بازدید 13928

اندر مصائب ثانیه‌شمار چراغ‌های راهنمایی

این اتفاق برای هر راننده‌ای افتاده؛ حتما برای شما هم. چراغ تقاطع سبز بوده و شمارشگر مثلا عدد 25 را نشان داده و به خیال خودتان فرصت کافی برای گذشتن از چهارراه را داشته‌اید. با خیال راحت سرعت گرفته‌اید اما هنوز چند متر به چهارراه مانده یک‌باره شمارشگر روی عدد 2 پریده و همه محاسبات شما به هم خورده است.
کد خبر: ۵۵۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲ 01 December 2015
این اتفاق برای هر راننده‌ای افتاده؛ حتما برای شما هم. چراغ تقاطع سبز بوده و شمارشگر مثلا عدد 25 را نشان داده و به خیال خودتان فرصت کافی برای گذشتن از چهارراه را داشته‌اید. با خیال راحت سرعت گرفته‌اید اما هنوز چند متر به چهارراه مانده یک‌باره شمارشگر روی عدد 2 پریده و همه محاسبات شما به هم خورده است.

«ایران» با این مقدمه ادامه داد: مانده‌اید که اگر چراغ را رد کنید مبادا لحظه آخر قرمز شود و دوربین شماره پلاک شما را ثبت کند یا روی خط عابر قرار بگیرید و جریمه شوید و بدتر از همه اینکه تا وسط چهارراه بروید و با ماشین‌هایی که از خیابان سمت راست می‌آیند تصادف کنید و هزار و یک احتمال دیگر اما اگر ترمز کنید و تا چراغ سبز بعدی صبر کنید چه؟ در آن صورت ماشین پشت سری به شما خواهد کوبید یا عابر پیاده‌ای ...

قبلا که چراغ‌های سر تقاطع‌ها تایمری نبود و شمارشگر نداشت - به‌ویژه تقاطع‌های شلوغ - پلیس کنار چراغ می‌ایستاد و چراغ قرمز را مدتی نگه می‌داشت تا از بار ترافیک کم شود. راننده‌ها که نمی‌دانستند چه زمانی باید پشت چراغ قرمز صبر کنند عصبی می‌شدند و بوق ممتد می‌زدند تا پلیس مجبور شود چراغ را زودتر سبز کند. از طرفی وقتی هم چراغ سبز می‌شد راننده‌ها بیشتر حواسشان به چراغ بود تا عابران پیاده و دور و بر و ممکن بود تصادفی هم رخ دهد؛ چیزی شبیه مسابقه اتومبیل‌رانی که همه چشم‌شان به چراغ است تا پدال گاز را تا انتها فشار دهند و از جا کنده شوند. اما از زمانی که چراغ‌های تقاطع‌ها مجهز به سیستم شمارشگر شد، نخستین چیزی که تغییر کرد، این بود که چنین اغتشاشی جای خود را به احساس آرامش خاطر داد.

تمرین مدیریت زمان

خیلی از راننده‌ها در زمان‌های طولانی، ماشینشان را خاموش می‌کنند تا بنزین کمتری مصرف شود که تا حدودی روی مصرف بنزین و به طور غیر مستقیم روی بهبود آب و هوا هم تأثیر دارد. از اینها گذشته مهم‌ترین تأثیر شمارشگرها انضباط و تمرین نظم زمانی است هرچند خیلی‌ها منتقد تایمرها هستند و می‌گویند معایبی هم دارد. درواقع منتقدان تایمرها کسانی هستند که ویژگی‌های اصلی آن را کنار گذاشته و به چراغ‌های معیوب اشاره می‌کنند و اختلالی که این چراغ‌ها می‌توانند در نظم ترافیکی ایجاد کنند. حتی خیلی‌ها به این باور نادرست رسیده‌اند که پلیس به عنوان منتقد شمارشگر چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به عمد آنها را دستکاری می‌کند تا مسئولان بالادستی راضی به جمع‌آوری آن شوند در صورتی‌که این موضوع به نقص فنی برخی از چراغ‌ها و شمارشگرها برمی‌گردد و البته گاه استاندارد نبودن فاصله تقاطع‌ها که سیستم هوشمند چراغ را به اشتباه وامی‌دارد.

امیرعلی امینی مسئول واحد مدیریت چراغ‌های راهنمایی شرکت کنترل ترافیک تهران می‌گوید: موافقان معتقدند اگر زمان چراغ سبز به اندازه کافی باشد، راننده حواسش به جای اینکه به رنگ چراغ باشد، معطوف به تقاطع و عابر است. از طرفی با اطلاعاتی که به راننده داده می‌شود به راحتی می‌تواند تصمیم‌گیری درستی داشته باشد و به‌موقع توقف کند. این موضوع به عبور و مرور عابران پیاده هم کمک می‌کند. زمانی هم که چراغ قرمز طولانی است و راننده میزان ثانیه‌های توقفش را می‌داند، باز هم آرامش خاطر دارد. اما مخالفان معتقدند با بالا رفتن سرعت در انتهای فاز سبز، ممکن است میزان امنیت پایین بیایید. پرش‌ها و توقف در شمارشگر ممکن است باعث شود که راننده در تصمیم‌گیری دچار مشکل شود.»

پیشنهاد حذف تایمرها

همین مسأله باعث شد مردادماه سال گذشته سرهنگ سیدتیمور حسینی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ پیشنهاد حذف ثانیه‌شمارها را دهد. او معتقد بود: کم و زیاد شدن و اختلال در کارکرد این نماگرها گاه باعث جریمه‌شدن خودروها به علت تخلف عبور از چراغ قرمز توسط دوربین‌های هوشمند می‌شوند. استفاده از این ابزار منسوخ‌ شده و در حال حاضر وسیله‌ای با عنوان تایمر چراغ راهنمایی و رانندگی در هیچ کشوری وجود ندارد.

اما پیشنهاد رئیس پلیس تهران هم عملی نشد، چرا که مخالفان این طرح با حل یک‌سری از مشکلات در کنار موافقان قرار گرفتند. سرهنگ حسن عابدی جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران در این‌باره می‌گوید: چون مردم متضرر می‌شدند ما مخالف این طرح بودیم اما از زمانی‌که سازمان ترافیک مشکل را حل کرد و برنامه سیستم هوشمند چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را اصلاح کرد ما هم دیگر با شمارشگرها مشکلی نداریم. سیستم‌های هوشمند به پلیس در جهت نظم و کم‌شدن بار ترافیک کمک بسیاری می‌کند اما با این حال نیاز است که به خاطر ترافیک سنگین، تنظیم چراغ را دستی کنیم.

با همه این تفاسیر، باز هم چراغ‌هایی هستند که این مشکل را داشته باشند. امینی که به همراه 11 نفر دیگر از دوستانش در شرکت کنترل ترافیک تهران مسئول کنترل سیستم‌های هوشمند است، در این‌باره توضیح می‌دهد: در هیچ کجای جهان به شما اطلاع نمی‌دهند که قرار است از 10 ثانیه بعد چراغ قرمز شود. حالا اگر به فرض در تقاطعی این مشکل به وجود آمد شما در 3 ثانیه‌ای که چراغ زرد است، باید تصمیم بگیرید. سیستم هوشمند بر اساس شرایط لحظه‌ای تقاطع عمل می‌کند. یعنی زمانی‌که سیستم تشخیص می‌دهد در یک محور، ترافیک سبک است برای محور سنگین چراغ را سبز می‌کند. گاهی ممکن است این سیستم هم دچار خطا شود. اگر مشکل پیدا کرد به گونه‌ای طراحی شده است که پرش عدد، 3 یا 7 را نشان می‌دهد.

او تعداد تقاطع‌هایی را که به سیستم کنترل مرکزی متصل هستند 420 تقاطع عنوان می‌کند و می‌گوید: 460 تقاطع دیگر از هوشمندی کمتری برخوردارند. یعنی بار ترافیکی را تشخیص می‌دهند اما به مرکز کنترل وصل نیستند. مثلا تقاطع متصل به کنترل مرکزی توسط ما به راحتی کنترل می‌شود. اگر آمبولانسی از چنین تقاطعی عبور کند می‌توانیم مثلا چراغ را روی چشمک‌زن بگذاریم تا شرایط سهولت رفت و آمد مهیا شود.

کندن آسفالت و اختلال در شمارشگر

سیستم‌های هوشمند، ابزار تشخیصی به نام لوپ دارند که قبل از خط عابر پیاده به صورت مستطیل‌های تیره‌رنگی درون آسفالت کار گذاشته شده‌اند. این لوپ‌ها به دوربین وصل هستند و اطلاعاتشان از این طریق به مرکز کنترل ترافیک مخابره می‌شود. در اکثر نقاط شهر وقتی برای طرح‌های تعمیری‌ مثل فاضلاب یا سیم‌گذاری برای مخابرات، آسفالت خیابان را می‌کنند، لوپ‌ها هم از بین می‌روند و سیستم هوشمند از کار می‌افتد. برای همین در این نقاط گاهی اختلالات ترافیکی به چشم می‌خورد.

او در ادامه درباره آسیب لوپ‌ها می‌گوید: سامانه کنترل مرکزی انواع خرابی‌ها را به صورت هوشمند گزارش می‌دهد و بخش چراغ‌های راهنمایی شرکت کنترل ترافیک که مسئولیت ترمیم و نگهداری سیستم‌های هوشمند تقاطع‌ها را به عهده دارد آن را ترمیم می‌کند.

در بسیاری از تقاطع‌ها هنوز پلیس راهنمایی و رانندگی به صورت دستی چراغ‌ها را تنظیم می‌کند. این مشخص است که هنوز نمی‌توان به صورت کامل به این دستگاه‌ها اتکا داشت. امینی که خود در مرکز کنترل ترافیک است از این کار پلیس البته فقط در محورهایی با ترافیک سنگین مثل محور آزادی و شریعتی استقبال می‌کند و آن را کمک بزرگی برای روانی ترافیک می‌داند: سیستم هوشمند در این‌گونه موارد می‌خواهد ترافیک را به تعادل برساند اما در شرایط بحرانی که تصادف پیش می‌آید پلیس از بار ترافیک معابر اصلی کم می‌کند. در صورتی‌که سیستم هوشمند این بار را در همه معابر چه اصلی و چه فرعی تقسیم می‌کند. هنوز هیچ رایانه‌ای نیامده که جای انسان را بگیرد. وقتی شرایط خیلی سنگین است نمی‌توان به رایانه تکیه کرد و این کار پلیس برای ما دلگرمی است. مداخله به‌موقع پلیس باعث می‌شود شبکه حمل و نقل قفل نشود. البته گاهی هم معابری هستند که واقعا نیازی به کنترل دستی ندارند و پلیس به اشتباه تنظیم چراغ‌ها را تغییر می‌دهد. به هرحال به اعتقاد من تا هماهنگی کامل بین پلیس راهنمایی و رانندگی و مرکز کنترل ترافیک راه بسیاری در پیش است.

بعد از گذشت سال‌ها مردم هم بیشتر به شمارشگرها عادت کرده‌اند. بعضی مواقع که شمارشگر چهارراهی خاموش می‌شود باز هم صدای بوق و بی‌حوصلگی، سختی ماندن در ترافیک را دو چندان می‌کند. اگرچه در سیستم‌های ما معمولا رایانه هم هنگ می‌کند و نظم عادی‌اش را از دست می‌دهد اما یادمان نرود که چه ضرورت‌هایی باعث شد تا روزی همین کامپیوترها به داد گره‌های کور ترافیکی ما برسند.

اغتشاش هندسی تقاطع‌ها

با هندسه خیابان‌ها و تقاطع‌ها که نمی‌شود کاری کرد، با خیابان‌کندن‌های هر روزه‌ شهرداری و مخابرات و اداره برق و آب و گاز هم که نمی‌شود کاری کرد، با بار ترافیکی وسط روز و اول و آخر روز هم که از شرقی غربی به شمالی جنوبی تغییر می‌کند هم نمی‌شود کاری کرد، مثلا اینکه نمی‌شود به شهروند کرجی که در تهران کار می‌کند گفت غروب به خانه‌ات نرو، با خیلی از مشکلات دیگر ترافیک هم نمی‌شود کاری کرد پس لااقل کاری به کار دوربین هوشمند و چراغ تایمردار هم نداشته باشیم شاید همین‌ها بتوانند باری از دوش ترافیک بردارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱۸
چراغ راهنمایی و رانندگی مجهز به ثانیه شمار شده تا وسایل نقلیه و عابرین در عبور و مرورشون دارای برنامه ریزی باشن ولی نوسانات عجیب و غریب این ثانیه شمارها که مثلا یکدفعه از یک عدد دو رقمی به صفر میرسه خودش شده عامل بی نظمی و بی برنامگی ....
با سلام .البته شایام ذکر است که هر کجا پلیس ایستاده بیشتری ترافیک را دارد چون پلیس چراغ را مثلا قرمز میکند و مشغول حرف زدن میشوند و یادشان میرود که طرف مقابل چقدر ایستاده و ابدا اموزش ندیده اند و به این علت مردم کلافه میشوند و بوق میزنند طوری این کار را میکنند که به نظر میاد طرف دیگر ادمهای بیکار و علافی هستند که از بیکاری بیرون امده اند .با تشکر
از همه بدتر اینه که ثانیه شمار چراغ قرمز از 200 ثانیه شروع میشه (مثلا تقاطع دولت و آراسته) میاد روی 0 توقف میکنه. توقف روی 0 خطرات زیادی را هم برای خودروها و هم برای عابران پیش میاره ...
علاوه بر آن چراغ زرد هم زیر یک ثانیه روشن میشود و بلافاصله از سبز به قرمز تغییر میکند
ثابت نگه داشتن تایمر هم که بلای دیگر است
تایمر 120 ثانیه ای بطور مثال روی یک عدد مدتها ثابت و بعد کم میشود.
اگر این سیستم هوشمند است که نشانی از هوش درآن دیده نمیشود
اگر نیست که جمع کردن آن بهتر است
مشکل این چراغهای تایمر دار تایمر اونها نیست بلکه تنظیم غلط ماموران راهنمایی رانندگی و ناوارد بودن ایشان نسبت به مسایل مدیریت ترافیکی هستش
بارها مشاهده کردیم کردیم که در تقاطعی تایمر یک سمت تقاطع 180 ثانیه تنظیم میشود و تازه روی عدد 20 هم چند دقیقه ثابت می ماند و در عوض در طرف دیگر تقاطع 15 ثانیه یا 20 ثانیه هست
اینکار باعث میشود گره ترافیک تقاطع کورتر شود و پلیس هم با خیال خودش تنظیم درستی روی تقاطع دارد
این بی دانشی ماموران است که ایراد داره نه چراغها
چراغها درست تنظیم شوند ترافیک روان خواهد بود
من به بقیه راهکارها کاری ندارم اما اینو میدونم که حذف تایمرها اصلاً فکر جالبی نیست. بهترین کار اینه که تایمرها اصلاح بشه و نقائصشون برطرف بشه. نه اینکه از روی 20 بپره روی 3 یا مثلاً همینطوری که عددش داره کم میشه ، فرضاً روی 4 گیر کنه و ... !
متاسفانه به دلییل همین تغییر ناگهانی ثانیه شمار چراغ راهنمایی در تقاطع خیابان بهشتی و سهروردی
دو مرتبه خودروی عقبی به خودوروی من برخورد و نزدیک به 1 میلیون خسارت دیدم به نظرم خیلی چیز مسخره ای است
عزیزانم ..توجه فرمایید در بعضی از تقاطع ها علاوه بر این معضل زمان چراغ شکنجه آور است ..مثل آذربایجان تقاطع آزادی ..چراغ سمت بهبودی 25ثانیه چراغ خیابان آزادی 4تا پنج دقیقه ..به محض سبز شدن چراغ سمت بهبودی ماشین های سمت آزادی که وسط تقاطع قرار گرفته اند این زمان را صفر میکنند ..همین معضل در تقاطع میدان توحید از سمت چمران و خیابان چمران به سمت آزادی که معمولا زمان عبور از خیابان آزادی -چمران از میدان توحید بالغ بر 25تا 30دقیقه زمان دارد ..همین امر در تقاطع 16آذر به انقلاب و دکتر قریب حدفاصل نصرت تا انقلاب مصداق دارد ..زمان برای خیابان های کم عرض فوق العاده کم است وگاها همه در حال بازی با موبایل و یا خواندن روزنامه هستند.حالا به این مشگل گیر کردن تایمر چراغ راهنماییی را هم اضافه کنید ..به نظر میرسد یکی از عوامل ترافیک زمان های چراغ راهنمایی است که گویا به دل نشسته است به جای اینکه به دیده بنشیند ..
این تایمر برای چراغها بسیار کار مفیدی بوده ولی الان متاسفانه پلیس خیلی با ثانیه شمار بازی میکنه مثلا سبز را روی 3 نگاه میداره، داری با سرعت رد میشی که دوباره تایمر شروع به کار میکنه.
در حالیکه اگر من از 50 متری ببینم روی 4 هست میدونم به این چراغ نمیرسم و در نتیجه سرعتم را به موقع کم میکنم نه اینکه دم چراغ میخکوب ترمز بزنم.
در هر صورت امیدوارم تمامی چهارراه ها به تمایمر مجهز بشن و همچنین تایمر درست کار کنه
یک مشکل دیگه این است که به خاطر زمان طولانی بعضی از چراغها عابرین پیاده صبر شونو از دست می دهند و بدون اینکه منتظر توقف خودرو ها در پشت چراغ بشوند از عرض خیابان رد می شوند که خود باعث کندی ترافیک و حتی ایجاد حادثه می شوند. و راه حل اونها تنها ساخت یک پل عابر پیاده است برای مثال خیابان آزادی سر نواب . والبته از این تقاطع ها بسیار زیاد هستند که یکی از بدترینشان چهارراه ولیعصر بود که خوشبختانه اصلاح شد.
چراغها برخی جاها نوری هایی پخش می کند که حتی آدم ها در چشم شان نوریمی افتد
چهار راه ها یک سمت دوربین دارند و سمت دیگر ندارد
باعث میشه طرفی کهدوربین نداره با خیالت راحت میان چراغ زرد رو رد میکنن و وسط چهار راه گاها تو ترافیک می ایستن
اون طرف هم که داره زمان چراغ سبزش تموم میشه و نگران جریمه شدن توسط دوربین هست!!
بزارید بمونه آقا عادت کردیم اگر بردارند تازه متوجه میشیم چقدر مفید بوده.
ضمنا نویسنده محترم اغراق کرده هیچوقت از 25 روی 2 نمیپره همیشه انقدر وقت میده که تصمیم بگیری وایسی یا بری،
ثانیه شمار روی 35 است و شما دارید یک سرپائینی را میآیید که یک دفعه میشود 0 که خدا رحم کند.
به داد چراغ راهنماي تقاطع نيايش وليعصر ازغرب به شرق برسيد كه وحشتناك شده ...گاهي ترافيكش به پل چمران هم مي رسه....
بزرگترین مشکل ثانیه شمارها در این است که هنگامی که راننده حین سبز بودن چراغ راهنمایی در حال عبور از تقاطع است بر اثر ترافیک گیر افتاده و ناگهان چراغ قرمز می شود در این هنگام چنانچه خودرو بر روی خط عابر باشد دوربین عمل نموده و عکس می گیرد در حالی که راننده نه راه پیش دارد و نه راه پس چون اگر بخواهد دنده عقب بگیرد با وسیله نقلیه پشت سر تصادف می کند.
همچنین این دوربین ها از موتور سیکلت ها عکس نمی گیرند گویا موتور سیکلت ها کلا آزاد آزاد هستند ....!
واقعا خیلی مسخره است
اگه اون تایمر برای نشون دادن زمان باقیمانده است پس کم و زیاد شدنش برای چیه
اگر هم برای نشون دادن زمان نیست و دل بخواهیه برای چی این همه هزینه میکنن اونا رو میذارند
بذارن چراغا مثل قدیم بدون تایمر باشن
یکی از مشکلات موجود در عبور از چهار راههای بزرگ این است که بدلیل عرض زیاد برخی از این تقاطع ها زمان سه ثانیه برای عبور وتخلیه خودروهای در حال حرکت کم است و مشکل دیگر اینکه خودروهای دوطرف چراغ زرد را مجاز برای ورود به تقاطع میدانند.یعنی چراغ سبزهای قبلی هنوز خود را مجاز به ورود به تقاطع وچراغ قرمزها نیزبا وجود سبز نشدن چراغ حرکت خود را آغاز میکنند. درصورتی که چراغ زرد نیز مثل چراغ قرمز معنای عدم ورود و برای تخلیه تقاطع است .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل