بازدید 8535
قاضی پور در گفت و گو با «تابناک»؛

باید مشخص شود، بودجه طرح سلامت کجا هزینه شده است

وزارت بهداشت در هفت ماهه نخست سال 94 به اندازه کل بودجه سال 93 و سه برابر بودجه سال 92 برای اجرای این طرح هزینه کرده است. شاید تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت به همه پرسش های مربوط به اجرای طرح و همچنین موضع تجمیع بیمه ها پاسخ هایی داشته باشد، مگر اینکه این تحقیق و تفحص نیز به سرنوشت دیگر تحقیق و تفحص های مجلس نهم دچار شود.
کد خبر: ۵۵۰۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 29 November 2015
دود اختلاف دو وزارت خانه به چشم مردم خواهد رفت مدت هاست طرح تحول سلامت در دست اندازهای شرکت های مختلف بیمه افتاده و بدهی بیمه ها به بیمارستان ها نیز به نقطه اوج خود رسیده است. در این میان، دیگر خبری از تکریم بیمار و کمک به قشرهای آسیب پذیر نیست و همه چیز منوط به تجمیع بیمه هاست.

به گزارش «تابناک»، این موضوعی است که در روزهای اخیر، باعث مناقشه بین دو وزارت خانه بهداشت و کار شده؛ از یک سو وزیر بهداشت و درمان ـ که دل پری از این قضیه دارد ـ اعلام می کند، به جز وزارت بهداشت، چندین وزارت خانه همسو در کشور وجود دارد و باعث سرگردانی افراد مریض شده است و باید فرد شجاعی پیدا شود تا به این موضوع سامان دهد. از سوی دیگر، وزیر کار و رفاه اجتماعی این موضوع را دارای بار مالی دانسته و اعلام می کند، تجمیع بیمه ها خطرناک است.

ربیعی می گوید: هیچ چیز در این مورد درست نیست؛ در جایی از کارگران 7 درصد حق بیمه دریافت و بقیه از کارفرما دریافت می شود و در جای دیگر، مبالغ سنگین تری گرفته می شود. اگر این کار انجام شود، بحران اجتماعی در کشور پدید خواهد آمد.

بنا بر این گزارش، پادرمیانی دولت و تشکیل کمیته ای برای رفع مشکلات موجود به این قضیه نیز نتوانست کمکی به تسریع روند کار کند، زیرا نخستین مصوبه این کمیته که قرار بود هزار میلیارد تومان بدهی بیمه ها به بیمارستان ها پرداخت شود، عملی نشد و باعث گشت تا وزیر بهداشت و درمان واکنش تندی به این موضوع داشته باشد و با بیان اینکه حق بیمه تأمین اجتماعی باید به حوزه درمان وارد شود، گفت: ای کاش تحقیق و تفحصی انجام و معلوم می شد در سی سال گذشته، پولی که کارگران برای درمان پرداخت کرده اند چه شده است.

وی همچنین افزود: اگر این پول را در تهران به این وسعت، صرف درمان می کردند، باید پیرامون این شهر پر از بیمارستان می شد؛ بنابراین، بهتر است سکوت کنیم و حرفی در این باره نزنیم، چون این به نفع آقایان نیست. از سوی دیگر، وزیر کار و رفاه اجتماعی در واکنش به سخنان وزیر دستور رسیدگی به این موضوع را داده است، به طوری که صبح امروز، علی ربیعی در نامه ای به سازمان تأمین اجتماعی، خواستار تهیه گزارش سی ساله منابع و مصارف وزارت کار شد.

علی ربیعی در این نامه اعلام کرد: با توجه به گذشت نزدیک به 27 ماه از شروع به کار دولت تدبیر و امید و به منظور ارزیابی میزان تحقق برنامه های بیمه های سازمان تأمین اجتماعی، لازم است حداکثر تا پنج روز ضمن تهیه و ارائه گزارشی از منابع و مصارف انجام شده آن سازمان در زمینه بیمه های بیکاری، درمان در دو سال اول دولت یازدهم، روند مصرف مبالغ بیمه درمان در بیش از سی سال گذشته و نیز مقایسه با دورانی که بیمه ها تحت نظر وزارت بهداری (سابق) و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بوده اند به تفکیک استخراج و به اینجانب ارائه شود.

اما در این میان، نمایندگان مجلس نظر دیگری دارند و به نوعی هر دو وزارت خانه را مقصر می دانند. آنان بر این باورند برای اجرای طرح تحول سلامت پول زیادی هزینه شده و به این منظور طرح تحقیق و تفحص از طرح سلامت را تقدیم هیأت رئیسه کرده اند.

اما نادر قاضی پور در این خصوص می گوید: وزارت بهداشت در هفت ماهه نخست سال 94 به اندازه کل بودجه سال 93 و سه برابر بودجه سال 92 برای اجرای این طرح هزینه کرده است. ما می خواهیم دقیقا مشخص شود، نحوه توزیع اعتبارات طرح تحول سلامت در بین روستاها و شهر ها و همچنین مناطق برخوردار و کمتر برخوردار به چه شکلی بوده است.

وی یادآور شد: باید مشخص شود تطبیق پرداخت پزشکان و دست اندرکاران بخش سلامت با قانون مدیریت خدمات شهری مقایسه و مشخص شود، به چه نحوی بوده است. هم اکنون نحوه پرداخت ها باعث به وجود آمدن اختلاف شدید طبقاتی بین پزشکان و حتی متخصصان این وزارت خانه شده است.

هر چند وزیر بهداشت و درمان ـ که درخواست تحقیق و تفحص از وزارت کار را داده بود ـ اکنون با تفحص از وزارت خود مواجه شده و گفته این قضیه طعنه آمیز است و نباید با حاشیه سازی مانع از انجام کار شد، شاید تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت به همه پرسش های مربوط به اجرای طرح و همچنین موضع تجمیع بیمه ها پاسخ هایی داشته باشد، مگر اینکه این تحقیق و تفحص نیز به سرنوشت دیگر تحقیق و تفحص های مجلس نهم دچار شود.

با این حال، طرح تحول سلامت ـ که کلیدی ترین طرح دولت به شمار می آید، با اینکه دچار برخی کاستی ها شده و با پرداخت نکردن هزینه ها از سوی بیمه ها به بیمارستان ها و در نتیجه پرداخت نشدن حقوق و دستمزد کارکنان وزارت بهداشت مواجه شده اند، هزینه های درمان مردم تا اندازه زیادی کاهش نشان داده و گویا دولت در اجرای این طرح، دچار برخی کاستی ها شده و باید پیش از آنکه دود این اختلافات به چشم مردم برود، نواقص را به سرعت رفع کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار