بازدید 10848
مروری بر روزنامه‌های امروز دهم آذر ماه؛

رمزگشایی از «معمای اسفند‌‌»/ حقوق کارگران چند درصد افزایش می یابد؟

انتخابات آینده و جدال اخیر میان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان و همچنین احتمال ائتلاف میان اصولگرایان در کانون توجه روزنامه های امروز است. این در حالی است که نرفتن روحانی به جلسات مجمع و همچنین برگزاری اجلاس تغییرات آب و هوا در پاریس، از دیگر موضوعات مهم دیگر امروز است.
کد خبر: ۵۵۱۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 01 December 2015

انتخابات آینده و جدال اخیر میان اصلاح طلبان و اعتدالگرایان و همچنین احتمال ائتلاف میان اصولگرایان در کانون توجه روزنامه های امروز است. این در حالی است که نرفتن روحانی به جلسات مجمع و همچنین برگزاری اجلاس تغییرات آب و هوا در پاریس، از دیگر موضوعات مهم دیگر امروز است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی سه شنبه دهم آذر ماه را مرور کنید.

«روزنامه شرق» در گفت و گو با معصومه ابتکار با عنوان « اولاند گفت ما منتظر روحانی هستیم» به نقل از وی می نویسد: « معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ایران به‌عنوان رئیس هیأت ایرانی دو روز پیش به پاریس آمد و روز گذشته در افتتاحیه مراسم با استقبال رسمی فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه وارد سالن اصلی محل برگزاری اجلاس شد. او پس از آن در مجموعه دیدارهای رسمی خود با حدود ٣٠ نفر از مسئولان بلندپایه کشورهای مختلف حاضر در کنفرانس دیدار و گفت‌وگو کرد، ابتکار در این کنفرانس با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر ژاپن و یونان و پاکستان، رؤسای جمهوری عراق، افغانستان، ارمنستان، بولیوی، سوئیس، لیتوانی و محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین، پرنس موناکو و همچنین چندین نفر از وزرای محیط‌زیست دولت‌های مختلف در حاشیه این کنفرانس دیدار و گفت‌وگو کرد. ابتکار در حاشیه همین کنفرانس در گفت‌وگویی با خبرنگار «شرق» درباره اهمیت این کنفرانس و همچنین جزئیات دیدارهای خود به پرسش‌های «شرق» پاسخ گفت. ابتکار در رابطه با دلایل عدم سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور، گفت: «به دلیل فاصله کم سفری که قرار بود آقای روحانی به فرانسه داشته باشند، تقریبا پیش‌بینی این بود که ایشان به این کنفرانس نمی‌آیند، بعد از وقوع حملات پاریس هم برنامه سفر کنسل شد چون قرار است سفر دوجانبه‌ای را به مدت کوتاهی رؤسای‌جمهور دو کشور پس از کنفرانس داشته باشند درنهایت منجر به آن شد که آقای روحانی در این کنفرانس حضور نداشته باشند. همین‌طور در مراسم استقبال که من سلام آقای روحانی را به رئیس‌جمهور فرانسه ابلاغ کردم آقای اولاند هم به من اعلام کرد ما منتظر سفر آقای روحانی به فرانسه هستیم و همچنین بر افزایش همکاری‌های محیط‌ زیستی ایران و فرانسه تأکید و از آن استقبال کرد. البته این را بگویم که عدم سفر رئیس‌جمهور تأثیری بر موضوع محیط‌زیست و همچنین دیدگاه‌های دولت و شخص رئیس‌جمهور نسبت به اهمیت‌های بسیار زیاد محیط‌زیست، نخواهد گذاشت».


«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان «آغاز جدایی اعتدال از اصلاحات» می نویسد: « تحولات در گـروه‌بنـدي‌ جريان‌هاي سياسي بسيار سريع‌تر از آنچه در ذهن تحليلگران بگنجد، در حال تغيير است و به نظر مي‌رسد برخي حدس‌هاي قبلي درباره امكان ائتلاف بين اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان غلط از آب درآمده و ائتلاف‌هاي جديدي در صحنه بازي در حال ظهور است؛ائتلاف‌هايي كه مي‌تواند نگرش‌هاي قبلي را درباره نتيجه انتخابات بر هم بريزد و البته درنتايج نهايي در 9 اسفندماه به شدت تأثيرگذار باشد؛ نتايجي كه به باور بسياري تمام تحولات سياسي ايران را حداقل تا انتخابات سال 1400 رياست جمهوري تعيين خواهد كرد و احزاب و گروه‌هايي كه از صحنه قدرت بيرون بمانند راه بسيار سختي را براي بازگشت به عرصه قدرت در پيش خواهند داشت.

پيش از اين محتمل‌ترين نتيجه براي صف بندي‌هاي جديد از عرصه انتخابات ائتلافي بين اصلاح‌طلبان و دولت براي حضور در انتخابات مجلس بود؛ ائتلافي كه بسیاري آن را حتمي مي‌دانستند و برخي از تئوريسين‌هاي اصلاح‌طلب نيز آن را مقدمه‌اي براي بازگشت به عرصه قدرت مي‌دانستند،كما اينكه سعيد حجاريان يك سال پيش در گفت و گو با ايسنا به صراحت به اين نكته اشاره كرد كه مجلس دهم مي‌تواند راه را براي بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه سياسي فراهم كند. اين مطلب بعدها به عنوان سندي بر اين نكته ارائه شد كه اصلاح‌طلبان تنها به عنوان يك نردبان به دولت يازدهم نگاه مي‌كنند و بحث اطلاق رحم اجاره‌اي نيز به دولت از همين جا مطرح شد.

با اين حال و در ادامه برخي اختلاف‌ها بين دولت و اصلاح‌طلبان به اين نتيجه‌گيري منجر شد كه شايد اين ائتلاف چندان هم به مصلحت نباشد و شايد بايد به فكر همپيمان تازه‌اي در ميان طرف مقابل بود.

ائتلاف با لاريجاني به جاي اصلاح‌طلبان

بحث ائتلاف دولت با علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي از دل همين اختلافات مطرح مي‌شود و كم كم زمزمه‌هايي از درون دولت و حزب نزديك به آن يعني حزب كارگزاران مطرح شد كه لاريجاني مي‌تواند متحدي معقول براي حضور در عرصه انتخابات باشد».


«روزنامه قانون» نیز در گزارش انتخاباتی به میتینگ اصلاح طلبان در دانشگاه پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان «معمای اسفند‌‌» د‌‌ر د‌‌انشگاه رمزگشایی شد» می نویسد: « اسفند ماه انتخابات است و در فضای فعلی کشور، انتخابات مجلس دهم معمای این ماه است. در روزی که باد تهران را با خود می‌برد و برگ‌های پاییزی خیابان‌ها را زرد کرده بود، تالار کوثر دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تهران در فضایی آرام صحبت از بهار مجلس می‌شود تا با حضور ابراهیم اصغرزاده و محمدرضا خاتمی معمای اسفند بررسی شود.

سالن برنامه در دقایق ابتدایی برنامه پر بود از دانشجویانی که آمده بودند تا بررسی این معما را مشاهده گر باشند. شاید اگر از تاخیر برنامه‌های اجرایی و همایش‌ها در کشور بگوییم کمی کلیشه گویی کرده باشیم اما واقعیت این است که این تاخیر‌ها خود تبدیل به یک بخش از برنامه‌های اجرایی شده است.

کلیپی در ابتدای برنامه پخش می‌شود که در آن به اتفاقات مجالس ایران از مجلس اول تا مجلس نهم اشاره می‌شود. کلیپی که از حمله تعدادی از نمایندگان به مهندس بازرگان شروع و به اتفاقات عجیب مجلس نهم ختم می‌شود. تاریخ از جلوی چشمت رد می‌شود.

دانشجویی در بغل دستت می‌گوید: هیچ وقت مجلس آرامی نداشتیم و هرکدام به نحوی درگیر حاشیه‌هایی بودند که متن در آن گم شده است. البته این موضوع هم خودش یکی از معماهایی است که باید بررسی و به آن پرداخته شود. ردیف اول سالن اما چهره‌های زیادی به چشم می‌خورند.

رمز پیروزی اصلاحات از نگاه خاتمی

سخنران بعدی اما محمد رضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم بود که در صحبت‌هایش از پيش بيني پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده گفت .وي، مهم‌ترین نهاد حاکمیتی مردم را مجلس خواند و گفت: وحدت، مبارزه با فساد و حمایت از منافع ملی سه رمز اساسی پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات آتی در اسفند ماه است. خاتمی در ادامه افزود: دانشگاه باید مرکز جوشش فکر و اندیشه باشد و دانشجویان همواره محور همه تحولات در امور سیاسی و اجتماعی کشور ما بوده‌اند.خاتمی در ادامه با اشاره به فضای سیاسی حاکم بر کشور گفت: اگر می خواهیم مجلسی شایسته و تاثیر گذار به وجود آید باید شرایطی را فراهم کنیم که همه سلیقه ها در انتخابات آینده حضور داشته باشند.

خاتمي ادامه داد: حذف هايي كه در كشور و در بحث انتخابات اتفاق مي افتد به اين دليل نيست كه مي خواهند مجالسي پاك تشكيل دهند بلكه برخورد هاي جناحي جاي خود را به عدالت در تصميم گيري ها داده است. اين فعال سياسي ادامه داد: بايد براي اينكه بتوان مجلسي متفاوت داشت و از سويي با مشكلات نظارتي روبه‌رو نبود بايد زنان فعال و جوان‌تر ها نيز وارد گود رقابت شوند تا چهره هايي جديد در صحنه انتخابات داشته باشيم.»


«روزنامه اعتماد» در گزارش اقتصادی خود با عنوان «حداقل دستمزد كارگران ١٢ درصد افزايش مي‌يابد» می نویسد: «نگاه ميليون‌ها كارگر و خانواده‌شان به مذاكرات سه جانبه‌اي كه به زودي براي تعيين دستمزد سال ۹۵ آغاز مي‌شود، دوخته شده است؛ مذاكراتي كه با حضور سه نماينده كارگري، سه نماينده كارفرمايي و دستكم سه نماينده دولت انجام مي‌شود. در حالي كه نمايندگان رسمي كارگران مي‌گويند هزينه سبد معيشت خانوار بالغ بر سه ميليون و ۷۰۰ هزار تومان است، نمايندگان كارفرمايان بر تعيين دستمزد براساس نرخ تورم تاكيد دارند. در اين بين نمايندگان مستقل كارگري پيش‌بيني مي‌كنند دستمزد در سال آينده حداكثر ۱۲درصد افزايش پيدا كند.

حداقل هزينه چهارنفر؛ سه ميليون و ۷۰۰ هزار تومان

حسين حبيبي، دبير كانون شوراهاي اسلامي كار استان تهران در اين باره به «اعتماد» گفت: دستمزد كارگران براساس محاسبات كانون شوراهاي اسلامي كار استان تهران پيرامون هزينه‌هاي زندگي يك خانواده چهار نفره بايد رقمي بالغ بر سه ميليون و ۷۰۰ هزار تومان تعيين شود.

اين فعال كارگري تصريح كرد: اگر در اين محاسبات هزينه‌هاي زندگي براساس نرخ دولتي محاسبه شوند، رقم سه ميليون تومان به دست مي‌آيد، اما نمايندگان كارگران در مذاكرات مزدي پيش‌رو در خوشبينانه‌ترين حالت نيز به اين ارقام نزديك نمي‌شوند، چراكه تعيين مزد به قدرت مانور و چانه‌زني آنها در شوراي عالي كار وابسته است. او ادامه داد: دولت با افزايش دستمزد بيش‌ از نرخ تورم موافقت نمي‌كند، بلكه قصد دارد دستمزد سال ۹۵ را كمتر از اين درصد افزايش دهد. اين در حالي است كه ماده ۴۱ قانون كار صراحت دارد دستمزد كارگران هر ساله متناسب با نرخ رسمي تورم و هزينه‌ سبد معيشت يك خانواده چهار نفره تعيين شود. حبيبي افزود: دولت تورم آبان ماه را ١٤/٣درصد اعلام كرده است، اما به لحاظ منطقي در پيشرفته‌ترين كشور‌ها نيز تورم در عرض دو سال از بيش از ۴۰درصد به اين رقم كاهش پيدا نمي‌كند تا بعدهم در پايان سال آن‌طور كه سخنگوي دولت وعده داده است، تك نرخي شود. شايد دولت قصد دارد نرخ تورم را به صورت دستوري كاهش دهد تا در زمينه چانه‌زني بر سر تعيين مزد توفيقاتي را به دست آورد.»


«روزنامه کیهان» در گزارش با عنوان «احسنت بر ایران!آیت الله خامنه ای به هدف زد!» می نویسد: «در کمتر از چند ساعت بالغ بر یک میلیون نفر فقط در شبکه العالم،این پیام را مرور کردند. شمار قابل توجهی از مخاطبان شبکه العالم از کشورهای مختلف عربی علاوه بر اعلام حمایت از سخنان رهبری آن را بازنشر داده‌اند. در کنار صدها کامنت و نظر منتشر شده از سوی مخاطبان در حمایت از سخنان رهبر انقلاب، برخی از آنها جملات جالبی را نوشته‌اند: «سلامی علی» نوشت: خداوند رهبری و ملت و کشور ایران را پاینده بدارد... همه از کمکها و حمایت‌های ایران از انقلاب فلسطین و نوک پیکان مبارزه با رژیم صهیونیستی آگاهند.«خیری خلف» هم خاطرنشان کرد: ایران همواره در یاری رساندن به مظلوم پیشتاز بوده است. «الحاج ابو عمار» نوشت: سیدعلی تنها حامی فلسطین و ملت آن است... این در حالی است که اعراب به خودشان مشغولند و به یکدیگر دشمنی می‌ورزند. ... یمن نمونه این رفتارها است...یکی از کاربران به نام «حسن الشاعر» تاکید کرد: احسنت... به هدف زدید... این دقیقا همان مشکلی است که جوامع غربی از آن رنج می‌برند.حسن الشاعر افزود: برادران، ما باید پیام امام خامنه‌ای دامت برکاته را با دقت مطالعه کنیم...کاربری به نام «ماجد عبدالرازق» نوشت: از شما و جمهوری اسلامی ایران به خاطر کمک به همسایه خود عراق تشکر می‌کنیم... خداوند شما را حفظ کند.کاربر دیگری تاکید کرد: از ایران می‌خواهم که نقش خود را در ایجاد آگاهی فکری و فرهنگی ایفا کند...احمد محلاوی هم نوشت: بله... واقعا صحیح است... این سخن حق، آگاهانه و امانت‌دارانه است.


«روزنامه ابتکار» در گزارشی با عنوان «افتراق 92 و شکست 94 اصولگرایی» به ضد و نقیض ها در مورد وحدت اصولگرایان می پردازد و می نویسد: «در حدود یک سال پیش و زمانی که حجت‌الاسلام رضا تقوی به عنوان مسئول پیگیری جلسات و همایش‌های وحدت و همگرایی اصولگرایان کار خود را آغاز کرد، شاید نه تنها اصولگرایان – که به شدت در مورد نتیجه‌بخش بودن این جلسات امیدوار بودند – که حتی جناح مقابل آن‌ها هم انتظار نداشتند که کار وحدت اصولگرایان برای انتخابات مجلس دهم تا این اندازه گره بخورد. شاید یک سال پیش و با بروز نشانه‌های اختلاف‌های عمیق در این جریان، می‌شد آن را به تازه‌پا بودن تلاش‌های ایجاد وحدت، داغ نشدن فضای انتخاباتی و .... ارتباط داد، اما اکنون و در فاصله سه ماهه تا برگزاری انتخابات و کمتر از یک ماه تا زمان آغاز نام‌نویسی کاندیداها، هنوز هم اخبار ضد و نقیضی از این جریان به گوش می‌رسد که نشانی از وجود وحدت حتی حداقلی هم به دست نمی‌دهد.

این پراکندگی آرا و سردرگمی جریان اصولگرایی در مسیر وحدت و همگرایی، در سخنان محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری که در ماه‌های اخیر نامش به عنوان یکی از بانیان هسته چهارگانه رسیدن به وحدت اصولگرایان مطرح بوده است، به چشم می‌آید. مثلا وی دیروز در نشست خبری خود با بیان اینکه اصولگرایان اوایل هفته آینده برای تجمیع جلسات انتخاباتی فراخوان عمومی خواهند داد، گفت:‌ «در این فراخوان بحث تجمیع جلسات سه‌جانبه‌، چهارجانبه و یا هشت نفره اصولگرایان مطرح است». وی در ادامه در عین حال جلسات چهارجانبه (با حضور علی‌اکبر ولایتی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، علی لاریجانی و مقتدایی) را به گفته شرکت‌کنندگان در آن، جلساتی موردی و مشورتی و غیرائتلافی خواند و از سوی دیگر جلسه هشت نفره (با حضور چهره‌هایی همچون باهنر، حدادعادل، آقاتهرانی، حبیبی و زاکانی) را نیز در حد یک جلسه مشورتی دانست. باهنر در عین حال خبر از فراخوان عمومی برای تجمیع جلسات انتخاباتی می‌دهد که در تضاد با شکل مشورتی مورد توصیف خودش است. دبیرکل جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری با عنوان اینکه هدفمان این است که تجمیع صددرصدی در جبهه اصولگرایان ایجاد شود در نگاهی خوشبینانه گفته است: «البته این بستگی به تلاش‌ها دارد اما قطعاً به صددرصد هم نخواهیم رسید. ممکن است 80 یا 90 درصد آن ایجاد شود. زیرا نهایتاً عده‌ای حضور پیدا نمی‌کنند».

راه‌های مختلف به یک هدف می‌رسد؟

اصولگرایان در حال حاضر در چند محور مشغول تلاش برای ایجاد سازوکار وحدت هستند تا تجربه تلخ شکست در انتخابات 92 را دوباره تجربه نکنند. از یک سو به نظر می‌رسد علی‌رغم این که هنوز برخی شعار پیروی از زعامت جامعتین را می‌دهند، گذر از این سازوکار جدی شده و یکی از نشانه‌های آن نیز پذیرش آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان ضلع سوم آن – در کنار آیات یزدی و موحدی کرمانی – است. تشکیل این زعامت سه‌گانه به طور موازی با تلاش‌های سه گروه حزب مؤتلفه اسلامی، جبهه پیروان خط امام و رهبری و جبهه پایداری همراه بوده است. در عین حال اخباری نیز از تلاش‌های طیف معتدل اصولگرایی با چهره‌های شاخصی همچون علی لاریجانی، علی‌اکبر ولایتی و حجت‌الاسلام ناطق نوری به گوش می‌رسد. برخی احزاب، گروه و شخصیت‌ها نیز فارغ از این قضایا همچنان بر سازوکار سنتی جامعتین تأکید دارند و در تناقضی جالب توجه، رای و نظر آن‌ها در مورد پیوستن به طیف تندرو اصولگرا را نمی‌پذیرند».


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل