بازدید 3271

در مجلس ایران جای مدرس خالی است!

شجاعت شهید مدرس اگر در نمایندگان مجلس ما وجود داشت، در برابر بی‌قانونی‌های رئیس دولت نهم و دهم می‌ایستادند و اجازه آنهمه اقدامات خلاف قانون و پدید آمدن مفاسد اقتصادی را نمی‌دادند.
کد خبر: ۵۵۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵ 01 December 2015
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز نوشت:

اینکه امام خمینی، شهید مدرس را اسوه و الگوی نمایندگان مجلس می‌دانست و آن همه از او تعریف و تمجید می‌کرد، به این دلیل بود که می‌خواست نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی همواره او را سرمشق خود بدانند و راه او را در پیش بگیرند تا مجلسی که در راس امور قرار دارد و قرار است عصاره ملت باشد، جایگاه واقعی خود را حفظ کند و برای کشور و مردم همان کاری را انجام دهد که مدرس انجام داد.

آیت‌الله شهید سیدحسن مدرس، هر چند شان و منزلتی بالاتر از عضویت در مجلس داشت، ولی هنگامی که به اقتضای تکلیف و انتخاب مردم وارد مجلس شد، تمام ویژگی‌های لازم برای یک نماینده مجلس را داشت و آنها را در خود حفظ کرد. او در تمام دوران نمایندگی هرگز فراموش نکرد که باید به وظیفه‌ای که قانون برعهده او گذاشته است عمل کند و برای انجام این وظیفه وقت لازم را بگذارد. این ویژگی مدرس، برای کسانی که مجلس را ابزاری برای راه یافتن به مراکز پول‌ساز و کارساز قرار می‌دهند و به جای انجام وظیفه قانونی و ذاتی خود در قوه مقننه به اهداف مادی خود می‌اندیشند و می‌رسند، یک هشدار است و به آنها می‌گوید تا زمانی که مدرس را الگوی رفتاری خود قرار ندهید نمی‌توانید خود را نماینده مردم در مجلس بدانید.

ویژگی‌ دیگر شهید مدرس شجاعت او بود. امام خمینی درباره شهید مدرس فرمودند که او در برابر اولتیماتوم روس‌ها ایستاد و به تمام نمایندگان مجلس که قصد تسلیم شدن داشتند جرات و جسارت بخشید و همین ایستادگی او باعث شد روس‌ها که ارتش خود را به تهران نزدیک کرده بودند وادار به عقب‌نشینی شدند و کشور از یک خطر بزرگ نجات یافت. مدرس، در برابر رضاخان هم که می‌خواست با قلدری، اراده خود را به مجلس تحمیل کند ایستاد و او را در بسیاری از خیانت‌هایش ناکام کرد. شجاعت شهید مدرس اگر در نمایندگان مجلس ما وجود داشت، در برابر بی‌قانونی‌های رئیس دولت نهم و دهم می‌ایستادند و اجازه آنهمه اقدامات خلاف قانون و پدید آمدن مفاسد اقتصادی را نمی‌دادند. آنچه بیشتر مایه تاسف است اینست که اگر یک نماینده مجلس در برابر تخلفات و نارواها فریاد می‌زند عده‌ای تلاش می‌کنند او را ساکت کنند و به جای اینکه شجاعت او را الگوی خود قرار دهند، به سرکوب او می‌پردازند تا هیچکس جرات نکند راه مدرس را در مجلسی که همه باید همچون مدرس باشند بپیماید.

ترغیب مسئولین اجرائی و قضائی به انجام وظایف قانونی و برخورد آشکار با کسانی که از مسیر قانون و حق و اخلاق منحرف می‌شدند، از دیگر ویژگی‌های شهید مدرس بود. این ویژگی را مقایسه کنید با شیوه زشت بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ما که یک وزیر را با طرح سوال به مجلس می‌کشانند و در نیمه راه به او می‌گویند اگر به این خواسته شخصی من عمل کنی سوال را پس می‌گیرم و از تو حمایت می‌کنم! این نماینده مجلس، جایگاه نمایندگی را برای سوءاستفاده شخصی و کار چاق کنی می‌خواهد درحالی که مدرس به مجلس به عنوان جایگاه قانون‌گذاری و صیانت از قانون و منافع ملت و کشور و تربیت کننده کارگزاران صادق و لایق نگاه می‌کرد.

ساده زیستی مدرس، ویژگی دیگر او بود که اگر آن را در راس ویژگی‌هایش قرار دهیم و براین نکته پافشاری نمائیم که شهید مدرس به دلیل ساده‌زیستی بود که می‌توانست سایر ویژگی‌های مثبت و شایستگی‌های فراوان را در خود پدید آورد و حفظ کند،‌ قطعاً سخن درستی گفته‌ایم. مدرس، تعلقات دنیائی را به قلب خود راه نداده بود و رمز موفقیت‌های او نیز همین بود. اینکه امام خمینی بر حدیث شریف «حب الدنیا راس کل خطیئه» تاکید می‌ورزیدندو همواره مسئولین نظام جمهوری اسلامی را از گرایش‌های مادی پرهیز می‌دادند و به ساده‌زیستی تشویق می‌کردند و ساده زیستی شهید مدرس را به آنها یادآور می‌شدند به این دلیل بود که خطر دنیازدگی را می‌دانستند و رمز آزادگی و موفقیت در انجام وظایف قانونی و شرعی و اخلاقی را در ساده‌زیستی یافته بودند. آن دسته از نمایندگانی که با خانه‌هائی چون قصر، خودروهای گران قیمت و زندگی اشرافی سروکار دارند و خو کرده‌اند، هرگز نمی‌توانند مدرس را الگوی خود قرار دهند و از شجاعت و صراحت و آزادگی او بهره‌مند باشند.

این ویژگی‌ها به همراه ایمان و اخلاصی که آیت‌الله مدرس داشت، از او انسان معتدلی ساخته بود که در گفتار و رفتار و حتی زندگی شخصی همواره با اتقان عمل می‌کرد و به راه صواب می‌رفت. در زمان مدرس هم افراطیونی وجود داشتند که با روش غیرعادی خود تلاش می‌کردند کشور را دچار ناملایمات کنند ولی مدرس با اعتدال سرچشمه گرفته از علم، ایمان، اخلاص و شخصیت ممتاز خود همواره جامعه را به اعتدال سوق می‌داد تا افراطیون مجال میدان‌داری و یکه‌تازی پیدا نکنند.

امروز، جامعه ما با برخورداری از نظام جمهوری اسلامی، به مجلسی که هر یک از نمایندگانش یک مدرس باشند نیاز دارد. الگو قرار دادن شهید مدرس، که سرانجام به دلیل ایستادگی در برابر قلدری‌های رضاخان و استبداد دربار پهلوی به خواف و کاشمر تبعید شد و با زبان روزه به دستور مستقیم رضاخان مسموم گردید و به شهادت رسید، اساسی‌ترین نیاز امروز جامعه ماست. اکنون که در آستانه انتخابات مجلس دهم قرار داریم، این مردم هستند که باید با استفاده از فرصت باقیمانده برای شناسائی افرادی که زمینه الگو قرار دادن شهید مدرس را در خود دارند تلاش کنند مجلس را از وضعیت غیرقابل قبول کنونی نجات دهند و کاری کنند که مجلس دهم با نمایندگانی ساده زیست، شجاع، معتدل، قانون‌گرا، با ایمان، وظیفه شناس و با اخلاص تشکیل شود تا هم بتواند در راس امور باشد و هم بتوان آن را عصاره ملت دانست. امروز که سالروز شهادت مدرس و روز مجلس است، جای مدرس بیش از هر زمان دیگری خالی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر