بازدید 4748
با حضور وزیر علوم انجام شد؛

فولاد مبارکه در جمع 25 شرکت برتر آسیا

مراسم اعطای گواهینامه ریاست بنیاد جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) به مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳ 21 November 2015

مراسم اعطای گواهینامه ریاست بنیاد جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) به مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، دانشگاه صنعتی شریف به‌عنوان نماینده بنیاد جهانی MAKE در ایران ضمن معرفی و اعلام رسمی اولین و تنها سازمان ایرانی راه یافته به جمع برترین‌های سازمان‌های دانشی پیشرو در سطح آسیا از مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تجلیل به عمل آورد.

مراسم تجلیل از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان تنها سازمان ایرانی راه یافته به جمع برترین‌های سازمان‌های دانشی پیشرو در سطح آسیا با حضور محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سعید سهراب پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و رئیس جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از دانشگاهیان و فعالان صنعت برگزار شد.

در این مراسم گواهینامه دریافت جایزه جهانی MAKE از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهرام سبحانی مدیر‌عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اعطا شد.

خلق ثروت از دانش و فناوری؛ اولویت‌ برنامه ششم

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: توجه به علم و فناوری و خلق ثروت از این طریق یکی از موضوعات مورد توجه و دارای اولویت در برنامه ششم توسعه کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد که این جایزه باعث شود دانشگاه‌های کشور بیش از پیش، ارتباط خود را با صنعت تقویت کند.

وزیر علوم افزود: دانشگاه‌های ما بیش‌ازپیش در حال برقراری ارتباط با صنعت هستند. در سال جاری پایگاه استنادی تامسون رویترز 8 دانشگاه ما را جزو دانشگاه‌های تاثیرگذار دنیا معرفی کرده که این برای اولین بار است و از این‌جهت ارزشمند است که در ارزیابی‌هایی که انجام‌شده ما رتبه عالی را در رابطه با ارتباط با صنعت داریم که این موضوع نشان‌دهنده این است که به ارتباط دانشگاه و صنعت بیش‌ازپیش توجه شده است.

فرهادی خاطرنشان کرد: بخش‌های صنعتی و خدماتی با کمک‌های دانشگاه و مراکز پژوهشی در قالب مراکز رشد می‌توانند ایده‌های نوآورانه را به محصول نهایی تبدیل کنند.

وی ادامه داد: تکمیل چرخه تبدیل ایده به محصول با یاری شرکت‌های واسطه و شرکت‌های دانش بنیان صورت می‌گیرد و هر چند قوانین و مقررات ما در این زمینه بسیار اندک است، اما این مسیر رو به بهبود می‌رود.

وزیر علوم تصمیم برای تاسیس صندوق‌های نوآوری استانی را یکی از اقدامات ارزشمند دولت یازدهم ذکر کرد و آن را مایه دلگرمی شرکت‌های دانش بنیان و فعالان این عرصه برشمرد.

فرهادی گفت: اینکه شرکت فولاد مبارکه اصفهان توانسته است جزء 25 شرکت برتر در آسیا توسط شرکت بنیاد دانشجوی برتر (MAKE) معرفی شود باعث افتخار است و امیدواریم شاهد موفقیت‌های بیشتر این شرکت و شرکت‌های ایرانی دیگر باشیم. اینکه دانشگاه صنعتی شریف به نمایندگی از ایران مسوولیت ارزیابی را از شرکت دانشجوی برتر (MAKE) دارد باعث خوشحالی ماست.

فرهادی با اشاره به اهمیت تولید ثروت از دانش اظهار کرد: باید به سمت نوآوری، ‌تحقیق و فناوری و تولید علم از ثروت برویم. خوشبختانه امروز این مساله بسیار موردتوجه قرارگرفته است.

وزیر علوم گفت: حلقه دانشگاه تولید و صنعت در قالب مراکز رشد که حلقه واسطه‌ای هستند در حال کامل شدن است. قوانین و مقررات هرچند برای اینکه روند کار را تسهیل کنند و تسهیلات را فراهم کند کم است و باید بیش‌ازپیش داشته باشیم ولی قوانین و مقررات در این خصوص یا تدوین‌شده یا تصویب‌شده یا در حال آماده‌سازی است.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه علم فناوری به همراه 4 موضوع دیگر جزء موضوعاتی هستند که به‌عنوان اولویت باید به آنها توجه شود و این نکته بسیار خوب و مهمی است.

وزیر علوم افزود: ما وظیفه‌داریم برای ارتباط بیشتر دانشگاه با بخش‌های صنعتی تلاش کنیم. باید کاری کنیم که ایده‌ها مطرح شود. نیازهای صنعت هم مطرح شود و ان‌شاءالله با تلاشی که صورت می‌گیرد ایده‌ها به محصول ختم شود.

فرهادی در خاتمه ضمن تبریک به مدیریت شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: این نخستین گام برای شرکت‌های ما است که می‌توانند در سطح دنیا مطرح باشند. ارتباط بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های صنعتی می‌تواند در این راستا کمک کند.

رتبه اول ارتباط دانشگاه و صنعت

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد که این دانشگاه، رتبه نخست ارتباط با صنعت را در میان مراکز دانشگاهی کشور دارا است.

محمود فتوحی در مراسم تجلیل از نخستین سازمان ایرانی راه یافته به جمع برندگان جایزه جهانی سازمان دانشی برتر(MAKE) گفت: قرار گرفتن فولاد مبارکه در جمع 25 شرکت موفق آسیایی و به کارگیری دانش و ارزش در این مجموعه صنعتی باعث افتخار کشور است.

وی به سابقه 50 ساله دانشگاه صنعتی شریف اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل تاسیس صنعتی شریف در سال 1344، وجود صنایع سنگین در کشور از جمله ذوب‌آهن اصفهان و تربیت نیرو برای این صنعت بوده است.

فتوحی یادآور شد: دانشگاه صنعتی شریف که با پذیرش 400 دانشجو در پنج دانشکده آغاز به کار کرده بود پس از چهار دهه فعالیت دارای 12هزار دانشجو و 13 دانشکده است.

وی، ارتباط دانشگاه صنعتی شریف با صنایع کشور را موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت: با این وجود معتقدیم پروژه‌های ارتباط با صنعت هنوز ایده‌آل نیست و به تقویت و توسعه نیاز دارد.

دبیر جایزه جهانی MAKE در ایران نیز در این مراسم از توجه بیش از حد نهادهای حمایتی حاکمیتی از شرکت‌های کوچک انتقاد کرد و گفت: متاسفانه یک کپی‌برداری نادرست از غرب در کشور ما صورت گرفته و بسیاری از مسئولان به جای حمایت از شرکت‌های بزرگ، توجه افراطی به شرکت‌های کوچک نشان می‌دهند.

مهدی شفیع زاده افزود: نشر دانش و اقتصاد دانش بنیان از کمپانی‌های بزرگ به نتیجه می‌رسد اما با این حال شاهد ترویج استارت‌آپ‌ها به منظور حمایت از شرکت‌های دو تا سه نفره در کشور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: افزایش حتی نیم درصدی بهره‌وری در شرکت‌های بزرگ، صدها برابر بیشتر از نتایج بهره‌وری در شرکت‌های کوچک خواهد بود و ثمره آن موجب رونق اقتصاد ملی کشور خواهد شد.

شفیع زاده تصریح کرد: متاسفانه برخی مسئولان در کشور تصور می‌کنند که فعالیت‌های دانش محور، یک پروژه است و آغاز و پایان دارد در صورتی که باید به این فعالیت‌ها به‌عنوان یک فرآیند ادامه‌دار و طولانی نگریسته شود.

وی با ابراز خرسندی از قرار گرفتن فولاد مبارکه در جمع 25 شرکت برتر آسیا در فرآیند جایزه جهانی MAKE توضیح داد: رتبه اول جایزه جهانی MAKE در اروپا طی چند روز آینده از بین چند شرکت مهم از جمله شل، زیمنس و بوش معرفی خواهد شد و شرکت گوگل نیز 6 روز قبل به‌عنوان برنده نخست این جایزه جهانی در آمریکا معرفی شد.

همچنین قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان و رئیس بنیاد جهانی MAKE در ایران در این مراسم به تاریخچه برگزاری رقابت‌های جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در کشورمان پرداخت و دستیابی به این موفقیت را مایه افتخار صنایع ایران برشمرد.

سعید سهراب پور خاطرنشان کرد: در یکی از دوره‌های برگزاری رقابت‌های سازمان‌های دانشی برتر، ارتش سنگاپور موفق به دریافت این جایزه شد که این امر نشانگر توجه نهادهای حاکمیتی کشورهای مختلف به جایزه جهانی سازمان‌های دانشی برتر است.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه سازمان جهانی MAKE با هدف تشویق مدیریت علمی شرکت‌های دنیا تشکیل شده است، گفت: فولاد مبارکه توانسته است در بین 25 شرکت برتر آسیا قرار بگیرد. سازمان جهانی MAKE از تعدادی سازمان‌های جهانی قوی تشکیل شده که هدف از تشویق مدیریت علمی شرکت‌های دنیاست.

سهراب‌پور تصریح کرد: این سازمان در هر قاره شعبه‌ای دارد و در هر قاره‌ای برخی از شرکت‌ها به این سازمان پیوسته‌اند. در قاره آسیا نیز ایران یکی از کشورهایی است که به این سازمان پیوسته و نمایندگی این شرکت در ایران به دانشگاه صنعتی شریف سپرده‌شده است که از طرف ریاست دانشگاه مسوولیت این موضوع به بنده سپرده‌شده است.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان تاکید کرد: در این راستا هرساله شرکت‌هایی باهم رقابت می‌کنند در طول سال کلاس‌های آموزشی با حضور مدیران معروف دنیا برگزار می‌شود و پایان کار داوران ما بنگاه‌های ایرانی را ارزیابی می‌کنند و به آنها امتیاز می‌دهند.

وی ادامه داد: در این رابطه سه بنگاه به‌عنوان بنگاه برتر معرفی می‌شود که این سه بنگاه به رقابت‌های آسیایی و بعدازآن 5 الی 6 کشور از سطح آسیا به رقابت‌های جهانی می‌روند.

سهراب‌پور تصریح کرد: ارزیابی‌ها طبق ضوابطی که مشخص هستند توسط داوران انجام می‌شود، 4 سال است که شرکت فولاد مبارکه مقام اول را به دست می‌آورد.

قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: امسال برای اولین بار در تاریخ کشور فولاد مبارکه موفق شد در بین 25 کشور موفق آسیا قرار گیرد و ارتش سنگاپور نیز مقام اول آسیا را به دست آورده است.

مهدي شفیع زاده دبير جايزه جهاني MAKE در ايران نيز در اين مراسم از توجه بيش از حد نهادهاي حمايتي حاكميتي از شركت هاي كوچك انتقاد كرد و گفت: متاسفانه يك كپي برداري نادرست از غرب در كشور ما صورت گرفته و بسياري از مسوولين به جاي حمايت از شركت هاي بزرگ، توجه افراطي به شركت هاي كوچك نشان مي دهند.

شفيع زاده افزود: نشر دانش و اقتصاد دانش بنيان از كمپاني هاي بزرگ به نتيجه مي رسد اما با اين حال شاهد ترويج استارتاپ ها به منظور حمايت از شركت هاي دو تا سه نفره در كشور هستيم.

وی خاطرنشان كرد: افزايش حتي نيم درصدي بهره وري در شركت هاي بزرگ، صدها برابر بيشتر از نتايج بهره وري در شركت هاي كوچك خواهد بود و ثمره آن موجب رونق اقتصاد ملي كشور خواهد شد.

شفيع زاده تصريح كرد: متاسفانه برخي مسولان در كشور تصور مي كنند كه فعاليت هاي دانش محور، يك پروژه است و آغاز و پايان دارد در صورتي كه بايد به اين فعاليت ها به عنوان يك فرايند ادامه دار و طولاني نگريسته شود.

وي با ابراز خرسندي از قرار گرفتن فولاد مباركه در جمع ۲۵ شركت برتر آسيا در فرايند جايزه جهاني MAKE توضيح داد: رتبه اول جايزه جهاني MAKE در اروپا طي چند روز آينده از بين چندين شركت مهم از جمله شل، زيمنس و بوش معرفي خواهد شد و شركت گوگل نيز ۶ روز قبل به عنوان برنده نخست اين جايزه جهاني در آمريكا معرفي شد.

شرکت‌های بزرگ رسالت رهبری در صنعت دارند

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان نیز در این مراسم گفت: فولاد مبارکه توانست در فرآیند جایزه MAKE شانه به شانه سامسونگ، تویوتا و سایر کمپانی‌های بزرگ آسیایی جزو ۲۵ شرکت قرار بگیرد، همچنین در سایر موارد به‌عنوان مثال در تعالی سازمانی با مدل EFQM تنها شرکتی است که در کشور تندیس زرین دارد و پارسال به‌عنوان تنهاشرکت سرآمد در کشور معرفی شد.

بهرام سبحانی افزود: اینها یک‌ شبه اتفاق نیفتاده است؛ این فرآیندی است که در تاریخ فولاد مبارکه از زمان دوران ساخت (نه حتی در دوران بهره‌برداری) ریشه دارد.

وی تصریح کرد: یک مدیریت علمی در فولاد مبارکه حاکم شد که سعی کرد دانش و علم را از پایین‌ترین سطوح کارگاه تا بالا، تا مدیران میانی، معاونان و خود مدیریت نهادیه کند. نتیجه نهادینه‌شدن این فرهنگ در سازمان این است که ما نسبت به سایر شرکت‌ها این مسیر را روان‌تر طی می‌کنیم؛ با وجود اینکه جزو شرکت‌های بزرگ کشوریم و در شاخه محصولات غیرنفتی بزرگ‌ترین صادرکننده‌ایم و محصولات ما عمدتا به اروپا و سایر کشورها صادر می‌شود. همه اینها به نگاهی که در مجموعه ما هست برمی‌گردد.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: ما دانش را فقط در سطح مبارکه نمی‌بینیم بلکه معتقدیم که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در منطقه خاورمیانه و شبه‌قاره آفریقا مسئولیت و رسالتی بر دوش خود داریم. در اولویت اول انتقال دانش به واحدهای فولادی که در مناطق مختلف کشور در حال ساخت یا بهره‌برداری است.

وی تاکید کرد: امروز واحد تولیدی فولادی را در حال ساخت یا بهره‌برداری در کشور نمی‌بینید که ردپای فولاد مبارکه در آن نباشد. از فولاد هرمزگان گرفته که صددرصد متعلق به فولاد مبارکه است و با دانش فولاد مبارکه راه‌اندازی شد و امروز به بهره‌برداری رسیده است تا واحدهایی که در آنها سهم داریم یا نداریم یا حتی خارج از حوزه فولاد.

به گفته وی، کارخانه بلوری در تهران وجود دارد که نظام بهره‌برداری فولاد مبارکه در آن پیاده شده است. متروی اصفهان نظام‌های بهره‌برداری خود را از فولاد مبارکه گرفت. در قالب سازمان‌ها و شرکت‌های فنی-مهندسی که از کارشناسان مبارکه تشکیل شده است، قرارداد می‌بندند و این خدمات را دریافت می‌کنند. کدام شرکت کوچک می‌تواند چنین بردی داشته باشد؛ قطعا، شرکت‌های بزرگ رسالت رهبری در صنعت دارند و این رسالت است که می‌تواند دانش را به کل کشور نشر دهد.

سبحانی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه این کار را در داخل به‌عنوان اولین شرکت جزو شرکت‌های دانش‌برتری انجام داده است. امسال نیز برای اولین بار جزو ۲۵شرکت برتر قرار گرفتیم. دوست داریم با بزرگان نشست و برخاست داشته باشیم تا بزرگ شویم و به این قانع نیستیم. باید شانه‌به‌شانه گوگل برویم و رقابت کنیم. جزو اهداف بلندمدت ماست که در این مسیر حرکت کنیم؛ دلیلی ندارد نگران باشیم اگر اراده کنیم قطعا به آنچه می‌خواهیم می‌رسیم.

وی تاکید کرد: جا دارد بگویم که این توفیق را مدیون مراکز علمی کشور و دانشگاه هستیم. بخش قابل توجهی از مدیران ما از دانش‌آموختگان دانشگاه شریف هستند. دانشگاه کار خود را به‌خوبی انجام داده که امروز می‌توانیم از این نیروها بهره‌برداری کنیم. از همه عزیزانی که در این فرآیند ما را راهنمایی کردند، از دکتر شفیع‌زاده و سهراب‌پور که راهنما و معلم ما در این مسیر بودند، تشکر می‌کنم. هدف را اول بودن در جهان قرار می‌دهیم و امیدواریم در آینده نه‌چندان دور به آن برسیم.

سبحانی در حاشیه مراسم اعطای گواهینامه ریاست بنیاد جهانی سازمان دانشی برتر (MAKE) به شرکت فولاد مبارکه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در فولاد چه اقداماتی انجام دادید که توانستید به جمع ۲۵شرکت برتر آسیا راه پیدا کنید؟ گفت: فرآیندی که شرکت دانش‌برتر باید طی کند مسیری طولانی است. معیارهای مختلفی را در ارزیابی‌ها مورد قضاوت قرار می‌دهند. ارزیابی با معیارهای جهانی انجام می‌شود که یک شرکت چگونه دانشی را به دست می‌آورد، چطور از آن نگهداری می‌کند و چطور آن را درون سازمان خود نشر می‌دهد، و اجازه می‌دهد دیگران از آن دانش بهره ببرند.

به گفته وی، حدود ۱۵۰ شاخص در فرآیند جایزه MAKE برای شرکت‌های دانش‌برتر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. شرکت فولاد مبارکه چندین سال است که این مسیر را طی می‌کند و چند سال است که در ایران همیشه رتبه اول را داشته اما امسال توانسته برای اولین بار در کنار شرکت‌های بزرگ و بنام آسیایی مثل تویوتا و سامسونگ وارد شود و جزو ۲۵شرکت اول جایزه میک در آسیا شود.

مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه برای آینده چه برنامه‌هایی دارید؟ برای شما رقابت به چه شکل خواهد بود؟ تصریح کرد: هر سال از بین ۲۵شرکتی که به مرحله آسیایی می‌روند، ۳ شرکت انتخاب شده و به فرآیند ارزیابی در سطح جهانی می‌روند. نهایتا در سطح جهان یک شرکت انتخاب می‌شود. سال گذشته گوگل و دو سال گذشته سامسونگ منتخب جهان بوده است. برنامه فولاد مبارکه این است که کماکان این مسیر را ادامه دهد و برای اول شدن در جهان هدف‌گذاری کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار