بازدید 4714

گزارشی جالب از بازار داغ دستیاران سرمربی در لیگ ایران

به جای قرار گرفتن یک تمرین‌دهنده یا تئوریسین خوب و مربی‌ای با بارفنی بالا، خیلی از سرمربیان نزدیکان یا رفقای شان را کنار خود قرار می‌دهند! این طرز تفکر اشتباه، درنهایت باعث نمود خیلی از ضعف‌ها در تفکرات تاکتیکی تیم‌هاست.
کد خبر: ۵۵۰۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸ 26 November 2015

ماجرای نیمکت تیم‌های ایرانی فقط به حواشی‌ای که پیرامون انتخاب سرمربی است، خلاصه نمی‌شود و نفراتی کنار سرمربی روی نیمکت حضور دارند که شاید حواشی حضور آنها بیشتر از نفر اول کادرفنی هم باشد!

به گزارش تابناک ورزشی ، ظاهرا نقش دستیار اول هر سرمربی درفوتبال ایران خوب تعریف نشده و به جای قرار گرفتن یک تمرین‌دهنده یا تئوریسین خوب و مربی‌ای با بارفنی بالا، خیلی از سرمربیان نزدیکان یا رفقای شان را کنار خود قرار می‌دهند! این طرز تفکر اشتباه، درنهایت باعث نمود خیلی از ضعف‌ها در تفکرات تاکتیکی تیم‌هاست.

شهروند نوشته کوروش بختیاری‌زاده در فولاد، پورموسوی در استقلال خوزستان، محمد خرمگاه در نفت، بهمن خداکرم در گسترش فولاد، پایان رافت در ملوان، مرتضی کرمانی‌مقدم در سیاه‌جامگان، علی نظرزاده در پدیده، حسین پاشایی در راه‌آهن، محمد دایی در صبا، مجتبی حسینی در ذوب‌آهن و مهدی امیری در استقلال اهواز ازجمله نفراتی هستند که شاید اگر سرمربیان فعلی تیم‌ها، در جایی مشغول فعالیت نباشند، گزینه انتخابی هیچ مربی دیگری نیستند!

نه تنها امسال بلکه طی سال‌های گذشته نیز شاهد بودیم خیلی از تیم‌ها نفراتی را به‌عنوان دستیار اول سرمربی روی نیمکت خود نشانده‌اند که از دوستان نزدیک یا از اقوام درجه یک آقای سرمربی هستند. این انتخاب‌ها از سوی اکثر سرمربیان لیگ برتری بدون توجه به شرایط تیم و بار فنی مربی انتخابی صورت می‌گیرد و همین باعث شده تا در کنار اکثر مربیان دستیارانی ثابت را شاهد باشیم که در همه جای ایران آنها را همراهی می‌کنند.

گاهی اوقات ماجرا ١٨٠ درجه متفاوت است و از سوی مدیریت باشگاه به سرمربی تیم، دستیارانی تحمیل می‌شود. مصطفی قنبرپور در پرسپولیس و حتی کریم باقری در این تیم از نمونه‌های بارز این اتفاق هستند. شاید برانکو در هدایت تیمش کمترین مشورت را از این ٢ دستیار ایرانی بگیرد چون به هیچ عنوان با اختیار خودش آنها را انتخاب نکرده است. این اتفاق در سال‌های گذشته نیز بارها رخ داده بود و شاید در خیلی از مواقع این گزینه‌های تحمیلی از سوی باشگاه آلترناتیو اصلی سرمربی باشند.

تاثیری که دستیاران اول روی تصمیمات سرمربی دارند، برهیچکس پوشیده نیست. نفراتی که ابتدا اشاره کردیم، صرفا به خاطر ارتباط نزدیک با سرمربی به‌عنوان دستیار اول معرفی می‌شوند و تاثیرگذاری زیادی هم در تصمیمات فنی دارند. این اتفاق حتی در برخی مواقع باعث می‌شود که برخی بازیکنان دلیل بیرون ماندن خود را از ترکیب، همان آقای دستیار اول بدانند و اختلافات زیادی با او پیدا کنند. اخیرا حضور دستیاران اول در نشست خبری قبل و بعد از بازی نیز به یک عادت غلط تبدیل شده که بارها از سوی رسانه‌ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

شاید جلوگیری از این اتفاق نیازمند ورود مسئولان نظارتی است که می‌توانند با تدوین قوانین و مقررات جدید فرصت را به مربیان سطح بالاتر بدهند چون شاید یکی از دلایل افت فوتبال مان دقیقا همین ضعف فنی تیم‌ها روی نیمکت شان باشد اما نمی توانیم فراموش کنیم که در فوتبال اختیار دستیار از اختیارات همیشگی سرمربی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی