بازدید 15636
گاف جدید نمایندگان مجلس در تصویب یک الحاقیه بررسی نشده؛

منتظر رد شدن مصوبه‌ای که رای موافق 120 نماینده را دارد، باشید! +سند

نمایندگان در حالی شرط مشخص بودن وضعیت خدمت سربازی در دریافت گواهینامه را محذوف دانسته‌اند که اشاره‌ای به قانون موجود در این زمینه نداشته‌اند. اتفاقی که قطعا به مردود شدن این مصوبه در شورای نگهبان منجر خواهد شد و گافی عجیب در کارنامه مجلسی ها ثبت خواهد کرد!
کد خبر: ۵۴۹۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳ 24 November 2015
طرحی که بدون بررسی در کمیسیون به صحن مجلس آمده بود، در حالی به تصویب رسید که حاوی اشکالی عجیب است؛ اشکالی که به مردود شدن این مصوبه منجر خواهد شد و احتمال دارد جنجالی تازه به پا کند.

به گزارش «تابناک»، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 3 آذرماه) با بررسی ماده 55 «لایحه بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه»، تبصره‌ای را به تصویب رساندند که هرچند به جهاتی بسیار جالب توجه و گره گشا به نظر می‌رسد اما نکته ای بسیار مهم در بررسی آن مغفول مانده و عملا این اتفاق مثبت را بلا اثر کرده است.

بر اساس این تبصره که با 120 رأی موافق، 50 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید، شرط الزامی داشتن کارت پایان خدمت سربازی و معافیت برای اخذ گواهینامه حذف شد تا در صورت نهایی شدن این مصوبه و تبدیل آن به قانون، تمامی افراد ذکور بالای 18 سال بتوانند گواهینامه رانندگی دریافت کنند.

ایرج ندیمی به عنوان پیشنهاد دهنده این ماده الحاقی، با تاکید بر اینکه مشروط کردن اخذ گواهینامه به گذراندن دوره سربازی جامعه را دچار دشواری می‌کند، گفت: به دلیل اینکه دسترسی به وسایط نقلیه افزایش یافته، بسیاری از نوجوانان و جوانان به دلیل نگذراندن دوره سربازی و نداشتن بیمه، با تصادف روانه زندان می‌شوند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زندان ها در حال حاضر دو برابر ظرفیت خود ساکن دارند، افزود: سربازی مهم و مقدس است اما مشروط کردن اخذ گواهینامه به گذراندن دوره سربازی جامعه را دچار دشواری می‌کند و زندان رفتن آنها جز خسارت مدنی و مادی هیچ فایده ای ندارد و به همین دلیل شرط گذراندن دوره سربازی و داشتن معافیت باید برداشته شود.

منتظر رد شدن مصوبه‌ای که رای موافق 120 نماینده را دارد، باشید! +سند

البته این پیشنهاد مخالفانی هم داشت. از جمله ضرغام صادقی که به عنوان مخالف این تبصره الحاقی گفت: اگر شرط بیمه و گواهینامه از گذراندن دوره سربازی برداشته شود، نتیجه این می‌شود که همه کسانی که سربازی نرفته‌اند، هم بیمه و هم گواهینامه می‌گیرند که این موضوع، نظمی را که در جامعه ایجاد شده و افراد را ملزم به رفتن به سربازی یا گرفتن معافیت می‌کند، بر می‌دارد. به نظر می‌رسد که برای بررسی این موضوع باید نیروهای مسلح و نیروی انتظامی در جلساتی با کمیسیون امنیت ملی و اقتصادی بررسی شود تا دوباره این طرح در مجلس بررسی شود.

در ادامه نشست، احمد امیرآبادی فراهانی، یکی دیگر از نمایندگان در موافقت با این پیشنهاد گفت: ندیمی به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح عضو کمیسیون اقتصادی بوده و در جریان بررسی این طرح حضور داشته است؛ این پیشنهاد خوبی است که می‌تواند معیارهای بهتری به غیر از بحث سربازی را در بر بگیرد و با این کار می‌توان کمک شایانی به جامعه و جوانان و جلوگیری از اتفاقات ناگوار ناشی از آن کرد.

با این صحبت ها، رحیم زارع به عنوان سخنگوی کمیسیون اقتصادی ترجیح داد توضیحی درباره ارتباط این پیشنهاد با کمیسیون اقتصادی ارائه داده و بگوید: کمیسیون در این رابطه نظری نداشته و تصمیم گیری در این رابطه را به عهده نمایندگان می گذارد.

بدین ترتیب مشخص شد که برخلاف کلیت لایحه که پس از تصویب در هیات دولت، در هفدهم دی ماه سال گذشته در مجلس اعلام وصول شده و در اردیبهشت ماه سال جاری، پس از بررسی های صورت گرفته و اعمال تغییراتی در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده و در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس قرار گرفته (روند بررسی این لایحه را اینجا ببینید)، پیشنهاد حذف شرط مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه برای دریافت گواهینامه در کمیسیون مورد بررسی قرار نگرفته است.

با این حساب جای تعجب ندارد که می‌بینیم بلافاصله پس از انتشار خبر تصویب این تبصره الحاقی در مجلس، سردار کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در این باره موضع مخالف گرفته و بگوید: مصوبه امروز مجلس باید مورد کارشناسی بیشتر قرار بگیرد و این موضوع مورد هماهنگی ستاد کل نیرو‌های مسلح نیست.

وی با تاکید بر اینکه این مصوبه باعث کاهش انگیزه جوانان به رفتن خدمت سربازی می‌شود، تامین کارکنان نیرو‌های مسلح را با مشکل مواجه می‌کند و بیشتر به نفع سربازان  متخلف (سربازان غایب و فراری) است، افزود: سعی می‌کنیم با رایزنی با نمایندگان مجلس و اعلام نظر کارشناسی و بیان آثار و تبعات این طرح، اقدام به اصلاح این مصوبه کنیم.

اما آنچه نمایندگان موافق این پیشنهاد و جانشین اداره منابع انسانی نیروهای مسلح به آن توجه نداشتند، اشکالی است که در ذات مصوبه امروز مجلس وجود دارد که چیزی نیست جز صراحت قوانین موجود به الزام مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه برای دریافت گواهینامه که اگر قرار است تغییری در آن ایجاد شود، باید این قانون مهر ابطال بخورد.

به عبارت بهتر، نمایندگان در حالی شرط مشخص بودن وضعیت خدمت سربازی در دریافت گواهینامه را محذوف دانسته‌اند که اشاره‌ای به قانون موجود در این زمینه نداشته‌اند. اتفاقی که قطعا به مردود شدن این مصوبه در شورای نگهبان منجر خواهد شد که هم گافی عجیب برای مجلسی ها به حساب می‌آید و هم نگرانی های سردار کمالی را مرتفع خواهد نمود.

اتفاقی که نشان می‌دهد قانون گذاران زحمت مطالعه قانون خدمت وظیفه عمومی (متن کامل این قانون را از اینجا دانلود کنید) را هم به خود نداده‌اند که در این‌صورت می‌دانستند ذیل ماده 10 این قانون که نقض نشده و ملاک عمل همه است، به صراحت به الزام مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه متقاضیان دریافت گواهینامه تاکید شده است!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی