بازدید 8614

امضای تفاهم‌نامه سازمان غذا و دارو و مناطق آزاد

مراسم امضاء تفاهم نامه میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو در تهران برگزار شد.
کد خبر: ۵۵۰۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴ 28 November 2015
مراسم امضاء تفاهم نامه میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان غذا و دارو در تهران برگزار شد.

به گزارش فرینا، این مراسم با حضور اکبر ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور و رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو، حجت الاسلام زم معاون فرهنگی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزد کشور و مدیران ستادی سازمان غذا و دارو برگزار شد.

اکبر ترکان مشاور رییس جمهور در این مراسم با اشاره به ایجاد مناطق آزاد جدید گفت: لایحه ایجاد 7 منطقه آزاد جدید که در مرزهای کشور گسترده شده اند به مجلس ارائه شده است. این مناطق در جاسک، بوشهر، اردبیل، اینچه برون، سیستان، مهران و بانه ـ مریوان قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد همان اقدامات و سیاست‌هایی که در سرزمین‌های اصلی اجرایی می‌کنیم را در مناطق آزاد پیاده کنیم به طور قطع هیچ اتفاقی در مناطق آزاد رخ نمی‌دهد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای بین مناطق آزاد و سازمان غذا و دارو گفت: باتوجه به توافقاتی که انجام شده قرار بر این است که از این پس سیاست‌گذار در مناطق هفت‌گانه آزاد کشور وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد اما مجری این سیاست‌ها مناطق آزاد می‌شود. البته مناطق آزاد در سیاست‌گذاری‌ها هیچ دخالتی نخواهد داشت.

ترکان ادامه داد: امیدواریم بتوانیم یک پنجره واحد و بروکراسی ورزیده و کارآمد داشته باشیم و از بروکراسی‌های آزار دهنده سرزمین اصلی آزاد شویم.

وی ادامه داد: در مناطق آزاد و در قطعات کوچکی از جغرافیای ایران قرار است تجربیات جدیدی انجام شود که در صورت کارآمدی این تجربه‌های جدید، این سیاست‌ها به سرزمین اصلی تسری پیدا ‌کند.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه برخی از دالان‌های گمرک تحت نظارت سازمان های مناطق آزاد نیست گفت: هر چند که گمرک تحت نظارت مناطق است اما روزنه‌هایی مانند بازارچه‌های مرزی، تعاونی‌های مرزی، کول‌بری و ته‌لنجی تحت نظارت ما نیست و اساسا نمی‌دانم چه نهادی این روزنه‌ها را کنترل و نظارت می‌کند.

وی گفت: طبق توافقی که با سازمان غذا و دارو داشته‌ایم قرار است کالاهایی مانند مواد بهداشتی آرایشی، دارویی و غذایی از این روزنه‌ها ورود نداشته باشد و عده‌ای که در دالان‌های گمرکی غیرقابل کنترل فعالیت می‌کنند این کالاها را از فهرست خود خارج کنند.

ترکان با اشاره به توسعه فعالیت ته‌لنجی در بنادر جنوب گفت: در سال 62  استاندار هرمزگان بودم و در آن زمان ته‌لنجی شامل کیسه‌هایی بود که خراب شده‌بودند و توسط کارگران لنج توزیع می‌شد اما امروز ته‌لنجی به یک بیزینس و تجارت تبدیل شده و به ازای هر لنج یک و نیم تن کالای ته‌لنجی وارد بازار می‌شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه روزنه و دالان‌های مرزی مانند بازارچه‌ها و تعاونی‌ها و ته‌لنجی‌ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، بنادر و دریانوردی و گمرک ایران کنترل شود اظهار کرد: طبق توافقی که با سازمان غذا و دارو داشته‌ایم قرار بر این است که بسته‌های لوازم آرایشی‌، بهداشتی، دارویی از دالان‌های غیرمجاز مناطق آزاد وارد نشود و این کالاها از فهرست کول‌برها و بازارچه‌های مرزی حذف شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه تضمینی برای اجرایی شدن این احکام و عدم ورود کالاهای مذکور از مبادی مناطق آزاد وجود دارد گفت: درباره مبادی هفت‌گانه مناطق آزاد توافق کردیم و ما مسئول سایر مبادی ورودی در جغرافیای ایران نیستیم.

وی افزود: با این تفاهم‌نامه نظارت و کنترل ورود کالاهای آرایشی ‌بهداشتی و مواد غذایی به مناطق آزاد تفویض می‌شود البته تفویض این اختیارات منوط به فراهم آمدن امکانات و آزمایشگاه‌های لازم برای کنترل در مناطق آزاد است.

وی با اشاره به موضوعات زمین‌خواری در مناطق آزاد هم گفت: طرح جامع این مناطق در حال تدوین و طراحی است و از معاون اول رئیس جمهور خواسته‌ایم که پیش از اینکه این مناطق،‌ مناطق آزاد، تجاری و صنعتی تبدیل شود اجازه واگذاری اراضی داده نشود و واگذاری‌ها پس از تاسیس منطقه آزاد و با تایید مسئولان مربوطه انجام شود.

ترکان با تاکید بر اینکه در مناطق آزاد زمین به فروش نمی‌رسد گفت: در مناطق آزاد زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود و فروش زمین نداریم. اگر فعالیت اقتصادی در آن محدوده از اراضی انجام نشده باشد یا نیمه کاره باشد زمین به سرعت پس گرفته می‌شود ولو اینکه ساخت و ساز در آن انجام شده باشد.

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه گفت: در راستای این تفاهمنامه حداکثر تلاش را خواهیم داشت تا با ایجاد وحدت رویه، مسئولیت خود را به مناطق آزاد واگذار کنیم.

دیناروند، افزود: شورای عالی مناطق آزاد امکاناتی دارد که می تواند برای پایش کالاهای سلامت محور در چارچوب ضوابط قانونی عمل کند.

وی، خاطرنشان کرد: ممکن است در سرزمین اصلی محدودیت هایی درخصوص برخی کالاهای القائی و داروها داشته باشیم و اجازه ورود آن ها را به بازار نمی دهیم که البته این مساله به خاطر هزینه فایده آن ها باتوجه به سرانه سلامت است.

رئیس سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: گاهی برخی از هموطنان برای دسترسی به امکانات یاد شده هزینه سنگینی برای مسافرت به خارج متحمل می شوند و با امضای این تفاهمنامه شاید مناطق آزاد بتوانند بخشی از این امکانات را ارائه دهند.

دیناروند تاکید کرد: یکی از بزرگ ترین ثمرات تفاهمنامه امروز تلاش در جهت بستن مسیرهای موازی و منافذ ورود کالاهای سلامت محور قاچاق به کشور است.

امضای تفاهم‌نامه سازمان غذا و دارو و مناطق آزاد
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار