بازدید 3107
عراقچي پيش بيني کرد

موافقتنامه هسته اي ايران ژانويه به اجرا درمی‌آید

عراقچی گفت توافق به دست آمده درباره مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد پس از آن اجرا خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تحقیقات درباره ابعاد به اصطلاح نظامی برنامه هسته ای ایران را در گذشته مختومه اعلام کند.
کد خبر: ۵۴۹۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۱ 25 November 2015
خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم شادیه نصرالله نوشت: عباس عراقچی مذاکره کننده هسته ای ایران روز سه شنبه گفت ایران پیش بینی می کند موافقتنامه تاریخی با قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) که ماه ژوئیه به دست آمد و بر اساس آن تحریم ها علیه ایران در ازای کاهش برنامه هسته ای این کشور لغو خواهد شد، در آغاز سال آینده به اجرا درآید.

عراقچی پس از نشست با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسئولیت راستی آزمایی پایبندی ایران را به تعهدات خود در چارچوب موافقتنامه هسته ای به دست آمده به عهده دارد افزود :« ما پیش بینی می کنیم این موافقتنامه اوایل ماه ژانویه اجرا شود.»

ایران 26 فوریه انتخابات مجلس برگزار می کند و دیپلمات ها می گویند تهران با جدیت در تلاش برای عمل کردن به تعهدات خود براساس موافقتنامه هسته ای به دست آمده پیش از آن تاریخ است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران با وعده تلاش برای نزدیک شدن به غرب و بهبود وضع اقتصادی برپایه کاهش تحریم ها توانست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2013 پیروز شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته در گزارشی محرمانه اعلام کرد ایران تقریبا یک چهارم از سانتریفوژهای خود را ظرف مدت کمتر از یک ماه جدا کرده است.

جدا سازی و منتقل کردن سانتریفوژها اگر قرار باشد به گونه ای انجام شود که آسیبی به این ماشین ها وارد نشود ، روندی زمان بر است و یکی از گام هایی است که به احتمال زیاد باعث به تاخیر افتادن اجرای موافقتنامه هسته ای به دست آمده و در نتیجه آن به تاخیر افتادن لغو تحریم ها خواهد شد.

ایران همچنین پیش از آنکه موافقتنامه هسته ای به دست آمده به اجرا درآید باید ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده خود را که اکنون حدود هشت هزار و 300 کیلوگرم است به 300 کیلوگرم کاهش دهد.

عراقچی تصریح کرد ایران با روسیه در مورد صادرات برخی اورانیوم غنی شده خود به روسیه در ازای دریافت کیک زرد به توافق رسیده است.

کیک زرد شکلی از اورانیوم است که استخراج شده اما غنی سازی نشده است.

عراقچی گفت توافق به دست آمده درباره مبادله اورانیوم غنی شده با کیک زرد پس از آن اجرا خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تحقیقات درباره ابعاد به اصطلاح نظامی برنامه هسته ای ایران را در گذشته مختومه اعلام کند.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است پانزدهم دسامبر درباره ارزیابی آژانس از پرونده مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران گفتگو کند.

در گزارش محرمانه اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی که در اختیار شورای حکام آژانس قرار گرفته و رویترز نیز آن را مشاهده کرده آمده است ایران بین 18 اکتبر و 15 نوامبر حدود چهار هزار و 500 دستگاه سانتریفوژ را از محل خود در مراکز غنی سازی فردو و نطنز منتقل کرده است.

سرعتی که ایران براساس آن برای برچیدن سانتریفوژهای خود اقدام می کند پاسخی مهم به این سوال است که آیا تهران قادر خواهد بود موافقتنامه به دست آمده در ماه ژوئیه را اجرا کند یا خیر.

ایران براساس موافقتنامه ماه ژوئیه با قدرت های جهان توافق کرد تعداد سانتریفوژهای نصب شده خود را از 19 هزار دستگاه به حدود شش هزار و 100 دستگاه کاهش دهد. و از شش هزار و 100 دستگاه سانتریفوژ باقیمانده تنها حدود پنج هزار و 100 دستگاه برای غنی سازی اورانیوم استفاده خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار