بازدید 3109

آغاز گفت‌وگوهای دینی ایران و ارمنستان

در پایان دیدار آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و جاثلیق اعظم جناب گارگین دوم، رهبر مذهبی ارامنه جهان که در ارمنستان انجام شد، طرفین بر انجام گفت‌وگوهای دینی توافق کردند.
کد خبر: ۵۵۱۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵ 30 November 2015
در پایان دیدار آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و جاثلیق اعظم جناب گارگین دوم، رهبر مذهبی ارامنه جهان که در ارمنستان انجام شد، طرفین بر انجام گفت‌وگوهای دینی توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) که با دعوت رسمی جاثلیق اعظم جناب گارگین دوم، رهبر مذهبی ارامنه جهان به ارمنستان سفر کرده است، روز چهارشنبه چهارم آذر، در بدو ورود خود به فرودگاه ایروان، مورد استقبال اسقف ناتان هوانیسیان، معاون روابط بین‌الملل کلیسای اچمیادزین، سید کاظم سجادی، سفیر و مجید مشکی، رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان، قرار گرفت.

در این مراسم کوتاه استقبال از دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و هیأت همراه، اسقف ناتان هوانسیان، ضمن خیر مقدم به آیت‌الله اختری، از وی به دلیل پذیرش دعوت جاثلیق اعظم ارامنه تقدیر کرد و حضور یک روحانی عالی‌رتبه شیعه در ارمنستان را آغاز سرفصل جدیدی از روابط دینی دو کشور ارزیابی کرد.

در این مراسم همچنین دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) ضمن سپاس از اسقف اعظم ارامنه، ابراز امیدواری کرد که برنامه‌های این سفر، سطح روابط خوب فرهنگی، دینی، سیاسی و اقتصادی دو کشور را هر چه بیش‌تر ارتقا دهد و در شرایط کنونی منطقه پیام صلح و دوستی ادیان را به گوش جهانیان برساند.

دیدار دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با اسقف اعظم ارامنه جهان

آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، صبح روز پنجشنبه پنجم آذر، با حضور در مقر کلیسای مقدس اچمیادزین، با اسقف اعظم ارامنه جهان جاثلیق اعظم گارگین دوم، دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار ابتدا گارگین دوم، ضمن خوشامدگویی به دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و سپاس از وی برای پذیرش دعوت کلیسای مقدس اچمیادزین، به اهمیت این دیدار اشاره کرد و اینگونه تعاملات بین روحانیان ادیان مختلف را سبب همدلی پیروان آنان و فراهم آوردن زمینه‌های گفت‌وگوی ادیان برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اظهار تأسف از وقایع اخیر در مناطق مختلف جهان؛ به ویژه آسیای مرکزی و خلیج فارس، اظهار کرد: وظیفه روحانیون تمامی ادیان است که برای صلح و آرامش و برای هدایت پیروان خود تلاش کنند تا زمینه خشونت‌های موجود از بین برود.

اسقف اعظم ارامنه جهان ضمن تاریخی خواندن روابط ایران و ارمنستان از زندگی توأم با آرامش و کرامت ارامنه در ایران تقدیر و تمجید و نوع تعامل نظام دینی و حکومت جمهوری اسلامی ایران با اقلیت‌های دینی را برای سایر حکومت‌ها، الگوی خوبی ارزیابی کرد.

وی با بیان مصادیق روابط خوب و صمیمانه بین دو کشور، به تصمیم برای انجام گفت‌وگوهای دینی بین ایران و ارمنستان اشاره و اجرایی شدن آن را در راستای تعاملات دینی دو کشور مهم دانست.

پس از آن آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در سخنانی، آمدوشد بین مسئولان؛ به ویژه مسئولان دینی و روحانیون بلندپایه دو کشور را موجب ایجاد فضای معنوی در جوامع و افزایش علاقمندی پیروان ادیان به دین و خدای متعال ارزیابی کرد.

وی ضمن معرفی فعالیت‌های مجمع جهانی اهل بیت (ع)، یکی از این وظایف این مجمع را ارتباط‌گیری با بزرگان و پیشوایان ادیان الهی برشمرد و افزود: در جهان معاصر بشر امروز، پیش از پیش خلأ معنویت را احساس می‌کند، بنابراین گرایش به معنویت در جوامع مختلف رو به گسترش است و گرایشات معنوی به ویژه در بین جوانان در همه ادیان به صورت فزاینده‌ای در حال افزایش است.

آیت‌‌الله اختری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پیامبران الهی در دعوت به سوی حق و خدای متعال هیچگونه اختلافی نداشتند و شایسته است رهبران ادیان مختلف و به ویژه علما و اندیشمندان ادیان الهی، همین شیوه و روش را در پیش گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پدیده داعش و ناامنی در منطقه اشاره کرد و تمامی کسانی که به آتش فتنه دامن می‌زنند را افرادی بی‌دین خواند و بیان کرد: چه کشیشی که قرآن را آتش می‌زند و چه مسلمانی که انسان‌های بی‌گناه را می‌کشد، هیچکدام از روح دین بویی نبرده‌اند و آنان دشمنان دین و دشمن خدا و دشمن خلق خدا هستند.

آیت‌الله اختری مسئولیت روحانیت را در این مقطع حساس محکوم کردن خشونت و ترویج محبت، دوستی و دین اصیل، دانست و با اشاره به جنایات آل سعود در یمن، بحرین و عربستان، به ایستادگی جمهوری اسلامی ایران در مقابل تمامی قدرت‌های جهان اشاره و بیان کرد: دنیا باید بداند اسلام در مقابل زور و ظلم ایستادگی می‌کند؛ ولی کسانیکه به اسم اسلام جنایت می‌کنند، بویی از اسلام نبرده‌اند و متأسفانه مدعیان حقوق بشر نیز در قبال اینگونه جنایت‌ها سکوت کرده‌اند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) همچنین با اشاره به زمینه‌های خوب همکاری در حوزه مسایل دینی، بر اجرایی شدن گفت‌وگوهای دینی و اعزام اساتید و طلاب هر یک از طرفین برای آشنایی با معارف طرف مقابل تأکید کرد و خواستار عملیاتی شدن توافقات قبلی شد.

در پایان این دیدار طرفین بر انجام گفت‌وگوهای دینی و نیز رفت‌وآمد علمای طرفین، توافق کردند.

دیدار دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با رییس دانشگاه دولتی ایروان

در ادامه سفر دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) به ارمنستان، آیت‌الله اختری روز جمعه ششم آذر، در حاشیه برگزاری مراسم رونمایی از ترجمه ارمنی کتاب «صحیفه کامله سجادیه» همراه با اسقف ناتان هوانسیان، معاون بین‌الملل کلیسای اچمیادزین، سید کاظم سجادی و مجید مشکی سفیر و رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان و وارطان وسکانیان، رییس دپارتمان ایران‌شناسی دانشکده شرق‌شناسی دانشگاه دولتی ایروان، با پروفسور آرام سیمونیان، رییس دانشگاه ایروان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این ملاقات آرام سیمونیان، درباره پیشینه روابط علمی و دانشگاهی دو کشور ایران و ارمنستان سخنانی را ایراد کرد و حضور فعال آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در دانشگاه دولتی ایروان را بسیار مغتنم دانست.

وی همچنین با اشاره به کاهش حضور دانشجویان ایرانی در این دانشگاه نسبت به سال‌های گذشته، خواستار حضور مجدد دانشجویان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی شد و پیگیری این موضوع را از سوی مسئولین ذیربط خواستار شد.

در ادامه آیت‌الله اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در خصوص خواسته رییس دانشگاه دولتی ایروان، قول پیگیری و مساعدت داد و اعلام کرد که با توجه به عزم مصمم سید کاظم سجادی، نماینده تام‌الاختیار و سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در رسیدگی به مسایل علمی و دانشگاهی، این امر محقق خواهد شد.

در ادامه سفیر کشورمان گفت: با اقدامات صورت گرفته توسط سفارت ایران، به زودی هیأت کارشناسی متشکل از کارشناسان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از ایران برای رسیدگی به امور تحصیلی دانشجویان ایرانی به این کشور سفر خواهند کرد.

با پایان یافتن این دیدار، طرفین برای شرکت در آیین رونمایی از ترجمه ارمنی «صحیفه کامله سجادیه»    در سالن چارنس دانشگاه دولتی ایروان، حاضر شدند.

بازدید از مسجد جامع کبود ایروان

خبر دیگر از حضور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در ارمنستان اینکه؛ شامگاه پنجشنبه پنجم آذر، آیت‌الله اختری با حضور در مسجد جامع کبود ایروان، از بخش های مختلف این مسجد بازدید و در جمع ایرانیان مقیم ایروان، سخنرانی کرد.

وی ضمن بازدید از شبستان اصلی، موزه، نمایشگاه صنایع دستی، حجره‌ها، حسینیه و سالن اجتماعات مسجد کبود ایروان، ضمن ابراز خشنودی از اقدامات سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در ارمنستان در تعمیر، تجهیز و نگهداری این محل، این مسجد را ظرفیت خوبی در راستای معرفی فرهنگ اسلامی ـ ایرانی در منطقه دانست.

در ادامه این دیدار که با همراهی اسقف ناتان هوانسیان، معاون بین‌الملل کلیسای اچمیادزین و جمعی از روحانیون کلیسای مرکزی اچمیادزین صورت گرفت، نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت آیت‌الله اختری با شرکت نمازگزاران ایرانی و اتباع دیگر کشورهای اسلامی در حضور روحانیون ارمنی برگزار شد.

سپس آیت‌الله اختری در خصوص رعایت اخلاق، معنویت و استفاده از فرصت‌های پیش رو از منظر قرآن و اهل بیت (ع) و همچنین کنگره عظیم اربعین حسینی (ع) سخنانی بیان کرد.

بنا بر اعلام این خبر، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در رأس هیأتی چهار نفره از مشاوران و کارشناسان این مجمع و بنا بر دعوت جاثلیق اعظم ارامنه جهان، روز چهارشنبه 4 آذر به ایروان سفر کرد و این سفر تا روز یکشنبه 8 آذر ادامه داشت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار