک تغیر ماهوی است و دولت باید سیاست چابک‌سازی را در سیستم اداری پیاده کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امیدوارم در شرایط آتی که موضوع هسته‌ای حرکت رو به جلویی داشته باشد دست دولت در خصوص تأمین منابع برای این بخش باز باشد تا بهتر بتوانیم در جهت رفع آلودگی هوا گام برداریم.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر آمانو در اینباره که نمی‌توان به طور قطع در مورد پرونده هسته‌ای صحبت کرد و گزارش آژانس در آینده سیاه یا سفید نخواهد بود، افزود: اظهارات آقای آمانو چیز عجیبی نیست و در مورد خیلی از کشورها این عبارت را به کار می‌برد و این به این خاطر است که بسیاری کشورها پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کنند، آقای آمانو این عبارت را به کار می‌برد که اطمینانی ندارد و این عبارت رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عبارت نگران‌کننده‌ای نیست و معمولاً در این زمینه  استفاده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه وی عنوان کرده که گزارش آژانس در آینده سیاه و سفید نخواهد بود باید بگویم که اینگونه عبارات مورد توجه ما نیست و مهم نظر شورای حکام است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی گزارش آمانو و شورای حکام با هم بده بستان دارند ولی نتیجه نهایی باید توسط شورای حکام ارائه شود و اینکه گزارش خاکستری باشد یا سیاه و سفید مسائل تاکتیکی کار است.

وی افزود: مسئله ما این بود که ادعاهایی راجع به فناوری هسته‌ای ایران توسط برخی از کشورها مطرح شده بود که اسناد قطعی در مورد آنها وجود نداشت و ایران بر حسب مباحثی که در آژانس مطرح بود پاسخ‌هایی را ارائه کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در مذاکرات هسته‌ای به این نتیجه رسیدیم که این موضوع باید حل شود تا بقیه راه طی شود و این جزء تعهدات طرف مقابل بوده و ما امیدواریم که شورای حکام و 1+5 به وظیفه خود عمل کنند تا راه برای ادامه مسیر باز شود.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی در مورد خلأهای قانونی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم که مشکل برخورد با مفاسد اقتصادی به خلأ قانونی بازگردد که اگر نقصی در قانون وجود داشت مفسده پیدا نمی‌شد و وقتی محکمه حکمی را صادر می‌کند بر اساس قانون است پس قانون وجود دارد که فساد به وجود آمده را بر اساس قانون مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

وی افزود: اگر کسی معتقد است که کمبودی وجود دارد باید بگوید که این کمبود در کجاست چرا که ما نباید انباشتی از قانون درست کنیم که خود این باعث بروز مشکلاتی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌یکی از طرح‌های مهمی که در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجلس مطرح است طرح سازمان مبارزه با فساد است که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که پراکندگی مبارزه با فساد خود مشکل ایجاد می‌کند. و باید محکمه‌های به طور خاص برای این بخش وجود داشته باشد و به طور تخصصی پرونده‌های مفاسد اقتصادی را مورد بررسی قرار دهد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر در موضوعات اقتصادی یک روند تخصصی وجود نداشته باشد نا امنی در حوزه اقتصاد را به وجود می‌آورد که این خود آسیب زیادی به رونق تولید خواهد زد.

وی با اشاره به تعامل دهم و یازدهم با مجلس افزود: مجلس ضمن اینکه رفتار برادرانه را با سایر قوا توصیه می‌کند وجه مستقل بودن مجلس باید حفظ شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روند کار دولت فعلی را در رعایت قانون بهتر از دولت قبل می‌بینیم و مصوبات هیأت دولت که باید برای رئیس مجلس ارسال شود که آیا از نظر انطباق قانون درست بوده یا نه دولت فعلی از این جهت نمره بهتری نسبت به دولت قبل دارد و موارد کمی در دولت فعلی بوده که مصوبه‌ای خلاف قانون داشته باشد که این مصوبات از سوی مجلس لغو شده است اما در کل رعایت قانون بهتر شده است.

لاریجانی در پاسخ به این سوال خبرنگاری که نقش نظارتی مجلس در اجرای برجام چگونه است؟ گفت: کمیسیون امنیت ملی مجلس نظارت بر اجرای برجام را انجام می‌دهد همچنین هر سه ماه نیز وزیر امور خارجه از روند اجرایی برجام به کمیسیون امنیت ملی گزارش خواهد داد و کمیسیون امنیت ملی هم هر 6 ماه گزارش خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌کند.

وی افزود: البته گفت‌وگو میان مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی پیرامون این موضوع وجود دارد و ادامه خواهد داشت.

رئیس قوه مقننه درباره تدابیر اندیشیده شده برای حضور زائران در عراق برای شرکت در مراسم اربعین حسینی تصریح کرد: با توجه به بازدیدی که اخیرا از مناطق مرزی داشتیم امسال ساماندهی بسیار مناسبی در خروج افراد از مرزها صورت گرفت که حتما باید پاسپورت و ویزا به همراه داشته باشد.

لاریجانی اضافه کرد: البته گزارشی در رابطه با تجمع عده‌ای برای خروج از مرز بدون پروسه قانونی به بنده داده شد که اعلام کردند به این افراد تذکر دادند و کنترل‌های شدید‌تری صورت گرفته است و دوستان عراقی ما هم باید بدانند که ما نسبت به خروج افراد به صورت قانونی بسیار تاکید داریم و تمام تلاش وسعی‌مان این است که این موضوع دچار مشکل نشود.

لاریجانی در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چه جریاناتی در خصوص انتخابات با شما گفت‌وگو داشتند، اظهارداشت: من هم این مطلبی که شما گفتید در رسانه‌ها شنیدم و چیزی بیشتر از این نبوده و فکر می‌کنم هنوز مسائل انتخابات در کشور ما شکل عملیاتی به خود نگرفته است و بیشتر در حد یک سری نشست‌های سنتی است در شهرها انجام می‌دهند.

لاریجانی در ادامه مطرح کرد: به این نکته باید توجه کرد که ساختار انتخابات مجلس در کشور ما بیشتر نماینده محور است تا احزاب محور و مثل انتخابات ریاست جمهوری نیست و خود نماینده‌ها باید بیشتر حضور داشته باشند نمی‌گویم این خیلی خوب است ولی وضع فعلی همین است.

وی در ادامه مطلب فوق اضافه کرد: هنوز تشکل‌ها و جریان‌های حزبی در این قضیه فعال نشده اند دلیل دارد هم نتوانسته‌اند با هم وحدتی داشته باشند یا سازوکارهای آن‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است و یا مباحث دیگری که لزومی به اشاره آن‌ها وجود ندارد لذا این مسئله هنوز به صورت کلان شکل نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر دیدار چهار جانبه لاریجانی مقتدایی و ناطق نوری گفت که البته ما جلسه‌ای داشتیم و این چیزی که در رسانه‌ها منعکس شد خلاف نیست. جلسه‌ای ما داشتیم با موضوعی پیرامون اینکه ما چطور می‌توانیم در پروسه‌ای که در انتخابات است تلاش کنیم که افراد کارآمد و با همان نگاهی که عرض کردم و آن داشتن افق ملی در مجلس حضور داشته باشند و در این زمینه بحث کردیم و در واقع یک همفکری در این زمینه داریم.

وی در همین رابطه اضافه کرد: اگر ما به شرایط کشور نگاه کنیم که باعث عزت ملت ایران خواهد شد این است که ما ظرفیت‌های جمهوری اسلامی را در بعدهای مختلف بتوانیم بارور کنیم و اگر خللی در مسائل وجود دارد بتوانیم آنها را برطرف کنیم ارزیابی ما این است که در مسائل بین المللی و منطقه‌ای داهیانه عمل کرده است چه در مسائل منطقه‌ای و چه دیگر مسائل.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: ما در مسائل اقتصادی مشکلات داریم بنابراین ثقل توجه ما در این مجموعه این است که افراد کارآمدی بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند که به این موضوع مهم بپردازند و این نقش را مرتفع کنند. لذا تمهیداتی در این زمینه در حال فکر است.

وی ادامه داد: البته این تبلیغات انتخاباتی فقط برای اصلاح طلبان نبود و برای دیگر جریانات نیز وجود داشته است و این را می‌دانیم. کلا این گونه رفتارها نادرست است و وزیر کشور هم مامور شده است که این مشکل را رسیدگی کند.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید شما خود را در جرگه کدام جریان سیاسی کشور می‌دانید، گفت: این تقسیم‌بندی‌های اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال‌گرا دقیق نیست؛ چراکه اصولگرایی یک حرف حسابی و اصلاح‌طلبی و اعتدال گرایی هم شعار خوبی است، اما هیچ‌کدام از این شعارها، فضیلت محسوب نمی‌شود.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از جریانات از ابتدای انقلاب رنگ عوض کرده‌اند، اظهار داشت: یک زمان چپ و راست بود و زمانی خط سوم مطرح شد، اما ویژگی یک مرد سیاسی در جمهوری اسلامی در درجه اول تقوی و پایبندی به عهد خود است و در درجه دوم برخورداری از یک نگاه فراگیر می‌باشد، زیراکه مسائل جمهوری اسلامی در شرایط فعلی معادله تک مجهولی نبوده و کسانی که در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی یک وجهی نگاه می‌کنند نمی‌توانند این مسائل را حل کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی از لزوم برخورداری از تجربه در حل مشکلات کشور سخن گفت و اضافه کرد: وقتی با مردم در بخش‌های مختلف مواجه می‌شویم، مشاهده می‌کنیم که ظرفیت‌های گوناگونی وجود دارد که باید از آن استفاده شود که باید تجربه هم در باور کردن این ظرفیت‌ها وجود داشته باشد.

لاریجانی با تأکید مجدد بر اینکه جناح‌بندی های سیاسی امروز در ایران بسته به مشی افراد است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی که درباره تلاش اصلاح‌طلبان برای مصادره وی و حجت‌الاسلام ناطق نوری پرسیده بود پاسخ داد، البته ما اموال نیستیم که ما را مصادره کنند.

خبرنگار مجدداً پرسید اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند که می‌توانند شما و آقای ناطق را به خود منتسب کنند که رئیس مجلس جواب داد، نباید این‌گونه فکر کنند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه محسن هاشمی اخیرا گفته وقتی پدرم رئیس بود مجلس در راس امور بود، نظر شما در این زمیننه چیست؟ گفت: لزومی ندارد ما در مورد هر مسئله‌ای اظهار نظر کنیم. ولی من نظر خودم را عرض کردم؛ این مسأله که مجلس در یک جایگاه رفیعی است که می‌تواند بخش‌های دیگر کشور را در ذیل حرکت قرار دهد و یا بر آن نظارت کند یک امر مقطعی و مربوط به یک زمان خاص نیست کلیت مجلس این جایگاه را در قانون اساسی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از عضویت لاریجانی در جمعیت اصولگرایان رهروان ولایت پرسیده بود و نیز اینکه برخی از رایزنی لاریجانی برای به عضویت درآوردن بعضی بزرگان در این جمعیت خبر می‌دهند، تصریح کرد: من تأیید می‌کنم که رهروان به دنبال ایجاد تشکل هستند؛ چراکه ظرفیتی برای انجام کار سیاسی در کشور است، اما صحبت ما با برخی چهره‌ها به معنای عضویت آنها در این تشکل نیست، بلکه همه ما به دنبال یک فکر هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که  آیا این به این معناست که این چهره ها در صدد اداره جمعیت رهروان هستند، لاریجانی این موضوع را تأیید کرد و ادامه داد: چهره‌هایی که با آنها در این باره صحبت کرده‌ایم همه شخصیت‌هایی هستند که معرفی شده‌اند و چیز پنهانی وجود ندارد.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرگزاری جمهوری آذربایجان، روابط ایران و آذربایجان را دوستانه برشمرد و شیطنت برخی سایت‌ها در این باره ناصحیح عنوان کرد.

وی با ابراز تأسف از مشکل پیش‌آمده در روابط روسیه و ترکیه به واسطه یک بی‌سلیقگی اظهار داشت: این مشکل در روابط دو کشور به نفع مبارزه با تروریست نبوده و روش عاقلانه‌ای محسوب نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال رسانه‌ای دیگر درباره تشکیل مجلس جوانان نیز گفت: لایحه‌ای در این باره به ما ارائه نشده است و ممکن است یک کار سمبولیک باشد که کار خوبی است به‌ویژه اگر تمرینی برای ورود به جامعه باشد.

لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری قدس درباره انتقاضه سوم مردم فلسطین از آن به‌عنوان یک حرکت امیدوارکننده یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب به این مسئله اشاره کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی به خاطر تخریب رئیس مجلس و روسای دیگر به نوعی می‌خواستند بگویند که برجام به رهبری تحمیل شده و ایشان خیلی در بطن ماجرا نبودند، گفت: این حرف، حرف بسیار سبک و جسارت‌آمیزی است. رهبر معظم انقلاب یک شخصیتی است که در مسائل بین‌المللی از یک نگاه بسیار نافذ و دقیقی برخوردار هستند.

وی در این رابطه افزود: من در این سی و چند سالی که در کارهای اجرایی که در مسائل امنیتی یا مسائل سیاست خارجی با آن ممانست داشتم کمتر شخصیتی به پختگی ایشان دیدم. منهای جایگاه رهبری که ایشان دارند چه در مسائل منطقی و چه در مسائل بین‌المللی نگاه نافذ، دقیق و بلندی داشتند و در همه مسائل هسته‌ای و جلسات مختلف این موضوعات بحث شد و گاهی این جلسات در خدمت خود ایشان برگزار می‌شد ولی حرف اینکه کسانی تحمیل بکنند این حرف سبکی است و نباید در کشور این حرف زده شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب از شجاعتی برخوردار هستند که وقتی رئیس‌جمهور ما با ایشان صحبت کردند ایرادی داشت که ایشان آن را گفتند. بنابراین در موضوع برجام که موضوع بسیار مهمی است بگویند این تحمیل‌شده حرف صحیحی نیست. در زمان امام هم عده‌ای از این حرف‌ها می‌زدند که نه در آن زمان درست بود. ما باید افتخار کنیم که از یک رهبری برجسته و فرزانه برخوردار هستیم که در مسائل استراتژیک اطلاعات خوبی دارند. چه مسائل هسته‌ای و چه در مسائل منطقه‌ای که خود یک بحث جداست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براینکه آیا در انتخابات آتی از حوزه قم کاندید می‌شوید یا تهران یا سایر حوزه‌ها گفت: من هنوز راجع به انتخابات تصمیم نگرفتم و راجع به آن فکر می‌کنم.

لاریجانی در دیگر پاسخ به سوالی در خصوص برجام عنوان کرد: مجلس یکی از ویژگی‌های مهم آن چه در حال و چه در آینده حوزه‌‌ای مستقل داشته باشد. ما روابط برادرانه‌ای با دولت و دیگر قوا داریم. ما سر جنگ که با کسی نداریم. چه در این دولت و چه در دولت قبل ولی اگر یک جایی تخلفی شود نمی‌توانیم بگوییم تخلف نشده. در مسئله هسته‌ای برداشت من در طول این سال‌های مختلف که در موضوع هسته‌ای تقریبا دستی در کار داشتم این بود که فصل حل و فصل موضوع فرا رسیده است.

وی افزود: وقتی خود آنها طالب این هستند ما باید این نظر را دنبال کنیم. آن زمانی که من این نظر را دادم دولت فعلی نبود. در دولت قبل بود. یک سال و نیم قبل از دولت فعلی پیشنهادی غربی‌ها دادند برای مذاکره در مسائل هسته‌ای و این در شورا مطرح شد و من از کسانی بودم که مدافع این بودم که حتما این اتفاق صورت بگیرد هرچند که افرادی هم در آن جلسه مخالف بودند ولی من موافق بودم. تحلیل من هم این بود که از نظر دانش هسته‌ای به جایی رسیدیم که از طریق مذاکره این قضیه را حل کند.

لاریجانی در ادامه تاکید کرد: بنابراین اگر قرابتی بین نظر من و دولت فعلی وجود دارد به این جهت است که من یک سال و نیم قبل از این دولت هم همین نظر را داشتم.

وی در خصوص مسائل اقتصادی متذکر شد: در مسائل اقتصادی من معتقدم که دولت فعلی جهت‌گیری‌اش در این زمینه درست است. اگر ما انتقادی داریم به برخی کارهای اجرایی است که سرعت کار باید بیشتر شود وگرنه جهت‌گیری این دولت به جهت اینکه بخواهد برخی امور اقتصادی را مردمی کند من تایید می‌کنم که این مسیر درستی است اما در اینکه سرعت این کار مثلا خروج از رکود احتیاج به یک تلاش زیادی دارد قطعا اشکالاتی وارد است که این همیشه وجود داشته است.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به دیگر خبرنگاری در خصوص اینکه ایران درمقابل استفاده نظامی روسیه برای رسیدن به اهداف خود سکوت می‌کند، گفت: احتیاج به توافقنامه ندارند. ما رفتار روسیه را در مقابله با تروریسم رفتار درستی می‌دانیم و معتقدیم برخی کشورهای منطقه باید در مبارزه با تروریسم رفتارشان را تصحیح کنند. موضوعی که امروز روسیه در مبارزه با داعش یا سایر گروه‌های تروریستی دنبال می‌کند اگر غربی‌ها این کار را می‌کردند ما امروز این مشکل را در منطقه نداشتیم لذا ما این رفتار را صحیح می‌دانیم و آنها را کمک می کنیم و به همین دلیل هم در مسائل سیاسی و عملیاتی ما رفتار روسیه را مورد حمایت قرار دادیم.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تعامل با قوه قضاییه تاکید کرد: جهت ایجاد رقابت‌های بهتر تاکید کرد: روابط ما با قوه قضاییه که خوب و برادرانه است و امیدواریم و تلاش هم می‌کنیم دراین زمینه و بنده فکر می‌کنم که یک انتخابات پرشور و قوی داشته باشیم و هرچه ظرفیت مردم در انتخابات قوی‌تر باشد جایگاه ما چه در صحنه منطقه‌ای و چه در بین‌المللی بالا میرود چراکه کارایی مجلس را بالا می‌برد چه با قوه قضاییه و چه با دیگر بخش‌ها.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست گفت: البته ما بی‌تفاوت نیستیم و به آقای ناطق نوری جلسات داریم و رفیق هستیم و برای کارهای آینده هم با همدیگر در مسائل سیاسی مشورت داریم. بنابراین ایشان مورد حمایت است. اینکه در کشور این مسائل رخ می‌دهد مقداری از آن به خاطر اختلاف نظر طبیعی است ولی مقداری از آن غیرطبیعی است که گاهی تهمت و بداخلاقی رخ می‌دهد که این اشکال دارد. گاهی اوقات بنده و آقای ناطق را مورد این بداخلاقی‌ها قرارمی‌دهند که این از مشکلاتی است که بوده است ولی در اینکه ایشان یک شخص محترمی هستند که ما از او حمایت می‌کنیم تردیدی نیست.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما همیشه عنوان کرده‌ایم اولویت ما کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه هستند و همسایگان در دیپلماسی جمهوری اسلامی جایگاه مهمی دارند. لذا ما در همه شرایط روابطمان را با همسایگان به گونه‌ای تعریف می‌کنیم جزو اولویت‌های سیاست خارجه جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد استفاده مجلس از ابزارهای نظارتی در مورد عملکرد دولت‌های نهم و دهم گفت: مجلس هشتم و نهم از ابزارهای مهم نظارتی از جمله سؤال از رئیس‌جمهور، استیضاح وزرا و سایر ابزارهای نظارتی به وظایف نظارتی خود در قبال دولت نهم و دهم عمل کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در طول دوران جمهوری اسلامی نداشته‌ایم که از رئیس‌جمهور سؤال شود اما این کار در مورد رئیس‌جمهور دولت دهم انجام شد، اما اینکه برخی اقدامات خلاف قانون انجام می‌شد تا جایی که مجلس متوجه می‌شد جلوی آن را می‌گرفت اما مشکل این بود که بعضی اوقات ما اطلاع حاصل نمی‌کردیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ امروز که دیوان محاسبات گزارشاتی را در مورد عملکرد دولت نهم و دهم ارائه می‌کند متوجه می‌شویم برخی کارهای خلاف قانون رخ داده و مواردی از آن مهم است و پیگیری‌ها نیز در خصوص آنها در حال انجام است.

وی افزود: در برخی از موارد تخلف قانونی صورت گرفته که تذکر هم داده شده اما تخلفات ادامه داشته است که این موضوع باید در قوه قضائیه مورد رسیدگی قرار گیرد و راه حل دیگری در کشور برای آن موجود نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه در دولت قبل به قانون کم توجهی می‌شد از نظر ما روشن است و حجم زیادی از مصوبات هیأت دولت بر خلاف قانون بود تا جایی که ما اختیار داشتیم این مصوبات را لغو می‌کردیم و برای انتشار به روزنامه رسمی می‌دادیم.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس تا جایی که می‌ توانست با اقدامات غیرقانونی دولت قبل مقابله می‌کرد، خاطرنشان کرد: برخی از امور در دولت قبل اگر با مقابله مجلس مواجه نمی‌شد مشکلات عجیب‌تری را به وجود می‌آورد و برخی گفت‌وگوهای شدیدی که بین مجلس و دولت در آخر عمر دولت دهم وجود داشت به خاطر اقداماتی بود که توسط دولت انجام می شد و مجلس در مقابل آن ایستادگی می‌کرد.

وی افزود: کار مجلس تقدیر و نظارت است و نیروی نظامی و اطلاعاتی در اختیار ندارد که به مقابله با اقدامات خلاف قانون بپردازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه 22 بهمن قم برای رئیس مجلس اظهار داشت: این موضوع در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن نیز قرائت داشت و باید دادگاه ویژه روحانیت به آن رسیدگی می‌کرد.

لاریجانی اضافه کرد: این موضوع نیازی به شکایت ما نداشت. وقتی گزارشی در مجلس تهیه می‌شود و موظف هستند که موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: من شکایتی در مورد حادثه 22 بهمن قم نداشتم چرا که موضوع شخصی بود و من نمی‌خواستم که به موضوع ورود کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی در مورد حمله برخی از افراد به نشست‌های دارای مجوز اظهار داشت: وزیر کشور در حال رسیدگی به موضوع حمله به نشست‌های مجوزدار است و آن را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس از عملکرد خود در ارتباط مذاکرات هسته‌ای دفاع می‌کند، خاطرنشان کرد: تصمیمی که مجلس در ارتباط با مسئله هسته‌ای گرفت از سر توجه کامل به موضوع بود.

وی افزود: ما در موضوع هسته‌ای 12 سال چالش داشتیم و تلاشمان بر این بود که فناوری هسته‌ای را تثبیت کنیم و در این مدت زمان ملت ایران با مقاومت خود فناوری هسته‌ای را تثبیت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از این ما به جایگاه قابل قبولی رسیدیم که سانتریفیوژهایمان در یک مجموعه قابل قبولی فعالیت می‌کرد و در حوزه‌های تحقیق و توسعه نیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم و این تا حدی بود که حریف به این مسئله اذعان داشت که ایران غنی‌سازی و دانش هسته‌ای قابل قبولی دارد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این وضعیت موضوع مورد بحث این بود که آیا ما از طریق مذاکرات سیاسی که طرف مقابل پیشنهاد کرده بود به این ماجراجویی غرب خاتمه داده شود و آنها در یک سال پایانی دولت قبل این موضوع را مطرح کردند و جمهوری اسلامی در این باره تصمیم داهیانه‌ای را اتخاذ کرد که وقتی در موقعیت تثبیت فناوری هسته‌ای قرار گرفته از طریق مذاکرات سیاسی این ماجرا را ختم کند.

وی افزود: سه سال مذاکره کردیم و این مذاکرات همه همیشه تحت نظر بود. شورای هسته‌ای وجود داشت و گزارش مذاکرات در هر گام ارائه شده و مورد بررسی قرار می‌گرفت. اگر اشکالی وجود داشت به آنها گفته می‌شد.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: موردی بود که مذاکرات کنندگان در مذاکرات مسیری را در پیش گرفته بودند که در شورای هسته‌ای پس از بررسی موضوع این نتیجه حاصل شد که این مسیر صحیح نیست و به آنها گفته می‌شد که باید مسیر مذاکرات باید تغییر پیدا کند و دو ماه طول کشید تا نتیجه بعدی حاصل شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند که برجام سندی است که عده‌ای پس از مباحثی کلی آن را تدوین کرده و برای تصویب آورده‌اند که اینگونه نیست و سه سال کار مستمر بر روی آن انجام شده و در شوراهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: طبق جمع‌بندی صورت گرفته این نتیجه حاصل شد که اگر داد و ستد در بحث برجام انجام شود فناوری هسته‌ای ما لطمه‌ای نمی‌بیند اما تحریم‌ها برداشته می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: برخی از دوستان می‌گویند اصلاً نباید چنین داد و ستدی در توافق هسته‌ای صورت می‌گرفت که این افراد باید بگویند که چگونه می‌توانند تحریم‌ها را بردارند و راه حل خود را در اینباره باید ارائه دهند.

لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ما این برداشت را در بحث توافق داشتیم که نه تنها به فناوری هسته‌ای کشور لطمه‌ای وارد نمی‌شود بلکه تحریم‌ها برداشته می‌شود که البته مناقشاتی در کیفیت برداشته شدن تحریم‌ها وجود دارد.

وی افزود: من فکر می‌کنم دیپلماسی جمهوری اسلامی در بحث هسته‌ای صورت گرفته هم فناوری هسته‌ای خود را تثبیت کرد و هم تحریم‌ها برداشته می‌شود و اگر طرف مقابل به وعده‌های خود عمل نکرد ما ضرر نکرده‌ایم چرا که آنها باید در صحنه بین‌المللی پاسخگو باشند و ما نیز به مسیر خود بازخواهیم گشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این تمرینی که در بحث هسته‌ای انجام شد از سر حفظ منافع ملی کشور بود، اظهار داشت: وقتی در مجلس بحث برجام مطرح بود آرای مختلفی وجود داشت برخی‌ها معتقد بودند که ما باید این موضوع را رد کنیم که رد کردن آن دورنمای جالبی برای دیپلماسی کشور ما نبود و اگر رد می‌کردیم طرف مقابل ما را تماشا نمی‌کرد و دست به اقداماتی می‌زدند که این اقدامات از پیش طراحی شده بود که در مورد مابقی فروش نفت چه کنند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما باید اندکی نگران وضع اقتصادی کشور هم باشیم. ما یک مشکل نداریم و همه مسائل را باید در طراز هم دید.

وی افزود: برخی از افراد می‌گفتند که لزومی ندارد که موضوع برجام در مجلس مطرح شود که بین سناریوهای مختلف این نگاه مورد پذیرش نمایندگان قرار گرفت و به نظر من مجلس تصمیم دقیقی را در این باره اتخاذ کرد و در بیانیه رهبر معظم انقلاب نیز مصوبه مجلس نیز مورد تأکید قرار گرفت و در کلیات کشور تصویر هماهنگی از برجام وجود داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ممکن است در برجام نواقصی وجود داشته باشد که این موضوع نفی نمی‌شود و مصوبه مجلس نیز به این خاطر بود که از این نواقص عبور شود و نفی نقص نمی‌کنیم و مهم این است که کلیت موضوع با مجموعه شرایط کشور امر لازمی بود و نمایندگان مجلس در اینباره تصمیم تاریخی را اتخاذ کردند که کشور را از این مرحله عبور دهند.

لاریجانی در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی پیرامون مناقشات ترکیه و روسیه گفت: من چیزی درباره اینکه ترکیه و روسیه همدیگر را به خرید نفت از داعش محکوم می‌کنند نشنیده‌ام، البته عقلانی هم نیست زیرا روس‌ها چگونه می‌توانند نفت داعش را خریده و آن را بفروشند. به نظر می‌آید چنین اظهاراتی جنبه واقعی ندارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه امروز مقابله با جریان وسیع تروریستی در سوریه شکل گرفته و باید برای مقابله با آن با توان نیروهای جدی وارد عرصه شد تصریح کرد: ما کاری از آنها (ائتلاف آمریکایی) علیه داعش ندیدیم و کاری که امروز روس‌ها علیه تروریست‌ها انجام می‌دهند عملیاتی و دقیق‌تر است. در واقع روس‌ها صادقانه عمل می‌کنند.

وی مناقشه بین سوریه و ترکیه را ناگوار خواند و افزود: اینکه درباره ساقط‌کردن هواپیمای روس گفته می‌شود اتفاقی بوده بعید می‌دانم اینگونه باشد زیرا هماهنگی‌های پرواز در 4 مکان صورت می‌گیرد.

لاریجانی اضافه کرد: دلایلی وجود دارد که هواپیمای روس را زده‌اند اما در نهایت تلاش ما این است که این روابط (روابط ترکیه و روسیه) خوب شود و اگر از ما خواسته شود میانجی‌گری خواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا به نظر شما بن‌باران چاه‌های نفت سوریه برای مقابله با تروریست‌ها گام مثبتی نیست، اظهار داشت: بمباران چاه‌های نفت برای دولت آینده سوریه مشکل ایجاد خواهد کرد.

فعالیت‌های بودجه مربوط به فعالیت‌های قرآنی سوال دیگر یک خبرنگار بود که رئیس‌مجلس در پاسخ به آن این بودجه را مطلوب توصیف کرد و از خبرنگار خواست اگر دلایلی در زمینه وجود مشکل برای فعالیت‌های قرآنی وجود دارد ارائه کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی براینکه چگونه اقتصاد مقاومتی با گشایش اقتصادی با کشورهای دنیا قابل جمع است، گفت: اینها با یکدیگر در تضاد نیستند، اگر بتوانیم جذب سرمایه خارجی داشته باشیم این اقدام ما با اقتصاد مقاومتی منافاتی ندارد و حتی در سیاست‌ها جذب سرمایه خارجی و داخلی آمده است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی جذب سرمایه خارجی برای افزایش صادرات را راهی برای رونق اقتصادی توصیف کرد.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبنرگاری مبنی براینکه نگاه مجلس به ایجاد مناطق آزاد تجاری چیست؟ اظهار داشت: دولت لایحه‌ای درباره مناطق آزاد به مجلس داده است؛ یک مشکل جدی در زمینه مناطق آزاد این است که این مناطق از اهداف خود دور شده‌اند.

«مناطق آزاد برای صادرات تشکیل شده‌اند در حالی که امروز مناطق آزاد بیشتر محملی برای واردات هستند. ما با آقای ترکان هم جلسه‌ای داشتیم که وی این اشکال را پذیرفت.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نباید به مناطق آزاد به عنوان محلی برای واردات نگریست؛ ما با اصل مناطق آزاد با نگاه صادراتی موافقیم اما به شرطی که این مناطق برای واردات به کار گرفته نشوند.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اینکه چه تلفیقی می‌توان بین اقتصاد مقاومتی و بودجه سال آینده برقرار کرد، اظهار داشت: ارائه همزمان بودجه و برنامه توسعه ما را دچار مشکل می‌کند زیرا روند طبیعی این است که ما ابتدا برنامه را مصوب و سپس بودجه را بررسی کنیم اما با شرایط فعلی این موضوع میسر نیست.

رئیس مجلس اضافه کرد: باید در زمان بررسی بودجه در مجلس کمیسیون‌ها با هم بده بستان داشته باشند تا بودجه با بیشترین نگاه به برنامه توسعه به تصویب برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون سوال خبرنگار دیگری درباره پیش‌بینی پیرامون انتخابات آتی مجلس اظهار داشت: فعلا برای اظهارنظر در این زمینه زود است، باید جلوتر برویم و بعد قضاوت کنیم. اکنون زمان قضاوت نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال آخرین خبرنگار که تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را مورد اشاره خود قرار داده بود و دلیل بی‌توجهی مجلس به این تحقیق و تفحص را سوال کرده بود، گفت: لزومی ندارد ما اینقدر فضا را تیره و تار کنیم. تحقیق از تامین اجتماعی انجام شد و به قوه قضاییه رفت و دستگاه قضایی نیز در حال رسیدگی به آن است.

«این نگاه منفی که تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نمی‌رسد درست نیست درباره تحقیق و تفحص از بنیاد شهید هم توضیح خواهم داد.»

لاریجانی به روال انجام تحقیق و تفحص‌ها طبق آیین‌نامه مجلس اشاره کرد و افزود: ممکن است برخی از این تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه نرسد زیرا در ابتدا به تصور اینکه تخلفی رخ داده تحقیق و تفحص انجام می‌شود اما بعدها مشخص می‌شود که تخلفی صورت نگرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که در مجلس نهم 40 تحقیق و تفحص انجام شد که 20 تحقیق و تفحص به سرانجام رسیده است.

لاریجانی به تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نیز اشاره کرد و گفت: درباره بنیاد شهید اقداماتی از سوی آقایان انجام شد اما آن روز به این نتیجه نرسید که گزارش را به کمیسیون بدهد.

وی اضافه کرد: من نمی‌دانم فشاری وجود دارد و چه کسانی فشار می‌آورند اما من با آقای خجسته صحبت کردم و خودشان نیز در این نشست حضور دارند، من نظرات ایشان را می‌دانم و معتقدم باید تلاش کنیم تا مسائل حل شود.

وی همچنین تاکید کرد: درباره حجت تخلفات بنیاد شهید اطلاعی ندارم و آقای خجسته برخی از این جزئیات را اعلام کرده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر