بازدید 17742
مروری بر روزنامه‌های امروز دوم آذر ماه؛

افشای فساد جدید 100 میلیاردی/ جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان!

کنفرانس گازی امروز و حضور برخی سران کشورهای دنیا در این اجلاس در کانون توجه رسانه های امروز قرار دارد. این در حالی است که دادگاه بابک زنجانی و همچنین افشای فساد جدید در وزارت نفت از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۴۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 23 November 2015

کنفرانس گازی امروز و حضور برخی سران کشورهای دنیا در این اجلاس در کانون توجه رسانه های امروز قرار دارد. این در حالی است که دادگاه بابک زنجانی و همچنین افشای فساد جدید در وزارت نفت از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های دوشنبه دوم آذر ماه را مرور کنید.

«روزنامه تابناک» در گزارشی با عنوان «تعرض به سخنرانی ها ممنوع» به واکنش وزارت کشور و قوه قضاییه به برهم‌زنندگان مراسم‌های قانونی می پردازد و می نویسد: «هنوز دادگاه حمله کنندگان به علی مطهری، نماینده مجلس، در شیراز به پایان نرسیده، در ورامین عده ای به موسوی لاری، وزیر کشور اسبق حمله ور شده اند و اجازه سخنرانی به او نداده اند. سخنرانی که اصلاح طلبان ورامین و با اخذ مجوز از فرمانداری تدارک دیده بودند. هرچند برهم زدن سخنرانی ها، اتفاق جدیدی نیست. در سال های پس از انقلاب تاکنون چندین بار پیش آمده که عده ای با حضور در مجالس سخنرانی و ایجاد تشنج و شعار، از سخنرانی ممانعت کرده یا به سخنرانان حمله کرده اند. این افراد همیشه بی نام و نشان بوده اند و با عنوان «تجمع خودجوش مردمی» خوانده می شدند، تجمعاتی که هرچند غیرقانونی بودند، عمدتا برخوردی با آن ها صورت نمی گرفت. اما ماجرای اخیر در ورامین تفاوتی عمده با بقیه داشت که نگرانی از چنین اتفاقاتی را بیشتر می کند. این بار نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی از تشکیل دهندگان و هدایت کنندگان این تجمع غیرقانونی بود، نماینده مردم در قوه مقننه که خود باید حافظ قانون باشد و پیشرو در قانونمداری.

درواقع با توجه به نزدیک شدن به انتخابات و بالتبع افزایش تعداد سخنرانی ها و میتینگ های سیاسی و انتخاباتی، این نگرانی وجود دارد که عده ای بخواهند با توسل به خشونت، فضای پیش از انتخابات را پرتنش کنند تا امکان حذف رقیب در آن بیشتر فراهم شود. همین موضوع است که واکنش ها به این اتفاقات را در مقایسه به اتفاقات مشابه قبل، مثل برهم زدن سخنرانی علی لاریجانی و حمله به او یا برهم زدن سخنرانی سید حسن خمینی، بیشتر کرده است. به گونه ای که بلافاصله پس از این اتفاق فرمانداری ورامین و وزارت کشور و امروز نیز سخنگوی قوه قضاییه به این قضیه واکنش نشان دادند، آن را غیرقانونی خواندند و جملگی تاکید کردند که با «تعرض به مراسم قانونی» برخورد جدی می کنند.»


«روزنامه شرق» در گزارشی با عنوان « معضل پناهندگي «دولتمردان لُخت»» به موضوع افشاي فساد ١٠٠ميلياردتوماني از سوي رئيس سازمان بازرسي كل كشور پرداخته است. شرق در بخشی از این گزارش می نویسد:« رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از فساد صدمیلیاردتومانی یک فرد در حوزه وزارت نفت خبر داد. ناصر سراج در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال «مهر» در مورد یک فساد جدید در کشور گفت: «فردی هست که همانند بابک زنجانی، صدمیلیاردتومان از وزارت نفت پول گرفته است که از طریق تلفن با یکی از مدیران سازمان بازرسی در ارتباط است و توانسته‌ایم از طریق خانه‌های بسیار شیک و خودروهای آخرین‌سیستم، ۶۰ میلیاردتومان آن را با هماهنگی خود فرد که به کانادا گریخته است، برگردانیم».

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه فرد مذکور به کانادا پناهنده شده، گفت: «نمی‌توانم شیوه کشف را بیان کنم اما یکی از مدیران‌کل ما به شکل تلفنی با این فرد در تماس است». همچنین به گزارش روابط‌عمومی سازمان بازرسی کل کشور، سراج روز گذشته در دیدار با قائم‌مقام و معاون وزیر نظارت چین که در محل سازمان بازرسی کل کشور انجام شد، با بیان اینکه اکثر پروژه‌های مهم ایران در اختیار شرکت‌های چینی است، گفت: «کشورهای اروپایی در مقایسه با کشورهای آسیایی در زمینه ارتباطات و تبادل تجربيات نظارت و بازرسي موفق‌تر هستند كه امیدوارم این رفت‌وآمدها باعث تحکیم روابط کشورهای آسیایی و منعقدشدن تفاهم‌نامه دوجانبه و حتی چندجانبه و بین‌المللی شود». سراج، «دولت‌مردان به‌اصطلاح لخت» را از معضلات ایران و چین دانست و افزود: «این مشکل بیشتر در تابعیت مضاعف تجلی دارد. باید با همکاری دو کشور به نحوی عمل کنیم که وضعیت را برای کسانی که از کشور مبدأ فرار می‌کنند، در کشور مقصد قرمز و به‌اصطلاح ناامن کنیم. در سفري كه سال گذشته به چین داشتم، در یکی از استان‌های این کشور متوجه شدم که آن استان دارای دوهزار دولتمرد لخت است که خانواده آنان در خارج از چین زندگي می‌کنند؛ بنابراین از این نظر همدرد بوده و مشکل یکسان داریم. باید کاری کنیم تا غرب را وادار کنیم از شعار فاصله گرفته و از اعطاي پناهندگي به اين افراد بپرهيزد». او افزود: «کشورهای مبدأ برای دیپورت و برگرداندن اموال مسروقه و به‌غارت‌رفته اقدام می‌کنند...


«روزنامه جوان» در یادداشتی به قلم «عبدالله گنجی» با عنوان «سرمایه اجتماعی بسیج» می نویسد: « هفته بسيج آيينه‌ بازخواني و يادآوري مجاهدت‌هاي ملت ايران در عصر حاضر و بسيج نمونه بارز و الگوي مثال‌زدني در پيشگيري از استمرار تحقير 200ساله ايرانيان است. بسيج الگويي بومي و مبتكرانه از پيوند جريان اجتماعي مردم با حاكميت است. بسيج شاهراه ارتباطي حكومت و مردم و ميدان پيوند و محل تثبيت مردمي بودن نظام جمهوري اسلامي است. اما اينكه چه چيزي بسيج را همتراز ملت ايران در افق اجتماع و تاريخ نگه داشته كليد و رمز اين پيوند و سرمايه اجتماعي است. امروز كه محور و محل منازعه همه سياسيون، مردم قرار گرفته‌اند و از سوي ديگر گرايش به زندگي‌هاي به شدت خصوصي شده و منفعت‌طلبانه رخ‌نمايي مي‌كند، بسيج همچنان از هويت ديني- مردمي برخوردار است و به صورت جمعي به خصايص مذكور آلوده نشده است. دقت در جايگاه اجتماعي بسيج و اعتماد عمومي به آن چند اصل اساسي را يادآور مي‌شود. اصولي كه هر مجموعه ديگري نيز اگر خود را بدان آراسته نمايد مي‌تواند در تراز ملت ايران قرار گيرد. اصول اعتمادساز بسيج را مي‌توان به شرح ذيل برشمرد:

1-دينداري:

2- مردم‌گرايي:

3- ولايت‌مداري:

4- مجاهدت (عمل انقلابي)


«روزنامه قانون» در گزارشی با عنوان «شوراي نظارت بر عملكرد ‌ نمايند‌گان كجاست؟» به عملکرد اخیر یکی از نمایندگان پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد:« بعد‌ از د‌ستورات رهبر انقلاب ، عد‌ه اي براي فعال نشان د‌اد‌ن خود‌ تصميم به تشكيل مركزي براي نظارت بر عملكرد‌ نمايند‌ه‌ها ايجاد‌ كرد‌ند‌ ولي شاهد‌ بد‌ترين اتفاق‌ها د‌ر مجلس نهمي بود‌يم كه قرار بود‌ كميسيوني براي اين مهم تشكيل د‌هد‌.د‌ر اين مجلس نمايند‌گاني بود‌ند‌كه بخشد‌ار يك شهر را كتك زد‌ه‌بود‌ند‌ و به خبرنگاران فحش مي‌د‌اد‌ند‌ ولي خبري از برخورد‌ قاطع و قانوني مد‌ نظر رهبري با اين افراد‌ نبود‌ و اين د‌ليل اصلي ايجاد‌ فجايعي مانند‌ قرچك شد‌ كه د‌ر آن عمامه از سر يك روحاني گرفتند‌ و بعد‌ به جاي آنكه از اين اقد‌امات غير قانوني خود‌ معذرت خواهي كنند‌، شروع به فحش د‌اد‌ن به فرماند‌ار شهر ورامين كرد‌ند‌.

افراد‌ سابقه‌د‌ار د‌ر مجلس!؟

نقوي حسيني چهره‌اي كه سال‌‌ها با اين كرد‌ار د‌ر جايگاه سخنگوي كميسيوني مهم و حساس مانند‌ سياست‌خارجي و امنيت ملي بود‌ و د‌ر نهايت از آن سمت به د‌لايلي عزل شد‌ از نمونه بارز اين اقد‌امات است.

اين فرد‌ كه د‌ر پروند‌ه خود‌ ضرب‌و شتم مقامات د‌ولتي، توهين و افترا را نيز د‌ارد‌، اين عضو فعال جبهه پايد‌اري كه د‌ر ماجراي قرچك نقش ليد‌ري اين بي قانوني را برعهد‌ه د‌اشت و سپس بعد‌ از اينكه مقامات،رسانه ها و افكار عمومي آن را به شد‌ت محكوم كرد‌ند‌ عذر بد‌تر از گناه آورد‌ و تهد‌يد‌ كرد‌ كه با همه برخورد‌ مي‌كند‌ و فرماند‌ار غلط كرد‌ه‌‌است كه به يك همايش قانوني مجوز د‌اد‌ه‌است.

از افراد‌ي با اين سابقه اقد‌امات مذكور بعيد‌ نيست، ولي بايد‌ انتقاد‌ را به مركزي د‌اشت كه اد‌عاي نظارت بر عملكرد‌ نمايند‌گان را برعهد‌ه‌د‌ارد‌. چرا بايد‌ جماعتي اين چنين بر جايگاه نمايند‌گي ملت تكيه بزنند‌ كه زبان‌شان به توهين، افترا و تهمت و همچنين د‌ستان‌شان به ضرب‌و شتم عاد‌ت د‌اشته باشد‌!؟»


«روزنامه رسالت» در یادداشتی با عنوان «رخنه هاي نفوذ» می نویسد: « براي عقب نگه داشتن ايران و متوقف کردن آن در توليد انبوه اين انرژي وقت بسياري صرف کردند و به توافق هايي دست يافتند. حتي کنترل توليد آزمايشگاهي آن را هم براي آينده و تحت مديريت خود در آوردن آن را، در توافق نامه هسته اي گنجانده اند.هر چند اگر به تعهدات خود در اين مذاکرات پايبند باشند ما دست آوردهايي داشته ايم اما مهمترين دست آورد اين است که به اهميت توليدات علمي خود پي ببريم و در ديگر بخش ها بدون هيچ ملاحظه اي پيش رويم و حتي جبران اين بخش را هم در ديگر بخش ها بنماييم.

از نوع مداخله آنان در اين بخش نيز بايد درس بگيريم. در همه کشورهاي پيشرفته جهان توليدات علمي محرمانه است. زيرا يک فرمول علمي مي تواند ميلياردها دلار را کم و زياد کند و ثروت هاي زيادي را براي صاحبان آن به ارمغان آورد. ما متأسفانه به اين نکته توجهي نداريم و خود را مفتخر ميدانيم که آخرين توليدات علمي خود را حتي در ازاي دادن وجه دو دستي تقديم ديگران کنيم. طبق توافق نامه هسته اي، کار علمي در راکتور اراک همراه با دانشمندان غربي بيشتر مي تواند به نفع آنان باشدتا به نفع ما. به اين ترتيب آنان مي توانند توليدات ذهن دانشمندان هسته اي ما را براي خود مديريت کنند. چاپ مقالات علمي در نشريات خارجي با عنوان مثلاً (ISI) نيز از همين نوع است. افتخار ظاهري آن چشم ما را بر روي حقايق بسياري بسته است.

اشتباه نشود. مراوده علمي با ديگر کشور ها، از جمله کشور هاي پيشرفته را نفي نمي نمايم. اما يادآور مي شوم که اولاً هدف حل مسائل آنان نباشد و در راستاي حل مسائل داخلي خود بر اساس الگوي اقتصاد مقاومتي حرکت کنيم، ثانياً همان طور که آنان رعايت حد محرمانه بودن توليدات علمي خود را مي کنند ما نيز رعايت کنيم.»


«روزنامه اعتماد» در گزارش اقتصادی به وضعیت رکود در بخش مسکن پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان«مسكن به اين زودي‌ها از ركود خارج نمي‌شود» به اظهارات آقای نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور می پردازد و می نویسد: « در شرايطي كه صاحبنظران اقتصادي يكي از محرك‌هاي اصلي اقتصاد را بخش مسكن مي‌دانند اما در سياست‌هاي تسريع رونق دولت تنها گزينه‌اي كه هيچ تمهيدي برايش انديشيده نشده، مسكن است. حال مشاور ارشد اقتصادي رييس‌جمهور انگشت روي ركود عميق اين بخش گذاشته و مي‌گويد: بخش مسكن دچار بيماري هلندي شده و بعيد است كه اين بخش بتواند به زودي از ركود خارج شود. تنها پيش‌بيني دولت در بسته براي مسكن بازسازي بافت فرسوده است. بر اساس مصوبه هيات وزيران بنا شد براي بافت‌هاي فرسوده و زيستگاه‌هاي غيررسمي با اولويت زنان سرپرست خانوار و زوج‌هاي جوان تسهيلات ١٠ درصدي ارايه شود كه مابه‌التفاوت سود تسهيلات با نرخ سود تسهيلات بانكي را در شش ماهه آتي، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي متقبل مي‌شود. به جز اين طرح ديگر هيچ پيش‌بيني براي تحرك اين بخش ديده نشده است.

بخش مسكن مدت‌هاست كه در حالت ركود به سر مي‌برد و اين ركود ساير بخش‌ها و صنايع مرتبط با اين صنعت را نيز درگير خود كرده است. كارشناسان اقتصادي در حالي بخش مسكن را يكي از پيشران‌هاي خروج از ركود مي‌دانند كه به نظر مي‌رسد دولت هم در بسته خروج از ركود خود طرحي براي خروج مسكن از ركود در نظر نگرفته است. هرچه در اين حوزه گفته مي‌شود تا پوشيدن جامه عمل، راهي طولاني دارد. در حالي كه هنوز ابهاماتي در مورد زمان پرداخت تسهيلات ٦٠ ميليون توماني مسكن وجود دارد، پيشنهادي از سوي وزارت راه و شهرسازي براي افزايش سقف وام مسكن به ١٠٠ ميليون تومان به شوراي پول و اعتبار ارايه شده است. پيشنهادي كه در صورت تصويب سقف وام مسكن را به ١١٠ ميليون تومان مي‌رساند. شايد اين مصوبه نيز در صورت تاييد در حد همان مصوبه بماند و بانك‌ها تمايلي به اجرايي كردنش نشان ندهند. همه اينها نشان‌دهنده وضعيتي است كه در آن سياست‌هاي تحريكي يا غير قابل اجرا هستند يا در صورت اجرا تاثيري بر عمق ركود باقي نمي‌گذارند.

مسعود نيلي در اين خصوص تصريح مي‌كند: در كشور ما به دليل وجود بيماري هلندي صنعت ساختمان و صنايع مرتبط با آن رشد زيادي داشته‌اند. اما به نظر نمي‌رسد فعلا بتوانيم به دوراني برگرديم كه اين حجم از سرمايه‌‌گذاري در بخش ساختمان و صنعت مورد نياز باشد. به همين دليل بعيد است كه بخش صنعت به زودي بتواند از ركود خارج شود.»


«روزنامه آرمان» در مطلبی تحلیلی به اوضاع جناح ها در انتخابات آینده پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان « جدایی حامیان دولت از اصلاح‌طلبان!» می نویسد: « همانطور كه آرمان در روزهاي قبل گزارشي با تيتر «عبور از روحانی با رمز اعتدال» را منتشر و طي آن نسبت به جدا شدن بخشي از نقش‌آفرينان 24خرداد 92 به‌واسطه انحصارطلبي‌ها و عدم توجه به طيف حاميان دولت هشدار داده بود، روز گذشته سخنگوی حزب اعتدال و توسعه جدايي حامیان دولت را اعلام كرد. حزب اعتدال و توسعه همان حزب نزديك به رئيس‌جمهور است كه سخنگو و معاون کل نهاد ریاست جمهوری و... دولت از اعضاي آن هستند اما با وجود ارزش اين حزب براي اصلاح‌طلبان در جهت تحقق خواسته‌هايشان از دولت، برخي تنگ نظري‌ها سبب شد كه به آن ميزان به اين طيف توجه نشود و آنها تصميم بگيرند ليستي جدا از اصلاح‌طلبان ارائه دهند. هنوز خطر جدا شدن‌ها وجود دارد و به نظر مي‌رسد برخي اظهارات كه نسبت به جايگاه حامیان دولت در سازوكارهاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان شده است موجبات نگراني و دلخوري این حزب را فراهم كرده است؛ بنابراين اگر اين مشكلات رفع نشود در آينده شاهد كناره‌گيري‌هاي ديگر نيز خواهيم بود. سخنگوي حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با «آرمان» اين جدا شدن را اعلام كرده بود و ديروز براي بار ديگر درباره احتمال ائتلاف اعتداليون با اصلاح‌طلبان در جريان انتخابات پيش رو، اظهار كرد: ‌تصميم گرفته‌ايم كه رسما در ستاد انتخابات اصلاح‌طلبان حضور نداشته باشيم، اما درمعرفي مصاديق با آنها تعامل خواهيم داشت. غلامعلي دهقان اظهار كرد: طي ماه‌هاي آينده شاهد ارائه ليست نامزدهاي انتخاباتي مجلس از سوي چهار جريان اصلاح‌طلبان، اصولگرايان معتدل، جريان پايداري و اعتداليون خواهيم بود. وي با اشاره به حضور افراد باسابقه در ليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان خاطرنشان كرد: ‌اصلاح‌طلباني كه سابقه‌اي خوب در كارنامه خود دارند و صلاحيتشان نيز تاييد مي‌شود با ارائه ليستي واحد و با مديريت شورايي كه اخيرا ميان خود تشكيل داده‌اند، در رقابت‌هاي سياسي پيش رو عرض اندام مي‌كنند. اين فعال سياسي با تاكيد بر اينكه در انتخابات پيش رو اصولگرايان معتدل عملا راه خود را از تندروها و راديكالي‌ها جدا مي‌كنند، افزود: همانطور كه اصولگرايان معتدل در جريان تصويب برجام نشان دادند نه تنها ديگر با پايداري همراهي نمي‌كنند بلكه به جدايي خود نيز پايداري مي‌ورزند.»


«روزنامه ابتکار» در گزارشی به کنفرانس گازی امروز در تهران می پردازد. ابتکار در این گزارش با عنوان « تهران میزبان غول‌های گازی دنیا » می نویسد:« سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز(جی یی سی اف) امروز با حضور روسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه و ترکمنستان و به میزبانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

در این اجلاس فرستاده ویژه رئیس جمهوری آذربایجان، عبدالمالک سلال، نخست وزیر الجزایر، سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت، آلدو فلورس کویرگان، دبیر مجمع بین المللی انرژی، تئودور اوبیانگ، رئیس جمهوری گینه استوایی و قربانقلی بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان و فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق حضور دارند.ایران نخستین بار از زمان تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز در ١۴ سال گذشته میزبان سه اجلاس سران، فوق العاده و عادی وزیران در تهران به صورت همزمان است.سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز امروز در حالی برگزار می شود که دو دوره گذشته آن (دبی و مسکو) با هدف انتخاب راه حل و فصل چالشهای کنونی در بازارهای منطقه ای و جهانی گاز، هماهنگی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز همچنین بر تقویت نقش این مجمع، افزایش همکاریهای جهانی به منظور حفاظت از منافع جی یی سی اف، حفظ اصول مبادلات بین المللی و تقویت نقش بنیادی قراردادهای بلندمدت و ادامه حمایت از قیمت‌گذاری گاز بر اساس شاخص قیمتهای نفت و فرآورده های نفتی برگزار شده است.در همین راستا هفدهمین اجلاس وزرای مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی یی سی اف) دیروز در تهران با ریاست دکتر امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر منابع نفتی جمهوری فدرال نیجریه، و نائب رئیسی لیبی برگزار شد. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، امارات، ١٢ عضو اصلی این مجمع جهانی به شمار می روند و هلند، نروژ، عراق، عمان و پرو به عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح هستند.

جمهوری آذربایجان هم در همین نشست به عنوان عضو ناظر در این مجمع پذیرفته شد.دبی میزبان اولین نشست سران جی یی سی اف در ١۵ دسامبر سال ٢٠١١ بود. شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند جی یی سی اف امروزه در حال فعالیت روی ارزیابی بهترین راهها برای حل و فصل چالشهای کنونی در بازارهای منطقه ای و جهانی گاز و هماهنگی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز و راه اندازی گفتگوهای موثر میان آنهاست.یکی دیگر از موضوعهای مهم مورد بحث در دومین نشست سران نشست، تعریف جایگاه و نقش گاز طبیعی در ساخت یک اقتصاد با تولید کربن کم، هماهنگی آن با توسعه انرژیهای جایگزین و ترویج منافع محیط زیستی این سوخت پاک بود.دومین نشست سران جی یی سی اف ژوئن ٢٠١٣ (١٠ تیرماه ١٣٩٢) در مسکو برگزار شد که نتیجه این نشست که با عنوان «بیانیه مسکو» (Moscow Declaration)، منتشر شد، در آن کشورهای عضو جی یی سی اف به اتفاق آرا بر تقویت نقش این مجمع، افزایش همکاریهای جهانی به منظور حفاظت از منافع جی یی سی اف، حفظ اصول مبادلات بین المللی و تقویت نقش بنیادی قراردادهای بلندمدت و ادامه حمایت از قیمت گذاری گاز بر اساس شاخص قیمتهای نفت و فرآورده های نفتی تاکید کردند. سران کشورها و دولتهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچنین نسبت به افزایش رشد پایدار استفاده از گاز طبیعی، ترویج استفاده از گاز طبیعی در بخش های مختلف و تقویت مذاکرات جی یی سی اف با همه بازیگران و سهامداران بازار گاز، ترویج و توسعه نقش گاز به عنوان حامل انرژی سازگار با محیط زیست برای رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی متعهد شدند.بیانیه مسکو همچنین به منظور همکاری کشورهای عضو جی یی سی اف در زمینه توسعه و استفاده از منابع گازی با همه سهامداران این بخش، نقشه راهی را پیش روی این مجمع قرار می دهد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان