بازدید 3180
لاریجانی:

برای حل آسیب‌های اجتماعی باید هم‌سرنوشتی تقویت شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برای استحکام ساخت درونی قدرت باید آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی خود را حل کنیم.
کد خبر: ۵۴۷۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ 16 November 2015
سرک کشی به حساب مردم نیاز به مصوبه مجلس داردعلی لاریجانی صبح امروز در همایش استحکام ساخت درونی قدرت در دانشگاه عالی دفاع ملی با اشاره به اینکه تشخص یک جامعه به سابقه تاریخی و فرهنگی خود است اظهار کرد:‌ این تشخص به فرهنگ، عرفیات و روابط اجتماعی باز می‌گردد. بستر زندگی مردم هم بستر فرهنگی و اجتماعی است اما در این حوزه چالش‌هایی داریم.

به گزارش تابناک، وی در ادامه افزود:‌ درست است که ما نقاط قوتی مثل تفکر دینی داریم و بسیاری از مناسبات اجتماعی ما تحت تاثیر دین است، اما سهم دین و مسائل عرفی ما تغییرات زیادی کرده است. اکنون تلقی ما از دین یا اجتماعیات با صد سال پیش متفاوت شده است.

رئیس قوه مقننه با اشاره به برخی تغییرات اجتماعی در جامعه ایران گفت‌: به طور مثال کشف حجاب در زمان رضاشاه انجام گرفت که تاثیرگذار هم بود درست است که علما در مقابل این مساله مقاومت کردند، اما بالاخره این کار رضاشاه تاثیرگذار بود. بعد از او هم پسرش شرایط دین گریزی را دنبال و عرفیاتی را در جامعه باب کرد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به اظهارات رهبری در سفر به خراسان شمالی اظهار کرد: ایشان فعالیت مهمی را درباره‌ی سبک زندگی مطرح کردند و باید به آنها توجه کنیم. ما اگر می‌خواهیم قدرت زندگی خود را مستحکم کنیم باید اشکالات خود را در حوزه فرهنگی و اجتماعی مدنظر قرار داده و برای آن راهکار تعریف کنیم. البته این راهکارها زمان بر است و با بخشنامه درست نمی‌شود. به هر حال باید سهم مشترکی از این اشکالات و راهکارها به دست آید.

وی همچنین با بیان این که از موضوع امر به معروف و نهی از منکر در جامعه غفلت شده و بعضی شاید خجالت بکشند که از آن صحبت کنند افزود: ‌امر به معروف باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و رسانه‌ها و بزرگان کاری کنند که جامعه به مساله امر به معروف به مثابه یک امر ارتقاء بخش نگاه کنند امر به معروف و نهی از منکر بهترین روش برای این است که رفتار سالم اجتماعی به وجود آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به آسیب‌های اجتماعی جامعه ما گفت: برخی آسیب‌ها ریشه در پیش از انقلاب داشته و بعضی به پس از انقلاب باز می‌گردد. روند آمار طلاق ما صعودی است که هم ریشه اجتماعی و هم اقتصادی دارد. روند اعتیاد هم رشد داشته است. در یک نگاه کلی اگر در مورد آسیب‌های اجتماعی معدل بگیریم روند آسیب‌های اجتماعی رشد یافته است که این مساله بر ساختار قدرت آثار منفی می‌گذارد. این آمار برای جامعه ما علامت مثبتی نیست. آسیب‌های اجتماعی هم خود را زود بروز نمی‌دهند، ولی مثل خوره در قدرت ملی تاثیر می‌گذارند. برای حل آسیب‌های اجتماعی باید هم‌سرنوشتی تقویت شود تا انسجام قدرت ملی ما افزایش یابد زیرا آسیب‌های اجتماعی به هم سرنوشتی ضربه وارد می کند.

به گزارش ایسنا، لاریجانی با اشاره به مشکلات بخش اقتصادی کشور و چالش‌های این حوزه گفت:‌ در یک ارزیابی کلی رشد متوسط ما 3 درصد، وضعیت بیکاری 12 درصد و نرخ تورم حدود 20 درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد ما هم مشکل ساختاری داریم و هم مشکل مدیریتی. این رشد اقتصادی برای ما جالب نیست و ما نمی‌توانیم بگوییم ساختار قدرت ما بسیار قوی ولی اقتصاد ما ناتوان است. شهید مطهری می‌فرمایند، اگر یک جامعه از اقتصاد سالم بهره‌مند نباشد نمی‌تواند به آرمان‌های متعالی اسلامی دست پیدا کند.

لاریجانی همچنین با بیان اینکه اقتصاد ما باید مولد و درون‌زا، برون‌گرا باشد و ثروت ملی تولید کند خاطر نشان کرد: موانعی برای رشد اقتصادی ما وجود دارد. یک مانع گرایش‌های سوسیالیسی است که ما نمی‌توانیم از آن فرار کنیم. سیاست‌های اصل 44 چگونه اجرا شد؟ آیا مقصود از این که اقتصاد مردمی شود این بود؟ قرار بود رقابت واقعی به وجود آید، ولی این گونه نشد. ما فکر می‌کنیم اگر شرکت‌های مهم به وجود آید سرمایه داری پدید می‌آید و ما را از مسیر خود جدا می‌کند. این اشکال ماست که شرکت توانمند نداریم. ما نقش مهمی در ایجاد مردم سالاری در عراق داشتیم، ولی سایر کشورها از شرایط اقتصادی عراق استفاده کردند. فضا هم اجازه کار جهادی در اقتصاد را نمی‌دهد که ما به تغییر رویکرد نیازمندیم.

لاریجانی همچنین گفت: مشکل دیگر ما وضعیت بروکراسی است که یک دولتی زیر بار تعدیل آن نمی‌رود. تعداد پرسنل دولتی 300 هزار نفر است و ما چند میلیون پرسنل داریم. از نظر رتبه‌ی تسهیل کسب و کار نیز رتبه‌ی 120 را داریم. وقتی سرمایه گذار این رتبه‌ی ما را می‌بیند انگیزه پیدا نمی‌کند. بسیاری از قوانین تسهیل کسب و کار که در مجلس تصویب شد نیز اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه ما حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زنی در کشور داریم که کار اشتباهی بود خاطر نشان کرد: ما در بودجه سال قبل اجازه دادیم که دولت این پروژه‌ها را واگذار کند، ولی این کار انجام نشد. ما نمی‌توانیم نقدینگی جامعه را به سمت تولید ببریم. در جامعه نقدینگی وجود دارد و در همین طرح وام 25 میلیونی دیدیم که برنامه‌ی چند ماهه، چند روزه تمام شد؛ بنابراین نقدینگی در جامعه وجود دارد، ولی بستر آن فراهم نشده که این نقدینگی به سمت تولید برود.

وی افزود: مشکل دیگر ما در تعهدات دولت به بخش خصوصی است. یک وزیر به من گفت، به بخش خصوصی 30 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. وقتی دولت پول نمی‌دهد بخش خصوصی هم انگیزه پیدا نمی‌کند. ما به مقررات ثابت دراز مدت در بخش اقتصادی نیازمندیم تا بخش خصوصی از ثبات شرایط اطمینان حاصل کند. همچنین باید دولت کوچک شود تا هزینه‌ها کاهش یابد. استخدام 500 هزار نفر در دولت قبل کار اشتباه و خلاف قانون بود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مردم سالاری یک آورده مهم برای کشور است و یکی از دلایل جایگاه ایران در منطقه به دلیل همین مردم سالاری است گفت: ما وقتی شکل مردم سالاری را می پذیریم باید ساختارهای آن را نیز ایجاد کنیم. در غیر این صورت عده‌ای از مرد سالاری استفاده می‌کنند. بنابراین تشکیلات بسیار مهم است. در حالی که بعضی این پز را می‌دهند که ما به تشکیلات کاری نداریم. این حرف عوام فریبانه است.

لاریجانی افزود: اگر تشکیلات دموکراسی وجود نداشته باشد عده‌ای با حرف‌هایی رای می‌آورند و بدون عملیاتی کردن آنها کنار می‌روند، اما اگر تشکیلات وجود داشته باشد، آن تشکیلات آبروی خود را با حرف‌های پوپولیستی نمی‌برد. در این شرایط ادب سیاسی حاکم می‌شود، اما اگر تشکیلات رشد پیدا نکند افراد نگاه موقت به جامعه و سیاست خواهند داشت. در شرایط وجود تشکیلات و ساختارهای مناسب با مردم سالاری، نخبگان درباره‌ی سیاست‌های کلی نظام جامعه را توجیه می‌کنند. ما امروز به یک جراحی در اقتصاد خود نیازمندیم و برای این جراجی به انسجام ملی نیاز داریم. البته درست است که رهبری عنصر انسجام بخش نظام است، اما ما همه جا نباید از این ابزار استفاده کنیم. بلکه باید عقول جامعه انسجام ایجاد کند. در مسائل هسته‌ای رهبری باید خط دهند، اما این حسن نیست که در همه جا از ظرفیت رهبری استفاده کنیم. ما باید ساز و کار درونی خود را برای ایجاد انسجام سازماندهی کنیم.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس در ابتدای سخنرانی خود با بیان این که موضوع مهمی در دستور کار همایش است و جایگاه این بحث هم در دانشگاه عالی دفاع ملی است اظهار کرد:‌ برای بررسی موضوع استحکام قدرت ملی باید ابتدا متدولوژی موضوع را روشن کنیم. این بحث یک بحث عقلانی است و ما باید نقاط ضعف و قدرت موضوع را مکشوف کنیم. نکته دوم این که این بخش به بررسی تطبیقی هم نیاز دارد؛ زیرا همه کشورها به استحکام ساخت قدرت خود توجه می‌کنند. پس ما تجربه مشترک داریم و باید از آنها استفاده کنیم. البته ما یک کشور انقلابی هستیم و آرمانهای‌مان متفاوت است و مولفه‌های اختصاصی خود را مثل خصوصیت جهادی داریم که مبنای دینی دارد، اما در کنار آن نقاط مشترک فراوانی با سایر کشورها هم داریم.

رئیس قوه مقننه همچنین خاطر نشان کرد:‌ در این بررسی‌ها باید مقطع انقلاب در نظر گرفته شود، زیرا انقلاب تغییراتی را در حوزه فرهنگ و اجتماع و سیاست و امنیت ما ایجاد کرد که باید آنها را جداگانه بررسی کنیم. در بسیاری از پژوهش‌هایی که در مورد آسیب‌های اجتماعی انجام می شود این مقطع انقلاب در نظر گرفته نمی‌شود.

وی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: من یک پژوهشی در مورد آسیب‌های اجتماعی مطالعه کردم که بسیار علمی هم بود، اما در آن پژوهش مقطع انقلاب جداگانه بررسی نشده بود در حالی که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ما در مقطع انقلاب فروکش داشته است. این یک دستاورد بزرگ است که باید مطالعه شود. در پژوهش‌های ما بررسی مقطع انقلاب می‌تواند به ما گرایش دهد که از آن برای آینده استفاده کرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر