بازدید 1964

رئیس سازمان مالیات پدر تولید را درآورده

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه حوزه فساد و رشوه در سازمان مالیاتی در حال توسعه است، گفت: با افزایش بی‌رویه و چندین برابر شدن مالیات، دست برخی از ممیزان و ماموران مالیاتی به تقاضای وجوه نامشروع باز شده است.
کد خبر: ۵۴۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۶ 17 November 2015
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه حوزه فساد و رشوه در سازمان مالیاتی در حال توسعه است، گفت: با افزایش بی‌رویه و چندین برابر شدن مالیات، دست برخی از ممیزان و ماموران مالیاتی به تقاضای وجوه نامشروع باز شده است.

به گزارش خانه ملت،‌ مجتبی رحماندوست در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 26 آبان) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از علی طیب‌نیا وزیر اقتصادی و دارایی گفت: این سوال مربوط به یک‌سال و نیم پیش است و در طول این مدت بارها جلسات بسیاری برگزار شده،‌ اما نتایج آن به شکلی نبود که من بتوانم از سوال خود منصرف شوم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: ساده‌سازی، عدالت، صراحت و شفافیت و صرفه‌جویی از ارکان نظام مالیاتی موجه کشور است. اینجانب از پرداخت مالیات دفاع می‌کنم، از دریافت عادلانه مالیات دفاع کرده و هرگز از مالیات ندادن و فرار مالیاتی دفاع نکرده‌ام. بسیاری از مردم به پرداخت مالیات اعتقاد دارند و به صورت اعتقادی به پرداخت مالیات اقدام می‌کنند.

وی تاکید کرد: می‌گویند مجلس تکلیف کرده که مالیات بیشتری دریافت شود تا تکیه بر نفت کمتر شود، اما بنده می‌گویم مگر مجلس گفته که ظلم کنید؟ مگر گفته به هر قیمتی این کار محقق شود؟ اقدام دولت برای دسترسی به منابع مالیاتی بیشتر اما به هر قیمت و جایگزین کردن آن به جای درآمدهای نفتی موجب اعتراض شدید بسیاری از مؤدیان شده است. مالیات‌های تخمینی و علی‌الرأسی و افزایش چندصد درصدی و اجبار مودیان به توافق و سپس عدم پایبندی به توافق و جرائم آنچنانی و غیرقابل بخشش موجب بی‌اعتمادی و افزایش هزینه اجتماعی وصول مالیات و فاصله گرفتن از عدالت شده است.

رحماندوست افزود: احکام قطعی و اما غیرمستند سازمان مالیاتی که آنها را احکام الهی فرض می‌کنند، سبب شده مردم متدین این کشور را به فرار مالیاتی ترغیب کنند و با آبروی آنها بازی کنند. همچنین با افزایش ناگهانی مالیات و گرفتن رشوه از طریق ممیزین مالیات رواج بیشتری یافته است و حوزه فساد و رشوه در سازمان مالیاتی در حال توسعه است.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: با افزایش بی‌رویه و چندین برابر شدن مالیات، دست برخی از ممیزان و ماموران مالیاتی باز شده تا با مراجعه به مؤدیان به بهانه اخذ تخفیف مالیاتی از ادارات مالیاتی تقاضای وجوه نامشروع کنند و به تبع آن عده‌ای سودجو منافع کلان خود را به جیب بزنند. حسب اظهارات بسیاری از مودیان اینان افرادی را به‌عنوان دلال به بازار روانه کرده و برای خود وجه جمع‌آوری می‌کنند.

وی تصریح کرد: این افراد در این عمل بسیار موفق بوده و نارضایتی مردم را به‌وجود آورده‌اند. البته برخی از مسئولان اتاق‌های اصناف و بازار می‌گویند این روزها ممیزین مالیاتی رسماً برای دریافت رشوه شماره کارت می‌دهند و اقدامات سازمان مالیاتی در جهت افزایش مالیات زمینه ایجاد رشوه و فساد جهشی را ایجاد کرده است. رئیس سازمان مالیاتی در پاسخ به اعتراض عملکرد فاسدانه برخی از ماموران می‌گوید آنها را معرفی کنید تا اقدام شود! پس خود شما چکاره هستید؟! من ضمن احترام به شرافت آن دسته از ماموران و ممیزان خداشناس ظلم مامورانی که افزایش مالیات را سبب شدند به خدا شکایت می‌برم.

رحماندوست با تاکید بر اینکه اینها نمی‌دانند که برای خود آتش می‌خرند تصریح کرد: چرا در اخذ مالیات از طریق مساعدت‌های مسئولان اتحادیه‌ها اقدام نمی‌شود؟ چرا به هیات‌های مدیره اتحادیه‌ها و جلب همکاری‌های اتاق‌های اصناف که بیشترین شناخت را از صنف خود دارند، اعتماد نمی‌شود؟  شما عملا با این روش باعث کاهش درآمدهای مالیاتی کشور شدید. همچنین عدم وجود زیرساخت در دریافت ارزش افزوده و فشار به تولیدکنندگان برای پرداخت ارزش افزوده به جای گرفتن آن از مصرف‌کننده باعث شده که ارزش افزوده به روش غیرصحیحی انجام شود.

وی تاکید کرد: همه همکاران می‌دانند که از مهر سال 89 اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تکلیف شده است، لکن مجری خود معنا و تفسیر قانون جدید را درک نکرده و علی‌رغم توضیح و تفسیر ماده قانون با اقدام نابجا و غلط ماده 26 که دستورالعمل و اجرای ماده را به مجری واگذار کرده، با سوءاستفاده از حق عملاً روش اخذ مالیات و فروش را جایگزین مالیات بر ارزش افزوده کرده است و در واقع قانون جدید را وضع نموده‌اند که این روش جدید باعث نارضایتی میان اصناف و تعطیل برخی واحدهای صنفی شده است.

رحماندوست ادامه داد: به عنوان مثال صنف آهن‌فروش در کشور قریب به 20 هزار واحد توزیع دارد و در این مجموعه بیش از 250 هزار شغل به کسب حلال خود اقدام می‌کنند، اما تاکنون 40 درصد مراکز تعطیل شده است و یا تغییر شغل داده‌اند. به همکاران مجلسی خودم می‌گویم اگر جوالدوزی به دولت می‌زنید، سوزنی هم به خودمان بزنیم. در حالی که همگان انتظار داشتند در شرایط رکود نرخ مالیات بر ارزش افزوده حداقل ثابت بماند، متاسفانه افزایش یافته است و قشر ضعیف مصرف‌کننده باید به تنهایی این بار را تحمل کند و قدرت خرید آنها طی 3 سال گذشته به یک‌سوم کاهش یافته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: پایین‌ترین سطح کارکنان مالیاتی که اتفاقا بیشترین سهم را  در تشخیص و وصول مالیات دارند دائماً‌ با مودیان در ارتباط هستند و باید از اطلاعات و قوانین سازمان اطلاع داشته باشند و درعمل به این موضوع پایبندی و توجه داشته باشند که متاسفانه اینگونه نبوده و لذا مشکلاتی را به وجود آورده است. البته ممیزان می‌گویند میزان مالیات این مقدار است، اگر صرف می‌کند بپردازید و اگر صرف نمی‌کند مغازه را بفروش و پولش را در بانک بگذار و با سود آن زندگی کن!! مگر سازمان مالیاتی سیاستگذار بخش اقتصادی کشور است؟ آیا سازمان مالیاتی وظیفه جهت‌دهی به بخش اقتصاد کشور را برعهده دارد؟ البته خیر. این سازمان حق دارد از دادوستدهای اقتصادی سهم قانونی خود را به‌عنوان مالیات مطالبه کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: اما سازمان عملاً با منتقدین برخورد کرده و کشور را به سمت یک بحران اجتماعی پیش می‌برد. بنابراین در حال حاضر با مدیریت سازمان مالیاتی بسیاری از اصناف و تولید نابسامان است. از این‌رو تا کی باید شاهد پایین کشیده شدن کرکره‌ها و بستن درهای کارخانجات و نصب اطلاعیه مبنی بر اینکه این واحد فاقد فعالیت‌های تولیدی است، باشیم؟

رحماندوست گفت: رئیس سازمان مالیات عملا پدر تولید را درآورده است و بسیاری از متدینین این کشور را از حیثیت انداخته است. بنده فکر می‌کنم با گذشت بیش از 6 سال از مسئولیت، ایشان همه چشمه‌های هنری خود را نشان داده و اوج آن شاهدیم که نارضایتی بیشتری از اصناف به‌وجود آمده است. آقای وزیر! لطفا نسبت به ادامه کار ایشان تجدیدنظر کنید تا بیش از این سبب تضعیف خودتان نشود. همچنین افزایش جهت مالیاتی نسبت به سال‌های گذشته از 600 درصد تا 1500 درصد، اگر کشف فرار مالیاتی باشد، اشکال ندارد و بنده از آن دفاع می‌کنم، اما اگر ظلم باشد مورد قبول نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: عملا روش‌های سازمان مالیاتی گستاخانه و غیرمسئولانه است. متاسفانه در دیدارهایی که با بسیاری از نمایندگان و همکاران خود داشتم، موکلین به نمایندگان مراجعه می‌کنند و عملکرد سازمان مالیاتی خود را قبول ندارند.

وی خطاب به طیب نیا گفت: شما شمشیر علی‌الرأسی مالیاتی را به دست ممیزان دادید در حالی که از اصل این روش غلط است. متاسفانه ناسزاگویی تعدادی از مودیان و رفتار بسیار بد آنها با دستاورد عملکرد جدید آنها و دید آنها در نظام مالیاتی کشور است و این سیاست‌ها باعث که مردم حتی هزینه‌های خود را ارائه می‌کنند، سازمان مالیاتی تفسیر می‌کند که این هزینه‌ها قابل قبول نبوده و نیاز نبوده شما چنین هزینه‌هایی را داشته باشید، لذا باعث شده حتی بدون پرداخت مالیات آن دسته از کسانی که فعالیت‌های کلان اقتصادی دارند، فرار کرده اما کسبه خرد و جزء ناراضی شوند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: چرا به کسبه و اقشار ضعیف فشار مضاعف وارد می‌کنید. از تاثیر آه مظلوم به شما هشدار می‌دهم. در اکثر موارد نحوه دریافت مالیات در بازار غلط است و مالیات باید از محل درآمد پرداخت شود. وقتی به اعتراف خود وزیر در بازار رکود است چطور می‌توان رقم‌های کلان را به‌عنوان مالیات از مودیان دریافت کرد. به گفته اقتصاددانان و اتاق اصناف ایران، الگوهای بین‌المللی نشان می‌دهد که در شرایط رکود تورمی کشور باید حتی مشوق‌های مالیاتی وضع کند،‌ نه اینکه با افزایش مالیات سبب نارضایتی مردم می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار