بازدید 14459
۳
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در واکنش به اظهارات وزیر اقتصاد؛

اظهارات وزیر اقتصاد شوخی و توهین به اقتصاددانان است!

برخی، اقدامات دولت برای تعطیلی برخی صرافی ها را دلیل این گرانی می دانند، زیرا با تعطیل شدن این صرافی ها، حجم عرضه ارز در بازار کاهش یافته و به همین دلیل نرخ دلار جهش پیدا کرده است. از سویی، برخی دیگر از اقتصاددان ها نیز امیدواری بازار به پسا تحریم را دلیل این گرانی می دانند و بر این باورند که واردکنندگان در حال آماده شدن برای دوران پس از تحریم هستند.
کد خبر: ۵۴۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶ 16 November 2015
وزیر با شعور اقتصاددان ها مزاح نکند! باز هم مدتي است، بازار ارز دچار نوسان شده، به گونه ای که بهای دلار در روز گذشته در بازار تهران به قيمت 3579 تومان رسيد؛ اما امروز اين قيمت به 3600 تومان رسيده است.

به گزارش «تابناک»، وزیر اقتصاد و دارایی، دلیل این نوسانات را تقاضاهای فصلی عنوان کرده و اعلام داشته، به دلیل نزدیک شدن به روزهای ژانویه، این نوسانات در بازار ایجاد شده و در مدت کوتاهی به پایان خواهد رسید.

البته طیب نیا تقاضا برای زائران کربلا را نیز از دیگر دلایل این افزایش ها دانسته و گفته است: مجموعه‌ای از این عوامل به صورت فصلی تقاضای ارز را افزایش داده و فکر نمی‌کنیم قابل ملاحظه باشد. آنچه برای ما در بازار ارز مهم بوده، ثبات پایدار بوده و برای این است که جلوی التهابات و تلاطم آن گرفته شود.

اما برخی، اقدامات دولت برای تعطیلی برخی صرافی ها را دلیل این گرانی می دانند، زیرا با تعطیل شدن این صرافی ها، حجم عرضه ارز در بازار کاهش یافته و به همین دلیل نرخ دلار جهش پیدا کرده است. از سویی، برخی دیگر از اقتصاددان ها نیز امیدواری بازار به پسا تحریم را دلیل این گرانی می دانند و بر این باورند که واردکنندگان در حال آماده شدن برای دوران پس از تحریم هستند.

ولی معاون اسبق بانک مرکزی نظر دیگری دارد. وی با بیان اینکه افزایش یا کاهش نرخ ارز کاملا در اختیار بانک مرکزی است ـ که به نمایندگی از دولت مدیریت می‌کند ـ بیان کرد: به نظر می‌رسد، افزایش آرام آرام قیمت ارز در چند هفته اخیر، مغایر با سیاستی است که دولت برای کاهش تورم دنبال می‌کند.

مستخدمین حسینی ادامه داد: گویا افزایش نرخ ارز ناشی از این است که دولت به ریال آن به خصوص در نیمه دوم سال نیاز دارد و برای تأمین کسری بودجه این اقدام رخ می‌دهد، زیرا افزایش نرخ ارز، یکی از ساده ترین کار برای تأمین نیاز مالی دولت است.

به گفته وی، در ماه‌های پایانی سال و پایان هر ماه برای پرداخت یارانه نقدی در تأمین بخشی از یارانه نرخ ارز افزایش می یابد. افزایش نرخ ارز در این مدت بیشتر از مابه التفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی بوده؛ بنابراین، موضوعی که دولت در جهت حفظ مدیریت ارز دنبال می‌کند، به هم ریخته است.

وی گفت: اینکه تعدادی از صرافی‌ها که به آنها مهلت دادند و قرار شده تعطیل و مجوزشان را لغو کنند و آنها در حال جمع آوری ارز هستند و این تأثیر گذاشته است و یا اینکه سفرها بخصوص سفر اربعین را عنوان می‌کنند، بهانه ریز و درشتی است که برای افزایش نرخ ارز مطرح است و نمی‌تواند از دلایل اصلی باشد.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با اشاره به افزایش نرخ ارز در بازار گفت: عمده دلیل افزایش قیمت برابری ارز و ریال، ناشی از محدودیت منابع ارزی در بازار است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تقاضا برای ارز روز به روز در حال افزایش بوده و منابع هم محدود است، افزود: به عبارتی رشد مناسب ندارد.

وی با تأکید بر اینکه افزایش نرخ ارز بر سایر قیمت‌ها تأثیری ندارد، تصریح کرد: افزایش رخ داده در خصوص نرخ دلار به حدی نیست که نگرانی در این باره رخ دهد. سال‌های گذشته ما شاهد افزایش سه برابری نرخ ارز بودیم که تأثیر آن بر دیگر قیمت ها حتمی بود.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع و با بیان اینکه بالا رفتن نرخ ارز تبعات منفی زیادی خواهد داشت گفت: یکی از واکنش هایی که بازار به بالا رفتن نرخ ارز نشان خواهد داد، بالا رفتن قیمت تمام شده و بالا رفتن قیمت کالا خواهد بود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این بالا رفتن قیمت کالا باعث خواهد شد بازار نتواند در عرصه رقابت خارجی وارد شود و به همین نسبت، ممکن است تولید داخلی زمینگیر شود. از سوی دیگر، اگر افزایش نرخ ارز با هدف تأمین کسری بودجه باشد، باز هم قیمت تمام شده افزایش پیدا خواهد کرد؛ علاوه بر این، هزینه های دولت را هم افزایش خواهد داد.

این نماینده مجلس گفت: دولت نباید فکر بکند با افزایش نرخ ارز می تواند کسری خود را تأمین کند، چون هر چقدر دولت از این راهکار کسب درآمد کند، همان میزان را نیز باید صرف هزینه های خود کند، چون همان گونه که اشاره شد، با افزایش نرخ ارز قیمت کالا نیز در بازار افزایش خواهد داشت.

جعفرزاده گفت: با این کار ارزش پول ملی کاهش پیدا خواهد کرد و بودجه ای که از این راه تأمین شده، توانایی لازم برای تأمین کالاهای مورد نیاز را نخواهد داشت. دولت باید به این موضوع دقت کند که با افزایش نرخ ارز چند آسیب جبران ناپذیر به اقتصاد کشور وارد خواهد شد؛ نخست اینکه ارزش پول ملی کاهش پیدا خواهد کرد و نکته بعدی، افزایش قیمت کالا خواهد بود و در نهایت تولید صدمه شدید خواهد دید.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اظهاراتی مانند اینکه ما در ماه ژانویه قرار داریم و یا تقاضا به دلیل نزدیک شدن به پایان سال میلادی افزایش داشته است، اظهارات خوبی نیست و توهین به شعور اقتصاددانان محسوب می شود. من از آقای طیب نیا تقاضا دارم، وارد این شوخی ها نشوند.

وی در پایان تأکید کرد، اگر این گونه که وزیر گفته، باشد، باید همه ساله در این فصل شاهد افزایش قیمت ارز بوده باشیم، ولی این اتفاق تا کنون رخ نداده و بیشتر این اظهارات شبیه به مزاح است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۳
نمیدونم چرا بیخودی دنبال علت میگردید ؟؟


تجربه ثابت کرده اینجا هراتفاقی ممکنه بی دلیل به وجود بیاد و یهویی حل بشه ...
هر دم ازین باغ بری میرسد
سیف کو؟
اونموقع که داشت پائین میومد مصاحبه هاش قطع نمی شد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها