بازدید 2046

سکوت مسئولان قابل تأمل است

کد خبر: ۵۴۸۸۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹ 21 November 2015
فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس، سکوت مسولان ایرانی در قبال ثبت هنر میناتور از سوی آذربایجانی‌ها را قابل تأمل دانست و تصریح کرد: ثبت جهانی هنر نگارگری مینیاتوراز سوی آذربایجانی‌ها، مانند ثبت «تار» و «چوگان» به نام خودشان چندان دور از ذهن نبود.

عابد فتاحی در گفت‌وگو با خانه ملت به اقدام کشور آذربایجان برای  ثبت جهانی هنر مینیاتور به نام خودشان واکنش نشان داد و گفت: شاخه‌های مختلف تمدن ایران زمین به دلیل وجود برخی اندیشه‌های متفاوت از سوی مسئولان مورد بی‌توجهی شد و آثار این طرز فکر و عدم درک اهمیت آثار باستانی، هنری و ادبی همچنان در جامعه و در میان مسئولان وجود دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه فرهنگ مراقبت از  آثار  باستانی و  محیط زیست در کشور درونی نشده است و همچنان بی‌توجهی به آثاری مانند فرش و مینیاتور مشاهده می‌شود و در این میان، کشورهای اطراف مانند جمهوری آذربایجان  به غیر از این مینیاتورها بسیاری دیگر از مفاخر ایرانی را به نام خود ثبت کرده‌اند اما از سوی ایران هیچ اقدامی بجز رفتارهای واکنشی در مقابل آن‌ها صورت نگرفته است.

فتاحی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان پس از اقدام به ثبت «تار» و «چوگان» به‌نام کشور خود در فهرست جهانی یونسکو، این‌بار برای ثبت هویت «نگارگری ایرانی» و چه‌بسا شاهنامه و دیوان حافظ زمینه‌سازی می‌کند! و کسی هم به فکر نیست، اضافه کرد: ‌با فرض پذیرش فرامرزی بودن هنرهای تمدن منطقه‌ای، این نوع ارائه‌ هنر نگارگری با حذف دایره‌ تعلقی و نیز تحریف پیشینه‌ آن، اقدامی فاقد سوء نیت نمی‌تواند تلقی شود.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بودجه و انگیزه لازم برای  رسیدگی به آثار کهن ایرانی در تمام زمینه‌ها را ندارد، ادامه داد: باید با تمرکز و  توان و برنامه دقیق تری از این آثار همچون اماکن مقدس نگهداری کرد.

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس در پایان تاکید کرد: آذربایجانی‌ها با وقاحت در اکسپو 2015 هنر میناتور را به نام خود عرضه کرده است و سکوت مسولان ایرانی با توجه به حضور جدی جمهوری اسلامی ایران در این اکسپو قابل تامل است!

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،جمهوری آذربایجان در اکسپو 2015 میلان، برخلاف روال معمول اکسپوها هدایای تبلیغاتی هم برای مخاطبان در نظر گرفته بود که مواردی ازجمله عرضه‌ فرش تبریز به‌عنوان یکی از صنایع دستی این کشور، در آن‌ها قابل تامل بود. در این میان، کتاب نفیسی با نام «مینیاتور» هم منتشر شده بود که با همان عنوان جلد و متن ابتدایی آن، مشخص می‌کرد به معرفی هنر مینیاتور آذربایجانی می‌پردازد و قلمرو این هنر را کشور آذربایجان معرفی کرد است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل