بازدید 7620

دیپلماسی حقانیت

سیدمهدی میرمحمدصادقی
کد خبر: ۵۵۰۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ 28 November 2015
با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در کشورمان و خروج ایران از قیمومیت و حوزه نفوذ آمریکا و غرب ، حال که آنها نتوانستند با انواع تهدیدها ، دخالتهای نظامی ، جنگ تحمیلی ، حمایت از گروههای تروریستی و قدرت سخت ، کشور پر قدرت ایران و فرهنگ غنی ایرانی - اسلامی آن را از بین ببرند ، از قدرت نرم استفاده کرده و در جوامع غربی و سایر کشورهای تحت نفوذ آنان مسئله اسلام و ایران هراسی و در برخی از کشورهای همسایه مسئله شیعه و ایران هراسی در این جوامع را تشدید نموده و با استفاده از ابزارهای جنگ نرم همچون رسانه های دیداری ، شنیداری و نوشتاری ، شبکه های مجازی ، ارتباط جمعی و اطلاع رسانی همواره تلاش شده از کشورمان یک چهره منفی و مخدوش به نمایش گذاشته شود و ایران به عنوان حامی تروریسم ، عامل بی ثباتی در منطقه و جهان ، توسعه طلب و از لحاظ اجتماعی و اقتصادی عقب مانده ، توسعه نیافته و از لحاظ سیاسی مخالف حقوق بشر ، دموکراسی ، آزادی بیان و حاکمیت قانون معرفی نمایند.

در این اثنا با داغ شدن موضوع استفاده صلح آمیز کشورمان از انرژی هسته ای این تبلیغات مسموم بشدت افزایش یافت تا اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم و شعار تعامل با جهانیان امیدهائی را برای دوستداران انقلاب اسلامی در جهان بوجود آورد و این امید با به ثمر نشستن ماهها تلاش دیپلماتیک و خستگی ناپذیر هیئت مذاکره کننده هسته ای و حصول به توافق برجام بیش از پیش تداوم یافت. با  تثبیت برجام توسط طرفین ، موج تردد هیئت های بلندپایه سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و فنی و تخصصی به جمهوری اسلامی ایران رو به افزایش نهاده و برخی از رسانه های خارجی با اعزام نمایندگان خود ، تحلیل های بهتری را نسبت به کشورمان در مجامع خارجی بیان می نمایند ، تحلیل هائی که بیانگر تنها گوشه ای از واقعیات جمهوری اسلامی ایران و از همه مهمتر مظلومیت ملت بزرگوار و مقاوم ایران و جمهوری اسلامی است. اما با تشدید اقدامات تروریستی در برخی از کشورهای غربی ، اسلام هراسی در سطح افکار عمومی جهان دارد به اوج خود می رسد و این هراس از اسلام در اذهان بسیاری از مردم سایر جوامع غیر مسلمان ، تفاوتی میان تروریست های مسلمان نما و مسلمانان واقعی نمی شناسد لذا ضرورت دارد تلاش گسترده ای از سوی همه کسانی که می توانند با استفاده از هر امکانی و با بکارگیری ابزارهای مختلف در جوامع خارجی و برحسب اقتضائات ، از این چهره به ناحق مخدوش شده رفع غبار مظلومیت نمایند. 

هموطنان ما از هر قوم ، زبان ، مذهب ، دین ، اقلیت و یا اکثریتی که باشند می توانند در این جنگ نرم وارد شده و به دفاع از واقعیات و حقایق اجتماعی وطن خود بپردازند. این دفاع باید با تدبیر و سیاست هوشمندانه ، با تصویرسازی(Image Building) صحیح و استفاده از ابزارهای مختلفی که دشمنان اسلام و ایران علیه ما بکار می برند باشد تا بتوان در این جنگ نرم حقانیت خود رابا منطق به منصه ظهور برسانیم و با اتکاء به حمایت الهی از مبارزه سربلند بیرون آئیم. امروز به برکت همت والای بسیاری از دانشمندان غیور و مومن کشورمان و بخاطر تاثیر معکوس تحریم های سه ساله آمریکا و غرب بر ایران ، این کشور از لحاظ قدرت نظامی و جنگ سخت می تواند از خود دفاع نماید اما آنچه که موجب نگرانی است و می تواند برای آینده جامعه ایرانی تهدیدی باشد جنگ نرم دشمن است یعنی استحاله فرهنگی و اجتماعی.

با توجه به تجربیات طولانی نگارنده با حضور در فضای مجازی و وبگردی ، نوشتن مقالات ، بررسی دقیق امور و مسائل اجتماعی کشور ، زندگی و حضور در چندین کشور اروپائی و آسیائی می توان به راههای عملی ذیل برای رسیدن به هدف « دیپلماسی حقانیت » اشاره نمود :    

الف : استفاده از قدرت نرم و  حضور فعال در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی

تا قبل از جنگ جهانی دوم ، مفهوم جنگ استفاده از انواع سلاح های کشنده میان طرفهای متخاصم بود. اما پس از جنگ و با دوقطبی شدن جهان به دو بلوک غرب و شرق و بدنبال بوجود آمدن جنگ سرد میان بلوک غرب به رهبری ایالات متحده آمریکا و بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی ، جنگ نرم نیز وارد واژه های سیاسی و نظامی شد. جنگ نرم را می توان هرگونه اقدام نرم ، روانی و تبلیغات رسانه ای نامید که جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از سلاح ، ابزار نظامی ، زور و اجبار ، آن جامعه یا جوامع را به انفعال و شکست و یا سرخوردگی و پوچی فرهنگی و اجتماعی وا می دارد. جنگ روانی ، جنگ سفید ، جنگ رسانه ای ، عملیات روانی، براندازی نرم ، انقلاب نرم ، انقلاب مخملی ، انقلاب رنگی همه و همه از اشکال مختلف جنگ نرم است .

امروزه فعالیت و حضور مستمر ، هدفمند ، مدبرانه ، متین و حرفه ای در فضای مجازی و شبکه های ارتباط جمعی امری هم آسان و هم بسیار تاثیر گذار است. برخلاف دیدگاهی که این حضور را مخرب  اجتماع ، خانواده ، اخلاق و مذهب می داند ، چنانچه این حضور با شرایطی که در بالا ذکر شد همراه باشد چنین حضوری نه تنها مخرب که بسیار موثر نیز می باشد. بهترین مصداق این تاثیر ، استفاده مقام معظم رهبری از این فضای مجازی برای رساندن پیام اسلامی خود به جوانان اروپا و آمریکاست. ایشان می توانستند از رسانه های دولتی و غیر دولتی کشورمان استفاده نموده و بالتبع این پیام در سایر رسانه های خارجی نیز منعکس می شد اما استفاده از فضای مجازی مخاطبان خاص خود را دارد و تاثیرات بیشتری نیز دارد. بنابراین آحاد جامعه کشورمان بخصوص جوانان عزیز ، پاک ، متعهد ، مسلمان و وطن پرست ، سازمانهای غیردولتی ، هنرمندان محبوب ، اصحاب قلم و هر عزیزی که درد اسلام ، شیعه و ایران را داشته باشد می تواند در این جنگ نرم وارد شده و از حقانیت کشورمان دفاع نماید. 

ب : سازمان های مردم نهاد (سمن ها) :

سازمان های غیردولتی و مردم نها (سمن ها) با توجه به ریشه و بنیان مردمی که دارند می توانند در بیان واقعیات اجتماعی ایران موثر باشند. زمینه پذیرش چنین سمن هائی در فضای بین المللی و افکار عمومی جهان فراوان است و آنها هستند که باید از این فرصت استفاده نمایند. اشتراکات موضوعی این سمن ها با همتایان خود در سایر کشورها و در مجامع و سازمانهای بین المللی ، زمینه خوبی است برای برقراری ارتباطی صحیح ، هدفمند ، هوشمندانه و برپایه تدبیر و ملاحظات کشورمان. سفرهای متقابل ، ارتباطات مجازی ، نوشتن مقالات در مجلات ، رسانه های خارجی  و سایت های اینترنتی و حضور درست در شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای خارجی برای بیان واقعیات جمهوری اسلامی ایران از جمله اقدامات هوشمندانه و مدبرانه است. این حضور بخصوص به هنگام شرکت در جشنوارهای هنری ، دانشجوئی ، حرفه ای و صنفی  ، سمینارهای علمی پژوهشی ، نمایشگاههای اقتصادی ، گردشگری و فنآوری ، همه و همه می تواند به منصه ظهور برسد.

انجمن های دوستی ایران با سایر کشورها ، بنیادها و موسسات خیریه ، بهداشتی ، امور سلامت ، امور کودکان ، سینما و فیلم ، جشنواره ها و دیگر موضوعاتی که زمینه ارتباط با طرف های خارجی را فراهم می نماید می توانند فعالانه ، مسئولانه  و مدبرانه در معرفی کشورمان بر مبنای واقعیات به طرف های خارجی ایفای نقش نمایند. میزان علاقه و احساس مسئولیت هر هموطنی می تواند در شدت و کاهش این ایفای نقش تاثیر داشته باشد.

ج : تصحیح رفتار اجتماعی و استقبال از گردشگران :

1-تصحیح رفتار اجتماعی در داخل : با توجه به گسترش ارتباطات و رفت و آمدها ، تسریع در اطلاع رسانی

و کوچک شدن جهان (دهکده جهانی) ، هموطنان زیادی هستند که برای تحصیل ، تجارت ، کار ، سیاحت ، شرکت در رویدادهای مختلف و یا با هر عنوان دیگری به خارج از کشور سفر نموده اند. اغلب این افراد به هنگام ورود به کشور دیگر تلاش دارند و دقت می نمایند که قوانین آن کشور بخصوص قوانین اجتماعی را رعایت نمایند دلیل مهم این رفتار علاوه بر احساس غربت و کم سنخیتی با وطن خود ، می تواند حفظ آبروی کشورشان (ایران) نیز باشد. حال برخی از همین افراد به هنگام ورود به وطن خود آن روحیه پسندیده خود را فراموش می نمایند و حتی در بیان خاطرات خود از حاکمیت نظم و بخصوص احترام به قانون در جوامع خارجی سخن به میان می آورند و حتی بارها آنرا با داخل کشور مقایسه می نمایند اما هرگز از خود نمی پرسند که آیا اصلاح و تغییر رفتاری هموطنان برای ارائه یک جامعه پیشرفته و دارای حاکمیت قانون به گردشگران خارجی و اتباع دیگر کشورها که در کشورما مقیم هستند و از همه مهمتر احترام همه به قوانین را چه کسی ، چه زمانی و از کجا باید آغاز نماید؟ بنظر همه می گویند ما که مشکلی نداریم ، دیگران باید رفتار خود را اصلاح نمایند ؟!!!

بنابراین ما که براساس اعتقادات دینی خود ، منتظر مصلح(عج) هستیم ، خود نیز باید صالح باشیم. ما که به تاریخ 7 تا 10 هزار ساله خود می بالیم و ایران(دولت عیلامی) را اولین تمدن بشری و دولت - کشور می دانیم چرا نباید رفتار متمدنانه و درخور شان دین ، مذهب ، فرهنگ ، تاریخ غنی و تمدن کشورمان با یکدیگر و با دیگران داشته باشیم؟  اغلب گردشگران خارجی و سفرنامه نویسانی که به کشورمان سفر نموده اند ، پس از بازگشت از ایران ضمن بیان صفات خوب ایرانیان بخصوص صفت پسندیده میهمان نوازی ، متاسفانه رفتار بد اجتماعی بخصوص عدم رعایت قوانین راهنمائی و رانندگی که یکی از منصفانه ترین قوانین است و نیز عدم احترام لازم به یکدیگر در جامعه را یادآوری می نمایند. امید است همه هموطنان عزیز آنچه را برای خود می پسندند برای دیگران نیز در رفتار و برخورد صحیح انسانی و اسلامی بپسندند و آنچه برای خود نمی پسندند برای دیگران نیز نپسندند.

2-استقبال از گردشگران : گردشگر در کشور خارجی ابتدا غریب است و سپس کنجاو و حقیقت  یاب به همین حاطر اغلب آنها دوربین و دفتر خاطرات همراه دارند. مردم مهمان نواز ایران بخصوص آنهائی که آشنائی با زبان خارجی دارند می توانند واقعیات جامعه اسلامی - ایرانی را آنگونه که هست به گردشگران خارجی نشان دهند. هیچ تبلیغی بهتر از حضور فیزیکی و دیدن عینی یک واقعیت نیست. بارها هم گردشگران خارجی و هم دیپلمات ها و خارجیان مقیم کشورمان بویژه اتباع کشورهای غربی ، اعتراف کرده اند که دیدگاه آنها نسبت به ایران قبل از سفر و پس از سفر تفاوتی بسیار دارد. ما باید با برخورد اسلامی و آنگونه که فرهنگ مان می طلبد از اتباع خارجی که به کشورمان سفر می نمایند بخواهیم پس از بازگشت ، خاطرات خود را تنها بر مبنای واقعیات به رشته تحریر درآورده ، سخنرانی کنند ، مصاحبه نمایند و به هر صورتی که صلاح می دانند آنرا به دیگران نیز منتقل نمایند. ما باید از این فرصت ها استفاده بهینه بنمائیم و به توصیه مولا امیرالمومنین (ع) گوش فرا دهیم آنجا که در نهج البلاغه می فرمایند : الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ . فرصت به مانند ابر گذرا مى‏گذرد ، پس فرصت‏هاى نيك را غنيمت دانيد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۶۰
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
-1" OR 3+654-654-1=0+0+0+1 --
20
)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
20
20
20
20
1'"
20
20
\
20
1
@@KjLeq
20
JyI=
'"
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
1
1
20
20
1
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل