بازدید 4263

زنان سعودي براي نخستين بار در رقابت‌هاي انتخاباتي شرکت مي کنند

انتخابات شوراهای شهر که 12 دسامبر (21 آذر) برگزار می شود نخستین انتخاباتی است که زنان سعودی اجازه یافتند به عنوان نامزد و رأی دهنده در آن شرکت کنند.
کد خبر: ۵۵۰۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹ 29 November 2015
زنان که در عربستان سعودی با محدودیت‌های متعدد از جمله ممنوعیت رانندگی مواجه هستند، از روز یکشنبه برای نخستین بار وارد رقابت‌های انتخاباتی می شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریاض: انتخابات شوراهای شهر که 12 دسامبر (21 آذر) برگزار می شود نخستین انتخاباتی است که زنان سعودی اجازه یافتند به عنوان نامزد و رأی دهنده در آن شرکت کنند.

از مجموع هفت هزار نامزد این انتخابات حدود 900 نفرشان زن هستند که برای کسب کرسی در 284 شورای شهر با یکدیگر به رقابت می پردازند.

سحر حسن ناصف یک فعال حقوق زنان در شهر ساحلی جده (غرب عربستان سعودی) با ابراز خرسندی از دری که به روی زنان باز شده است، گفت: «این یکی از نخستین مراحل برای احیای حقوق زنان است».

مردان سعودی پیش‌تر دو بار در سال 2005 و 2011 در انتخابات شوراهای شهر شرکت کرده بودند.
در پی قیامهای مردمی در کشورهای عربی بود که عبدالله پادشاه عربستان به زنان حق رأی و نامزدی در انتخابات را داد.

او همچنین زنان را در «مجلس شورا» که یک مجلس مشورتی است، منصوب کرد.

ورود زنان سعودی به عرصه سیاست چالشی بزرگ در عربستان سعودی است که تفسیری سخت‌گیرانه از قوانین اسلام را به اجرا درمی آورد. در عربستان هیچ زنی وزیر نیست و تنها کشور در جهان است که زنان در آن حق رانندگی ندارند.

در عربستان سعودی زنان اجازه ندارند در ملأ عام ظاهر شوند مگر آنکه سر تا پای خود را بپوشانند.
زنان سعودی همچنین بدون اجازه شوهر یا پدر و یا برادر نمی توانند کار و ازدواج کنند یا مسافرت بروند.

اگر چه راه باریکی در دوران ملک عبدالله به روی زنان باز شده است، اما مسیر به سوی برابری جنسیتی و حضور پررنگ‌تر زنان در جامعه هنوز با موانع زیادی روبروست.

بر اساس ارقام رسمی، تنها 130 هزار و 600 زن در فهرست‌های انتخاباتی برای شرکت در رأی‌گیری ثبت‌نام کردند که حدودا ده برابر کمتر از مردان است.

علاوه بر مشکل تردد که زنان برای آن به مردان وابسته هستند، موانع اداری و حتی ناآگاهی از اهمیت روند انتخاباتی بسیاری از زنان را دلسرد کرده است.

برخی دیگر از زنان نیز به نقش محدود شورای شهر واقفند. اختیارات این شوراها فقط به تعمیر و نگهداری جاده‌ها و پارک‌ها همینطور جمع‌آوری زباله محدود می شود.

در این کشور تبلیغات انتخاباتی برای یک زن پیچیده و دشوار است.

نسیمه السادة نامزد شورای شهر قطیف در شرق عربستان با تأسف گفت: «پیروز شدن و رسیدن به اهداف انتخاباتی برای ما بسیار سخت است».

در حوزه انتخاباتی او تنها دو هزار نفر از 48 هزار رأی دهنده زن هستند.

او برای شناساندن خود در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیس‌بوک به تبلیغات خواهد پرداخت.

او همچنین از پارچه‌نوشته و بروشور استفاده خواهد کرد اما بدون عکس. مردان نیز اجازه استفاده از عکس خود را روی پارچه‌نوشته‌ها و بروشورهای انتخاباتی ندارند.

نسیمه السادة 42 ساله این هفته در نشستی انتخاباتی مستقیما برای رأی دهندگان زن سخنرانی خواهد کرد اما این سخنگوی او خواهد بود که روز بعد به جای او در جمع مردان سخنرانی خواهد کرد.

انتخابات هنوز مفهومی نو در عربستان سعودی است، کشوری که همچنان مناسبات قبیله‌ای در آن بسیار قوی است.

سعود الشمری رأی دهنده 43 ساله و ساکن ریاض که احتمال رأی دادن به یک زن را در صورت داشتن برنامه‌ای قانع کننده منتفی نمی داند، گفت: «ما برای تغییر واقعی مبارزه می کنیم که در آن نفوذ قبایل یا خانواده‌ها وجود نداشته باشد».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر