بازدید 2733

جزئیات کشفیات قاچاق محصولات کشاورزی

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت : کشفیات قاچاق محصولات کشاورزی در 6 ماه نخست سال جاری سه برابر کشفیات کل سال گذشته (1393) است.
کد خبر: ۵۵۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷ 29 November 2015
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت : کشفیات قاچاق محصولات کشاورزی در 6 ماه نخست سال جاری سه برابر کشفیات کل سال گذشته (1393) است.

به گزارش ایرنا، عباس نخعی روز یکشنبه در نشستی خبری، مجموع کشفیات محصولات کشاورزی را پنج میلیون و 800 هزار کیلوگرم ذکر کرد و افزود: این کشفیات شامل یک میلیون و 348 هزار کیلوگرم محصولات باغی و پنج میلیون و 210 هزار کیلوگرم محصولات زراعی است.
وی اضافه کرد: افزایش کشفیات دو معنی دارد؛ نخست این که اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تشدید شده و دیگر اینکه در پایان سال 93 تا خرداد 94، شاهد ورود بیش از اندازه مرکبات به کشور بودیم در این مدت تمرکز ستاد مبارزه با قاچاق کالا بر روی مرزها باعث شد میزان کشفیات افزایش پیدا کند.
نخعی یاد آور شد :حجم واردات مرکبات در سال های گذشته به میزان سال جاری نبود و یکی از مسائلی که سبب شد واردات مرکبات افزایش پیدا کند عدم تنظیم بازار در بهمن ماه 93 بود.
وی در مورد تکلیف مرکبات قاچاق کشف شده گفت: 523 هزار کیلوگرم انواع مرکبات شامل 320 هزار کیلو گرم پرتغال، 147 هزار کیلو گرم لیموترش و 56 هزار کیلو گرم نارنگی در این مدت کشف شد که تمامی آنها با توجه به ماده 12 قانون حفظ نبابات معدوم شد.
به گفته این مقام مسئول ، هر گونه مرکبات وارداتی باید مبدا تولید آن مورد تایید قرار گیرد و برای جلوگیری از آلودگی باغها و همچنین رعایت بهداشت محصولات مصرفی مردم ،تمام مرکبات قاچاق کشف شده معدوم شد.
وی موضوع قاچاق برنج را یادآور شد و گفت: محموله های اکتشافی قاچاق برنج باید توسط سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی تایید شود که امکان مصرف انسانی دارد یا خیر که در این مدت آنچه که غیربهداشتی و ناسالم اعلام شد، معدوم شده است.
نخعی افزود : ورود میوه های گرمسیری از طریق واردات مشمول ممنوعیت است ، غیر از آن بخشی که از طریق تعاونی های مرزنشینی وارد کشور شده باشند، طی 6 ماه نخست سال جاری 430 هزار کیلوگرم پنبه و پنج هزار و 600 کیلوگرم آناناس قاچاق کشف و ضبط شد.
مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف اضافه کرد: دولت برای جلوگیری از آنچه در سال گذشته رخ داد، تکلیف کرده که از تیرماه امسال برای تنظیم بازار شب عید برنامه ریزی های لازم انجام شود.
وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با اختیارات قانونی خود باید تولید، واردات، صادرات و بازار را به گونه ای مدیریت کند که مانع بروز قاچاق شود و برخی از اقلام قاچاق را می توان با وضع تعرفه کاهش داد.
این مقام مسئول اظهار داشت : رشد قاچاق اقلامی از قبیل برنج، آرد، چای، بادام زمینی، کنجد، سیر و انواع داروهای گیاهی نشانه لزوم برنامه ریزی جدی برای مقابله با این پدیده است و طی 6 ماهه نخست سال جاری 838 هزار کیلوگرم کشفیات دارویی صورت گرفت و این حجم از کشفیات حاکی از آن است که در زمینه گیاهان دارویی برنامه مناسبی برای تولید و صادرات وجود نداشته و یا اینکه از منابع حفاظت لازم صورت نگرفته است .
به گفته وی ،گیاهان دارویی وقتی از کشور خارج می شود و با ارزش افزوده بالاتر وارد کشور می شود، چرخه اقتصادی از ارزش افزوده آن محروم می شود و مسوولان باید پاسخ دهند که چرا این میزان گیاه دارویی مورد قاچاق قرار گرفته است.
نخعی افزایش قاچاق سیر چینی در سال 1393 را یادآور شد و گفت: قاچاق سیر امسال کنترل شد و اقدامات مفیدی در مرزهای غربی و شرقی صورت گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس