بازدید 3512
دری‌نجف‌آبادی:

خانواده‌های قربانیان منا شکایت کنند

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: آل سعود همیشه قانون‌گریز بوده و در هیچ کدام از حوادث رخ داده در مناسک حج طی سال‌های گذشته، هیچ برخورد جدی با این توهین‌ها و قانون‌گریزی‌ها نشده است.
کد خبر: ۵۵۰۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴ 26 November 2015
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: آل سعود همیشه قانون‌گریز بوده و در هیچ کدام از حوادث رخ داده در مناسک حج طی سال‌های گذشته، هیچ برخورد جدی با این توهین‌ها و قانون‌گریزی‌ها نشده است.

به گزارش ایسنا آیت‌الله قربانعلی دری‌نجف‌آبادی در نشست بررسی راهکارهای حقوقی و فقهی پیگیری فاجعه منا در دادگستری اراک گفت: عربستان سعودی به هیچ اصلی از حقوق بین‌المللی پایبند نیست.

وی افزود: حوادث حج از قبیل ریزش پل و آتش‌سوزی در سال‌های گذشته نیز اتفاق افتاده‌اند و جمع کثیری به شهادت رسیدند. در رابطه با حادثه منا، توجیه امام جمعه آل سعود این بود که حادثه جبری و قضا و قدر بوده است و نباید در آن دخالت کرد در حالی‌که این فاجعه یک سوءتدبیر است نه قضا و قدر الهی.

وی ادامه داد: حادثه انفجار مقابل سفارت ایران توطئه آل سعود بود؛ چراکه عربستان به هیچ اصلی پایبند نیست و از 200 سال قبل میان آل سعود که بار سیاسی دارد و آل شیخ که بار وهابیت دارد، تعامل ایجاد شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی با بیان این‌که «عربستان تولید نفت را بیش از سهمش و معادل 10.3 میلیون بشکه در اختیار گرفته است»، گفت: هیچ کشوری با شیوه و منش عربستان مخالفت نمی‌کند و هیچ کشوری بجز ایران فاجعه منا را محکوم نکرد.

وی با بیان این که «بیش از یک میلیون و 300 هزار زائر از سراسر دنیا در مراسم حج امسال شرکت کردند» افزود: عربستان از ابتدا بنای ناسازگاری را گذاشت و تنها پس از اعلام موضع صریح مقام معظم رهبری در رابطه با بازپس‌گیری اجساد حادثه منا، دولت عربستان حاضر به همکاری با مقامات ایرانی شد.

وی حادثه سقوط جرثقیل هزار و 600 تنی را مشکوک دانست و ادامه داد: در این رابطه نیز با دلایل مستدل روشن است که عامل طوفان در سقوط جرثقیل مؤثر نبوده است و این مهم نیز در پرده ابهام است. این حادثه موجب شهادت 111 نفر از حجاج که 11 نفر از آن‌ها ایرانی بودند، شد.

دری‌نجف‌آبادی با بیان این‌که «خانه خدا حرم امن الهی است»، اظهار کرد: عربستان در این حوادث علاوه بر مسئولیت‌های بین‌المللی، دارای مسئولیت‌های شرعی و قانونی نیز هست و این در حالیست که حجاج در لباس احرام به بدترین شکل زیر دست‌وپا مانده و به شهادت رسیدند.

وی تصریح کرد: چهار ماه رجب، ذی‌القعده، ذی‌الحجه و محرم از ماه‌های حرام سال هستند که جنگ و قتل در آن شدیداً منع و حرام اعلام شده، همچنین زائران در لباس احرام بوده اند و باید احترام آن‌ها حفظ می‌شد و از سوی دیگر مکه حرم امن الهی است که از حیث بی‌توجهی به این مهم نیز عربستان ماهیت خبیث خود را به جهان نشان داد.

وی با تأکید بر رعایت اصل پیشگیری گفت: احتمال توطئه را به دلیل وجود مسائل خانوادگی در خانواده آل سعود و حس انتقام جویی وهابیون از جمهوری اسلامی ایران و شیعیان، نزدیک می‌دانیم. در درجه اول دولت آل‌سعود متهم واقعی این مسئله است؛ چراکه به دلیل حمایت از اسرائیل و آدمکشی و جنایت در سوریه و یمن به هیچ اصلی پایبند نیست. از این رو مسئله حساس دنیای اسلام و جریان وهابیت و تکفیری در فاجعه منا مطرح است. این فاجعه را دولت و اشخاص همچون خانواده‌های قربانیان باید پیگیری و علیه عربستان شکایت کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار