بازدید 3240

"آموزش‌های شبکه‌ای" بهترین راه پیشگیری از اعتیاد

کد خبر: ۵۵۰۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵ 26 November 2015
یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه استفاده از روش‌های فرهنگی بهترین راه برخورد، مقابله و پیشگیری از اعتیاد است، گفت: ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد به صورت شبکه‌ای توسط جوانان در کشور لازم است.

به گزارش ایسنا، محسن زارعی اظهارکرد: مشارکت‌های اجتماعی رویکردی مثبت است و معمولا برای کار پیشگیرانه نیاز به برنامه و اقدامات فرهنگی داریم. هرچه اقدامات فرهنگی دولتی نباشد، در زمینه‌های مختلف موفق‌تر خواهیم بود؛ چراکه نمونه‌های جامعه هدف زمانی که پیشگیری را در دستور کار قرار دهند، نتایج موثری را به همراه دارد.

وی افزود: زمانی که متناسب با ذائقه متفاوت جوانان برنامه پیشگیرانه انجام شود، گیرایی در مورد پذیرش مساله افزایش می‌یابد. بنابراین در حوزه مواد مخدر نیز تشکیل باشگاه‌هایی از جوانان و نوجوانان که گاهی آسیب دیده و ترک اعتیاد کرده‌اند، جهت انجام برنامه‌های پیشگیرانه می‌تواند موثر واقع شود.

مدیرکل سابق مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: افراد آسیب دیده خود مسیر اعتیاد را رفته و تجارب زیادی در این حوزه دارند که می‌تواند به عنوان درس عبرت به سایر جوانان ارائه شود. بنابراین از این تجارب تلخ و راهکارهای مقابله و پیشگیری از اعتیاد می‌توان توسط جوانان در خوابگاه‌ها، مدارس و ... بهره‌مند شد. چراکه جوانان حرف یکدیگر را بهتر متوجه می‌شوند و این راهکار بسیار موثر و مطلوب است.

زارعی با اشاره به اینکه ورزش در ایجاد انگیزه و روحیه افراد موثر است، گفت: موضوع اوقات فراغت تنها سبب ایجاد اعتیاد در بین جوانان و نوجوانان نمی‌شود؛ چراکه برخی با وجود ثروت، اشتغال و داشتن اوقات فراغت متنوع باز هم به اعتیاد روی آورده‌اند. بنابراین اعتیاد فاکتورهای مختلفی داشته ولی با این وجود انجام ورزش در پیشگیری از اعتیاد موثر است.

وی یکی از علل اصلی اعتیاد در جامعه را تنوع آن برشمرد و اظهار کرد: امروزه جوانان زیادی به دلیل نداشتن آگاهی، گرفتار مواد مخدر می‌شوند. برخی نیز برای درمان افسردگی به سمت موادی روی آورده که در ابتدا خبر نداشته‌اند که مصرف آن اعتیاد آور است. بنابراین تنوع در نوع و روش اعتیاد سبب شیوع این مسئله و آسیب اجتماعی در کشور شده است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: جهت پیشگیری جدی از اعتیاد باید آموزش‌ها به صورت شبکه‌ای توسط جوانان و ذائقه آنها ارائه شود؛ چرا که آموزش اجباری تاثیری نداشته و سبب پیشرفت در حوزه مقابله با اعتیاد نخواهد شد.

زارعی با تاکید بر اینکه اعتیاد جرم به شمار نمی‌رود، فرد معتاد بیمار است و برای درمان آن باید اقدامات لازم صورت گیرد، افزود: بنابراین مجازات این افراد و در کل تشدید مجازات در این زمینه اثرگذار نیست و پاسخگوی مبارزه با اعتیاد به شمار نمی‌رود. البته برخورد با قاچاقچیان و سرشبکه باندهای مواد مخدر ضرورت دارد و انجام آن گامی مهم در مبارزه با مواد مخدر است.

وی خاطر نشان کرد: سهل‌الوصول بودن مواد مخدر از دیگر علل اعتیاد در کشور و افزایش آن به شمار می‌رود که این مسئله موید آن بوده که برخورد با فروشندگان اصلی و قاچاقچیان به اندازه کافی نبوده است.

بنابر اعلام روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مدیرکل سابق مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در پایان گفت: استفاده از روش‌های فرهنگی بهترین راه برخورد ، مقابله و پیشگیری از اعتیاد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار