بازدید 2339

نگاهی به طیف‌های مختلف معارض داخلی و خارج نشین سوریه

شاخص‌ترین معارضان داخلی سوریه «هیئت تنسیق» است و «ائتلاف معارضان سوریه» نیز از شناخته ترین معارضان خارج نشین سوریه است که مورد حمایت غرب و برخی از کشورهای منطقه‌ای است.
کد خبر: ۵۴۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳ 17 November 2015
شاخص‌ترین معارضان داخلی سوریه «هیئت تنسیق» است و «ائتلاف معارضان سوریه» نیز از شناخته ترین معارضان خارج نشین سوریه است که مورد حمایت غرب و برخی از کشورهای منطقه‌ای است.

به گزارش «تابناک»، نشست بین المللی در مورد سوریه در وین در راستای اقدام برای پایان دادن به جنگی که از 5 سال پیش در این کشور ادامه دارد موضوع انتخاب یک هیئت واحد که نماینده معارضان سوریه در مذاکرات احتمالی با حکومت این کشور باشد را مورد بررسی قرار داد.

معارضه سوریه شامل شخصیت‌ها، گروه‌ها و همچنین احزاب داخلی و خارجی سوریه می‌شود. برخی از آنها در داخل سوریه کار می‌کنند که شاخص‌ترین آنها «هیئت هماهنگی نیروهای تغییر دمکراتیک ملی» موسوم به «هیئت تنسیق» است و برخی از معارضان نیز در خارج از سوریه فعالیت دارند که گروه موسوم به «ائتلاف معارضان» از شناخته ترین آنها است. ائتلاف معارضان از سوی کشورهی غربی و برخی کشورهای منطقه تشکیل شده است.

*** معارضه داخلی

«هیئت تنسیق»: در سال 2011 تاسیس شد و شامل احزاب ملی، احزاب چپ، احزاب کرد، شخصیت‌های ملی می شود. هیئت تنسیق از همان آغاز جنگ مخالفت خود را با دخالت خارجی اعلام کرده بود و در نشست‌هایی که مسکو میزبان آن بود در سال های 2014 و 2015 شرکت کرد.

«جبهه مردمی تغییر و آزادی»: در سال 2011 تاسیس شد و قدری جمیل ریاست آن را بر  عهده دارد. وی معاون سابق نخست وزیر سوریه بوده و در سال 2013 اخراج شد. وی روابط خوبی با روسیه دارد و در این کشور نیز سکونت دارد. از سرشناسترین شخصیت های این گروه فاتح جاموس است که در سوریه سکونت دارد و یکی از رهبران سابق حزب سوسیالیسم کار است.

«جریان تشکیل دولت سوریه»: در سال 2011 تشکیل شد و لوی حسین رهبری آن را بر  عهده دارد. وی در سال 2014 به اتهام تضعیف احساسات ملی بازداشت شد و امسال آزاد شد و دمشق را به مقصد مادرید ترک کرد.

بعد از تصویب قوانین احزاب در سال 2011 که به عنوان یک اقدام اصلاحی صادر شد تعدادی از احزاب کوچک تشکیل شد که از جمله آنها حزب الوطن سوریه و حزب الشباب و حزب التضامن بود.

«حزب اتحاد دمکراتیک کردها»: در سال 2003 تشکیل شد و در سال 2013 در مناطق شمال و شمال شرق کشور منطقه خودمختار اعلام کردند. واحدهای حمایت کرد شاخه نظامی این حزب به حساب می آیند و بعد از ایستادگی در مقابل داعش نفوذ خود را گسترش داد و از حمایت های آمریکا در قالب ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش برخوردار است.

«شورای ملی کُرد»: در سال 2011 تاسیس شد و بعد از اختلاف‌های فراوان و رایزنی های طولانی در اواخر سال 2013 به ائتلاف پیوست و طیف وسیعی از احزاب کُردی را در بر می‌گیرد.

*** معارضه خارج

«ائتلاف معارضان خارج نشین»: این حزب شامل شخصیت‌ها، احزاب و نمایندگانی از گروه‌های مسلح است و در سال 2012 تشکیل شد. این ائتلاف در دوحه قطر با توافق شورای ملی سوریه و معارضان این کشور با حمایت مالی عربستان، قطر، ترکیه، آمریکا و فرانسه تشکیل شد. این ائتلاف از سوی کشورهایی خود را دوست سوریه معرفی کرده بودند به رسمیت شناخته شد.

«کنفرانس قاهره»: خواستگاه این گروه نشست قاهره است که در سال جاری میزبان آن بود و معارضانی با گرایش های مختلف در آن مشارکت کرده بودند و 150 شخصیت معارض از کسانی که در داخل و خارج سوریه ساکن بودند گردهم آمدند که شامل گروه های کُرد هم می‌شد که از مهمترین موسسان آن هیثم مناع از هیئت تنسیق است.

«اخوان المسلمین»:  فعالیت حزب اخوان المسلمین در سوریه ممنوع است واز گروه های است که در ائتلاف معارضان مشارکت دارد و از حمایت قطر و ترکیه برخوردار است. تاریخ تاسیس آن به دهه 80 قرن گذشته بر می‌گردد. این گروه در ابتدا عضو شورای ملی سوریه بود و بعد از آن به ائتلاف پیوست.

«معارضان مستقل»: شاخص‌ترین این افراد شامل "میشل کیلو " و تعدادی از شخصیات دیگر است و همچنین شامل تعدادی از حقوقدانان و فعالان در خارج از کشور است.


تسنیم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل