بازدید 16308

بخشنامه جدید یک وزارتخانه، دشمنی با بخشی از ملت ایران است

اقدام وزارت جهاد، باعث سوءاستفاده هندی ها گشته و باعث شده دندان طمع خود را تیز کنند، این اقدام وزارتخانه در هیچ شرایطی مورد قبول نمایندگان مجلس نیست و بعد از بازگشایی مجلس، قطعا با این موضوع برخورد خواهیم کرد، زیرا این کار، دشمنی آشکار با کشاورزان ایرانی است.
کد خبر: ۵۵۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵ 29 November 2015
دود اختلاف دو وزارت خانه به چشم مردم خواهد رفتبخشنامه جدید وزارت جهاد کشاورزی درباره آزادسازی واردات برنج به کشور بیش از آنکه مورد توجه واردکنندگان داخلی باشد، با استقبال کم نظیر هندی ها مواجه شده است، به گونه ای که طبق گفته عضو هیأت رئیسه بنکداران کشور، هندی ها پس از شنیدن این خبر، قیمت محصولات خود را 45 درصد افزایش داده اند.

به گزارش «تابناک»، به گفته وی، تا قبل از بخشنامه وزارت جهاد، قیمت هر تن برنج هندی 650 دلار بود؛ اما به محض اینکه از موضوع مطلع شدند و همچنین با اشتیاق وارد کننده های برنج داخلی مواجه شدند و قیمت های خود را افزایش دادند، به گونه ای که در هر تن 300 دلار بر ارزش کلای خود اضافه کردند.

با این حساب اگر در سال جاری تنها 2 میلیون تن برنج از هند وارد کشور شود، بخشنامه وزارت جهاد 6 میلیارد دلار از منابع کشور را در اختیار هندی ها قرار خواهد داد، از سوی دیگر، قیمت این محصول که گمان می رفت با آزاد شدن واردات کاهش داشته باشد، روند افزایشی به خود گرفته، به طوری که هر کیلو برنج هندی حدود250 تا 300 تومان افزایش قیمت داشته است.

این در حالی است که ایران، یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان برنج دنیا به شمار می رود و در صورت ساماندهی تولید این محصول در کشور می توان کشور را از ورادات برنج بی نیاز کرد. این اقدام وزارت جهاد کشاورزی، باعث ناراحتی تولید کنندگان داخلی شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: محصول کشاورزی برخی از کشورهای دنیا به دو دلیل بسیار ارزان تر از محصولات دیگر کشورهاست. اولین دلیل آن پایین بودن قیمت تمام شده محصوات به دلیل مکانیزاسیون و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و همچنین موقعیت استراتژیک محلی که محصول در آن تولید می شود است.

وی گفت: اما نکته بعدی که باعث پایین بودن یک محصول در کشورهای دیگر شده، سوبسید و حمایت هایی است که دولت ها از تولیدکنندگان خود دارند است، و زمینه را فراهم می کند تا در عرصه های مختلف بین المللی از دیگر کشورها جلو بزنند. یکی از این کشور ها که نمی تواند با آنها مقابله کند ایران است.

جعفر زاده ایمن آبادی درباره دلایل بی رقیب بودن این محصولات در ایران گفت: ایران کشوری است که تا کنون نه توانسته در زمینه مکانیزاسیون محصولات قدم های مفیدی بردارد و نه سطح زیر کشت را افزایش داده و حتی نتوانسته است، سوبسید لازم را به کشاوزان بدهد.

وی گفت: ایران تنها کاری که می کند این است که خرید تضمینی کند، که آن هم گاهی ماه ها پول آن دست کشاورز را نمی گیرد؛ بنابراین، محصول ما نمی تواند با برنج هند رقابت داشته باشد.

وی گفت: هنوز عدم مسمومیت این برنج برای ما مشخص نشده، ولی با کمال تأسف اخبار آزادسازی واردات آن به گوش می رسد، که باعث نگرانی بسیاری در بین کشاورزان شده است، هنوز استفاده از این برنج در کشور با حرف و حدیث های زیادی همراه است. معلوم نیست، این دستورالعمل به چه منظوری صادر شده است.

این نماینده مجلس گفت: این اقدام وزارت جهاد باعث سوءاستفاده هندی ها گشته و باعث شده دندان طمع خود را تیز کنند. این اقدام وزارتخانه تحت هیچ شرایطی مورد قبول نمایندگان مجلس نیست، و بعد از بازگشایی مجلس، قطعا با این موضوع برخورد خواهیم کرد، زیرا این کار، دشمنی آشکار با کشاورزان ایرانی است.

وی گفت: کشاورزان شمال کشور که برنجشان مرغوب ترین برنج کشور است، هنوز نتوانسته اند به دلیل عدم توان خرید بازار محصولات خود را به فروش برسانند و برنج ها در انبار مانده است، کشاورزان امید داشتند در پایان سال، دولت فکری برای آنها بکند؛ اما این اقدام وزارت جهاد موجی از نا امیدی را در بین آنها ایجاد کرده است.

وی در پایان یادآورد شد: به طور متوسط هر سال بیش از 10 درصد زمین های کشاورزی شمال کشت نمی شود و برخی از آنها نیز مجبور به تغییر کاربری می شوند. اگر این روند ادامه داشته باشد در سال های آینده این معضل بیشتر شده و در نهایت تبدیل به یک فاجعه زیست محیطی خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر