بازدید 28190
۱
به نام «نیازمندان» و به کام کسانی که صلاحیتشان را هیچ کسی بررسی نکرده؛

با ثبت یک شرکت معمولی، چند میلیون تومان در روز درآمد کسب کنید!

زنگ خانه‌تان به صدا درمی‌آید و فردی که خود را نماینده یک مؤسسه حمایتی معرفی می‌کند، از شما می‌خواهد کمک های نقدی تان را برای حمایت از نیازمندان به ایشان داده و به ازایش قبض دریافت کنید؛ فارغ از آنکه بدانید پول هایتان صرف چه کاری می‌شود و کدام نهاد بر هزینه کردشان نظارت دارد؟
کد خبر: ۵۴۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 16 November 2015
زنگ خانه‌تان به صدا در می‌آید و فردی که خود را نماینده یک مؤسسه حمایتی معرفی می‌کند، از شما می‌خواهد که کمک های نقدی تان را برای حمایت از نیازمندان به ایشان داده و به ازایش قبض دریافت کنید؛ شیوه‌ای که ممکن است تا کنون با آن مواجه نشده باشید اما نیم نگاهی به روند رو به گسترش آن کافی‌ست تا بتوان حدس زد به زودی عموم جامعه در معرض آن قرار خواهند گرفت!

به گزارش «تابناک»، هر چه ناکارآمدی نهادهای حمایتی در سالیان متمادی موجب شده فقر در جامعه روند رو به رشدی داشته باشد و روز به روز بر شمار نیازمندان و آسیب های ناشی از فقر افزوده شود، به تازگی رویه ای در جامعه باب شده که نشانگر بعد جدیدی از ناکارآمدی نهادهای حمایتی در کشورمان است.

کافی است گذرتان به برخی معابر و میدان های مهم پایتخت یا حتی پلیس راه و مبادی ورودی و خروجی شهرهای بزرگ افتاده باشد تا با افرادی مواجه شده باشید که دسته ای قبض در دست دارند و از مردم می‌خواهند مبالغی برای کمک به نیازمندان به ایشان پرداخت کرده و به ازایش قبض کمک به خیریه دریافت کنند؛ افرادی که خود را نماینده مؤسسه ای خیریه معرفی می‌کنند و برای اثبات گفته شان کارت شناسایی یا حتی حکم ماموریت هم نشان می‌دهند تا بسیاری را مجاب کنند که خرید قبض از ایشان، راهی خوب برای رساندن کمک های مالی به نیازمندان است؛ اما کمتر کسی کنجکاو می‌شود که سخنان ایشان را صحت سنجی کرده و یا درباره ایشان از نهادهای قانونی تحقیق کند.

البته این شیوه مربوط به سالیان گذشته است، زیرا یکی دو سالی است که رهگذران در برخی خیابان ها و معابر نیمه شمالی شهر تهران با افرادی مواجه می‌شوند که با لباس های متحدالشکل، عابران را به خرید قبض های خیریه دعوت می‌کنند و آن گونه که به نظر می‌رسد، توفیق زیادی هم دارند. با این حساب عجیب نیست از گسترش این شیوه عجیبِ کمک خواهی بشنویم و شاهد مراجعه خانه به خانه این افراد قبض به دست باشیم.

مجوزی که به رویت مردم می‌رسد تا همه چیز قانونی به نظر برسد غافل از آنکه این مجوز را هیچ نهادی تایید نکرده است؛ حتی نیروی انتظامی که مدیر موسسه اصرار دارد مجوز فعالیت خیریه را از ایشان دریافت نموده است!
مجوزی که به رویت مردم می‌رسد تا همه چیز قانونی به نظر برسد غافل از آنکه این مجوز را هیچ نهادی تایید نکرده است؛ حتی نیروی انتظامی که مدیر موسسه اصرار دارد مجوز فعالیت خیریه را از ایشان دریافت نموده است!

این در حالی است که اگر در صدد پیگیری ماجرا برآییم، با واقعیاتی عجیب مواجه خواهیم شد، آنقدر که اگر بحث کمک به نیازمندان مطرح نبود، به صراحت می‌توانستیم این اقدامات را در راستای نفع شخصی برخی افراد و کیسه دوختن ایشان از جیب مردم سخن بگوییم و خواستار برخورد قضایی با ایشان باشیم. به گفت‌وگوی خبرنگار «تابناک» با مدیران یکی از این مؤسسه های خیریه که نفراتی را استخدام کرده تا زنگ منازل را زده و قبض خیریه بفروشند، بخوانید تا ماجرا برایتان روشن تر شود:

-برای سؤال اول می‌شود توضیح دهید که آیا برای فرستادن افراد به در منازل مردم مجوز دارید؟

مدیرعامل مؤسسه: بله، مجوز داریم.

-منظورم مجوز چاپ شده‌ای که این افراد در دست دارند، نیست. آیا از نهاد خاصی برای این کار مجوز دارید؟ مثل بهزیستی یا...؟

از نیروی انتظامی مجوز داریم. به طور مستقل کار می‌کنیم و نزدیک 9 سال است فعالیت داریم.

-درآمدهایتان را کجا هزینه می‌کنید؟ آیا کسی بر فعالیت هایتان نظارت می‌کند؟

حدود ده دوازده بیمار سرطانی تحت پوشش داریم که پول شیمی درمانی‌شان را پرداخت می‌کنیم.

-بعد از 9 سال فعالیت، فقط ده دوازده نفر تحت پوشش دارید؟

بله. البته از امسال این بخش را شروع کرده‌ایم. جز ایشان، حدود 100 مدجو داریم که به این مددجوها مستمری می‌دهیم.

-مستمری پرداختی تان به مددجوها چقدر است؟

بستگی به شرایطشان دارد. مختلف است؛ از 60 هزار تومن تا 120 هزار تومان.

-زیر نظر بهزیستی یا کمیته امداد یا نهادهای حمایتی هستید؟

خیر. مستقل هستیم.

-یعنی به ثبت شرکت‌ها مراجعه کرده و مجوز گرفته‌اید و مشغول به کار شده‌اید؟

بله. ثبت کرده‌ایم، مجوز گرفته‌ایم و فعالیتمان را شروع کرده‌ایم. مجوزها را در این حوزه یا فرمانداری می‌دهد، یا استانداری و یا نیروی انتظامی. ما هم از نیروی انتظامی مجوز گرفته‌ایم.

-گردش مالی تان چقدر است؟

بستگی دارد؛ چیز ثابتی نیست. مثلا یک روز 8 تومن می‌شود، یک روز 12 تومن.

-میلیون تومان منظورتان است؟

بله.

-چند نفر پرسنل دارید؟

حدود چهار پنج نفر بیرون [سطح شهر] کار می‌کنند و دو سه نفر داخل. 8 نفر در اینجا مشغول کار هستیم.

- و محدوده فعالیت تان کجاست؟

فقط در تهران کار می‌کنیم.

-آیا تا الان پیش آمده که جایی به مشکلی بخورید؟ مثلا نهادهای مختلف متعرض فعالیتتان بشوند؟

پیش آمده که بچه‌ها [آنهایی که در سطح شهر فعالیت می‌کنند] را بازداشت هم کرده باشند که پیگیری کرده‌ایم و مجوزمان از نیروی انتظامی را نشان داده‌ایم که ماجرا خاتمه پیدا کرده. غیر از این موردی نبوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۴
انتشار یافته: ۱
این کارا باعث شده مردم دیگه به مستحق وافعی هم کمک نکنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان