بازدید 25009
درباره تراژدیِ وداع با کمدی؛

کمپین «با من شوخی کنید»، حساسیت زدایی می‌کند؟

البته بر هیچ کس پوشیده نیست که نباید شوخی با ادبیات پیوند بخورد که از آن تعابیر توهین آمیز شود و در واقع باید حد و مرز مشخصی در این زمینه لحاظ گردد اما به واسطه نوع نگرش گروهی از مردم در مشاغل و مناصب مختلف- هیچ محدوده امنی برای شوخی باقی نمانده و اگر قرار باشد همین رویه ادامه یابد، آهسته آهسته باید اصل کمدی را فراموش کرد.
کد خبر: ۵۴۷۰۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰ 14 November 2015
کمپین «با من شوخی کنید»، حساسیت زدایی می‌کند؟
در پی حواشی رخ داده با پخش برنامه «فیتیله» که ابعاد سیاسی و امنیتی به خود گرفت، جمعی از هنرمندان اقدام به راه‌اندازی کمپینی کردند و خواستار شوخی با خودشان برای کاهش حساسیت‌ها شدند اما آیا این کمپین توان حساسیت زدایی دارد؟

به گزارش «تابناک»، حواشی برنامه‌های «فیتیله» همچنان ادامه دارد و علاوه بر دستور علی‌اصغر پورمحمدی معاون سیما مبنی بر حذف هر گونه لهجه از مجموعه‌های در حال ضبط و پخش ـ خبری که هنوز رسماً تأیید نشده ـ یک حاشیه دیگر نیز به ثبت رسیده و آن هم ایجاد کمپینی در راستای کوشش به بهبود فضای طنز و کمدی در ایران است؛ کمپینی با نام «با من شوخی کنید» که مهراب قاسم‌خانی فیلمنامه نویس به راه انداخته است.

او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من ترک هستم، چاقم، دماغ گنده هستم، غبغب دارم، سیبیلم دراز است، تی شرتای کودکانه می‌پوشم، پرسپولیسی هم هستم. هر کی دوست داره می‌تونه با تمام این موارد شوخی کنه.»

قاسم‌خانی با اشاره به این مطلب که ما می‌توانیم فارغ از تفاوت هامون همدیگه رو دوست داشته باشیم، نوشته: «موارد قابل شوخی خودتون رو بنویسید و با هشتگ #با_منشوخیکنید به این کمپین بپیوندید» و جالب اینکه درخواست قاسم خوانی با استقبال نسبی در شبکه‌های اجتماعی همراه شده و البته قاسم خوانی با حجم انبوهی از توهین‌ها نیز در کنار این استقبال روبه رو شده است.

لادن طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون هم به این کمپین پیوست و با بیان اینکه «عفو، بخشش و گذشت» به عنوان خلاصه‌ کمپین قاسم‌خانی نام برده و نوشت: «بنده متولد تهران، اما صد در صد آذری اون هم تبریزی هستم... خیلی اضافه وزن پیدا کردم... اصلا نمیدونم چطور شد که لقبم شد اولین بازیگر زن اکشن ! تا قبل از اون لقبم فس فسو بود!... الان در اثر همون اکشن ها کلا کاسه شکسته بند زده ام... خیلی کله شق و لجبازم، سر حرفم تا پای جونم می ایستم، بخاطر همین خیلی کلاه سرم میره... .

سیدجوشی که میگن منم، تازه کلی رو خودم کار کردم، آروم شدم! ادعای بازیگری دارم زیاد... جوگیر میشم خیلی... اهل ریسک هستم در حد لالیگا... تازگی ها هم حسابی پیر شدم، چپ و راست همه رو نصیحت میکنم! عاشق ورزشم... که هی براش آه بکشم! قد یه هویج هم سیاست ندارم، اما خوب شعار میدم... ما می‌تونیم فارغ از تفاوت‌هامون همدیگر رو دوست داشته باشیم. موارد قابل شوخی کردن با خودتون رو بنویسید و با هشتگ #با_منشوخیکنید به این کمپین بپیوندید».

هرچند این کمپین یک حرکت تازه برای تغییر جوی است که شوخی را هر روز جدی‌تر از قبل می‌گیرد و حتی پشت هر کمدی یک برنامه‌ریزی پنهان و عملیات تخریبی پیچیده متصور می‌شود اما این واقعیت غیرقابل کتمان است که شدت تعصب آنچنان بالا و رو به فزونی گذاشته که بعید است با چنین کمپین‌هایی بتوان جو موجود را تغییر داد و تصور می‌شود، تغییر فضا نیازمند سال‌ها ممارست و راه اندازی صدها کمپین اینچنینی است.

حقیقت آن است که نوع مواجهه گروهی با همین کمپین که باعث شد طیفی وسیع از هنرمندان ریسک پیوستن به این کمپین را به جان نخرند و بدین ترتیب از چندهزار پیام توهین آمیز در امان بمانند، ابعاد پیچیده ماجرا را نشان می‌دهد و تصور می‌شود حساسیت زدایی از شوخی با اشخاص، مشاغل، مناصب و... روز به روز پیچیده تر و دشوارتر شود.

البته بر هیچ کس پوشیده نیست که نباید شوخی با ادبیات پیوند بخورد که از آن تعابیر توهین آمیز شود و در واقع باید حد و مرز مشخصی در این زمینه لحاظ شود؛ اما به واسطه نوع نگرش گروهی از مردم در مشاغل و مناصب مختلف، هیچ محدوده امنی برای شوخی نمانده و اگر قرار باشد همین رویه ادامه یابد، آهسته آهسته باید اصل کمدی را فراموش کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس