بازدید 4028

ترجيح بودن بر داشتن در نهضت امام حسين(ع)

دكتر ابوذر ابراهيمي تركمان
کد خبر: ۵۵۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 01 December 2015
اصلی ترین هدف نهضت امام حسین (ع) ، هدایت انسان ونجات بشر از جهالت وضلالت است  در زیارت اربعین می خوانیم " بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حيره الضلاله؛ "

الف)هدایت بشر


در منطق قرآن كريم غفلت از باطن دين به عنوان علت عدم پايبندي به دين ودر نتيجه عدم ارتكاب اعمال صالح ذكر شده است(يعلمون ظاهرا من الحياة الدنيا وهم عن الآخرة هم غافلون) (سوره روم آيه 7)

انسان در دنيا از همه چيز غفلت مي كند جز خودش كه همواره نسبت به خودش دايم الذكر است .وبه هر ميزان كه از ياد خود بكاهد ودوام ذكر را متوجه خداوند سازد ؛ به باطن دین راه می یابدو رفتارهاي صالح از او سر خواهد زد. توجه به دنیا انسان را به اوج غفلت رسانده است وتصور می کند که اگر سهم بیشتری از دنیا داشته باشد به همان میزان موفق تر است. تصور می کند که با افزوده شدن چیزی از بیرون به او ، اندوه درونش نیز کاهش می یابد . در حالی که بودن غیر از داشتن است و امام حسین (ع) به جای آنکه داشته باشد، ترجیج داد که باشد. به جای آنکه دنیا وزینت دنیا داشته باشد وبه جای آنکه حیات بی اثر داشته باشد ترجیح داد که مومن باشد ، بنده خدا باشد، وعبد صالح خداوند باشد.خودش را از خودش جدا کرد وبه خدا سپرد .تا مردم را متوجه کند که در پس ظاهر دین، باطنی هم وجود دارد .بر اساس فقه شیعه اگر کسی آب داشته باشد وشما برای وضو آب نداشته باشید ودارنده آب قیمت سنگینی برای آب تعیین کند وشما با خرید آن دچار مشکل در اداره زندگی نشوید ، واجب است آن آب را بخرید و وضو بگیرید. اما اگر برای دادن آب پولی نخواهد ولی منت بگذارد نه تنها واجب نیست آب را از او بگیرید بلکه گرفتن آب حرام است.برای اینکه خداوند نمی خواهد کرامت انسان خدشه دار شود. قیا م امام حسین (ع) اوج کرامت انسانی است .امام حسین (ع) در کربلا با گذشت از همه چیزفهماند که ظاهر دین ، باطنی دارد ونباید از باطن دین غفلت کنیم. باطن دین هدایت بشر به سوی خدا است . در قرآن کریم سه راه برای هدایت ذکر شده اول : والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا (عنکبوت 69)دوم: ومن یومن بالله یهد قلبه (تغابن 11)سوم: ان تطیعوه تهتدوا (نور54)کوشش در راه خدا ، ایمان به خدا و اطاعت عملی از اوامر خداوند. در کربلا همه این سه راه اتفاق افتاد.

ب) نجات بشر از جهالت

هنوز مدت زیادی از رحلت پیامبر اکرم(ص) نگذشته بود که انحرافات زیادی  در بین مردم به وجود آمد که به یک جهالت همگانی تبدیل شد . امام حسین(ع) فرمود که "انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی) . نجات بشر از این جهالت هدف مهم قیام امام حسین (ع) است. منظورم از جهل، جهل در برابر علم نيست. بلكه جهل در برابر عقل و شعور است. عقل همیشه بقا را بر فنا ترجیح می دهد. واما امام حسین (ع) ویارانش در کربلا شهادت را ترجیح دادند . این نه از آن جهت بود که فنا را بر بقا ترجیح داده باشد بلکه بقا را در شهادت دید. شهید شد اما باقی ماند ؛ مانند نور که هم خودش روشن است وهم روشنی می بخشد، از آن زمان تا کنون هم درخشنده است وهم دل همه مومنان را نورانی کرده است. فرهنگ اهل بیت(ع) فرهنگ صلح ومدارا وعقلانیت است واز جهالت بیزار است. متاسفانه گرچه دوران بت پرستي گذشته است وانسانها به خدا پرستي روي آورده اند . اما درجاهليت مدرن امروز، انسانها بت هاي مختلفي را مي پرستند كه خدايان موهوم ساخته خودآنهاست و در صدد آن است ، راه انسان را از توحيد ويكتا پرستي منحرف كند و خداياني را كه خود براي خود ساخته اند را پرستش كنند.( وَاتَّخَذُوا مِن دُونِهِ آلِهَةً لّا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ) (سوره فرقان آيه 3) وهرچه تمايلات نفساني رابه عنوان خدا تلقي كرده اند(افرايت من اتخذ الهه هواه) (سوره جاثيه آيه 23) واز آن تبعيت مي كنند.اين تبعيت تا جايي پيش رفته است كه حتي از ميان بردن همنوع را نيز به پاي عمل به تكليف ديني مي نويسند. اینهمه خشونت وافراط گرایی در زمان ما از سوي گروههاي تكفيري ؛از جنس همان کاری است که دشمنان امام حسین(ع) در کربلا انجام دادند.

السلام علی الحسین وعلی علی ابن الحسین وعلی اولاد الحسین وعلی اصحاب الحسین (ع)

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار