بازدید 3210

واردات غیرقانونی شیرخشک از ترکیه

کد خبر: ۵۵۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰ 25 November 2015
رئیس سازمان غذا و دارو در مورد علت قاچاق محصولات سلامت محور گفت: بخشی از قاچاق به علت وجود بازار غیرقانونی و تقاضای غیرقانونی است که ما نمی‌توانیم نسبت به آن کاری کنیم.

به گزارش فارس، رسول دیناروند در جریان امضای تفاهم‌نامه کاری با شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی گفت: به هر حال دستگاه‌های اجرایی قانونا وظایفی دارند که دوست دارند خودشان انجام دهند و گاهی موازی‌کاری نیز صورت می‌گیرد که هیچکدام حاضر به کناره‌گیری نیستند.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: قانون واردات و نظارت بر کالاهای سلامت محور را به وزارت بهداشت سپرده است اما خوشبختانه قانونی نیز وجود دارد که اجازه می‌دهد سازمان غذا و دارو برخی وظایف خود را به مناطق آزاد اقتصادی واگذار کند.

وی با بیان اینکه این واگذاری در جهت ایجاد وحدت رویه در همه مناطق آزاد صورت می‌گیرد گفت: پیش از این ما با برخی از مناطق آزاد قراردادهایی داشتیم اما تصمیم گرفتیم برای ایجاد و حدت رویه با شورای عالی نیز تفاهم‌نامه‌ای امضا کنیم.

دیناروند با بیان از ظرفیت مناطق آزاد می‌توان استفاده‌های مختلفی کرد گفت: گاهی اوقات ما در سرزمین اصلی محدودیت‌هایی داریم که می‌توانیم برای رفع آنها از مناطق آزاد بهره‌مند شویم به طور مثال ما سخت‌گیری‌هایی نسبت به برخی داروها و تجهیزات داریم؛ چرا که هزینه فایده‌ای برای کشور ندارد و برخی مردم برای دستیابی به آنها به خارج سفر می‌کنند که شاید بتوان در مناطق آزاد این دارو و تجهیزات را تامین کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به جمعیت کم مناطق آزاد گفت: می‌توان سخت‌گیری‌ها را کمتر کرد و برخی اقدامات را طبق قوانین بین‌المللی انجام داد همچنین می‌توان دخالت را کمتر کرد و نسبت به توسعه توریسم سلامت نیز در مناطق آزاد اقتصادی پیش‌ قدم شد.

دیناروند در پاسخ به سوالی پیرامون ورود کالاهای قاچاق سلامت‌ محور به کشور گفت: گاهی اوقات تقاضا بیشتر از عرضه است و به همین علت قاچاق صورت می‌گیرد اما گاهی نیز بازار غیرقانونی وجود دارد و این بازار چون غیر قانونی است باید از طریق قاچاق تغذیه شود و ما نمی‌توانیم به صورت رسمی به نیاز غیر قانونی پاسخ دهیم.

وی هورمون‌های بدن‌سازی مخدرهای جنسی، مواد دوپینگ و ... را از مجله مواردی دانست که در بازار غیرقانونی تقاضا دارد و گفت: غیر از این‌ها ما یک شبکه قاچاق نیز در بازار قانونی داریم که در موضوع مکمل‌های ورزشی و لوازم آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در این زمینه با وزارت ورزش تعامل کردیم تا بتوانیم باشگاه‌های ورزشی را تحت نظارت بگیریم البته اینکه گفته می‌شود 90 درصد بازار قاچاق است درست نیست.

دیناروند بازارچه‌های مرزی را از جمله دغدغه‌های سازمان غذا و دارو دانست و گفت: درست است که ما برای حل معضل بیکاری بازارچه مرزی ایجاد کردیم؛ اما گاهی کالاهای صد درصد تقلبی در این بازار به فروش می‌رسد ما از صحبت‌های دبیر شورای عالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی استقبال می‌کنیم و نظارت‌ها بر این بازارچه‌ها افزایش یابد.

وی درمورد میزان قاچاق محصولات سلامت محور گفت: به طور میانگین حدود 15 تا 20 درصد بازار 30 هزار میلیاردی سلامت قاچاق است البته در دارو بسیار کمتر و در آرایشی بسیار بیشتر است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درمورد شیرخشک‌های وارداتی غیر مجاز از ترکیه گفت: ما در مجموع واردات شیر خشک به صورت قانونی نداریم البته مواد اولیه را وارد می‌کنیم اما متاسفانه اکنون شاهد هستیم که از مرزهای غربی شیر خشک وارد کشور می‌شود که باید به مردم هشدار دهیم چرا که شیرخشک ماده غذایی بسیار حساسی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل