بازدید 29060
۳

واکنش شتابزده به استعمال «شیشه» در مترو و سکوت عجیب پلیس!

این روزها انتشار تصویر مردی که آزادانه در متروی تهران با یک پایپ و فندک شیشه مصرف می‌کند، موجب نگرانی‌های بسیاری شده. گویا این روزها استعمال آزادانه مواد مخدر در اماکن عمومی باید به تصاویر معمولی زندگی شهری‌مان اضافه کنیم و عجیب اینجاست که پلیس به این اتفاقات تکان‌‍دهنده هیچ واکنش مناسبی نشان نمی‌دهد.
کد خبر: ۵۴۹۳۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ 23 November 2015
انتشار تصویر مردی که آزادانه در متروی تهران در حال استعمال شیشه بود این روزها سروصدای فراوانی به پا کرده است. از واکنش شهرداری تهران تا اظهارات مردی که خودش شاهد ماجرا بوده و تصویر را اولینت بار در حساب اینستاگرام خودش منتشر کرده است. این ماجرا کمی بعد از اتفاق محله هرندی رخ داد؛ جایی که علاوه بر کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها، معتادان فراوانی هم حضور دارند که آزادانه و در ملأعام به استعمال مواد مخدر می‌پردازند و اعتراض ساکنان را به همراه داشته‌اند.

به گزارش «تابناک»، یکی از مهم‌ترین تصاویری که از ابتدای این هفته در شبکه‌های اجتماعی واکنش به همراه داشته، تصویر مردی است که آزادانه در متروی تهران به وسیله یک پایپ و فندک شیشه مصرف می‌کند. انتشار این تصویر در کنار موج خبری اتفاقات محله هرندی، موجب شد تا بسیاری از مردم به بی‌توجهی نهادها به استعمال آزادانه مواد مخدر در ملأعام واکنش نشان دهند؛ واکنش‌هایی که با توجه به محل وقوع این اتفاق، یعنی متروی تهران، انگشت اتهام را به سمت و سوی شهرداری تهران و بی‌توجهی آنها به مسأله مهم این‌چنین نشانه رفت.

واکنش شتابزده به ماجرای پایپ‌کِشی در مترو و سکوت عجیب پلیس!

پر واضح است که مسئولیت برخورد با اتفاقات این‌چنینی بر عهده پلیس است و نه شهرداری و حتی وقوع یک عمل مجرمانه حتی در واگن‌های مترو هم باید با واکنش پلیس همراه باشد و نه مسئولان مترو، ولی به طرز عجیبی و از زمان انتشار این تصاویر با واکنش شتابزده شهرداری تهران و البته سکوت عجیب و معنادار پلیس مواجه بودیم. واگن‌های مترو با دوربین‌های مختلفی رصد می‌شوند و مسئولیت برخورد با متخلفین هم بر عهده پلیس است. همانطور که مسئولیت برخورد با هر تخلفی ـ چه در واگن و چه در ایستگاه‌های قطار ـ با پلیس می‌باشد؛ اما معلوم نیست چرا در این ماجرا پلیس هیچ دخالتی نکرده و بعد از آن هم به حجم بالای واکنش‌ها به انتشار این تصویر هم هیچ پاسخ مشخصی نداده است.

شهروندی که تصویر را برای نخستین بار منتشر کرده در توضیح این اتفاق می‌نویسد: «عقربه‌ها نزدیک به ساعت 21 بودند که وارد ایستگاه متروی قیطریه شدم و واگن انتهایی قطار که کنار واگن بانوان است، نشستم. به دلیل اینکه روز جمعه بود، مترو طبق معمول خلوت بود. روبه‌رویم یک فرد روحانی جوان نشسته بود و کمی آن‌طرف‌تر یک فردی با ظاهری ژولیده و نامرتب در حال خوردن غذا بود. نوع نشستن و غذا خوردن او توجهم را جلب کرد. چند دقیقه‌ای گذشت و سرم در گوشی‌ام بود که صدای فندک باعث شد اطرافم را نگاه کنم و با صحنه‌ای غیر قابل توصیف مواجه شوم.

بله، همانطور که در عکس‌های پخش‌شده در مترو معلوم است، آن فرد بعد از اتمام غذایش با بی‌توجهی و ندیدن شرایط مترو شروع به مصرف شیشه کرد. ایستگاه‌ها هر چه قدر که به سمت کهریزک نزدیک‌تر می‌شد، جمعیت بیشتری در واگن می‌آمد و نکته جالب این بود که هیچ‌کس برایش این اتفاق عجیب نبود. بوی نامطبوع شیشه واگن را پر کرده بود. از فردی که بغل دستم نشسته بود خواستم که کمکم کند. به سمت بلندگوی ارتباط با راهبر قطار رفتم و ماجرا را برایش توضیح دادم و گفتم این فرد الان خطرناک است و نوامیس مردم در این واگن در خطرند، ولی توجه لازم را نکرد.

هنوز مردم در واگن سکوتشان را نشکسته بودند که مسئول ایستگاه مولوی هراسان به سمتم آمد. ماجرا را سریع توضیح دادم. اولش زیر بار نرفت ولی بعد با دیدن تصاویر متعدد این فرد در مترو به شدت عصبی شد و اقدام به جلب او کرد. حال همه در مترو سکوتشان را شکستند و هرکدام حرفی می‌زدند ولی دیگر چه سود؟! تاسفم هر لحظه بیشتر می‌شد وقتی می‌دیدم برای هیچ‌کس مهم نیست چه اتفاقاتی پیرامونش می‌افتد. شب که به خانه رسیدم در اولین فرصت عکس را همراه با یادداشت در صفحه اینستاگرام خود منتشر کردم و از شدت سردرد خوابم برد. صبح که از خواب بلند شدم گوشی همراهم پر شده بود از پیام‌ها و کامنت‌های متعدد. در فضای مجازی این عکس به صورت گسترده منتشر شده بود».

نکته مهمی که در توضیحات این شهروند وجود دارد علاوه بر عدم اقدام لازم توسط پلیس، بی‌توجهی مردم به این مسئله است. او در بخشی از گزارش خود می‌نویسد: «ایستگاه‌ها هر چه قدر که به سمت کهریزک نزدیک‌تر می‌شد، جمعیت بیشتری در واگن می‌آمد و نکته جالب این بود که هیچ‌کس برایش این اتفاق عجیب نبود. بوی نامطبوع شیشه واگن را پر کرده بود».

این درست که مسئولیت برخورد با چنین اتفاقی بر عهده پلیس هست اما ایا چنین اتفاق‌های ناپسند و ضداجتماعی تا این حد برایمان عادی شده که فردی کنار دستمان، آن هم در یک فضای سربسته اقدام به استعمال مواد مخدر کند و ما هم خیلی طبیعی کنارش بایستیم و نظاره‌گر باشیم؟ مسئولیت اجتماعی شهروندان در این میان چیست؟ آیا برخوردهای این‌چنینی با یک خطاکار و عادی جلوه دادن رفتارش از سوی ما موجب نمی‌شود تا آنها به تکرار اقدام زشتشان غیورتر شوند؟ هرچند پلیس در این میان غفلت کرده و وظیفه‌اش را به درستی انجام نداده است، شهروندان هم در برخورد با این اتفاق چندان به وظیفه شهروندی خود عمل نکرده‌اند. بی‌شک واکنش جامعه به چنین افرادی موجب می‌شود تا حداقل به انجام چنین اعمالی در ملاعام ترغیب نشوند.

مسأله دیگری که البته موجب به حاشیه رفتن این ماجرا شده واکنش روابط عمومی متروی تهران به این اتفاق بود. انها با تکذیب این تصویر و دروغ  سیاسی خواندن آن گام در راه اشتباهی نهادند. مقدم، مدیر روابط عمومی شرکت بهره برداری مترو در واکنش به انتشار این عکس گفت: «به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد و بدون شک این عکس تعمدی و برای خراب کردن مجموعه مترو گرفته شده است. بررسی عکس نشان می‌دهد که این عکس زمانی که قطارها خلوت بوده است گرفته شده و قطعا اگر فردی مواد مخدر مصرف می‌کرد، راهبر با استفاده از دوربین‌ها این صحنه را مشاهده کرده و برخوردهای لازم را انجام می‌داد».

اینکه فردی در متروی تهران اقدام به استعمال مواد مخدر کند یا حتی جرم بزرگتری را مرتکب شود هیچ مسأله‌ای را متوجه متروی تهران نمی‌کند. در واقع این پلیس است که باید با چنین مسأله‌ای برخورد کند و روابط عمومی مترو بهتر بود به جای تکذیب عکس و انگ ‌زدن به شهروندی که وظیفه اطلاع رسانی خود را به خوبی انجام داده این نکته را متذکر می‌شد که برخورد امنیتی در فضاهای عمومی بر عهده نیروری انتظامی است.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲۳
انتشار یافته: ۳
مگه پلیس ما چند سال پیش به آن موضع سلاخی یک مرد توسط مردی دیگر در روز روشن و در ملا ء عام در سعادت آباد تهران ، آنهم بر سر عشق هر دو به یک زن شوهر دار!!! واکنشی نشان داد!!!
اقا چرا گنده اش میکنید تا مسایل مهم تر مثل بد حجابی و بد پوششی وجود دارد چرا باید به مسایل پیش پا افتاده این چنینی توجه کرد.
ايكاش پليس انقدر كه به فكر مو و لباس مردم هست و بعد از اين همه سال نتيجه اي معكوس هم داشته با مواد مخدر برخوردي جدي داشت تا شاهد اين سري ناهنجاري ها نبوديم ، حداقل كمتر ميبوديم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار