بازدید 60085
این خبر تکمیل می‌شود

واکنش روسیه به سقوط جنگنده خود چه خواهد بود؟

سرنگون شدن یک فروند هواپیمای جنگنده روسیه در منطقه مرزی سوریه با ترکیه، چشم انداز آغاز بحرانی جدید را در منطقه و در روابط مسکو با آنکارا مطرح کرده است. در حال حاضر، روایت های دو طرف از این واقعه با یکدیگر متفاوت است. یکی از سوالات مطرح در این میان، این است که روسیه چه واکنشی به این ماجرا نشان خواهد داد؟
کد خبر: ۵۴۹۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱ 24 November 2015
واکنش روسیه به سقوط جنگنده خود چه خواهد بود؟سرنگون شدن یک فروند هواپیمای جنگنده روسیه در منطقه مرزی سوریه با ترکیه، چشم انداز آغاز بحرانی جدید را در منطقه و در روابط مسکو با آنکارا مطرح کرده است. در حال حاضر، روایت های دو طرف از این واقعه با یکدیگر متفاوت است. یکی از سوالات مطرح در این میان، این است که روسیه چه واکنشی به این ماجرا نشان خواهد داد؟

به گزارش «تابناک»، حوالی ظهر امروز برخی رسانه ها از سرنگون شدن یک فروند هواپیمای جنگنده در منطقه مرزی ترکیه با سوریه خبر دادند. بر اساس اعلام این رسانه ها، جنگنده های ترکیه این هواپیما را به دلیل نقض حریم هوایی ترکیه سرنگون کردند. اندکی بعد، مشخص شد که هواپیمای مذکور، یک فروند «سوخو-24» روسی بوده که همزمان با هدف قرار گرفتن، سرنشینان آن با چتر نجات از هواپیما بیرون پریده اند. 

در پی انتشار این اخبار، وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه ای، سرنگون شدن جنگنده خود را در منطقه مذکور تأیید کرد. در بیانیه این وزارتخانه آمده بود که یک فروند هواپیمای روسی در داخل خاک سوریه سرنگون شده که دلیل آن احتمالاً اصابت موشک زمین به هوا بوده است. این جنگنده در ارتفاع شش هزار متری پرواز می کرده و وضعیت خلبان های آن نیز مشخص شده و آن ها توانسته اند پیش از هدف قرار گرفتن، با چتر نجات به بیرون بپرند.

در این بیانیه همچنین اشاره شده که مختصات و جزئیات حادثه در دست بررسی قرار دارد. وزارت دفاع روسیه تأکید کرده که در تمام طول پرواز، جنگنده مذکور در داخل مرزهای سوریه بوده است و داده های مانیتورینگ، این موضوع را اثبات می کند.

با این وجود، دولت آنکارا مدعی شد این جنگنده حریم هوایی ترکیه را نقض کرده است. خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) به نقل از منابعی در دفتر ریاست جمهوری در این زمینه نوشت جت های جنگنده این کشور، یک هواپیمای روسی را که گمان می رود از نوع «سوخو-24» بوده باشد، به دلیل نقض حریم هوایی ترکیه در منطقه مرزی این کشور با ترکیه سرنگون کرده اند. 

ستاد کل ارتش ترکیه اعلام کرده که دو فروند «اف-16» ترکیه، ابتدا طی پنج دقیقه، 10 بار به جنگنده روسی اخطار داده و سپس اقدام به شلیک به سمت آن کرده اند. بنا بر اعلام این ستاد، رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه به سرعت در جریان واقعه مذکور قرار گرفته اند.

روزنامه «گاردین» در گزارش خود درباره این موضوع اشاره می کند این نخستین بار است که در موضوع سوریه، یک عضو ناتو وارد تقابل مستقیم با روسیه شده است. در این گزارش اشاره شده که هواپیمای مذکور، در محلی ساقط شده که منطقه درگیری میان نیروهای دولتی سوریه و شورشیان است. این در شرایطی است که از آغاز ورود روسیه به عرصه درگیری ها در سوریه، ترکیه نسبت به این موضوع و به ویژه نقض احتمالی حریم سرزمینی خود به مسکو هشدار داده بود.

در ادامه این مطلب اشاره شده که واقعه امروز، خطر جدی درگیری میان نیروهای بین المللی مختلفی که در سوریه درگیر هستند را نشان می دهد. به عبارت دیگر، سرنگون شدن این جنگنده روسی، نشانه ای از اوج گیری درگیری ها است که احتمال بروز تقابلی مستقیم میان روسیه و یک عضو ناتو را مطرح می سازد. 

از سوی دیگر، این امر را می توان نشانه ای از عدم موفقیت تلاش ها برای کاستن از سطح و شدت درگیری های جاری در سوریه دانست. این امر به ویژه از آن جهت اهمیت می یابد که اندکی پس از آغاز عملیات روس ها در سوریه، مسکو و واشنگتن برای جلوگیری از درگیری احتمالی در سوریه به یکدیگر به گفت و گو پرداختند که نتایج آن نیز موفقیت آمیز اعلام شد. 

شان واکر، تحلیلگر گاردین پس از این واقعه نوشت سوال اصلی اکنون آن است که روسیه چه واکنشی به این موضوع نشان خواهد داد؟ در ساعت نخست پس از واقعه، رسانه های روسی بحث چندانی درباره آن نکردند و اعلام شد که رئیس جمهور این کشور در حال آماده کردن بیانیه ای درباره این موضوع است.

همزمان، مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کردند درباره این موضوع، با مقامات ترکیه در تماس هستند. نیویورک تایمز نیز خبر داد که احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، به وزارت خارجه این کشور دستور داده با ناتو و سازمان ملل در این زمینه به رایزنی بپردازند.

ساعتی پس از واقعه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، واکنشی محتاطانه نشان داده و خواستار شکیبایی شد. به گفته وی، نباید تا زمان مشخص شدن کامل موضوع و جمع آوری کامل اطلاعات، به ارزیابی و قضاوت پرداخته شود. همزمان، رسانه های بین المللی تصاویری را منتشر کردند که گفته می شود متعلق به یکی از خلبان هاست که در پی این واقعه، کشته شده است. 

تکمیلی:

* بر اساس اعلام برخی رسانه ها، قرار است ناتو برای بررسی این موضوع، یک جلسه اضطراری تشکیل دهد. 

* گروه موسوم به ناظر حقوق بشر در سوریه که مقر آن در لندن است، اعلام کرده هلیکوپترهای روسی در محل سقوط جنگنده این کشور مشغول گشت زنی برای یافتن خلبان ها هستند. محل دقیق سقوط هواپیما، منطقه «جبل الترکمن» در لاذقیه بوده است. روسیه در حین عملیات جست و جو، ارتباطات بی سیم را در منطقه قطع کرده است. 

* یک عضو گروه شورشی «بریگاد دهم ساحلی» مدعی شده هنگام بیرون پریدن خلبان ها، اعضای این گروه به سوی آن ها آتش گشوده و یکی از آن ها را کشته اند. از سرنوشت خلبان دوم هنوز اطلاعی در دست نیست. 

* ناتو تأیید کرد قرار است درباره واقعه سرنگون شدن جنگنده روسیه، نشست اضطراری برگزار کند. با این حال، این سازمان تأکید کرد این نشست در چارچوب «ماده 4» منشور ناتو - ماده ای که مربوط به تهدید علیه تمامیت ارضی، استقلال سیاسی یا امنیت یکی از اعضا است - قرار نمی گیرد و صرفاً نشستی جهت بررسی اطلاعات موجود است.

* پوتین: جنگنده روسیه چند کیلومتر با مرز ترکیه فاصله داشته است/ این جنگنده به هیچ عنوان ترکیه را تهدید نمی کرد و در حال عملیات علیه داعش بود/ این اقدام ترکیه درست نبوده است/ جنگنده ما در حریم هوایی سوریه با موشک هوا به هوا از سوی «اف 16» هدف قرار گرفته است/ ساقط کردن جنگنده ما عواقب سنگینی برای ترکیه به همراه خواهد داشت/ در مسئله سرنگونی جنگنده، از پشت خنجر خوردیم/ داعش مورد حمایت چند کشور است و همین سبب می شود به شکلی وحشیانه رفتار کند. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی