بازدید 2426

"تحول سلامت" مراقبت شود

کد خبر: ۵۴۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 21 November 2015
وزیر بهداشت در سفری که به منظور انجام چند عمل جراحی چشم در قالب کاروان موسسه خیریه نورآوران سلامت به روستای نردین شاهرود داشت، درباره عدم بهره‌مندی مردم این منطقه از پزشک و خدمات پزشکی، گفت: این مشکل ناشی از بی‌فکری و بی‌عدالتی در ادوار مختلف است و در صورتی که برنامه‌ریزی صحیح و اصولی صورت گرفته بود، شاهد وجود عدالت و توزیع امکانات در سراسر کشور بودیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در ادامه سفر خود به استان مرکزی و انجام چند عمل جراحی چشم در یکی از محروم‌ترین نقاط این منطقه، گفت: باوجود کمبودها در تجهیزات و تعداد پزشک اگر در گذشته توزیع مناسبی صورت می‌گرفت شاهد بی‌عدالتی در سلامت نبودیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه منابع زیادی که در گذشته می‌توانست صرف حوزه سلامت و پیشگیری شود، در حوزه‌های دیگری هزینه شد، اما خوشحالیم که در قالب طرح تحول نظام سلامت توانستیم بخشی از این آرزو را محقق کنیم.

هاشمی افزود: لازم است تا از طرح تحول و دستاوردهای آن مراقبت کنیم که آسیبی به آن وارد نشود. در عین حال نیز حلقه‌های دیگر این طرح به تدریج تکمیل می‌شود و ضروری است تا همه مسئولان و دستگاه‌ها به نیازهای بهداشتی و درمانی مردم که از نان شب واجب‌تر است، توجه ویژه نشان دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدواریم افرادی که تریبون دارند به صورت منصفانه نقد کنند، افزود: منتقدان باید در مناطق محروم و مرزی حضور یابند و از مشکلات و گرفتاری‌های مردم آگاهی پیدا کنند و اینگونه نباشد که در تهران بنشینند و نقد کنند.

هاشمی در خصوص پرداخت حق بیمه توسط مردم این منطقه و عدم بهره‌مندی از خدمات درمانی، خاطرنشان کرد: متاسفانه بخشی از پولی که مردم و بویژه کارگران در بخش درمان پرداخت می‌کنند در بخش‌های مستمری و بازنشستگی هزینه می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: بعضی از مجموعه‌های حمایتی و اجتماعی اگر در مسیر بنگاه‌داری حرکت نمی‌کردند، شاهد شرایط متفاوتی از نظر دسترسی مردم به خدمات درمانی بودیم و به قول قدیمی‌ها ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است. بنابراین ما به گذشته توجهی نداریم. طبق قانون منابعی که مردم و دولت برای درمان پرداخت می‌کنند باید در یک صندوق تجمیع شود و در محل دیگری هزینه نشود. از سوی دیگر نیز باید در بودجه عمومی بیمه‌ها را تقویت کرد تا مشکلات مردم کاهش یابد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت محصول انتخاب دکتر روحانی توسط مردم است، افزود: مجلس و دولت در این طرح کمک‌ها و حمایت‌های خوبی داشتند؛ چراکه این طرح بزرگ و ملی است. بنابراین اگر همه جانبه فکر نکنیم و به پیشگیری و درمان مردم توجه نداشته باشیم سیاست‌های ما متناقض خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: به عنوان نمونه چندین سال است که عنوان می‌شود پرداخت یارانه به این صورت اشتباه و به ضرر اشتغال و توسعه است، اما در زمان تصمیم‌گیری گرفتار حاشیه‌ها می‌شویم.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در گذشته در روستاها پزشک خانواده، بهورز، خانه بهداشت و ... وجود نداشت، افزود: در حال حاضر پزشکان، ماماها و بهورزان حضور دارند، اما در خدمات تخصصی نظیر دندانپزشکی به دلیل عدم حمایت بیمه‌ها، در تهران نیز مشکلات زیادی وجود دارد.

بنابر اعلام وب‌دا، هاشمی در خصوص حضور خود در کاروان نورآوران سلامت، یادآور شد: من هر سه ماه یکبار باید حضور پیدا کنم و این مجموعه برای خود قوانین خاصی دارد، اما در گذشته به دلیل گرفتاری کمتر، حضور پررنگ‌تری در کاروان نورآوران سلامت داشتم و به تعداد محدود عمل جراحی در یک روز اکتفا نمی‌کردم. در مجموع حضور در این مجموعه بسیار آرام بخش و لذت بخش است.

وزیر بهداشت در پایان در پاسخ به این سوال که دستاورد شما از این سفر چیست، یادآور شد: بهترین پاداش و دستاورد برای من دعای خیر مردم است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان