بازدید 2189

نظام بانکداری سود جویانه و انحصاری است

کد خبر: ۵۴۹۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹ 23 November 2015
عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از توجه بیش از حد دولت به سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: نظام بانکداری ایرانی غیرعادلانه ، سود جویانه و انحصاری است.

به گزارش خانه ملت، احمدسجادی در نشست علنی امروز (دوشنبه2آذرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت هفته بسیج گفت: بسیج فرهنگ‌ساز مقاومت است و تا بسیج و تفکر بسیجی با روحیه جهادی در جامعه زنده باشد، هیچ دشمنی جرات تعرض به نظام جمهوری اسلامی را نخواهد داشت. بسیجی مرد میدان‌های سخت، نشدنی و ناممکن است. بسیج عصای موسی کلیم، بسیج دست بت شکن ابراهیم خلیل، بسیج شمشیر ذوالفقار علی زمانه است.

نماینده مردم فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی گفت:  وظیفه همه مسئولان نظام در حال حاضر فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی و ورود جهادی به این میدان است، این میدان رزم اقتصادی و نه بزم اقتصادی می‌باشد. همه می‌دانیم که دشمنان دل در گرو نفوذی ها دارند و امید شیطان بزرگ ترویج فرهنگ اشرافی‌گری است. راه حل  پیروزی در جنگ اقتصادی مسلح شدن به تفکر بسیجی و مدیریت جهادی و ساده زیستی همانند دهه اول انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه گفت: زیرساخت‌های لازم و ضروری برای اجرای اقتصاد مقاومتی اول تامین نقدینگی لازم است. آیا برای خارج  شدن اقتصاد از رکود و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی دلار خارجی ها لازم و با ریال داخلی نمی‌توان به آن دست یافت؟ مگر نه این که غربی‌ها و شرقی بارها تاکنون پروژه‌های ما را نصفه‌کاره رها کرده‌اند؟ چند بار دیگر باید شاهد این باشیم که آنها به بهانه های مختلف از ما جریمه بگیرند و بروند؟

 

نکوهش امید به سرمایه گذاری خارجی و بی اعتنایی به منابع داخلی

عضو کمیسیون انرژی مجلس با نکوهش نگاه اقتصادی دولت به سرمایه گذاری خارجی گفت: حاصل چندسال چشم انتظاری برای سرمایه‌گذاری خارجی چیست؟ مگر نقدینگی داخلی کشور بیش از 600هزار میلیاردتومان نیست؟ مگرمردم ایران اسلامی چند ده هزار میلیاردتومان در بانک‌های ایرانی سرمایه گذاری نکرده‌اند؟ مگر نمی توان با ریال ایرانی نیروگاه، پالایشگاه، سد ، جاده احداث کرد و سرمایه مورد نیاز صنایع نفتی را تامین نمود؟  مگر نمی توان  ریال ایرانی را در بانک مرکزی جمهوری اسلامی به ارزهای مورد نیاز تبدیل کرد؟

وی در تشریح راه‌کار‌های خود برای خروج از رکود صنایع و اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از راه های تامین نقدینگی توجه به اوراق مشارکت است و برای بدست آوردن این نقدینگی مورد نیاز باید سود اوراق مشارکت افزایش یابد. در حال حاضر پرداخت سود به سپرده‌های مردم در بانک‌ها 20 و سود اوراق مشارکت نیز 20 درصد اعلام شده است که هیچ تمایلی در میان مردم برای خرید اوراق مشارکت ایجاد نمی کند؛ در  حالی که اگر تنها سود اوراق 3درصد بیش از  پرداخت سود سپرده‌ها باشد مردم تمایل بیشتری برای  خرید اوراق نشان خواهند دارد. با افزایش سود اوراق مشارکت تنها ظرف یک هفته نقدینگی مورد نیاز پروژه‌های عمرانی فراهم خواهد شد.

 

توجه به پول ملی و ضعف بانکداری ایرانی

سجادی با بیان اینکه برای فراهم کردن اقتصاد مقاومتی باید در مرحله نخست باید به پول ملی اعتماد کرد، گفت: فواید اتکا به پول ملی در دست مردم متعدد است، ریال داخلی برای شرکت‌های داخلی دارای اعتبار است و قابل تحریم نیست. جذب و جمع آوری نقدینگی، کاهش نقدینگی، جلوگیری از هجمه های مخرب پولی به بخش های دیگر بانکی ، جلوگیری از چاپ پول بدون پشتوانه ، ترسیم نقشه راه و سرمایه گذاری صحیح مردم ، ایجاد اشتغالی پایدار برای نیروهای داخلی ، اعتماد مردم و تاثیر قدرت تاثیر گذاری پول ملی همه عواملی است که باید مسئولین به پول ملی اعتماد کنند. قطعا اعتماد به دشمن و دلارهای دشمن ساده لوحانه و اشتباه است.

این نماینده مجلس نهم مساله دوم را اصلاح زیرساخت نظام بانکداری دانست و گفت: بانکداری در جهان امروز خارج از دوحالت اسلامی یا غیراسلامی نیست. بانکداری اسلامی که برگرفته از آیات قرآن کریم و احادیث است ، تاکید بر بانکداری قرض‌الحسنه و مشارکتی دارد ربا محاربه با خداوند تلقی شده‌است. در نظام بانکداری ایران اسلامی سود دریافتی از پرداخت تسهیلات سرمایه گذاران ارقام نجومی است و در بانکداری غیر اسلامی سود دریافتی از پرداخت تسهیلات سرمایه گذاران بسیار ناچیز و حتی بعضا در سرمایه‌گذاری های استراتژیک صفر درصد است.

وی در ادامه مقایسه نظام مالی ایران و غرب گفت: در بانکداری  ایران اسلامی مسیر دریافت تسهیلات طولانی و پر پیچ و خم است. در بانکداری ایران اسلامی دریافت وثیقه و ضامن سخت و کشنده است. بد قولی و بدعهدی بانک‌ها نیز یک دردسر جدی برای مردم شده است. همه این مسائل درحالی است که در بانکداری غیراسلامی مسیردریافت تسهیلات بسیار ساده و آسان است.

 

آفت بانکداری ایرانی

نماینده مردم فریمان ، سرخس،احمدآباد و رضویه در مجلس گفت: نظام بانکداری ایران اسلامی نه تنها سرمایه گذار را حمایت نمی کند، بلکه با او به رقابت برمی خیزد. نظام‌بانکداری ایران اسلامی نه تنها مشارکت در سود و زیان ندارد بلکه از همان ابتدا سود خود را قطعی مشخص می نماید پرداخت تسهیلات با سود بالا به بخش خصوصی مخالف با اصل رقابت پذیری است، زیرا میزان درصد سود قیمت پایه هر کالا را تعیین می کند.

وی در ادامه گفت:  دریافت سود های کلان از کارخانجات و محصولات آنها یکسان است اما در نظام بانکداری غیر اسلامی که سود تسهیلات بسیارناچیز است دریافت سود از محصولات آنها صفر درصد است. اگر کالای این دو کارخانه در بازار داخلی ما برابر هم قرار بگیرند مصرف کننده ترجیح می دهد که از کالای ارزان تر را انتخاب می کنند. این وضعیت منجر به عدم فروش کالای داخلی و تبعات ناخوشایند آن می‌شود.

سجادی در نهایت گفت: بانکداری در ایران نه اسلامی و نه غیر اسلامی ، بلکه  خودساخته و بی نظم داخلی است. نظام بانکداری ایرانی غیرعادلانه ، سود جویانه و انحصاری است. لاجرم باید نظام بانکداری ایران اصلاح که نه باید جراحی شود. اینجانب پیشنهاد می دهم که مجلس شورای اسلامی در مورد نظام پولی و بانکداری ایرانی تصمیم انقلابی بگیرد تا مردم از اقتصاد راکد نجات دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل