بازدید 5063

ابلاغ مصوبه قانونی رشته های دانشگاه آزاد

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه قانونی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی را به وزیر علوم و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.
کد خبر: ۵۵۰۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷ 28 November 2015
نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه قانونی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی را به وزیر علوم و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مجتبی علوی فاضل رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص تصویب رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی که لازم الاجرا بودن آن در آذرماه سال 93 مجدداً توسط معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد، تصویب قانونی رشته های دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده کمیته سه نفره ای قرار داده است.

وی افزود: این کمیته بر اساس آیین نامه اجرایی قانون مذکور که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، متشکل از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس کمیته، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده دانشگاه آزاد اسلامی است.

علوی فاضل با اشاره به مراحل تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: بر اساس قانون مذکور و آیین نامه اجرایی آن، تقاضای تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی ابتدا به دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می شود و در صورت عدم پاسخ یا اعلام نقص در پرونده های ارسالی، موضوع تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی توسط کمیته سه نفره ای با ترکیب فوق الذکر بررسی و نتایج این کمیته توسط رئیس کمیته که نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی است، به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و وزیر علوم ابلاغ می شود.

دکتر مجتبی علوی فاضل نماینده دانشگاه آزاد اسلامی در کمیته سه نفره تصویب رشته های این دانشگاه با اشاره به برنامه دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس اسناد بالادستی نظام و منویات مقام معظم رهبری، در خصوص برنامه توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه از سال 92 گفت: بر اساس قانون، دانشگاه آزاد اسلامی از سالهای قبل درخواست تصویب هزاران رشته به ویژه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را به وزارت علوم ارسال کرد و حق قانونی و انتظار بجای این دانشگاه است که در مورد علت عدم رسیدگی و عدم توجه به درخواست های این دانشگاه توسط وزارت علوم پیگیری کند.

وی افزود: با آغاز فعالیت مدیریت جدید دانشگاه و بر اساس قانون، مطالبه اقدام بی طرفانه و قانونی تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم مطرح شد و وزیر و سرپرست سابق وزارت علوم، در چندین جلسه، قول تسریع در انجام وظایف دفتر گسترش و تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی را دادند و کمیته مشترکی از مسئولان آموزشی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی برای تسریع در این کار تشکیل شد که ضمن تصویب تعداد پذیرش در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در سال 93 مقرر شد تا پایان شهریورماه 93 تصویب رشته ها انجام شود که متاسفانه این کار انجام نشد.

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی عدم انجام وظایف قانونی توسط متولی امر و رسانه ای شدن موضوع رشته های دانشگاه آزاد اسلامی را عامل ورود کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع دانست و گفت: با تشکیل چندین جلسه، مقرر شد کمیته 5 نفره مشترکی تا پایان اردیبهشت ماه 94 تصویب رشته ها را به پایان برساند و بر اساس ابلاغ ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی، علاوه بر دانشگاه آزاد سلامی، وضعیت دانشگاه پیام نور، علمی کاربردی و موسسات غیرانتفاعی نیز بررسی و گزارش شود.

وی افزود: این بار هم دانشگاه آزاد اسلامی ظرف مدت یک ماه تمامی مشخصات اساتید تک تک رشته های کارشناسی ارشد و دکتری را در بیش از 70هزار رکورد و بالغ بر 5 هزار صفحه به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه های علوم و بهداشت و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ارسال کرد. دانشگاه آزاد اسلامی همواره پاسخگوی متولیان امر بوده ولی متاسفانه تاکنون هیچ نتیجه ای از ارزیابی سایر دانشگاهها ارائه نشده است.

علوی فاضل اظهار داشت: با پایان مهلت مقرر و عدم اتمام کار، موضوع مجدداً در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و مقرر شد چنانچه نقصی در پرونده رشته های دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، تا شهریور 95 برطرف شود.

وی به تأکید نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر توسعه تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و افزود: اجرای قانون تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان راهکار قانونی لازم الاجرا، بارها توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد تأکید و پیگیری قرار گرفت و 242 نماینده مجلس طی نامه ای به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، اجرای این قانون را خواستار شدند.

وی افزود: این کمیته با دعوت از اعضا تشکیل شد و به درخواست تصویب رشته های واحدهای دانشگاهی که در وزارت علوم معطل مانده بودند و تعدادی که در پرونده هایشان نقایصی وجود داشت، رسیدگی کرد و با در نظر گرفتن استانداردهای آموزشی، رشته های دانشگاه آزاد اسلامی را با اکثریت آرا تصویب کرد.

وی در رابطه با تشکیل جلسات کمیته سه نفره بر اساس قانون مصوب مجلس گفت: 6 دعوتنامه برای وزیر علوم ارسال شد که در پاسخ به ششمین دعوتنامه، جلسه ای با حضور وزیر علوم، معاون آموزشی و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت علوم با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان آموزشی و سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد و تا پایان آبان ماه فرصت مجددی برای رسیدگی به تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شد.

وی افزود: در بیش از دو ماه، تنها یک جلسه کمیته پنج نفره در وزارت علوم تشکیل شد و حتی مصوبات قبلی رشته ها هم ابلاغ نشد و تا پایان آبان ماه هیچ نتیجه جدیدی بدست نیامد لذا با توجه به اعلام زمان بندی ثبت نام داوطلبان آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی از 16 آذر و لزوم انتشار دفترچه های آزمون، رئیس کمیته سه نفره که طبق قانون نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی است، مصوبه رشته های دانشگاه آزاد اسلامی را به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و وزیر علوم ابلاغ کرد و مطابق این ابلاغ قانونی و رسمی، کلیه رشته هایی که مصوبه قانونی آنها ابلاغ شده، به عنوان رشته های مصوب در دفترچه های آزمون درج شده است.

علوی فاضل با اشاره به تاریخچه تصویب رشته های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر براساس آمار موجود در دانشگاه آزاد اسلامی، حدود 4هزار رشته محل از سالهای گذشته دارای مصوبه کمیته سه نفره قانون تصویب رشته ها هستند و بیش از 17هزار رشته محل مصوبه از شورای گسترش وزارتخانه های علوم و بهداشت دارند و با ابلاغ این مصوبه جدید، حدود 28هزار رشته محل مصوب در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد.

وی از همه مسئولان خواست پایبند قانون بوده و با قوانین برخورد گزینشی نکنند و اگر قانونی برخلاف میل و نظر شخصی آنهاست، باز هم به آن احترام بگذارند.

رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به دستور رئیس دانشگاه اظهار داشت: علاوه بر پیگیری رسیدگی به پرونده رشته ها برای تصویب از طریق مجاری قانونی، ممیزی کیفیت رشته های دانشگاه آزاد اسلامی طی دو ماه با بیش از 3هزار نفرساعت کار کارشناسی توسط سازمان مرکزی دانشگاه انجام شده است و ملاک پذیرش دانشجو داشتن مصوبه و نتیجه ممیزی رشته است.

وی افزود: بر این اساس امسال ممکن است ادامه پذیرش برخی رشته محل ها منوط به تأیید نهایی ممیزی آنها شود و واحدهای دانشگاهی فرصت دارند تا اول شهریورماه سال 95 نسبت به ارتقای استاندارد مورد نظر سازمان مرکزی اقدام کنند تا در پذیرش سال 95 قرار گیرند.

علوی فاضل آمادگی کمیته ممیزی و ارزیابی رشته های دانشگاه آزاداسلامی را برای انتقال تجارب و همکاری با وزارت علوم برای اجرای دستور ریاست جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ممیزی و ارزیابی رشته های سایر دانشگاهها، موسسات و مراکز آموزش عالی اعلام کرد.
دکتر علوی فاضل اظهار امیدواری کرد با تحقق کامل بومی گزینی و گسترش عدالت آموزشی در کشور، هیچ طالب علمی برای ادامه تحصیل از کشور خارج نشده و توفیق یابیم بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، یکی از زمینه های نفوذ دشمنان در کشور را کنترل کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان