بازدید 12428
مروری بر روزنامه‌های امروز پنجم آذر ماه؛

از «خط قرمز برای احمدی نژادی ها» تا «بهشت اختلاس گران ایرانی»!

سخنان رهبر انقلاب در حضور فرماندهان بسیج پیرامون موضوع نفوذ در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضع گیری روحانی پیرامون حادثه سرنگونی هواپیمای روسی و همچنین فرار اختلاسگر جدید به کاندا از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۵۰۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 26 November 2015

سخنان رهبر انقلاب در حضور فرماندهان بسیج پیرامون موضوع نفوذ در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که موضع گیری روحانی پیرامون حادثه سرنگونی هواپیمای روسی و همچنین فرار اختلاسگر جدید به کاندا از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی پنجشنبه پنجم آذر ماه را مرور کنید.

«روزنامه ایران» در گزارشی به واکنش رئیس جمهور به موضوع سقوط هواپیمای نظامی روسیه توسط ترک ها پرداخته است. ایران در این گزارش با عنوان «روحانی: منابع مالی و تسلیحاتی داعش را قطع کنید» می نویسد: « محمد جواد ظریف در نشست مشترک خبری با جین آسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ به اتفاقات اخیر میان روسیه و ترکیه و مورد هدف قرار گرفتن هواپیمای روسی از سوی ترکیه اشاره داشت و گفت: «بعد از این تحولات اخیر، ضرورت همکاری بین‌المللی و جدی برای مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم به عنوان یک اولویت بلا قید و شرط در جامعه بین‌المللی مورد توجه است». رئیس دستگاه دیپلماسی با اظهار امیدواری از اینکه به جای درگیری و افزایش تنش در منطقه، شاهد همکاری بیشتر در این حوزه باشیم، گفت: «متأسفانه اتفاقات روز سه‌شنبه شرایط خوبی در منطقه ایجاد نکرده است». ظریف افزود: «ما توجه همه را به خویشتنداری و اینکه این اقدامات می‌تواند به نفع تروریست‌ها تمام شود و از این تحولات تروریستها پیام بسیار غلطی دریافت کنند، جلب کردیم و امیدواریم این جدیت در مقابله با تروریسم جدیت جمعی باشد و منحصر به یکی دو کشور نباشد.»

رئیس جمهوری دیروز در جلسه هیأت دولت، حادثه اخیر حمله نیروهای نظامی ترکیه به جنگنده روسی در خاک سوریه را «بسیار هشدار دهنده، خطرناک، تحریک کننده و موضوعی پیچیده» توصیف و تأکید کرد که تبعات فراوان حقوقی این اقدام به گردن آغازگر مسأله است. روحانی ضمن اشاره به این موضوع که طبق اطلاعات، جنگنده روسی در آسمان سوریه در حال پرواز بوده است، از مسکو و آنکارا خواست که با تدبیر و بردباری مسأله را حل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی اظهار کرد: مسأله دیگری که بسیار هشدار دهنده و خطرناک است و موضوع را پیچیده تر کرده است، حادثه‌ای بود که در فضای سوریه و نزدیک مرزهای ترکیه اتفاق افتاد که اطلاعاتی که ما تا امروز در اختیار داریم این است که هواپیما در فضای سوریه مشغول عملیات بوده و هدف قرار گرفته است. حالا فرض بر اینکه این هواپیما به مرزهای ترکیه نزدیک شده باشد، موشک و هواپیما که اسباب بازی نیست تا کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد؟ مگر می‌تواند اینقدر بی‌نظمی بر منطقه بتدریج حاکم شود که هر کسی در هوا هر تصمیمی می‌خواهد اتخاذ کند. این اقدام‌ها بسیار خطرناک است. وی ادامه داد: همه باید توجه داشته باشند این اقدام‌ها تحریک کننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقی به گردن آغازگر مسأله است و همه کشورها باید مراقبت کنند. ما از کشور همسایه و دوست‌مان ترکیه می‌خواهیم که به جدیت مراقب اوضاع باشد، چرا که شرایط بسیار حساس است.»


«روزنامه آرمان» در گفت وگویی حال و هوای انتخابات در جبهه اصلاحات را پوشش داده است. در این گفت و گو با عنوان«از زیر سایه نام‌ها بیرون بیایید» به نقل سخنان عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات می پردازد و می نویسد:«عبدالله نوري نامي است كه در تاريخ سياست ايران غيرقابل حذف است و اگرچه تلاش‌هاي زيادي براي كمرنگ كردن او از سوي رقيب اصلاحات صورت مي‌گيرد، اما واضح است كه ديدگاه‌هاي او در تصميمات و مصوبات اصلاح‌طلبان بي‌اثر نيست. وزيركشور دولت اصلاحات به خوبي مي‌داند تندروي سبب انزواي جريانات سياسي خواهد شد و آنها را براي مدتي به كما مي‌برد، از اين رو زماني كه خود يك دوره سكوت و عدم حضور در مجامع سياسي را انتخاب كرد از سياست‌ورزي كنار نكشيد چنانكه وقتي پس از پايان آن دوره به سراغش رفتيم و اين سوال را مطرح كرديم كه چرا از عرصه سياست خداحافظي كرده است؟ لبخند تلخي زد و گفت كه در تمام اين ايام كه شما آن را دوران خداحافظي مي‌ناميد با تشكل‌هاي دانشجويي و فعالان سياسي در ارتباط بوده و به ريشه‌يابي نقاط ضعف اصلاحات اقدام كرده است. عبدا... نوري در سكوت نقشه راهي براي اصلاحات ترسيم كرده است و مي‌گويد: «جريان اصلاحات بايد با تقويت و سازماندهي احزاب و تشكل‌هاي قدرتمند درسطح كشور از زير سايه نام‌ها بيرون بيايد و قائم به افراد نباشد و بزرگان و نخبگان جريان اصلاحات با توجه به فرصتي كه به مدد حضور مردم در انتخابات پيش آمده باید در جهت ساماندهي اصلاح‌طلبان در سطح كشور و ماندگاري و پويايي گفتمان، منش و اخلاق اصلاح‌طلبي در نبود خود گام بردارند. مناسب است در جبهه اصلاحات با ديدگاه‌هاي متعدد تشكل‌هاي گوناگون وجود داشته باشد و در شرايط حساس متحد شوند و در هر انتخابات چنانچه به نتيجه واحد رسيدند كانديداهاي مشترك داشته باشند. اگر كارحزبي و تشكيلاتي در كشور ما برخلاف بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته جا نيفتاده است، معني اش اين نيست كه تحزب و كار تشكيلاتي تلاشي بي‌فايده است. متاسفانه در كشور ما، در زمان‌ها و دوره‌هاي مختلف جهت فرهنگ‌سازي در اين خصوص كار و تلاش زيادي نشده است. شايد يكي از دلايل آن اين باشد كه ما هميشه مي‌خواهيم زود نتيجه بگيريم، مي‌خواهيم امروز حزب درست كنيم، فردا كنگره برگزار كنيم، پس‌فردا ليست بدهيم و روز بعد اكثريت مجلس را در اختيار بگيريم. البته در شرايطي كه به نظر مي‌رسد اقبال عمومي به جريان اصلاحات در حدي است كه رقيب را به وحشت مي‌اندازد و دست به هر كاري براي تخريب يا ايجاد محدوديت براي آنان مي‌زند اين امكان وجود دارد كه كار حزبي و تشكيلاتي توسط اصلاح‌طلبان سريع‌تر به نتيجه برسد. اگر جريان اصلاحات متشكل و هماهنگ و با برنامه باشد، مي‌تواند در انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان، مفيد و تاثيرگذار باشد».


«روزنامه شرق» در گزارش با عنوان «احمدی‌نژادی‌ها خط قرمز نیستند» می نویسد: « یک بار دیگر مؤتلفه‌ای‌ها پیش‌قدم شدند. باز هم برای اینکه احمدی‌نژادی‌هاي غير‌انحرافي را به خود متصل کنند. آنها سعی دارند تا دایره آنچه را اصولگرایی می‌نامند آن‌قدر وسیع کنند تا هرچه نیرو دارند را بتوانند در این دایره بگنجانند. تازه‌ترین موضع حمیدرضا ترقی از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه این است. او درباره حضور جریان احمدی‌نژاد در انتخابات به «ایلنا» گفته است ما هنوز وارد مصادیق نشدیم اما معیارهای اصولگرایی ملاک اصلی برای آوردن افراد در فهرست‌های انتخاباتی است؛ اینکه فردی در دولت احمدی‌نژاد بوده خیلی مهم نیست اما وابسته‌نبودن به انحراف و غیراصولگرایی برای ما خط قرمز است.

این خط قرمزهایی است که ترقی برای ورود احمدی‌نژادی‌ها به جریان اصولگرایی از آن نام می‌برد. «احمدی‌نژادی» که در خطی که اصولگرایان انحراف می‌نامند نباشد. یعنی یک احمدی‌نژادی که پایبند به احمدی‌نژاد باشد اما مخالف با اسفندیار رحیم‌مشایی. درواقع خط قرمزهای سنتی‌های اصولگرا برای پذیرفتن احمدی‌نژادی‌ها هنوز همان مواضع قبلی آنهاست که همواره تکرار کرده‌اند.»


«روزنامه اعتماد» تیتر نخست امروز خود را به موضوع ورود هاشمی به انتخابات اختصاص داده است. اعتماد در این گزارش با عنوان«هاشمي: اسفند مي‌آيم» می نویسد: «انشاءالله براي انتخابات اسفندماه مي‌آيم». اين جديدترين اظهارنظر آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در مورد انتخاباتي است كه نام‌نويسي براي آن از دو هفته ديگر آغاز مي‌شود. «آمدن» آيت‌الله براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري است. انتخاباتي كه خود آيت‌الله بارها در سخنراني‌هايش اشاره كرده بود كه اهميت آن بسيار بيشتر از انتخابات مجلس شوراي اسلامي است. همين اهميت هم باعث شده بود تا از همه دلسوزان بخواهد كه براي اين انتخابات بيايند و كانديدا شوند. شخصا هم بارها از سيد حسن خميني، يادگار امام دعوت به حضور در اين انتخابات كرده بود و حالا خود تاكيد مي‌كند كه آمدنش حتمي شده است. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام حالا اين‌بار تصميم‌گيري در مورد آمدن يا نيامدن به اين انتخابات را موكول به لحظه آخر نكرده است و برخلاف انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم كه تا دقايق آخر نام نويسي از تصميمش رونمايي نكرده بود اين‌بار درست چند هفته پيش از آغاز نام‌نويسي براي انتخابات خبرگان خبر قطعي از آمدنش داده است. قطعيتي كه البته به يك «ان‌شاءلله» هم وابسته است. ديروز رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام انتخابات اسفندماه را يكي از سرنوشت‌سازترين انتخابات در تاريخ انقلاب اسلامي توصيف كرد و در خصوص نامزد شدن خود در اين انتخابات گفت: من هم ان‌شاءالله مي‌آيم. به گزارش ايرنا، از روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به بندهاي قانون اساسي براي مسائل مهم، گفت: در زمان حيات امام (ره)، راهنمايي‌هاي ايشان به عنوان سياست‌هاي كلي نظام بود كه مسير را روشن مي‌كرد. رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، با بيان روند فكري و اجرايي بازنگري قانون اساسي و موارد اصلاحي و اضافي، به تاسيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و اهداف و وظايف آن اشاره كرد و گفت: مجمع در تدوين سياست‌هاي كلي نظام مشاور رهبري معظم انقلاب است و براي نظارت در اجرا هم رهبري وظيفه خويش را به مجمع تفويض كردند. وي با تشريح برنامه‌هاي پنج ساله توسعه و اهداف تدوين آن براساس سياست‌هاي كلي نظام، به عملكرد دولت نهم و دهم اشاره كرد و گفت: سياست‌هاي كلي نظام، سند چشم‌انداز ٢٠ ساله و اصلاح سياست‌هاي كلي اصل ٤٤ كه به عنوان اسناد بالادستي نظام مورد تاييد رهبري بودند، متاسفانه به آنان توجه نشد و نتيجه اين بي‌توجهي، اجراي ٢٣ درصد از اهداف برنامه چهارم بود كه اين مقدار در هر شرايطي خودبه خود، اجرا مي‌شد.»


«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان «فرار عامل اختلاس 160 میلیارد تومانی به کانادا» می نویسد: « رئيس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: فردی تقریبا شبیه مورد «بابک زنجانی»، نفت را از وزارت نفت ایران دریافت می کرد و قرار بود که پول آن را به دولت پرداخت کند، اما متاسفانه 160 میلیارد تومان از این پول را برداشته و به کانادا گریخته است. «ناصر سراج» که برای شرکت در کنفرانس نهادها و سازمان های بازرسی کشورهای آسیایی، به پاکستان سفر کرده است، در گفت وگو با ایرنا، بدون اشاره به نام فرد متخلف، گفت: اکثر پولشویان و افراد فاسد کشور، به کانادا متواری می شوند.سراج گفت: البته رسانه ها میزان این فساد مالی را یکصد میلیارد تومان اعلام کردند اما اصل پول 160 میلیارد تومان است. البته ما با کمک همکاران خود و سرنخ‌های موجود توانستیم مبلغ 60 میلیارد تومان از این مبلغ را که تبدیل به خودروهای لوکس و واحدهای مسکونی شده بود، کشف کنیم و چند نفر نیز در این زمینه بازداشت شده‌اند. وی تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور مصمم به کشف و بازگرداندن تمام مبلغ 160 میلیارد تومان به دولت است. رئيس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: وظیفه اصلی ما نظارت بر اجرای صحیح قوانین است، هر جا قوانین نقض و ناهنجاری ایجاد شود، سازمان بازرسی موظف است در آنجا حضور یافته و افراد مفسد را پس از شناسایی تحویل محاکم و مراجع قضایی دهد.وی گفت: افرادی که پولشویی می کنند و در جرایم سازمان یافته حضور دارند بعد از اینکه فساد و جرم این افراد لو رود (برملا شود) قطعا متواری می شوند و در این موارد عملا کاری از دست کشور مبدأ بر نمی آید مگر آنکه کشور مقصد فرد مورد نظر را به کشور مبدأ بازگرداند.سراج با تاکید بر ضرورت همکاری و انسجام بیشتر میان کشورها در زمینه فعالیت های بازرسی، گفت: اگر کشورها با هم همراهی کنند، می توانیم امثال خاوری ها را خیلی آسان به کشور بازگردانیم.

وی گفت: متأسفانه کشورهای غربی در رابطه با پولشویی و جرایم سازمان یافته خیلی شعار می‌دهند ولی در عمل به‌خاطر اینکه پول هایی را از سوی افراد مجرم و متخلف از کشورهای درحال توسعه به کشورهای غربی منتقل شده، پس ندهند، متاسفانه همکاری لازم را با کشورهای مبدأ انجام نمی دهند . وی گفت: اگر ما بتوانیم میان اعضای مهم کشورهای عضو انجمن بازرسان آسیایی از جمله چین و روسیه اتحاد لازم را ایجاد کنیم و یک انجمن چند جانبه با حضور کشورهای مهم آسیایی تشکیل دهیم، از این طریق می توانیم در زمینه بازگرداندن افراد فاسد به کشور موثرتر عمل کنیم.»


«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان «ناتو پشت تركيه را خالي كرد» می نویسد:« همانطور كه انتظار مي‌رفت ناتو درنشست اضطراري سه‌شنبه شب خود، از تركيه اعلام حمايت كرد اما گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از آن است كه در ميان اعضاي ناتو اختلاف نظر جدي درباره حمايت از آنكارا وجود دارد و آنها علاقه‌اي ندارند كه وارد درگيري روسيه و تركيه شوند.

روز گذشته مقامات روسيه مواضع تندي عليه تركيه اتخاذ و رهبران آنكارا را به حمايت از تروريسم متهم كردند. «ديميتري مدودف» چهارشنبه هشدار داد ساقط كردن جنگنده سوخو توسط تركيه عواقب وخيمي براي آنكارا در پي خواهد داشت. وي همچنين تهديد كرد سقوط جنگنده روسيه شايد به لغو پروژه‌هاي مشترك بين مسكو و آنكارا بينجامد. مدودف افزود: «تركيه حامي تروريسم است و اين جاي تعجب ندارد. دولت تركيه منافع مالي مستقيم در سود فروش نفت داعش دارد.» «ديميتري پسكوف» سخنگوي كاخ كرملين هم روز چهارشنبه با تأكيد بر اينكه روسيه به حملات هوايي خود عليه مواضع داعش در سوريه ادامه خواهد داد، نسبت به نيت و تمايل آنكارا براي مشاركت در جنگ عليه داعش ابراز ترديد كرد. سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز در نشستي خبري درباره سقوط جنگنده اين كشور توسط تركيه گفت: مسكو در روابط خود با آنكارا به طور اساسي بازنگري خواهد كرد و نه سفري به تركيه انجام خواهد شد و نه به مقامات تركيه اجازه داده مي‌شود كه به مسكو بروند. وزير خارجه روسيه ادامه داد: «ما با تركيه سر جنگ نداريم و روابطمان را با ملت اين كشور ادامه خواهيم داد اما پس از اين تحولات انتظار نداشته باشيد روابط همانند گذشته ادامه يابد. مسكو به طور كلي در تبادلات و روابط خود با تركيه بازنگري خواهد كرد.»

روزنامه کیهان» در گزارشی با عنوان«اتهام تندروی به ارزشی‌ها بخشی از پروژه‌ نفوذ است» به سخنان دیروز رهبر انقلاب در جمع بسیجیان می پردازد و می نویسد:« رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان گردان‌های بسیج تاکید کردند: تخطئه بسیج و اتهام تندروی به کسانی که بر اصالت‌ها و ارزش‌ها پای می‌فشرند تکمیل پروژه نفوذ است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای صبح دیروز در دیدار دو هزار و پانصد نفر از فرماندهان بسیج، این نهاد را «نماینده‌ پُربرکت و بالنده‌ مجموعه‌ ملّت» خواندند و ضمن تبیین روش‌های دشمنی استکبار با ملّت ایران تأکید کردند: ملّت ایران در نزاع و جنگ واقعی «جبهه‌ استکبار» با «جبهه‌ هویت‌خواه و استقلال‌طلب»، به وظایفش در دفاع از مظلومان به‌ویژه ملّت شجاع فلسطین و انتفاضه‌ کرانه‌ باختری عمل خواهد کرد.»


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها