بازدید 7604
وقتی گنجی در یک شهرستان، با فکرهای کوتاه به سمت نابودی می رود!

حمام 100 ساله در گيرودار فكرهاي چند ساله

حمام تاريخي بهشت گلپايگان با قدمت تاريخي بيش از 100 سال در گير و دار تبديل به نقطه گردشگري و يا تبديل شدن به فضاتي سبز و ممانعت از پارك خودرو روبروي منزل شهروندان خاص مانده است. حمام موقوفه «ملاصدرا» معروف به «بهشت» يكي از ده‌ها اثر تاريخي شهر گلپايگان است كه بازيچه برخي افكار كوتاه قد شده است و براي ماندن جان مي‌كند.
کد خبر: ۵۴۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳ 13 November 2015
حمام تاريخي بهشت گلپايگان با قدمت تاريخي بيش از 100 سال در گير و دار تبديل به نقطه گردشگري و يا تبديل شدن به فضاتي سبز و ممانعت از پارك خودرو روبروي منزل شهروندان خاص مانده است. حمام موقوفه «ملاصدرا» معروف به «بهشت» يكي از ده‌ها اثر تاريخي شهر گلپايگان است كه بازيچه برخي افكار كوتاه قد شده است و براي ماندن جان مي‌كند.

به گزارش تابناک اصفهان، حمام تاريخي بهشت گلپايگان با قدمت تاريخي بيش از 100 سال در گير و دار تبديل به نقطه گردشگري و يا تبديل شدن به فضاتي سبز و ممانعت از پارك خودرو روبروي منزل شهروندان خاص مانده است.

 حمام موقوفه «ملاصدرا» معروف به «بهشت» يكي از ده‌ها اثر تاريخي شهر گلپايگان است كه بازيچه برخي افكار كوتاه قد شده است و براي ماندن جان مي‌كند.

در اين راستا برخي از شهروندان گلپايگان با پيگيري‌هاي خود سعي بر حفط اين حمام تاريخي و تبديل آن به نقطه گردشگري براي شهرشان دارند و اين در حالي است كه برخي ديگر از شهروندان براي جلوكيري از ايجاد تردد گردشگران روبروي درب منازلشان قصد برنامه‌ريزي براي تخريب اين حمام و تبديل آن به فضاي سبز را دارند.

حمام 100 ساله در گيرودار فكرهاي چند ساله
«بهشت» مامن 10 ساله معتادان

عبدالله عباسي،‌عضو هيات امناي حمام تاريخي «بهشت» با انتقاد از روند توجه اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان گلپايگان و ميراث فرهنگي اين شهرستان در خصوص نظارت بر وضعيت اين حمام تاريخي مي‌گويد: حدود 10 سال است كه اين حمام مامني براي معتادان شده است و بارهاي اين موضوع را در مراسم‌هاي مختلف گوشزد كرده‌ايم.

وي به برخي تصميمات قبلي گرفته شده در خصوص اين حمام و تبديل آن به خوابگاه دانشجويي در 6 سال گذشته اشاره مي‌كند و مي‌افزايد: حدود 6 سال گذشته يكي از خيران استان قصد تبديل اين حمام به خوابگاه دانشجويي را داشت كه به دليل برخي كارشكني‌ها اجراي اين طرح محقق نشد و اين اثر همچنان در وضعيت بحراني ماند.

‌عضو هيات امناي حمام تاريخي «بهشت» همچنين با اشاره به اعلام آمادگي دو سرمايه‌گذار براي احياي حمام تاريخي بهشت، ابراز مي‌كند: اين دو سرمايه‌گذار نيز همچنان با بن بست كارشكني‌هاي برخي از اهالي و ساكنان اطراف اين اثر تاريخي برخورد كرده اند و اميدواريم مسئولان بالادست اين مورد را به صورت ويژه پيگيري كنند.

وي در خصوص آخرين اقدامات تعميري و بازسازي بناي تاريخي حمام «بهشت» نيز اضافه مي‌كند: هفته گذشته سقف حمام تاريخي را ايزوگام كرده و ديوار پشتي آن را نيز به منظور جلوگيري از استفاده معتادان تخريب كردند.


تغييركاربري حمام «بهشت» بسته به ميزان درآمد است

اما حجت‌الاسلام مهدي طاهري، رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان گلپايگان كه معتقد است تغيير كاربري حمام تاريخي بهشت در هر صورت بايد بر اساس تامين اجاره بهاي آن انجام شود، مي‌گويد: اين حمام موقوفه است و اوقاف تنها وظيفه اجراي نيت واقف را در قبال آن دارد.

وي اضافه مي‌كند: در حال حاضر برخي نظر به تغيير كاربري اين فضا به سفره خانه سنتي و برخي ديگر اعتقاد به تبديل شدن آن به فضاي سبز و آپارتمان دارند و هنوز در اين زمينه تصميم‌گيري جدي صورت نگرفته است.

رئيس اداره اوقاف و امور خيريه شهرستان گلپايگان كه معتقد است همگان بايد حساسيت بيشتري بر روي موقوفات نسبت به املاك شخصي داشته باشند، مي‌افزايد: البته در اين ميان ميراث فرهنگي شهرستان نيز خواستار حفظ حمام تاريخي است كه ما نيز همين امر را در نظر داريم.

حمام 100 ساله در گيرودار فكرهاي چند ساله
بخش خصوصي تغيير كاربري حمام «بهشت» را آغاز كرده است

مهدي نوبخت، رئيس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گلپايگان نيز با اشاره به قدمت 100 ساله حمام «بهشت» مي‌گويد: در حال حاضر عمليات تغيير كاربري اين حمام و تبديل آن به سفره‌خانه سنتي با مشاركت بخش خصوصي در حال انجام است.

وي عرصه حمام بهشت را 600 متر اعلام مي‌كند و ادامه مي‌دهد: ارزش اين حمام يك ميليارد و 300 ميليون تومان است كه تنها 200 متر آن زيربنا و مابقي فضاي باز است.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گلپايگان زمان انعقاد قرارداد با سرمايه‌گذار پروژه حمام بهشت را سال گذشته اعلام مي‌كند و مي‌افزايد: اعتبار اوليه مورد نياز براي تعمير اين حمام 600 ميليون ريال تخمين زده شده است و قرار است اين حمام پس از تعميرات اوليه به مستاجر واگذار شود.

حمام 100 ساله در گيرودار فكرهاي چند ساله
حمام «بهشت» هنوز مجوز تغيير كاربري نگرفته است

اما در اين ميان حميد اميني،‌معاون برنامه‌ريزي، سرمایه‌گذاری و طرح‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان كه معتقد است هر گونه تغيير كاربري و سرمايه‌گذاري در آثار تاريخي استان اصفهان بايد از اين معاونت تاييديه دريافت كند، مي‌گويد: تاكنون در خصوص حمام بهشت تقاضايي به اداره كل ارجاع داده نشده است.

وي كه معتقد است تغيير كاربري بناهاي تاريخي نيازمند برنامه‌ريزي و بررسي‌هاي بلند مدت است، اضافه مي‌كند: انجام مطالعات در اين راستا بايد با درنظر گرفتن نياز شهر و ظرفيت‌هاي بناهاي موجود تعريف مي‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی