بازدید 4269

کارت اعتباری خرید کالای ایرانی هم روی هواست!

با گذشت یک هفته از ابلاغ اجرای طرح کارت خرید اعتباری ۱۰ میلیون تومانی، هنوز درخواستی به شعب بانک‌ها نرسیده است.
کد خبر: ۵۴۷۳۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴ 15 November 2015
با گذشت یک هفته از ابلاغ اجرای طرح کارت خرید اعتباری ۱۰ میلیون تومانی، هنوز درخواستی به شعب بانک‌ها نرسیده است.

به گزارش مهر، یک هفته از ابلاغ اجرای طرح‌های سه گانه تحرک تولید و رونق اقتصادی گذشت اما در حالی که طرح خرید خودرو با فروش بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو به اتمام رسید و پرونده آن بسته شد که هنوز طرح کارت اعتباری خرید اجرایی نشده است.

پیگیری ها از شعب بانک‌ها حاکی از آن است با وجود اینکه کارمندان بانک‌ها به مشتریان می‌گویند که در این طرح نباید به بانک‌ها مراجعه کنید، اما بررسی های بیشتر نشان داد که هنوز این طرح در مراحل ابتدایی کار قرار دارد و هیچ درخواستی برای صدور کارت‌ها هنوز به بانک‌ها ارسال نشده است.

این در شرایطی است که با گذشت ۷ روز از آغاز اجرای طرح، هنوز اطلاعات کارمندان دستگاه‌ها و ادارات به شعب بانک‌ها نرسیده است و کارکنان شعب می‌گویند که هنوز هیچ چیزی به ما ابلاغ نشده است.

این در حالی است که اطلاعیه های بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های دولتی برای پرداخت وام‌های قبلی مربوط به کارت اعتباری، خودرو و جعاله همچنان به قوت خود باقی است و در بانکها اجرایی می شود.

یکی از کارمندان بانکی به خبرنگار مهر گفت: بانک به راحتی وام خرید کالا، خارج از طرح دولت را به مشتریان و متقاضیان ارائه می کند و حتی با ارائه یک فاکتور این وام قابل پرداخت است و چه نیازی است که مردم به دنبال وام کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی باشند.

معاون یکی از شعب بانکی به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر بانک‌ها زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح را آماده کرده اند اما هنوز درخواستی از سوی دستگاه‌ها حاوی اطلاعات افراد متقاضی توسط شعب دریافت نشده است.

ناصر حکیمی معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی درباره طرح خرید کالای ایرانی گفت: پیش از این تسهیلات‌دهی بیشتر به سمت تولیدکننده هدایت می‌شد اما در طرح کارت اعتباری به عنوان یک طرح مهم، قسمتی از منابع به جای عرضه به سمت تقاضا هدایت می‌شود و در واقع اعتبار به مصرف‌کننده پرداخت می‌گردد.

وی افزود: در فاز اول اجرای طرح برای جلوگیری از ایجاد ازدحام و آشفتگی، هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است تا آنها درخواست‌های دریافت این وام را از مخاطبین و زیرمجموعه‌های خود به بانک‌ها انتقال دهند و کارت‌های اعتباری از طریق شعب توزیع شود.

وی با بیان اینکه فقط متقاضی یک بار برای گرفتن کارت و احراز هویت به بانک مراجعه می‌کند، افزود: از همان لحظه دریافت کارت، کارت فعال و قابل استفاده در درگاه می‌شود. مدت اعتبار این کارت یک سال است و در این مدت فرد می‌تواند از طریق کارت، خرید خود را انجام دهد. این کارت قابل تمدید نیست و پس از گذشت یک سال اگر تقاضا وجود داشته باشد، با تصمیم‌گیری‌ها قابل تمدید خواهد شد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی، سه حالت برای بازپرداخت تسهیلات پرداختی توسط کارت‌های اعتباری ۱۰ میلیونی اعلام کرد و گفت: در حالت اول دستگاه اجرایی اگر آمادگی داشته باشد، می‌تواند براساس فیش حقوق بازپرداخت را انجام دهد و در حالت دوم به صورت خودکار از حساب حقوق فرد کسر می‌شود و در حالت سوم اقساط در قالب قبض مانند آب و برق به صورت صورتحساب پرداخت می‌‌شود.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با بیان اینکه کد کالای خریداری شده توسط فروشنده وارد سیستم می شود، افزود: تسهیلات کارت اعتباری، گردشی است و یک وام محسوب نمی‌شود و هر چقدر اقساط وام پرداخت شود، به همان میزان به اعتبار کارت اضافه می‌شود. در اصل دارنده کارت می‌تواند ۳۰ ماه از تسهیلات آن استفاده کند.

حکیمی با بیان اینکه تمامی کارت‌های صادره در این خصوص با مبلغ ۱۰ میلیون تومان نیستند و بسته به میزان بازپرداخت و توان بازپرداخت فرد متقاضی دارد، افزود: سقف کارت اعتباری بر این اساس مشخص می‌شود.

براساس آنچه در این طرح اعلام شده، مردم با در دست داشتن کارت‌های خرید اعتباری کالا، می توانند کالاهای صنایع نساجی و پوشاک؛ صنایع برق و الکترونیک، لوازم خانگی و صنایع معدنی را خریداری کنند.  

کارت خرید کالای ایرانی، ابزاری اعتباری است که توسط بانک های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر شده و دارنده آن می تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال خواهد بود، کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند؛ ضمن اینکه دولت وعده داده تا در مراحل بعدی و به تدریج متناسب با اعلام آمادگی دستگاه های اجرایی و یا کارفرمایان ذیربط، این طرح گستردگی بیشتری پیدا کند.

در فاز اول اجرای طرح، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می گیرد که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود. پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

کارت‌ها از زمان تحویل به متقاضیان، قابلیت خرید در مراکز فروش حضوری و اینترنتی مشخص شده را خواهد داشت. برای دارندگان کارت در هر ماه شمسی و متناسب با زمان صدور کارت، صورتحسابی از طریق پیامک ارسال می‌شود که شامل ریز اقلام خرید در هر دوره به علاوه مجموع تسهیلات اعطایی قبلی است. مشتریان می‌توانند با اطلاعات پیامک فوق، نسبت به بازپرداخت اقساط تسهیلات خود همانند سایر قبوض خدماتی اقدام کنند.

در مراحل بعدی طرح، امکان درخواست کارت خرید کالای ایرانی برای عموم مردم به صورت انفرادی از طریق مراجعه به شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری وجود خواهد داشت؛ از سوی دیگر بنا به اعلام دولت در این طرح، برای هر شهروند ایرانی حداکثر می‌تواند یک کارت خرید کالای ایرانی صادر شود.

حال با توقف ۶ روزه طرح خرید خودرو، بیم آن می رود که طرح خرید اعتباری هم علاوه بر کم و کاستی هایی که دارد یا در نیمه راه که نه در ابتدای راه متوقف شود یا اینکه هنوز اجرا نشده به فراموشی سپرده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار