بازدید 10867
مروری بر روزنامه‌های امروز هفتم آذر ماه؛

از «تلاش برای حذف بزرگان اصولگرا» تا «جزئیات فروش اقساطی مسکن»

با نزدیک شدن به انتخابات و داغ شدن فضای انتخاباتی دعوای میان اصلاح طلبان و اصولگرایان بر سر انتخابات شدت گرفته است. با وجود این، موضوع گزارش هسته ای اژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین ادامه درگیری ها میان روسیه و ترکیه بر سر اسقاط جنگده روسی از دیگر موضوعات مهم امروز روزنامه ها بوده است.
کد خبر: ۵۵۰۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 28 November 2015

با نزدیک شدن به انتخابات و داغ شدن فضای انتخاباتی دعوای میان اصلاح طلبان و اصولگرایان بر سر انتخابات شدت گرفته است. با وجود این، موضوع گزارش هسته ای اژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین ادامه درگیری ها میان روسیه و ترکیه بر سر اسقاط جنگده روسی از دیگر موضوعات مهم امروز روزنامه ها بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی شنبه هفتم آذر ماه را مرور کنید.

«روزنامه شرق» در گزارشی با تیتر «بازگشت رحیمی به لیست آدم‌خوب ها» می نویسد: «آنها انسان‌های خوبی هستند که بسیار مظلوم واقع شدند»؛ گوینده این جمله «محمود احمدی‌نژاد» است و منظورش هم از «آنها» «اسفندیار رحیم‌مشایی» و «محمدرضا رحیمی» است. «ایلنا» گزارش داده رئیس دولت‌های نهم و دهم در مراسم تشییع پیکر «غضنفر رکن‌آبادی»، دیپلمات جان‌باخته در فاجعه منا حضور داشته و در برابر سؤال برخی مردم که درباره «رحیم‌مشایی» و «رحیمی» بوده، گفته است: «آنها انسان‌های خوبی هستند که بسیار مظلوم واقع شدند». می‌توان گفت حساب «رحیم‌مشایی» در نظر «احمدی‌نژاد» حسابی جداگانه است، ولی اطلاق لقب «انسان خوبی که بسیار مظلوم واقع شده» به «محمدرضا رحیمی»، عضو کابینه‌اش از سال ٨٨ تا ٩٢ یا یکی از خطوط قرمز سال ٩١ رئیس دولت دهم، تازگی دارد؛ آن هم پس از جدال نامه‌ای رئیس دولت دهم و معاون‌اولش؛ نامه‌هایی که «احمدی‌نژاد» در جریان آن، فقط دو دولت خود را «مظلوم» می‌دانست. ماجرا از آنجا شروع می‌شود که «محمدرضا رحیمی»، معاون‌اول دولت دهم، به دلیل فساد مالی در شرکت «بیمه ایران» به محکمه رفت و نهایتا علاوه بر رد مال به پنج سال و ٩١ روز حبس محکوم شد. چهار روز پس از اعلام حکم «رحیمی»، یعنی پنجم بهمن‌ماه ٩٣ دفتر «احمدی‌نژاد» با صدور اطلاعیه‌ای از «محمدرضا رحیمی» اعلام برائت کرد.»

همچنین این روزنامه در گزارش دیگری با عنوان «دستور جمع‌آوری تابلوهای «صحابه حسینی، صحابه خمینی» می نویسد: « انتشار یک مجموعه تابلوی مفهومی در ایام محرم با عنوان «صحابه حسینی، صحابه خمینی» که سعی در مقایسه شهدای انقلاب اسلامی با شهدای عاشورا داشته است، با اعتراض شهردار تهران همراه شد. اعتراضی که اگرچه در ابتدا خبرش منتشر نشد اما آن‌گونه که رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران به «شرق» گفته است، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، دستور اکید جمع‌آوری آنها را داده است. البته این تابلوها هنوز روی دیوار ایستگاه‌ها و قطارهای مترو وجود دارند. پیش از این هم تبلیغات محیطی شهرداری تهران در موضوعات غیر شهری و سیاسی همچون «صداقت آمریکایی» و یا تبلیغات اجتماعی و فرهنگی همچون «با یک گل بهار نمی‌شود» نیز حاشیه‌هایی در پی داشته است. شهرداری تهران در بسیاری از موارد سازه تبلیغاتی را به ارگان‌های مختلفی اجاره داده و این مجموعه‌ها با گرفتن مجوز انتشار از اداره ارشاد استان تهران و کمیته‌های فرهنگی که در چند زیرمجموعه فرهنگی شهرداری وجود دارند، تبلیغات فرهنگی مورد نظر خود را انجام می‌دهند. در این شرایط مسئولیت از دوش شهرداری تهران برداشته شده و مجموعه مربوط مسئولیت تبلیغات را بر عهده دارد.»


«روزنامه وطن امروز» در گزارش اول امروز خود به موضوع توافق هسته ای و گزارش آژانس پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«برجام بر لبه پرتگاه» نوشته: «ادبیات یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس درباره گزارش نهایی او از موضوع پی‌ام‌دی یا همان ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، این نگرانی را ایجاد کرده که طرف مقابل به دنبال بر هم زدن توافق برجام است. به گزارش «وطن امروز»، براساس اذعان آمانو، ایران بی‌سابقه‌ترین دسترسی‌های هسته‌ای و نظامی را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده است تا آژانس در نهایت پرونده بهانه‌جویی پی‌ام‌دی را ببندد. این موضوع یعنی مختومه شدن پی‌ام‌دی هم در توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و هم در نامه رهبر حکیم انقلاب به روحانی برای اجرای مشروط برجام آمده است! با این حال اما درحالی که ایران بیشترین و بی‌سابقه‌ترین دسترسی‌های هسته‌ای و نظامی را به آژانس داد و در مراکز هسته‌ای و نظامی خود را بر روی آمانو و همکارانش گشود اما مدیرکل آژانس روز چهارشنبه گفت گزارش او درباره پی‌ام‌دی نه سیاه است و نه سفید. او همچنین گفت در گزارش خود درباره پی‌ام‌دی نظر قطعی نخواهد داد! مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره گزارشش درباره ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته‌ای ایران که قرار است هفته بعد منتشر شود گفت این گزارش نه سیاه است و نه سفید. به گزارش فارس به نقل از رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در وین و در اولین اظهارنظر رسمی درباره نتیجه مساله پی‌ام‌دی گفت: «گزارش آژانس درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران نه سیاه است و نه سفید». وی تاکید کرد این گزارش(که قرار است این هفته منتشر شود) به نتیجه قطعی درباره موضوع فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران نخواهد رسید. یوکیا آمانو اضافه کرد: «آنچه من الان می‌توانم بگویم این است که این موضوعی نیست که بتوان آن را با بله یا خیر پاسخ داد». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تصریح کرد نمی‌تواند تضمین کند تمام آنچه ایران انجام می‌دهد، صلح‌آمیز باشد. وی افزود: «در جایگاهی نیستم که بتوانم اطمینان موثقی درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران بدهم بنابراین نمی‌توانم نتیجه‌‌گیری کنم تمامی اقدامات هسته‌ای ایران، فعالیت‌های صلح‌آمیز است». آمانو ادامه داد: تهران بزودی توافقی را به تصویب درمی‌‌آورد که به آژانس قدرت بازرسی بیشتری از تأسیسات و برنامه هسته‌ای ایران را می‌دهد. اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پی‌ام‌دی در حالی منتشر شده است که عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان درباره مساله پی‌ام‌دی گفت: آمانو در موضعی نیست که شخصا پی‌ام‌دی را ببندد چراکه تصمیم‌گیری برعهده شورای حکام است و وی تنها باید یافته‌ها و ارزیابی خود را ارائه دهد».


«روزنامه اعتماد» در گزارش انتخاباتی خود به موضوع احتمال ائتلاف میان اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل پرداخته و در مطلبی با عنوان «فهرست مشترك با اصولگرايان نداريم» می نویسد: «عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور دولت اصلاحات و نايب‌رييس شوراي عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان آخر هفته را در گرگان گذراند. او روز پنجشنبه با حضور در گردهمايي اصلاح‌طلبان استان گلستان به سخنراني پرداخت و سپس ظهر جمعه با برگزاري نشست مطبوعاتي به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ داد. موسوي‌لاري در گردهمايي اصلاحطلبان دولت تدبير و اميد و گراميداشت شهداي پنج آذر گرگان كه در مكتب‌الحسين شهرستان گرگان برگزار شد، گفت: ما دو تابلو داريم، تابلوي ٨٤ كه اصلاح‌طلبان با هم اختلاف داشتند و چهار كانديدا داشتند يك آقاي گمنامي آمد و راي آورد و آن همه مسائل براي كشور ايجاد شد، يك تابلوي ديگري هم داريم كه در سال ٩٢ اصلاح‌طلبان نشستند و عقل‌شان را روي هم گذاشتند و دورنماي بهتري براي كشور ترسيم كردند. آدم عاقل اين طور نيست كه يك پله بالا رفته و دوباره پايين بيايد، ما در انتخابات ٩٢ يك پله بالا رفتيم و اكنون مجلسي ميخواهيم كه مكمل انديشههاي اصلاح‌طلبانه باشد و بتواند دولت را در سياست خارجي داخلي و مسائل اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كمك كند، نه اينكه وكيل‌الدوله باشد و اين جز با اجماع، اتحاد و از خودگذشتگي حاصل نخواهد شد. موسوي‌لاري همچنين در نشست خبري با اصحاب رسانه استان گلستان در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در خصوص سياست جديد اصلاح‌طلبان براي رسيدن به اجماع براي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبري، گفت: بعد از موفقيت جريان اصلاحات در انتخابات سال ٩٢، احزاب و شخصيتهاي منفرد به اين جمعبندي رسيدهاند كه آن تجربه را بايد به عنوان يك پله براي مراحل بعدي در اختيار داشته باشند و به همين دليل موضوع اجماع و وفاق به عنوان يك راهبرد مبنايي و اصولي دنبال شد. فرض هم بر اين بود كه ما در حوزههاي انتخابيه كه بيش از ١٨٠ حوزه تك كانديدا داريم، بايد كاري كنيم كه جريان اصلاحات يك صدا داشته باشد و چند صدايي و تفرقه نداشته باشند. موسوي‌لاري در خصوص تعيين صلاحيت كانديداهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري، تصريح كرد: به طور قطع گام نخست، بررسي صلاحيت داوطلبان است و هميشه هم اين نقطه وجود داشته كه كساني كه بررسي صلاحيتها را انجام ميدهند بدون حب و بغض تصميم بگيرند، هرچند كه گلايههايي در گذشته بوده و ممكن است در آينده هم اين اتفاق بيفتد».


«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان «نو اصوالگرايان به د‌‌‌‌نبال حذف بزرگان» می نویسد: « طيف نو اصولگرايان هنوز با د‌رگيري‌‌هايي مواجه است كه سبب د‌وري اصولگرايان سنتي و ريشه د‌ار از آنها مي‌شود‌. اين جريان كه همزمان با قد‌رت گرفتن احمد‌ي‌نژاد‌ د‌ر عرصه سياسي ايران، چشم به جهان گشود‌ مسبب اصلي انشقاق امروزي ميان جريان بزرگ اصولگرايي د‌ر ايران است. اين طيف كه بد‌نه تند‌روي محافظه كار نيز د‌ر آن نفوذ چشمگيري د‌ارد‌، تمام سعي خود‌ را د‌ر اين سال ها به كار گرفته است تا بتواند‌ چهره‌هاي اصلي و سابقه‌د‌ار د‌ر اين جريان سياسي را كنار بزند‌ و افراد‌ خود‌ را وارد‌ لايه‌هاي قد‌رت جناح راست ايران كند‌.اين جريان د‌ر ابتد‌اي د‌استان، هاشمي‌رفسنجاني، ناطق نوري و بسياري از بزرگان د‌يگر را از جبهه‌اصولگرايان د‌ور كرد‌ند‌ و حال به د‌نبال آن هستند‌ كه مهره‌هاي اصلي مانند‌ علي‌لاريجاني و ياران اصولگراي آن را به حاشيه برانند‌ د‌ر صورتي‌كه اين تئوري نيز از پيش شكست خورد‌ه است.

اد‌عاي اتحاد‌

د‌ر همين راستا،مرتضی آقاتهرانی، د‌بیرکل جبهه پاید‌اری د‌ر پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پروسه وحد‌ت اصولگرایی د‌ر چه مرحله‌ای قرار د‌ارد‌، اظهار کرد‌: ما جلساتی را با د‌وستان اصولگرا برگزار و بر سر چند‌ اصول با یکد‌یگر وفاق کرد‌یم و امید‌واریم کسی این توافقات را بر هم نزند‌ و همگی محکم بر سر این اصول بایستیم. وي مد‌عي است: اصل اول اینکه بر مبنای ولایت و ولایتمد‌اری بایستیم، با کسانی که فتنه‌گر بود‌ند‌ و د‌ر فتنه نقش د‌اشتند‌ همکاری نکنیم و طبق اصول و ارزش‌ها با یکد‌یگر وحد‌ت کرد‌ه و پای آن ایستاد‌گی کنیم.وي مي گويد‌: باید‌ به موارد‌ی که بر آن وحد‌ت د‌اریم عمل کرد‌ه و هر جایی که اختلافی میان ما به وجود‌ آمد‌ به سه فقیه یعنی حضرات آیات موحد‌ی کرمانی، یزد‌ی و مصباح مراجعه کنیم.آقاتهرانی با بیان اینکه این سه فقیه وجه تسالم اصولگرایان هستند‌، تصریح کرد‌: یعنی هر جایی که بین ما اختلافی پیش بیاید‌ باید‌ به این سه فقیه مراجعه کنیم که تاکنون هم د‌ر اختلافات پیش آمد‌ه به آنها مراجعه کرد‌ه‌ایم. د‌ر همین نشست اخیری که سه فقیه بزرگوار د‌اشتند‌، ما مسئله‌ای که با یکد‌یگر به اختلاف خورد‌ه بود‌یم را با آنها د‌رمیان گذاشتیم، آقایان هم نظر د‌اد‌ند‌ و ما هم گفتیم باید‌ پای پذیرش نظرات آنها بایستیم.وی با بیان اینکه امید‌وارانه موضوع انتخابات را پیش می‌بریم، افزود‌: البته عد‌ه‌ای از همان روز اول که هنوز با د‌وستان اصولگرا نشست‌هایی را برگزار نکرد‌ه بود‌یم، می‌گفتند‌ جبهه پاید‌اری زیر میز توافقات اصولگرایان می‌زند‌، اما هرگز این طور نیست.آقا‌تهراني اد‌امه مي‌د‌هد‌: اگر بر اساس اصول با یکد‌یگر حرف بزنیم و حتی قرارد‌اد‌ هم بنویسیم، د‌ر نهایت آنهایی که زیر میز می‌زنند‌ مشخص خواهند‌ شد‌.»


«روزنامه جوان» در یادداشتی با عنوان«مدل مفهومی نفوذ» یه قلم عبدالله گنجی می نویسد: روش، عرصه و ابعاد نفوذ براي نيل به اهداف غايي ذكر شده را مي‌توان در مدل ذيل به اختصار آورد.

1 ـ عرصه رسانه: وظيفه رسانه در پروسه نفوذ «ادراك‌سازي» است. جابه‌جايي باورها، منزلت‌ها، ارزش‌ها و تغيير گفتمان‌ مردم با حاكميت، اولويت‌سازي و بزك كردن غرب به عهده رسانه است. با بررسي عميق و تمركز بر اشتراكات رسانه‌هاي غربي و برخي رسانه‌هاي داخلي كه سوژه، پول و تيتر را از غرب اخذ مي‌نمايند، در حال حاضر مي‌توان مأموريت رسانه‌اي مذكور را كه شرح آن را به يادداشت ديگري مي‌سپاريم به نحو ذيل خلاصه نمود:

1 ـ سياه نشان دادن نظام با ارائه چهره‌اي فاسد از آن

2 ـ قرار دادن مردم بر سر دوراهي زندگي يا ارزش‌گرايي

3 ـ ارائه مدل‌هاي تطبيقي از توسعه و شاخص‌سازي از آن و قرار دادن مرتب ايران در انتهاي جدول‌هاي جهاني

4 ـ ارائه چهره دوپاره از حاكميت نسبت به غرب

5 ـ برجسته كردن اظهارات احتمالي مثبت مسئولان غربي نسبت به تاريخ، تمدن و فرهنگ ايران و حذف نگاه‌ها و مواضع منفي آنان با هدف كاستن از حساسيت‌ها و بزك دشمن

6 ـ ارائه تصوير مخدوش از گذشته انقلاب اسلامي.

2ـ عرصه اجتماعي: يارگيري در شبكه‌هاي اجتماعي مجازي و حقيقي با هدف فشار از پايين براي عدول از شعارهاي انقلاب اسلامي از يك سو و توليد ذائقه براي رأي‌دهندگان نسبت به جريانات خاص، دو مأموريت در عرصه اجتماعي است. اشاره جان‌كري به ارسال گوشي‌هاي هوشمند به ايران و تأكيد اوباما مبني بر اينكه «بعد از توافق هسته‌اي طرفداران ما در ايران حكومت را تحت فشار قرار خواهند داد» نمونه‌اي بارز از اين ظرفيت‌سازي و توقع است كه چند روز پس از آن نامه‌اي منسوب به 500 استاد به رئيس‌جمهور براي حذف شعار مرگ‌ بر امريكا بعد از تكبير نماز در مراكز مذهبي نمونه آن است.

3 ـ عرصه سياسي : در عرصه سياسي ترديد در تصميمات قاطع و انقلابي، تغيير اولويت‌ها و تن‌ دادن دولت به مدل توسعه خطي و جبري غرب و تقليل منافع ملي به منافع صرفاً مادي و بي‌حوصلگي براي پرداخت هرگونه هزينه براي اهداف انقلاب اسلامي و تخفيف نهادها و جريانات انقلابي در داخل از اولويت‌هاي اين عرصه است.

4 ـ عرصه فرهنگي: در عرصه فرهنگي تقويت مصرف‌گرايي و تأسي و گرايش به نمادهاي مصرفي فرهنگ غرب در اولويت است. ترويج لذت‌پرستي به عنوان يك پرستيژ و مسخ‌شدگي در اين مسير، «مردواره» كردن زنان و عرفي‌گرايي به جاي ارزش‌گرايي و القاي فاصله بين ارزش‌هاي فرهنگي مردم و حاكميت از اولويت‌هاي اين عرصه است.

5 ـ عرصه اقتصادي: در اين عرصه شرطي‌سازي، انتظار و وابسته نمودن از طريق ارائه ناقص تكنولوژي در اولويت است. ارائه خدمات يا اطلاعات ناكامل به طرف‌هاي معامله جزو فرهنگ اقتصادي امريكايي است. عدم امكان به كارگيري هواپيماهاي اف14 در جنگ تحميلي به دليل كمبود قطعات آن مدل قابل تعميم به روابط اقتصادي امريكا با كشورهاي ديگر است هدف از تعامل اقتصادي ناقص با كشورهاي مذكور به مثابه معتادسازي و كشاندن آنان به سوي خويش است.»


«روزنامه ایران» در گزارشی به انتشار جزئیات طرح جدید مسکن پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«مسکن قسطی با نرخ سود‌کمتراز بانک‌ها» با اشاره به جزئیات طرح جدید برای خروج بخش مسکن از رکود می نویسد:« به منظور تسهیل خرید و فروش مسکن واحدهای با متراژ بالاتر که متقاضی کمتری دارند به‌صورت فروش قسطی واگذار می‌شوند این طرح پس از آن مطرح شد که انبوه‌سازان پیشنهاد دادند برای ایجاد رونق در خرید و فروش آپارتمان‌ها شرایطی فراهم شود تا سازندگان با دریافت مقداری پول پیش و ما بقی به‌صورت اقساطی واحدها را در اختیار خریداران قرار دهند.

توافق برای فروش اقساطی مسکن

ایرج رهبر عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه سازان در این خصوص در گفت‌و‌گو با «ایران» از توافقات ضمنی میان انبوه سازان، بانک مسکن و سازمان ثبت اسناد برای اجرای این طرح فروش قسطی مسکن در ماه‌های آینده برای کل کشور خبر داد.

رهبر در مورد جزئیات اجرای طرح فروش قسطی مسکن نیز گفت: در این طرح فروشندگان مقداری از ارزش ساختمان را به‌صورت نقد از خریدار دریافت می‌کنند که در مورد اینکه مبلغ پیش پرداخت چند درصد از ارزش کل واحد را تشکیل ‌دهد هنوز قطعی نشده اما این میزان و اینکه اقساط چند ساله و هر قسط چه مبلغی باشد کاملاً به‌صورت توافق با خریدار خواهد بود.

به گفته رهبر بانک مسکن به عنوان کارگزاری تضمین اقساط توسط خریدار را بر عهده می‌گیرد که این تضمین با کارمزد چند درصدی است و سود اقساط نیز کمتر از سود بانکی و حدود 7 درصد خواهد بود. وی افزود: بانک مسکن مانند یک واسطه در این خرید و فروش عمل می‌کند و اعتبارات این بانک درگیر این طرح نمی‌شود.

جزئیات مسکن اقساطی

رهبر افزود: با پرداخت مبلغ پیش قسط خریدار ملک مورد معامله را تحویل می‌گیرد اما تا پرداخت کامل اقساط سند در دست بانک خواهد ماند. رهبر خاطرنشان کردساز و کار فروش اقساطی به این ترتیب خواهد بود که سازنده‌ها می‌توانند با نظارت و مداخله حقوقی بانک در معاملات، واحدهای نوساز را به صورت مدت‌دار و غیرنقد به متقاضیان واگذار کنند. نقش بانک مسکن در این نوع از معاملات ملک، تضمین پرداخت بموقع اقساط معامله از جانب خریدار است. اگر خریدار اقساط خود را بموقع پرداخت نکند بانک مسکن از ابزارهای خود مانند قراردادهای رهنی بانک با تسهیلات‌گیرندگان، به حل مسأله کمک می‌کند.»


«روزنامه کیهان» در یادداشتی با عنوان «مشهدی عبدالله قصد سوئی نداشت!» به قلم حسین شریعتمداری می نویسد: « چند سال قبل در یکی از یادداشت‌های کیهان به این ماجرا که در پی می‌آید، اشاره داشتیم و امروز با توجه به «دبه» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- که از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود- تکرار آن را وصف‌الحال می‌دانیم؛ «خدا رحمت کند مشهدی عبدالله را. در میدان خراسان گاراژدار بود و اتوبوس‌ها و کامیون‌ها از گاراژش بار و مسافر می‌گرفتند. او را در نوجوانی دیده بودم، هنگامی که پیرمردی تقریبا از کار افتاده بود. داستانی که نقل می‌کنم را از مرحوم پدرم شنیده‌ام که با مشهدی عبدالله رفیق مسجد و هیئت بود. آن روزها برخی از اتوبوس‌ها که قصد مسافرت به مشهد مقدس را داشتند به علت خرابی جاده‌ها و طولانی بودن راه یکی از افرادی که با راه و جاده آشنا بودند را، به عنوان بلد- راهنما- با خود می‌بردند. مشهدی عبدالله از جمله این بلدها بود که گاهی اوقات همراه رانندگان نابلد اتوبوس‌ها به مشهد می‌رفت تا به قول خودش، هم به پابوس امام‌رضا علیه‌السلام رفته باشد و هم به زوار آقا خدمتی کرده باشد. آن روز، نزدیک غروب آفتاب بود که اتوبوس با سلام و صلوات راهی مشهد شد. در حالی که مشهدی عبدالله را هم به‌عنوان بلد همراه خود داشت. نیمه‌های شب بود که اتوبوس به میدان یک شهر رسید و راننده، مشهدی عبدالله را که روی صندلی عقب اتوبوس به خواب عمیقی رفته بود، بیدار کرد. مشهدی عبدالله نگاهی به میدان انداخت و گفت اینجا گرمسار است و بعد از نشان دادن مسیر بعدی دوباره به عقب اتوبوس رفت و خوابید چند ساعت بعد، هوا گرگ ومیش شده بود که اتوبوس به میدان بعدی رسید.

این میدان، بر خلاف میدان گرمسار، خالی از رفت و آمد نبود. راننده پیاده شد و از رهگذری پرسید؛ اینجا کجاست؟ و جواب شنید؛ میدان خراسان! با تعجب پرسید کدام میدان خراسان؟ و رهگذر گفت: مگر چند تا میدان خراسان داریم؟!... میدان خراسان تهران! این دفعه مشهدی عبدالله را که هنوز خواب بود، با ملامت بیدار کردند ولی دیگر کار از کار گذشته بود و راننده زیر لب غرغر می‌کرد؛ بعد از اون همه دنده صدمن یک‌غاز که عوض کردیم تازه رسیدیم به جای اولمون»!

2- دیروز «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در جمع خبرنگاران در وین حاضر شده بود گفت: «آژانس عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران را براساس توافقنامه و پادمان‌های آژانس تایید می‌کند، اما، ما در موقعیتی نیستیم که درباره فقدان فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران، تضمین معتبر بدهیم و نتیجه‌گیری کنیم که همه مواد هسته‌ای ایران در مسیر صلح‌آمیز به کار گرفته می‌شود»!

برای کسانی که چالش هسته‌ای 12 ساله ایران اسلامی با کشورهای 5+1 - و پیش از آن با تروئيکای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان- را دنبال کرده‌اند، این اظهارنظر مدیرکل آژانس، کاملا آشناست! اظهارنظری که طی 12 سال گذشته بعد از هر دوره از بازرسی‌های آژانس، در گزارش نهایی تکرار شده است.

ترجمه روان آنچه آمانو در مصاحبه اخیر خود گفته است دقیقا- تاکید می‌شود دقیقا- این است که پرونده‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هرگز بسته نخواهد شد و این چالش، مادام که دولت آمریکا نفس می‌کشد، از نفس نخواهد افتاد. چرا؟!... بخوانید!

برادر عزیزمان آقای دکتر عراقچی، معاون محترم وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان ضمن اعلام این که «ما همه اقدامات لازم را انجام داده‌ایم» می‌گوید «طرف‌های غربی، اعضای شورای حکام آژانس و آمانو کاملا می‌دانند باید میان پی.‌ام.‌دی و برجام یکی را انتخاب کنند» و تاکید می‌کند «اگر پی.‌ام.‌دی بسته نشود معنایش این است که برجام پیش نخواهد رفت». برخورد مسئولانه آقای دکتر عراقچی با اظهارات آمانو، قابل تقدیر است ولی به «نوشداروی بعد از مرگ سهراب» شبیه‌تر است، چرا که بسیاری از تعهدات خود را قبل از تضمین کافی انجام داده‌ایم، سانتریفیوژهایی که جمع‌آوری و از رده‌ خارج کرده‌ایم، حاصل زحمات 10 ساله دانشمندان و متخصصان هسته‌ای کشورمان بود که نصب مجدد آن با خسارت‌های فراوان همراه است و به آسانی جمع‌آوری جعبه‌های میوه در میوه‌فروشی و چیدن دوباره آن در روز بعد نیست، 10 تن اورانیوم غنی شده نیز درگذر بیش از 10 سال فراهم آمده است، رآکتور آب سنگین اراک هم شرایطی مشابه دارد و... بنابراین در صورت توقف اجرای برجام، امکانات فراوانی را از دست داده‌ایم، بی‌آن که حریف چیزی را از دست داده باشد.

و بالاخره، آیا هنوز هم می‌توان به آمریکا و متحدانش اعتماد کرد و با افتخار از فرمول برجام برای حل و فصل مسائل منطقه‌ سخن گفت؟!

خدا، مشهدی عبدالله را رحمت کند که قصد سوئی نداشت و فقط خوابش برده بود، اما حریف، خود را به خواب زده و بعد از 12 سال دوباره به نقطه اول بازگشته است.»


«روزنامه آرمان» نیز در گزارش انتخاباتی خود با عنوان «ياران لاريجاني ليست جدا مي‌دهند» می نویسد:« شنيده‌ها از يكي از اعضاي فراكسيون رهروان مجلس، حاكي از آن است كه قرار است اعضاي اين فراكسيون با تشكيل جبهه‌هاي سياسي متشكل از نيروهاي ميانه‌روي اصلاح‌طلب و اصولگرا و به لیدری علي لاريجاني به شكل مستقل در انتخابات آتي شركت كنند. رخدادي كه صرفنظر از نتايج عملي آن در نيروهاي سياسي، گسستي مهم در جريان اصولگرايي را بشارت مي‌دهد. لاريجاني و چهره‌هاي نزديك به تفكر سياسي او، ديگر حاضر نيستند نامشان در كنار اصولگرايان تندرويي قرار گيرد كه در مدت دوساله دولت يازدهم و بويژه در جريان تصويب برجام نشان دادند منافع جناحي را به منافع ملي ترجيح مي‌دهند و در راه رسيدن به مقاصد سياسي به هر روشی متمسک نمی‌شوند. نواعتدالي‌ها كه شايد نام درستي براي توصيف منش سياسي جبهه حاميان لاريجاني باشد، هر چند كه كفه اصولگرايي‌شان سنگين‌تر است، اما نشان داده‌اند كه بعضا در ايستادن در مقابل افراط دست كمی از اصلاح‌طلبان ندارند؛ امري كه ناظران را به هرچه بيشتر عقلاني شدن کنش‌ها در عرصه سياست رسمي اميدوارتر مي‌كند.

لاريجاني رفيق يا رقيب اصلاح‌طلبان؟!

لازمه كنش سياسي عقلاني، واقع‌بيني سياسي و سنجيدن مصالح سياسي با در نظر گرفتن عنصر زمان و مكان و خواست نيل به اهداف از پيش تعيين شده- نه اما ثابت و هميشگي- با بهينه كردن وسايل موجود و كاستن از هزينه‌هاي سياسي است. از همين روست كه رفتار سياسي لاريجاني براي برخي دور از فهم به نظر مي‌رسد. چرا كه در نگاه آنان سياست نزديكي بسياري با نوعي ايستايي و تصلب دارد كه هرگونه تغيير در آن را بايد به ديده ترديد نگريست. برخي ديگر اما نمي‌خواهند باور كنند كه هرچند لاريجاني94 تحولات بسياري با لاريجاني78 و زمان مدیریت صدا و سيما از سر گذرانده است، اما سياست‌ورزي او-كه داماد شهيد مطهري است- اساسا و بدوا نيز حامل كيفيات ميانه‌روانه‌اي بوده كه به علت شرايط سياسي كمي دير به منصه ظهور رسيده است. از همين رو فعالان سياسي دو جريان اصلي سياسي ايران، يعني اصلاح‌طلبان و اصولگرايان، هنوز آنطور كه بايد و شايد نتوانسته‌اند لاريجاني متاخر را به درستي تجزيه و تحليل و درك و نسبت خود را با او و مشي سياسي‌اش مشخص كنند».

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار