بازدید 3809

سالانه 25 ميليارد دلار كالا قاچاق مي شود

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، قاچاق و واردات بی رویه کالا را معضل جدی اقتصاد کشور دانست و گفت: ارزش سالانه قاچاق کالا به کشور 20 تا 25 میلیارد دلار است.
کد خبر: ۵۵۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹ 29 November 2015
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی قاچاق و واردات بی رویه کالا را معضل جدی اقتصاد کشور دانست و گفت : ارزش سالانه قاچاق کالا به کشور 20 تا 25 میلیارد دلار است .

رضا رحمانی در گفتگو باخبرگزاری صدا و سیما افزود : به ازای هر یک میلیارد دلاری که کالا به کشور قاچاق می شود حدود 100 هزار فرصت شغلی از دست می رود و برای خارجی ها شغل ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه قاچاق در حوزه کیف و کفش و کالاهایی که به راحتی قابل حمل است ، معضل محسوب می شود ، گفت : بخشی از قاچاق کالا از مسیرهای سخت گذر است و یک بخشی هم در منظر دید ما قرار دارد که با پوشش کالاهای دیگر وارد می شود.

رحمانی، قاچاق را جنایت در حق جوانان دانست و افزود : با بیکاری یک جوان کشور از وجود یک عنصر مفید بی بهره می شود ، در معرض انواع اسیب ها قرار می گیرد و این خسارت است.

وی گفت : واقعا در مبارزه با قاچاق سهل انگاری می شود ، از نظر جمع بندی و تئوری به نتیجه رسیدیم که از کجا و چگونه وارد می شود اما مهم این است که جدی باشیم و احساس خطر کنیم یعنی خطری که از ناحیه بیکاری جوانان به کشور متصور است بیشتر از خطرات دیگری است که روی انها بحث داریم.

رحمانی افزود : بیکاری پایه این آسیب ها و خطرات است و تعرفه خیلی تاثیر گذار نیست و افزایش تعرفه توجیه قاچاق را بالا می برد و باید جلو قاچاق را به عنوان اولویت بگیریم خواه از جاهایی که سخت گذر است و خواه از مبادی که تحت عناوین دیگر وارد می شود.

وی گفت : ما می توانیم به صادرکننده کفش تبدیل شویم و کشور ما در این رشته ریشه و قدمت دارد اما کالا و محصولی که می توانست مزیت ملی ما شود متاسفانه با واردات بی رویه و قاچاق به معضل تبدیل شده است.

رحمانی افزود : اگر کشور راهبرد اساسی اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرد شاهد رشد تمامی صنایع خواهیم بود و در لوازم خانگی هم قاچاق وجود دارد اما نه به اندازه کفش.

وی گفت : جمعیت کشور جوان است و هر سال 2 میلیون نفر به سن ازدواج می رسند و با تشکیل خانواده یک میلیون خانواده جدید تشکیل می شود پس لوازم خانگی می تواند توجیه زیادی داشته باشد.

وی گفت : سرمایه گذاری خوبی در لوازم خانگی شده است و اکنون از تولید کنندگان برتر دنیا هستیم و چیزی از محصولات خارجی کم نداریم و غصه می خورم که تولید داخل با نشان خارجی عرضه می شود برای اینکه می گویند با برند ایرانی نمی خرند.
وی گفت : اما عمده قطعات لوازم خانگی در داخل تولید می شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل