بازدید 8703

تناقض گویی درباره برچیدن سانتریفیوژها، شایسته مسئولان انرژی اتمی نیست

اظهارنظر دبیر شورای امنیت ملی، نشان می دهد، بر خلاف ادعای سازمان انرژی اتمی، برچیدن سانتریفیوژها بر اساس برنامه از پیش تعیین شده نبوده، بلکه این روند از طریق یک تذکر یا اخطار متوقف شده است.
کد خبر: ۵۴۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۱ 10 November 2015
رهبر انقلاب در نامه ای خطاب به رئیس جمهور اجرای برجام را مشروط به رعایت و لحاظ کردن نکات 9گانه کرده بودند که بر اساس آن از آقای روحانی خواسته بودند تا پیش از اجرای برجام از مسائلی مطمئن و تمهیداتی را نیز برای اجرا تدارک ببینند. همچنین مجلس شورای اسلامی و شورای امنیت ملی نیز شروطی برای اجرای برجام لحاظ کرده بودند.

به گزارش «تابناک»، چندی پیش علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری «کیودو» از «آغاز اجرای برجام با جمع‌آوری شماری از سانتریفیوژها در تأسیسات هسته‌ای نطنز» خبر داده بود. این خبر باعث ایجاد دغدغه های فراوانی در کشور شد؛ هرچند بلافاصله بعد از این مصاحبه سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه و بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در سخنانی تأکید کردند هنوز هیچ سانتریفیوژی در ایران برچیده نشده است.

با این حال اعلام آغاز جمع آوری سانتریفیوژها باعث شد که جمعی از نمایندگان در نامه ای به رئیس جمهور، درباره آغاز برچیدن سانتریفیوژها بدون در نظر گرفتن شروط  هشدار دهند.

پس از این کش و قوس ها بر سر اعلام آغاز جمع آوری سانتریفیوژها بود که برخی خبرهای غیر رسمی، حاکی از آن بود که پروسه جمع آوری سانتریفیوژها با یک تذکر متوقف شده است.

این خبر کافی بود تا کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی هسته ای در واکنش به این خبر ـ که سازمان انرژی اتمی پس از دریافت تذکر، جمع آوری سانتریفیوژ‌ها را متوقف کرده است ـ اعلام کند: «ما کار خود را درباره اجرای برجام ادامه می‌دهیم؛ با این تفاوت که قرار است تا جایی جلو برویم که فعلا به ماشین‌هایی که در حال کار هستند دست نزنیم تا بتوانیم زمان را محدود کنیم که در صورتی که در 24 آذر آژانس گزارش خود را اعلام کرد و قرار شد، تحریم‌ها رفع بشود، خودمان تحریمی برای خود ایجاد نکرده باشیم و به سرعت کار اجرای برجام را آغاز کنیم».

در واقع آقای کمالوندی تأکید می کند، 10 هزار سانتریفیوژی را که سال‌ها است کار نمی‌کنند، جمع‌آوری و هر گونه تذکر و هشدار را تکذیب می کنند.

این موضوع ادامه داشت تا اینکه امروز علی شمخانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره تذکر داده شده پیرامون آغاز جمع آوری سانتریفیوژها در فردو و نطنز بیان داشت: « همین طور است. قبل از اینکه این اقدام صورت بگیرد، با یک اخطار جلوی آن گرفته شد».

این اظهار نظر دبیر شورای امنیت ملی نشان می دهد، بر خلاف ادعای سازمان انرژی اتمی، برچیدن سانتریفیوژها بر اساس برنامه از پیش تعیین شده نبوده، بلکه این روند از طریق یک تذکر یا اخطار متوقف شده است.

با توجه به اینکه موضوع اجرای برجام دارای پیچیدگی ها و همچنین ظرایف بسیاری است. اینکه درباره یکی از مهمترین موضوعات که همان اقدامات اجرایی ایران بر روی زمین است؛ اینگونه سازمان انرژی اتمی با تناقض گویی کار را آغاز کرده است جای تعجب دارد.

آیا بهتر نبود اگر سازمان انرژی اتمی در صورتی که اجرای برچیدن ساتریفیوژها را آغاز کرده و با تذکر مقامات و یا سازمان های فرادست روبه رو شده بود، آن را به صراحت اعلام می کرد؟ چرا از اول نباید سازمان انرژی اتمی اعلام کند که برچیدن سانتریفیوژها را بر اساس برجام آغاز کرده است؛ اما به دلیل تذکر مقامات بالا فعلا این روند را متوقف کرده است؟

در هر حال باید توجه داشت، بدون تردید در روزهای آینده منتهی به پایان سال جاری میلادی احتمال آغاز عملی برجام جدی تر خواهد شد. اما ادامه روند تناقض گویی سازمان های مربوط می تواند اشکالات جدی در فرایند اجرای برجام ایجاد کند.

لذا این موضوع می تواند زنگ خطر آغازینی برای پایان دادن به منازعات سیاسی داخلی و همچنین پیگیری اجرای دقیق و هوشمندانه برجام بر اساس اسناد بالادستی برجام از جمله نامه رهبر انقلاب به رئیس جمهور، مصوبه مجلس شورای اسلامی و همچنین شروط شورای امنیت ملی باشد، چون شاید ادامه چنین روندهای غلطی در عرصه اجرای برجام باعث به خطر افتادن حیات برجام شود!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل